آگهیافزارآگهیافزار(به انگلیسی: Adware) یک برنامه رایانهای است که جهت اهداف تبلیغاتی و نشان دادن پیامها و آگهیهای تبلیغاتی در رایانه افراد طراحیشده است. این نوع نرمافزارها عموما خطر خاصی برای رایانه ایجاد نمیکنند اما برخی از آنها سرعت سیستم را کاهش داده و در کار نرمافزارهای امنیتی اختلال ایجاد میکنند.
۱- نحوه عملکرد
2- مبارزه با آگهیافزارها
نحوه عملکرد نحوه کار آگهیافزارها بدینگونه است که در پوشش یک نرمافزار به ظاهر سالم با اجازه کاربر بر روی سیستم نصب میشوند سپس بدون آنکه کاربر متوجه شود در هنگام اتصال به اینترنت به سرورهای خاصی متصل شده و پیامهای تبلیغاتی را بصورت بالاپر (pop-up) بر روی صفحه رایانه نمایش میدهند. برخی ازآگهیافزارها با استفاده از جاسوسافزارهایی که به همراه دارند اطلاعات و علاقمندیهای کاربر را جمعآوری کرده و تبلیغات ارسالی بر روی سیستم آلوده را بر همان مبنا انتخاب و ارسال میکنند. کار دیگری که این نرمافزارها انجام میدهند بارگیری سایر آگهیافزارها و جاسوسافزارها بر روی سیستم آلوده میباشد که این عمل منجر به کاهش سرعت اینترنت میگردد.
مبارزه با آگهیافزارهاتلاش برای پاک کردن آگهیافزارها معمولاً با از کارافتادن نرمافزارهای حامل آنها همراه است و سیستمهایی که مرورگر آنها بهروز نباشد به علت داشتن نقاط آسیبپذیر، بیشتر به این نوع از نرمافزارها آلوده میگردند.با توجه به اینکه نویسندگان این دسته از نرمافزارها به دلیل کسب سود، نسخههای جدیدتر و پیچیدهتر از نسخههای قبلی را منتشر میکنند در نتیجه شناسایی آنها مشکلتر میگردد بنابراین استفاده از یک ضدبدافزار مجهز به دیوار آتش که بهروز هم باشد بهترین روش مقابله با آگهیافزارها میباشد. بکارگیری ضدبدافزارها علاوه براینکه مانع ورود آگهیافزارها به سیستم میگردد از ورود و خروج اطلاعات ناخواسته از پورتهای محافظت نشده سیستم هم جلوگیری میکند.
آگهینامهآگهی نامه یا نیازمندی ها معمولاً به مجموعهای از تبلیغات دسته بندی شده گفته میشود که از روشهای مختلف در اختیار مشتریان قرار میگیرند و به آنها این امکان را میدهند که نیازهای روزمره خود را از طریق فهرست موضوعی آگهی نامه، بیابند . آگهی نامهها در روشهای مختلفی عرضه میشوند . یکی از روشهای سنتی انتشار آگهی نامه، روش چاپی میباشد . یکی از معروفترین آگهی نامههای چاپی، نیازمندیهای همشهری ست . از روشهای جدید و مدرن در ایران، آگهی نامههای اینترنتی میباشند که با الهام گرفتن از نمونههای خارجی راه اندازی شدهاند و تعداد آنها نیز زیاد است.
معمولا دو شیوه در آگهی نامهها بیش تر رواج دارد .در روش اول، صاحبان مشاغل، فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات، شرحی از فعالیت خود را به مخاطبان معرفی می کنند و به جذب مشتری اقدام می کنند و در روش دوم، آگهی نامهها نقش بنگاههای حراجی را بازی می کنند . بدین صورت که فروشنده محصول، مشخصات یک وسیله (معمولا مستعمل و دسته دو) را در آگهی نامه درج می کند و کسانی که به وسیله معرفی شده نیاز دارند، آن را خریداری می کنند . که این مورد گاها به صورت مزایده نیز ایجاد می شود.
محدودیتها
در تاریخ 2 شهریور 1389، با اعلام دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ و انتشار آگهیهای مربوط به نگهداری، خرید و فروش، غذای حیوانات خانگی (به ویژه سگ و گربه) در آگهی نامهها ممنوع شد
در تاریخ 28 آذر 1389، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد : انتشار هر گونه نشریه به صورت آگهی نامه ممنوع و غیر مجاز است و انتشار نشریات به این صورت که 100 درصد مطالب آن اگهی باشد، غیر قانونی بوده و هر نشریه ای حداکثر 30 درصد حجم خود را می تواند به آگهی اختصاص دهد.