انجمن متا: طراحی سایت و سئو - دانلود قالب و تم - کریپتو

پزشکی، بهداشت، درمان، خانواده، مقاله (عمومی) => مقاله, Article => مقالات مواد => نويسنده: Zohreh Gholami در بعد از ظهر 14:16:40 - 08/20/11

عنوان: كوئينچ و تمپره كردن
رسال شده توسط: Zohreh Gholami در بعد از ظهر 14:16:40 - 08/20/11
كوئينچ و تمپره كردن

با كوئينچ و تمپره كردن مي توان بهترين تركيب خواص مكانيكي را در فولادها ايجاد كرد فولاد اول به روش  معمولي سخت مي شود يعني ابتدا گرم شده و سپس به طور ناگهاني سرد مي گردد مارتنزيت تشكيل شود، پس از آن تمپره مي شود يعني فولاد مجدداً تا دمائي پايين تر از (ACI (°F 1335 گرم شده و به مدت معيني در آن دما نگه داشته مي شود و بالاخره تا دماي محيط سرد مي گردد.

اگر گرم كردن مجدد تا دماي °F  600  باشد ساختار حاصل «مارتنزيت تمپره شده» ناميده مي شود در دماي بين 600 و  °F 900  ساختار ايجاد شده تروستيت يا تروستيت ثانويه خوانده مي شود و داراي مخلوط بسيار ريزدانه هاي فريت و سمنتيت است در دماي بيش از  900  تا °F 1300  ساختار به دست آمده سوربيت نام دارد. در ساختار سوربيت دانه هاي كربور به قدري افزايش يافته اند كه ساختار دانه اي به نظر مي آيد. آزمايش ميكرسوكوپي با  بزرگنمايي زياد وجود دانه هاي كوچك كربور را در شبكه فريت آشكار مي سازد با افزايش دماي تمپره، ‌استحكام كششي، استحكام تسليم و سختي فولاد كاهش يافته و چقرمگي و چكش خواري آن زياد مي شوند.