ثبت شرکت

نویسنده companyregisterir, بعد از ظهر 14:17:39 - 02/06/18

« هنگامی که احساس اندوه می کنید چکار باید کرد؟ | انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی IATA »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

companyregisterir

چگونه یک شرکت را ثبت کنیم؟
چه مراحل و ملزوماتی پیش از آن لازم است . . .؟!
انسان ِ نزدیک به هفت هزار سال قبل ، شرکت به معنایی دور از امروز و شبه خانوادگی را از دریافت هایش نسبت به رسم و رسومات اولیه ، و داد و ستدهای تجاری که مبنا و نحله ی آن بر اعتماد نهفته بود شکل داد ؛ رفته رفته توسعه ی آن در قرون وسطی و به طور مشخص از ایتالیای قرن دوازده ، به پیشینه ی قوانین دیرپای گذشته و تحولات پس از آن ، باعث شکل گیری شرکت های امروزی شد.

یک شرکت ، یک بنگاه قانونمند و قابل شناسایی شامل جمعی ست که مسئولیت ، تکلیف و ضمانت مشخصی را عهده دار هستند ؛ و هر کدام با توجه به ضوابط فی مابین در محضر قانون به رسمیت شناخته می شوند.
مهمترین اصل شرکت ، سرمایه است و مهمترین وسیله کسب منفعت از سرمایه ، شرکت است ؛ پس مشخص کردن و تبدیل کردن مایملک ، دارایی و هر نوع مال و استعداد و ویژگی ای که از آن کسب منفعت شود به جملات و قوانین صریح ، از ضروریات و ملزومات تاسیس شرکت خواهد بود.
تاجر؛ کسی ست که شغل خود را معاملات تجارتی از جمله خرید و فروش یا اجاره اموال منقول قراربدهد بازرگان یا تاجر شناخته می شود. حتا کسبه ی خرد نیز در ردیف تجار قرار داده شده‌اند ؛ این معنی از قسمت اول ماده دوم قانون استیفاد می گردد. پس کسبه خرد از مزایای قوانین تجارتی بی بهره نیستند اما در تشریفاتی که به جهت انتظام امور تجارت وضع شده کسبه جزء مستثنی گردیده‌ است ، مثلاً این دسته از داشتن دفاتر تجارتی و ثبت تجارتخانه معاف اند و در زمانی که از اداء بدهی های خود ناتوان باشند ذیل مقررات ورشکستگی نخواهند بود.
در فصل سوم قانون تجارت ایران ، هفت نوع شرکت به ثبت می رسند که افراد با در نظر داشتن میزان و روش تقسیم سود ، و مسئولیت هایی که در هر یک از این شرکت ها متوجه شرکا می باشد ، تصمیم به تاسیس یکی از انواع شرکت می گیرند:
1-سهامی 2-با مسئولیت محدود 3-تضامنی 4-مختلط غیر سهامی 5-مختلط سهامی 6-نسبی 7-تعاونی تولیدومصرف
در کنار این ها شرکت های ((ام ان سی)) یا چند ملیتی قرار دارند که کشورهای گوناگون مدیریت های مستقل و درعین حال هم سانی برآن ها نظارت می کند – عمده فعالیت شان در کشورهای تازه صنعتی ست.
شرکت های سهامی
شرکت یا بنگاه اقتصادی ای سهامی عام است که بهای مالی آن به سهام تقسیم شده و بخشی از آن سرمایه از راه فروش سهام به مردم کامل می شود. تعهد و مسئولیت سهام داران به اندازه ی بهای اسمی سهام آن هاست. کم ترین سرمایه ی اولیه ی این نوع شرکت پنج میلیون تومان است. مدارک اولیه ای که جهت کسب پذیره نویسی شرکت های سهامی عام از اداره ثبت شرکت ها لازم است به شرح ذیل است :
1- فتوکپی شناسنامه موسسین
2- دو نسخه اساسنامه ی شرکت سهامی عام
3- دو نسخه طرح اظهارنامه ی شرکت سهامی عام
4- دو نسخه طرح اعلامیه ی پذیره نویسی
5- گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل سی و پنج درصد سرمایه – تعهد توسط موسسین

شرکت سهامی خاص ، شرکتی ست که مسئولیت ، مقام و تعهد تمامی دارایی آن انحصارا توسط موسسین تامین گردیده است ؛ سرمایه ی آن به سهام و مالکان برگه سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست. تعداد سهام داران نبایست از سه نفر کمتر و سرمایه ی اولیه ی آن نمی بایست ازصد هزار تومان کمتر باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت این شرکت ها مشابه شرکت های سهامی عام ، با فاکتور گرفتن از بندهایی مثل اعلامیه ی پذیره نویسی بیش و کم همان است و اضافاتی چون ارائه تقویم نامه ی کارشناس رسمی دادگستری ، در صورت وجود آورده ی غیر نقدی و...

در حال حاضر با وجود سامانه های گوناگون نیاز به مراجعه حضوری در دفاتر مربوط به "اداره ی ثبت شرکت ها" و اسناد رسمی روز به روز کم تر می شود :
Irsherkat.ssaa.ir
در این سامانه پس از ثبت اطلاعات اولیه می بایست نام برند و شرکت را جهت بررسی ارائه دهید ، بعد از بررسی اولیه و تایید آن متقاضی سه ماه فرصت دارد کلیه مدارک خود را از طریق پست ارسال نمایید.

اساسنامه و شرکتنامه
شرکت سهامی به موجب شرکت نامه که در دو نسخه نوشته شده باشد تشکیل می شود. یکی از نسخ به طوری که در ماده ۵۰ مقرر است ضمیمه اظهارنامه شرکت و دیگری در مرکز اصلی شرکت ضبط خواهد شد.
شرکت باید دارای اساسنامه باشد که نکات ذیل مخصوصا در آن تصریح بشود
اسم و مرکز اصلی شرکت
موضوع شرکت
مدت شرکت – در صورتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شود
مقدار سرمایه شرکت و مقدار قیمت سهام
نوع سهام – که سهام با اسم است یا بی اسم – تعیین این که سهام با اسم و بی اسم به چه شکل ممکن است به هم تبدیل شود ، در صورتی که این تبدیل اساسا پذیرفته باشد
هیئات های اداره و تفتیش
مقررات راجع به دعوت مجمع عمومی وحق رای صاحبان سهام و طریقه شور و اخذ رای
و. . .

دفاتر تجاری چیست؟
دفتر حسابداری وسیله ای است که اطلاعات لازم را راجع به وضع تاجر و موسسات تجارتی تحصیل و جمع آوری نموده و به اشخاص ذینفع امکان می دهد در هر موقع ، از وضع دارایی ، بدهی ها و مطالبات و تعهدات و پیشرفت یا عدم پیشرفت امور موسسه تجارتی اطلاع حاصل نمایند. علاوه بر این دفاتر تجارتی مهمترین وسیله برای تعیین مالیات موسسات تجارتی بوده و دفاتر مزبور در صورتی که صحیح و طبق قانون تنظیم شده باشند اعتبار زیادی دارند و قوانین کلیه کشورها اساس مالیات موسسات را بر ارقام مندرج در دفاتر تجارتی قرار داده اند
تقریبا در کلیه کشورها امروزه داشتن دفاتر تجارتی برای تجار اجباری است. ماده ۶ قانون تجارت ایران می گوید : هر تاجری به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل را که وزارت دادگستری به موجب نظامنامه ای قائم مقام این دفاتر قرار می دهد داشته باشد: ۱- دفتر روزنامه ، ۲- دفتر کل ، ۳- دفتر دارایی ، ۴- دفتر کپیه
دفتر روزنامه
طبق ماده ۷ قانون تجارت
دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجارتی و معاملات ِ راجع به اوراق تجارتی ( از قبیل خرید و فروش و ظهر نویسی ) و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن دفتر ثبت نماید. دفتر روزنامه اساس حسابداری تجار را تشکیل می دهد . در دفتر مزبور کلیه معاملات و عملیات تاجر به ترتیب تاریخ انجام آنها ثبت می گردد.
دفتر کل
ماده ۸ قانون تجارت طبق
دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص داده ، جدا نموده هر نوعی را در صفحه مخصوص به طور خلاصه ثبت کند. قانون تجارت تنظیم دفترکل را هفته به هفته مقرر نموده است.
دفتر دارایی
طبق ماده ۹ قانون تجارت
دفتر دارایی دفتری ست که تاجر باید هرسال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده در آن ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین ماه سال بعد انجام پذیرد.
دفتر کپیه
طبق ماده ۱۰ قانون تجارت
دفتر کپیه دفتری است که تاجر باید کلیه مرسلات و مخابرات و صورت حساب های صادره خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت نماید.
دفتر کپیه به صورتی که در قانون تجارت پیش بینی شده امروزه متروک شده است. از بین دفاتر مزبور دفتر روزنامه و دفتر کل اهمیت زیادتری از دفاتر دیگر دارد.


ادامه مقاله در ثبت شرکت
لینک منبع: /http://companyregisterir.com
بانک اطلاعات ثبتی

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مدارک مورد نیاز برای صدور اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی در اداره ثبت شرکت

نویسنده kisa در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
969 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:30:21 - 01/28/18
توسط
kisa
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ثبت شرکت نساجی

نویسنده kara در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
687 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:48:27 - 04/17/19
توسط
kara
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ثبت شرکت در اسلواکی

نویسنده fekre در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
510 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:58:40 - 10/17/18
توسط
fekre
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ثبت شرکت دوستانه و خانوادگی

نویسنده fekre در اقتصادی

0 ارسال
506 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:45:05 - 07/31/19
توسط
fekre
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونگی ثبت شرکت در روسیه

نویسنده kiasabt در مقالات حقوق و علوم سیاسی

1 ارسال
1061 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:29:43 - 08/20/18
توسط
kare
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ثبت شرکت سرامیک و کاشی

نویسنده fekre در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
778 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:19:59 - 07/14/18
توسط
fekre
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ثبت شرکت بازرگانی و مسائل مربوط به آن

نویسنده kiasabt در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
738 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:14:08 - 05/19/18
توسط
kiasabt