پرستاری از سالمند چگونه است؟

نویسنده mostafadam, بعد از ظهر 19:18:31 - 10/02/18

« ناتواني جنسي مردان چيست ؟ دلایل و راه های درمان | واریکوسل چیست؟ شیوع و تشخیص آن »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

mostafadam

در حیطه‌ی بحث سالمندان، همواره دو نوع از سالمندان در نظر گرفته می‌شوند. گروه اول سالمندانی هستند که توان مراقبت از خود و انجام کارهای شخصی خود را دارند و گروه دوم کسانی اند که قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند و نیاز دارند که کسی این کارها را برای آن‌ها انجام داده یا درانجام آن به شخص سالمند کمک کنند.

فرقی نمی‌کند که سالمند ما در کدام وضعیت قرار دارد زیرا نکته‌ی مهم داشتن دانش و تخصص لازم برای برخورد و نگهداری از سالمندان است. کما بیش هر یک از ما فرد سالمندی را در خانه و خانواده‌ی خود خواهیم داشت. به همین خاطر دانستن موارد مورد نیاز آن ها یکی از ضروریات است.

باید بدانیم که با گسترش شهر نشینی و صنعتی شدن شهرها، افراد بیشتری در هر خانواده شاغل خواهند شد و از آنجایی که سالمندان قادر به انجام کار بیرون از منزل نیستند، لذا ساعات بیشتری از شبانه روز را در تنهایی و در کنج خانه سپری می‌کنند.

همین نکته کافی است تا اهمیت و ضرورت وجود یک پرستار سالمند مناسب برای هر خانواده‌ای روشن شود. باید بدانیم که کنار آمدن با فرد مسن شاید کار سختی باشد. به خصوص برای جوانان زیرا سالمندان اغلب طرز فکر و خلقیات قدیمی تری دارند که با تفکرات امروزی ما سازگار نیستند. سالمندان نیاز به کسی دارند که همدم تنهایی هایشان باشد، به حرف هایش گوش دهد، در انجام کارهای شخصی‌اش به او کمک کند که البته انجام چنین کارهایی برای هر کسی در خانواده می‌تواند سخت و یا حداقل وقت گیر باشد. نگهداری از سالمند توسط شخصی غیر متخصص ( مانند یکی از اعضای خانواده ) می‌تواند کار سخت و دشواری باشد. مثلا شما قصد دارید که به شخص سالمند غذا دهید، اما او می‌گوید که گرسنه نیست یا میل ندارد و یا حتی الان حوصله‌ی غذا خوردن ندارد اما دقیقا ۱۰ دقیقه پس از آن از شما تقاضای غذا خواهد کرد و شما باید دوباره سفره بچینید و غذا را گرم کنید. این کار نیاز به صبرو حوصله‌ی زیادی دارد. شخص مراقب باید کنترل اعصاب خود را به دست داشته باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که پرستاری از سالمند کار نیست بلکه یک عشق است، عشق به کمک و یاری رساندن.

پرستاران سالمند چه فرقی با دیگران دارند؟
ارزشمند است که بیان کنیم پرستاران سالمند که به صورت تخصصی در این کار مشغول هستند، مانند هر فرد معمولی دیگری هستند و مشکلات و مسئله‌های شخصی زیادی در زندگی خود دارند که باعث ایجاد ناراحتی‌های ذهنی در آنان می‌شود اما از آنجایی که وظیفه‌ی نگهداری از سالمند را دارند و سالمندان هم دارای روحیه حساسی هستند و خیلی سریع آسیب می‌بینند، لذا پرستار مشکلات خود را کاملا فراموش کرده و ظاهر خود را شاد و بشاش نشان می‌دهد تا شخص سالمند هم از او انرژی گرفته و امید به زندگی و فعالیت در او افزایش یابد. پرستار سالمند در حین برخورد با سالمند تمام غم خود را فراموش کرده و به روی سالمند لبخند می‌زند و او را امیدوار می‌کند. در غیر این صورت فرد سالمند به سرعت افسردگی و غم را از پرستار دریافت کرده و دچار افسردگی و مشکلات روانی و روحی خواهد شد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که از پرستار سالمند مناسب استفاده شود .


پرستاری از سالمندپرستاری از سالمند

پیش از هر چیز باید بگوییم که قبل از این که به پرستار فکر کنیم، بایستی فرد سالمند قادر به خود مراقبتی باشد. این روزها خود مراقبتی یکی از داغ ترین بحث‌ها در حوزه پزشکی است. یعنی ما باید اصول اولیه و کلی خود مراقبتی را به سالمندان خود بیاموزیم تا آن‌ها بدانند که چطور باید با دوره شیرین و جدید سالمندی کنار بیایند. باید توجه داشت که سلامت از کارهای کوتاه به دست نمی‌آید بلکه نیاز به ممارست و شکیبایی دارد که در این زمینه می‌توان از یک پرستار حوزه‌ی سالمند استفاده کرد و از او بهره برد.

پرستاری از سالمندان بیمار
به طور کلی مراقبت از سالمندانی که دچار بیماری نیستند ساده تر است و هر چه به میزان ناتوانی آن‌ها افزوده می‌شود نگهداری و وظایف شخص نگهدارنده سخت تر خواهد شد. برای مثال سالمندانی که دچار زوال عقل شده اند، دارای شرایط سخت تری خواهند بود و نگهداری از آنان نیاز به صبر و شکیبایی بیشتری خواهد داشت و نیاز به شخصی با حوصله دارد. فردی که با آرامش به همه‌ی سوالات سالمند پاسخگو باشد و حوصله‌اش سر نرود. مثلا شما به راحتی می‌توانید به هر شخصی بگویید که امروز انتخابات ریاست جمهوری است. اما اگر این جمله را به یک سالمند مبتلا به زوال عقل بگویید اول باید به او بگویید که رئیس جمهور کیست و انتخابات یعنی چه و چه معنایی دارد. زیرا قطعا او از شما چنین سوالاتی را خواهد پرسید. فرض کنید که این اتفاق بارها و بارها در طول روز اتفاق بیفتد. به همین خاطر است که می‌گوییم مراقبت از شخص سالمند خصوصا افرادی که دارای بیماری خاصی هستند، کار سختی است و نیاز به توانایی و تجربه دارد.

مبتلایان به زوال عقل اغلب بی قراری می‌کنند و انتظار دارند به آن‌ها بسیار توجه شود، تا آرامش و قرار به آن‌ها بازگردد. بعضی از خانواده‌ها به اشتباه سالمند مبتلا به زوال عقل را در اتاقی زندانی کرده و یا دست و پای او را می‌بندند. البته مشخص است که این کار برای جلوگیری از خروج او از خانه و گم شدن است اما باید بگوییم که این کار اساسا اشتباه است و باعث مشکلات روحی زیادی در فرد سالمند خواهد شد. زیرا سالمند احساس می‌کند که از اطراف خود طرد شده است و یا کسی او را دوست ندارد و به او توجه نمی‌کند. اما پرستار سالمند به خوبی می‌داند که چطور مراقب چنین سالمندانی باید بود و به آن‌ها توجه کرد تا به خود و خانواده‌شان آسیب نرسانند و یا این که دارو‌های او را سر موقع و کامل به آن‌ها بخورانند.

مثال بعدی در رابطه با سالمندانی است که توانایی حرکت ندارند . در این صورت جایجایی آن‌ها برای حمام به صورت روزانه و یا چند روز درمیان و جایجایی برای توالت به صورت چند بار در روز هم کار سخت و نفس گیری است که ممکن است اعضای خانواده نتوانند این کار را بکنند.

همین جاست که اهمیت حضور یک پرستار باتجربه و کار بلد در کنار یک سالمند مشخص خواهد شد.

tavanparastar.com/how-is-nursing-an-elderly-person

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
طلاق به درخواست مرد چگونه است ؟

نویسنده yasna1 در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
779 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:51:12 - 05/28/19
توسط
yasna1
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ساختمان پیش ساخته فلزی چگونه است ؟

نویسنده apadanasazeh در اقتصادی

0 ارسال
358 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:07:35 - 02/04/20
توسط
apadanasazeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
توسعه‌ پايدار چگونه‌ توسعه‌اي‌ است‌؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات منابع طبیعی

0 ارسال
1702 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:36:37 - 08/06/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تم پرستاری و مامائی پاورپوینت, Nursing & Midwifery PowerPoint Template

نویسنده Amir Shahbazzadeh در تم های پاورپوینت, Powerpoint Templates

4 ارسال
12101 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:30:08 - 07/18/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نتیجه یک تحقیق گسترده نشاندهده آن است که تمایل به سیگار ارثی است

نویسنده Hooman Ghayouri در سیگار

0 ارسال
1345 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:27:24 - 07/28/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه پهلوها را آب کنیم؟

نویسنده guld118 در فیتنس - بدنسازی

0 ارسال
911 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:52:12 - 12/14/17
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه با اضطراب مقابله کنیم؟

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1541 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:20:45 - 09/17/11
توسط
Zohreh Gholami