انجمن متا: طراحی سایت و سئو - دانلود قالب و تم - کریپتو

پزشکی، بهداشت، درمان، خانواده، مقاله (عمومی) => مقاله, Article => مقالات تربیت بدنی => نويسنده: Zohreh Gholami در بعد از ظهر 16:48:02 - 08/12/11

عنوان: ورزش و پهلوانی ایرانیان در دوران باستان
رسال شده توسط: Zohreh Gholami در بعد از ظهر 16:48:02 - 08/12/11
ورزش و پهلوانی ایرانیان در دوران باستان

42.jpg

ورزش و انجام حرکات پهلوانی جز فعالیتهای اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قائل می شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که دراختیار داشتند، شکرگزار بوده اند.

بر پایهٔ تاریخ، زورخانه در حدود هفتصد سال پیش (قرن ۷ خورشیدی) بوسیلهٔ محمود معروف به پوریای ولی که ظاهراً از مردم خوارزم بوده و گویا در سال ۷۷۲ ه.ق. درگذشته است به صورت امروزی بازسازماندهی شد. با این حال بر پایهٔ رفتار و منش تاریخی و اسطوره های ایران زورخانه می تواند حداقل در ایران تاریخی بسیار کهن تر داشته باشد. چرا که مردم ایران که از ابتدای تاریخ خود به پهلوانی و کشتی گیری و آمادگی جسمانی نیاز مبرم داشته اند تا بدستور زرتشت پیغمبر باستانی اش خود را برای یاری اهورا مزدا در چالش با اهریمن نیرومند سازند. به همین روست که هماره ضعف و زبونی را مذموم شمرده اند، در اوستا، نامه مینوی آئین زرتشت چنین آمده است:
" پهلوانی مردانه را میستائیم که بمردان گشایش دهد، که بهوش گشایش دهد، که تندتر از تند و دلیرتر از دلیر است که بسان بهره ای ایزدی به مرد رسد و مردان را در گرفتاری رهائی بخشد. "

جایگاه زورخانه پس از اسلام، در زنده کردن نهضت ملی ایران و ستیز با بیگانگان و نیز رستاخیز زبان فارسی و فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشته است، مِهَندی و اهمیتی ویژه داردورزش زورخانه ای آداب و سنتی خاص دارد. آداب و سننی که با تأسی از پهلوانان و دلاوران افسانه ای، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران بر می انگیزد یا نیرو می بخشد. این خصائل نیکو در قالب اشعار و داستان هایی به صورت آهنگین و به همراهی «ضرب زورخانه» که مهم ترین ساز این نوع موسیقی است، برای تهایج ورزشکاران در هنگام ورزش از سوی «مرشد» خوانده می شود.

ورزشکاران هماهنگ با موسیقی مرشد جست و خیر می کنند و حرکات زیبای گروهی یا فردی به نمایش می گذارند کسانی بر این گمانند که مردان زورخانه در دوران باستان، آیین رزم هم می آموختند و می گویند ابزار و ورزش باستانی شباهت عجیبی به جنگ افزار روزگاران قدیم داشته است. با گرز و میل چوبی زورخانه، سپر و تخته بسیار سنگینی که با آن عضله می پرورانند. کمان و کباده زورخانه، در هر حال فنون رزم و ورزش، دیر زمانی است که هریک به راه خود رفته اند برخی از اصلی ترین حرکات در ورزش های زورخانه ای عبارت اند از:
▪ پازدن
▪ چرخ زدن
▪ میل گرفتن
▪ کباده کشیدن
▪ شنا رفتن
▪ سنگ گرفتن   

جعبه متن
منبع: انجمن جامع سهند