سلام ودرود بر همگی .
دوستان گرامی به نظر شما عدم ثبت ابلاغ برگ مالیات قطعی عملکرد (دو دوره قبل)و واریز مابه التفاوت مالیات ابرازی با قطعی باعث رد دفاتر خواهد شد ؟
متشکرم
درود بر شما
مطابق آیین نامه تحریر دفاتر عدم ثبت رویداد مالی موجب رد دفاتر شما میگردد:
فصل پنجم : موارد در دفاتر
ماده 20- تخلف از تکاليف مقرر در اين آئين نامه در موارد زير موجب رد دفاتر مي باشد.
1- در صورتي که دفاتر ارائه شده به نحوي از پلمپ خارج شده ويا فاقد يک يا چند برگ باشد.
2- عدم ثبت يک يا چند فعاليت مالي در دفاتر به شرط احراز
3- ثبت تمام يا قسمتي از يک فعاليت در حاشيه
4- ثبت تمام يا قسمتي از يک فعاليت (آتيکل) بين سطور
5- تراشيدن وپاک کردن ومحو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوءاستفاده
6- جاي سفيد گذاشتن بيش از حد معمول در صفحات وسفيد ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه ودفتر مشاغل به منظور سوء استفاده
7- بستانکار شدن حساب هاي نقدي وبانکي، مگراينکه حساب هاي بانکي با صورت حساب بانک مطابقت نمايد ويا بستانکارشدن حساب هاي بانکي يا نقدي ناشي از تقدم وتأخر ثبت حساب ها باشد که دراين صورت موجب رددفتر نيست.
8- تأخير تحريردفاتر روزنامه ومشاغل زايد بر حد مجاز مقرر در تبصره هاي 2و3و4 ماده 13 وتأخير تحريردفتر کل زايد بر حد مجاز مقرر در ماده 14 وتأخير تحرير زايد بر حد مقرر در ماده 17 اين آئين نامه
9- عدم ثبت عمليات شعبه يا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات ماده 15 اين آئين نامه
10- اشتباه حساب حاصل در ثبت عمليات مؤسسه در صورتي که نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 11 اين آئين نامه اقدام نشده باشد.
11- در صورتي که مؤديان مالياتي حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده 169 قانون ماليات هاي مستقيم استفاده ننمايند.
12- عدم ارائه آئين نامه ها يا دستورالعمل هاي کار ماشين وبرنامه هاي آن ونحوه کار با نرم افزارهاي مالي مورد استفاده وهمچنين عدم تسليم خلاصه عمليات موضوع ماده 17 اين آئين نامه در مهلت مقرر در آن ماده در مورد اشخاصي که از سيستم هاي الکترونيکي استفاده مي نمايند.
13- عدم ارائه يک يا چند جلد از دفاتر ثبت وپلمپ شده (ولونانويس)
14- استفاده از دفاتر ثبت وپلمپ شده سال هاي قبل (با توجه به مقررات ماده 3 اين آئين نامه)
15- عدم تطبيق مندرجات دفاتر با اطلاعات موجود درسيستم هاي الکترونيکي در مورد اشخاصي که از سيستم هاي مذکور استفاده مي نمايند.
16- ثبت هزينه ها ودرآمدها وهر نوع اعمال واقلام مالي غير واقع در دفاتر به شرط احراز(توضيح آنکه ثبت هزينه هائي که وقوع آن محقق بوده اما به دلايل خاص قانوني قابل قبول از حيث مالياتي نيست وبرگشت داده مي شود، به منزله ثبت هزينه هاي غير واقع تلقي نمي شود.)
تبصره – در مورد بند 6 اين ماده چنانچه سفيد ماندن جهت ثبت تراز افتتاحي باشد موجب رد دفاتر نخواهد بود وهمچنين سفيد ماندن ذيل صفحات دفتر در آخر هرروز يا هرهفته يا هر ماه به شرطي که اسناد داراي شماره رديف بوده وقسمت سفيد مانده با خط بسته شود، به اعتبار دفتر خللي وارد نمي آورد.
ماده ۲۱) هیات سه نفری حسابرسان موضوع بند ۳ ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم ، در مواردیکه با توجه به دلایل توجیهی موُدی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استانداردهای حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی نماید ، میتوانند نظر خود را مبنی برقبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند .