بررسي نکته هاي کليوي و بيماري هاي کليوي

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 09:41:55 - 12/28/11

« گفتگو با متخصص درباره عوارض بيماري آب‌ مرواريد چشم | گفتگو با متخصص درباره سینوزیت »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

بررسي نکته هاي کليوي و بيماري هاي کليوي


135.bmp


بيماري کليه اگر به موقع درمان نشود به نارسايي کامل آن منجر مي شود که در نتيجه کاهش غير قابل برگشت عملکرد کليه ها، مواد زايد (اوره و کراتنين) دربدن تجمع مي يابد که فرد به درمان با دياليز يا پيوند کليه براي جلوگيري از مرگ نياز دارد.

امروزه تمام امکانات تشخيصي و درماني براي بيماران کليوي فراهم است و اگر همه افراد به موقع به پزشک متخصص مراجعه کنند ، احتمال از کار افتادگي يا از دست دادن کليه ها کمتر اتفا ق مي افتد.با وجود آن که راه هاي پيشگيري و درمان هاي مؤثري براي بيماري هاي کليوي وجود دارد اما هنوز بسياري ازمردم اين موضوع بي اطلاع هستند با يک آزمايش ساده خون به راحتي مي توان مسيرزندگي خود را تغيير داد و سلامت عمومي بدن را حفظ کرد .


عوامل آسيب رسان به کليه ها
يک پزشک متخصص داخلي به عواملي که باعث شروع صدمه به کليه ها مي شود اشاره مي کند و مي گويد: ‌ديابت، ‌فشار خون، بيماري هاي عروقي و عفونت هاي ادراري، ‌انسداد مجاري اداري و مسموميت دارويي جزو عوامل آسيب رسان به کليه ها به شمار مي رود.

دکتر بهين جعفري مي افزايد: پروتئين نوربي شديد (وجود پروتئين در ادار)، فشار خون بالا، قند خون کنترل نشده ، مصرف سيگار و کم خوني باعث افزايش و پيشرفت آسيب هاي کليوي مي شود.


پيشگيري بهتر از درمان
وي تصريح مي کند: بيماري هاي کليوي قابل پرداخت پيشگيري است بنابراين مي توان با جمع آوري اطلاعات کافي در اين زمينه سير بيماري را کند و يا از ابتلا به آن پيشگيري کرد.


ديابت شايع ترين عامل خطر
وي ديابت را شايع ترين عامل خطر براي بيماري هاي کليوي معرفي مي کند و اظهار مي دارد: کنترل دقيق قند خون براي پيشگيري از عوارض ديابت نظير نارسايي کليه لازم و ضروري است.


فشار خون عامل مخرب
وي عنوان مي کند، فشار خون به عنوان يکي از عوامل مهم و مخرب، ‌جدا از تخريب جدار عروق در مغز، ‌چشم و قلب و عروق محيطي، در کليه ها، ‌عوارض جبران ناپذير را ايجاد خواهد کرد و به همين علت بيماران پس از چندين سال ابتلا به آن در معرض خطر کوري، ‌سکته مغزي، قلبي و نارسايي قلب و کليه قرار مي گيرند.

وي توضيح مي دهد: فشارخون بيشتر اوقات بدون علامت است و گاهي با سردرد، تپش قلب، ‌تنگي نفس و سرگيجه خود را نشان مي دهد. وي خاطر نشان مي کند: ‌تشخيص به موقع بيماري گلومرولي با علايمي نظير خون در ادرار، ‌دفع پروتئين، ‌ورم پاها يا چشم ها و پر فشاري خون انجام مي گيرد که پزشک متخصص بايد در اين زمينه نظر خود را اعلام کند.


اهميت پيگيري مجدد
دکتر جعفري به اهميت پيگيري افراد مبتلا به کليه هاي سنگ ساز اشاره مي کند و مي گويد: افرادي که کليه سنگ سازمفيد باشد.


علايم هشدار دهنده
وي به علايم هشدار دهنده بيماري هاي کليوي اشاره مي کند و اظهار مي دارد: ‌تهوع و استفراغ، مشکل در ادرار کردن (احتباس اداري يا سوزش ادرار )، تورم چشم ها و پاها، ‌درد پهلو و کمر درد، خارش سراسر بدن، کاهش اشتها، تکرر ادرار به ويژه در شب، پيدايش خون و پروتئين در ادرار و فشار خون بالا از علايم هشدار دهنده بيماري هاي کليوي است و هر فرد با وجود هر يک از علايم بايد به پزشک متخصص مراجعه کند.


بيماري هاي دوران کودکي را جدي بگيريد
جراح و متخصص بيماري هاي کليه و مجاري ادرار با بيان اين که 90 درصد بيماري هاي کليوي قابل پيشگيري است، مي گويد: ‌ناديده گرفتن و توجه نکردن به درمان کامل يک گلو درد چرکي ساده در کودکان ميتواند به نارسايي کليه مي انجامد.

دکتر رامين حقيقي مي افزايد: کنترل قند خون در افراد ديابتي هم مهم ترين اقدام براي پيشگيري ازابتلا به نارسايي کليه است. وي تاکيد مي کند: ‌عفونت هاي ادراري، سنگ ها، ‌سوزش، ‌تکرر و خوني شدن ادرار و درد پهلو را جدي بگيريد و با پيدايش هر گونه توده در پهلو يا شکم کودک  به طور حتم به پزشک متخصص مراجعه کنيد و بدون توصيه پزشک دارو مصرف نکنيد.

وي تصريح مي کند: متاسفانه نارسايي مزمن کليه در اغلب موارد بي سرو صدا ايجاد مي شود و پيشرفت مي کند و بيمار هنگامي دچار علايم آن مي شود  که کار از کار گذشته و عملکرد کليه ها به مقدارزيادي مختل شده است.

اين پزشک متخصص عنوان مي کند: بيماران مبتلا به ديابت و فشارخون حتي اگر به هيچ گونه علايمي ندارند بايد به طور حتم به پزشک متخصص مراجعه کنند تا با انجام آزمايش هاي لازم و تشخيص به موقع، ‌از پيشرفت بيماري جلوگيري شود.

وي توضيح مي دهد: با وجود توجه نکردن به وضعيت سلامت کليه ها و پيشرفت نارسايي کليه علايمي نظير خستگي زود رس، ‌بي حالي، ‌تنگي نفس، ‌تهوع يا استفراغ، ‌ورم اندام ها و صورت پف آلودگي اطراف چشم ها به ويژه صبح ها مشاهده مي شود و در مراحل مزمن کم خوني و پوکي استخوان ايجاد خواهد شد. به گفته وي، ‌بيماران مبتلا به نارسايي کليه ممکن است  از افسردگي و کاهش فعاليت هاي روزانه رنج ببرند.


بيماران کليه رژيم غذايي خود را تحت نظر پزشک متخصص رعايت کنند
وي با بيان اين که درمان نارسايي مزمن کليه بسيار مشکل است اظهار مي دارد: مهم ترين اقدام برطرف کردن علت ايجاد بيماري است تا باقيمانده بافت سالم کليه حفظ شود و بتواند کار خود را به خوبي انجام دهد.

وي خاطر نشان مي کند: درمراحل نخست نارسايي کليه ممکن است به روش هاي به روش هاي مصنوعي تصفيه خون مانند دياليز نيازي نباشد اما بيماران بايد همواره رژيم مايعات و رژيم غذايي خود را تحت نظر پزشک و متخصص تغذيه رعايت کنند.

وی تاکيد مي کند: مصرف مايعات و نمک و مواد غذايي حاوي پتاسيم يا فسفر زياد بايد محدود شود زيرا کليه هاي کم کار نمي توانند اين مواد را از بدن دفع کنند. وي عنوان مي کند: در مراحل پيشرفته، کليه ها ديگر نمي توانند عمل تصفيه خون را به خوبي انجام دهند و بيمار به روش هاي  مصنوعي تصفيه خون ماننددياليز و يا پيوند کليه نيازپيدا مي کند.


خدمات دارويي و درماني بيماران کليوي رايگان است
وي يا دآور مي شود که با ترک سيگار، ‌انجام ورزش در حد توان و رعايت اصول تغذيه اي طول عمر مبتلايان به نارسايي کليه هم افزايش مي يابد. وي تصريح مي کند: ‌بيماران مبتلا به نارسايي کليه بيش از افراد سالم در معرض خطر افزايش فشار خون و چربي هاي خوني و حمله هاي قلبي قرار دارند بنابراين با بروز علايمي نظير تنگي نفس، ‌تهوع، ‌استفراغ و درد سينه بايد به پزشک خود مراجعه کنند.

مسئول بيماران خاص دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي نيزمي گويد: در حال حاضر 205 بيمار دياليزي در استان وجود دارد و تمام خدمات داروئي و درماني در حين دياليز براي اين بيماران رايگان است. مهري فرشاد با بيان اين که 5 مرکز دولتي دياليز در استان وجود دارد، مي افزايد: 2 مرکز دولتي دياليز در بجنورد و در اسفراين، ‌جاجرم و شيروان نيز در هر کدام يک مرکز وجود دارد و با راه اندازي بيمارستان هاي آشخانه و فاروج نيز مرکز دياليز آن ها فعال مي شود.

وي تصريح مي کند:  با توجه به آن که درمان قطعي در بيماران کليوي پيوند کليه است و بيماران کليوي پيوند کليه است و بيماران براي پيوند کليه بايد هزينه هاي گزافي رابراي انجام آزمايش هاي تکميلي و خريد از دهنده زنده پرداخت کنند و به همين دليل انجمن حمايت از بيماران کليوي بايد فعال تر باشد.

وي عنوان مي کند: بيماراني که تحت پوشش بيمه خدمات درماني هستند آمپول اريتروپويتين حين دياليز براي آن ها رايگان است و بيماراني که تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي و کميته امداد و نيروهاي مسلح هستند بايد دارو را تهيه کنند و سپس توسط بيمه هزينه آمپول را پرداخت کنند.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بررسي روش هاي شناسائي خاك هاي واگرا

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات زمین شناسی, Geology Articles

0 ارسال
1705 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:41:22 - 06/29/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بررسی بيماري‌هاي دوران پيري و روش‌هاي درمان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

4 ارسال
13981 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:00:01 - 01/18/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
توصيه متخصص بيماري‌هاي كليوي كودكان به مادران

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی کودکان

0 ارسال
1290 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:44:22 - 12/11/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مبتلایان به بيماري هاي قلبي و عروقي شیر کم چرب مصرف کنند

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1936 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:56:38 - 01/11/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي قلبي عروقي و اصلاح رژيم غذايي

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1275 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:02:53 - 01/01/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بررسي عوامل زيست محيطي آلودگي هاي نفتي در خليج فارس بر روي زنجيره غذايي

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات منابع طبیعی

0 ارسال
2769 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:01:03 - 09/03/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
پاسخ‌هاي متخصصان تغذيه به 5 سوال متداول درباره روغن‌هاي خوراکي

نویسنده Zohreh Gholami در متفرقه

0 ارسال
1682 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:27:12 - 11/25/11
توسط
Zohreh Gholami