سایت حسابداری - تالار تخصصی حسابداری ایران Meta ACC

انجمن های تخصصی حسابداری => حسابداری مالیاتی => نويسنده: beu_w در سپتامبر 09, 2013, 09:13:47 قبل از ظهر

عنوان: تحرير دفاتر مشاغل (درآمد و هزينه)
رسال شده توسط: beu_w در سپتامبر 09, 2013, 09:13:47 قبل از ظهر
با سلام.
من آيين نامه تحرير دفاتر رو خوندم و در چند مورد برام سوال پيش اومد لطفا راهنمايي بفرماييد .
اول اينكه من چندتا فاكتور خريد دارم كه از تاريخ 07/18 تا 07/22  همگي بدون ارزش افزوده هستند. حالا ميخواستم بدونم ميتونم تو يه سطر بنويسمش ؟ يا اينكه فقط فاكتور هاي يك روز رو ميتونم داخل يه سطر بنويسم (‌به شرط اينكه همگي ارزش افزوده داشته باشند يا نداشته باشند)
دوم اينكه در مورد برگشت از خريد/فروش بايد يه سطر ديگه بنويسم و اونجا در شرحش قيد كنم كه برگشت بوده و اينكه ارزش افزودشم بايد برگشت بشه ديگه؟
رديف          تاريخ         شرح                                     خريد                     ارزش افزوده
5            11/5      برگشت ار خريد ف 4              (500،000)                 (30،000)

سوم اينكه نيازي هست اطلاعات اول و پايان دوره رو بنويسم؟ مثلا موجودي اول دوره و پايان دوره و دارايي ثابت رو با ارزش دفتريش ؟
رديف           تاريخ            شرح                               خريد                  فروش                    دارايي
1                  1/1           م اول دوره                     100،000
2                   1/1           دارايي                                                                                 5000،000
100               12/29      م پايان                                                        80،000

ممنون ميشم اگر راهنمايي بفرماييد.
عنوان: پاسخ : تحرير دفاتر مشاغل (درآمد و هزينه)
رسال شده توسط: mahsa.sohrabian در اکتبر 28, 2013, 02:14:10 بعد از ظهر
بادرود
طبق راهنمای تحریر و تنظیم دفتر مشاغل  که به ضمیمه ارسال نموده ام:

1-مودیان می توانند تمام یا قسمتی از درآمد و هزینه های مشابه روزانه را تحت یک شماره ردیف در دفتر ثبت نمایند مشروط بر اینکه در ستون شرح دفتر، نوع و تعداد آن ها را قید و اگر متکی به اسناد و مدارک باشد مشخصات آن را نیز در ستون مزبور درج نمایند. جمع و ثبت معاملات مشمول و معاف از مالیات بر ارزش افزوده تحت یک شماره ردیف مجاز نمی باشد.

2-در مورد عودت و برگشت از خرید، فروش، هزینه و یا خرید و فروش دارایی رویدادهای مالی مربوطه می بایست در همان ستون با قلم قرمز و به صورت جداگانه و منفی ثبت گردد.

3- در راهنمای تنظیم دفاتر به این مسئله اشاره ای نشده است ولی از آنجاییکه دفاتر مشاغل فقط جهت ثبت رویدادهای روزانه می باشد گمان نمی رود نیازی به ثبت تراز افتتاحیه و اختتامیه باشد. و حتی در راهنما عنوان شده نظر به اینکه دفتر درآمد هزینه برای مشاغل بند ب ماده 95 تهیه شده است ثبت طرف حساب معاملات از جمله بانک ضرورتی ندارد.
ثبت موجودی آخر دوره نیز در جدول پیوست شماره 2 که به همراه دفاتر از دارایی دریافت می شود می بایست منظور شود.