با سلام.
من آيين نامه تحرير دفاتر رو خوندم و در چند مورد برام سوال پيش اومد لطفا راهنمايي بفرماييد .
اول اينكه من چندتا فاكتور خريد دارم كه از تاريخ 07/18 تا 07/22 همگي بدون ارزش افزوده هستند. حالا ميخواستم بدونم ميتونم تو يه سطر بنويسمش ؟ يا اينكه فقط فاكتور هاي يك روز رو ميتونم داخل يه سطر بنويسم (به شرط اينكه همگي ارزش افزوده داشته باشند يا نداشته باشند)
دوم اينكه در مورد برگشت از خريد/فروش بايد يه سطر ديگه بنويسم و اونجا در شرحش قيد كنم كه برگشت بوده و اينكه ارزش افزودشم بايد برگشت بشه ديگه؟
رديف تاريخ شرح خريد ارزش افزوده
5 11/5 برگشت ار خريد ف 4 (500،000) (30،000)
سوم اينكه نيازي هست اطلاعات اول و پايان دوره رو بنويسم؟ مثلا موجودي اول دوره و پايان دوره و دارايي ثابت رو با ارزش دفتريش ؟
رديف تاريخ شرح خريد فروش دارايي
1 1/1 م اول دوره 100،000
2 1/1 دارايي 5000،000
100 12/29 م پايان 80،000
ممنون ميشم اگر راهنمايي بفرماييد.
بادرود
طبق راهنمای تحریر و تنظیم دفتر مشاغل که به ضمیمه ارسال نموده ام:
1-مودیان می توانند تمام یا قسمتی از درآمد و هزینه های مشابه روزانه را تحت یک شماره ردیف در دفتر ثبت نمایند مشروط بر اینکه در ستون شرح دفتر، نوع و تعداد آن ها را قید و اگر متکی به اسناد و مدارک باشد مشخصات آن را نیز در ستون مزبور درج نمایند. جمع و ثبت معاملات مشمول و معاف از مالیات بر ارزش افزوده تحت یک شماره ردیف مجاز نمی باشد.
2-در مورد عودت و برگشت از خرید، فروش، هزینه و یا خرید و فروش دارایی رویدادهای مالی مربوطه می بایست در همان ستون با قلم قرمز و به صورت جداگانه و منفی ثبت گردد.
3- در راهنمای تنظیم دفاتر به این مسئله اشاره ای نشده است ولی از آنجاییکه دفاتر مشاغل فقط جهت ثبت رویدادهای روزانه می باشد گمان نمی رود نیازی به ثبت تراز افتتاحیه و اختتامیه باشد. و حتی در راهنما عنوان شده نظر به اینکه دفتر درآمد هزینه برای مشاغل بند ب ماده 95 تهیه شده است ثبت طرف حساب معاملات از جمله بانک ضرورتی ندارد.
ثبت موجودی آخر دوره نیز در جدول پیوست شماره 2 که به همراه دفاتر از دارایی دریافت می شود می بایست منظور شود.