سوال

نویسنده محمدرضا, جولای 23, 2012, 03:29:41 بعد از ظهر

« بهای تمام شده یا هزینه تعمیر و نگهداری | اقلام داغی دار »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

محمدرضا

مرکز هزینه چیست و کاربرد آن در حسابداری چگونه است

امین محسنی

 فکر میکنم آقا رضا بهترین پاسخ را به شما بدهند
البته بنده هم به بضاعت خود پاسخی ارسال میکنم

حتما با هزینه های سربار آشنا هستید هزینه های تولید به غیر از مواد مستقیم و دستمزد مستقیم  را سربار مینامند که معمولا از لحاظ عناوین هزینه 90% هزینه ها را تشکیل میدهد
هنگامی که بخواهید  هزینه های انجام شده را تسهیم نمایید در 2 مرحله اینکار انجام میشود تسهیم اولیه و تسهیم ثانویه( بحث در مورد تسهیم خود فرصتی جدا و مبسوطی را می طلبد)
تسهیم اولیه یعنی اینکه شما مشخص کنید هر قسمت از بخش های شما چه مقدار از هزینه را مصرف کرده اند
مثلا
هزینه برق  کلا  200 ریال که      خط تولید 100 ریال   اداری 50 ریال   فروش 30 ریال نگهبانی 20 ریال


در تسهیم ثانویه دوباره براساس خدمات متقابل واحدها  هزینه هر بخش به بخشهای دیگر سرشکن می شود تا در تهایت به 2 مسیر هدایت شود1 یهای تمام شده محصول و2  هرینه دوره

مثلا
کل هرینه های واخد تولید که در تسهیم اولیه تسهیم شد 30000 ریال 
( برق - آب - مواد کمکی - حقوق سرپرستان و .....)        کلا به بهای تمام شده محصول میرود

وکل هرینه های واحد اداری  20000
( برق - آب -  - حقوق کارمندان و .....)

بر اساس خدماتی که واحد اداری به تولید می دهد میتوان بخشی را به واحد تولید (بهای تمام شده ) و بقیه را به هزینه دوره تسهیم کرد.

خوب برمیگردیم به مراکز هزینه
مراکز هزینه همین بخشهایی هستند که در تسهیم اولیه هزینه های مختلف به آنها اختصاص میبابد در واقع برای یدست آوردن بهای تمام شده دقیقتر ( تسهیم بهتر) باید مراکز  هزینه   بیشتری را تعریف کرد. در گدشته هنگامی که بهای تمام شده حساب میشد ( دوره های 6 ماهه 3 ماهه یاپایان سال) بر اساس اطلاعات جمع آوری شده این تسهیم اولیه انجام میشد
مثلا برای هزینه برق برای واحدهای مختلف کنتور میگذاشتند و از روی مصرف هر واحد هزینه نهایی برق را تسهیم  اولیه میکردند

اما در حال حاضر سعی میکنند در همان مرحله ثبت حسابداری با استفاده از امکانات نرم افزار حسابداری  ( ثبت مراکز هزینه)هزینه ها را تسهیم اولیه کنند.
یعنی همان لحظه ای که هزینه را ثبت میکنیم سهم مراکز هزینه را از آن هزینه مشخص میکنیم.





دایی رضا!

با سلام و عرض ادب و احترام

جناب آقای محسنی گل پاسختون کامل و جامع بود ممنون

فقط من یه خورده لروار تر موضوع رو میشکافم چون خودم برای اینکه یه چیز تفهیمم بشه باید بهم اینطور بگن وخیلی با قواعد نگارشی آشنا نیستم و هیچوقت هم تو زندگیم نشده یه مطلب رو با یکبار خوندن بفهمم مگر اینکه برم دل و رودشو بکشم بیرون تا بفهمم قضیه چیه !!

بهر حال :

برای درک بهتر مرکز هزینه فرض کنید شرکتی که توش کار میکنید مال شماست و بالاترین مقام شرکت شمایید و کل منفعت شرکت مال شماست

حالا از بالا به شرکت خودتون نگاه کنید ببینید که :من اگه بخوام فلان خدمت رو انجام بدم یا فلان محصول رو تولید کنم تو چه نقاطی از شرکت مجبورم زمان بذارم و پول خرج کنم . فعلا کار به تفکیکیش نداریم

خب شرکتم تولیدیه یه سری جاهایی وجود داره که برا من تولید رو انجام میده - یه نقاطی وجود داره که باید باشه که تولید نخوابه - یه جاهایی هم هست که روال اداری کارهمو انجام میده و وقتی دقت میکنم هرکدوم از اینها یک سری هزینه برام داره یا نیرو کار داره که باید بهشون حقوق بدم - یا ماشین آلات داره که باید یک سری هزینه بابتشون پرداخت کنم و.....

به این نقاط و جاهها میگن مرکز هزینه !!!!

این بهترین و مفهومی ترین تعریف برای شناخت مرکز هزینه است .

از طرفی مرکز هزینه مثل یه کاسه میمونه که باید هزینه ها ی مربوط به اون رو در طول یک دوره بریزیم توش تا پر بشه !!!!

اصلا چرا مرکز هزینه رو درست کردن و مزیتش چیه ؟

بقول حسابدارهای جدید روش نوساییها ( نرم افزار نوسا تحت د. ا .س )روشی قدیمی بود  یعنی چی

دقت کنید به صورت سود و زیان

------------- فروش :
کسر میشود:
-------- بهای تمام شده کالای فروش رفته

-------- سود ناویژه
کسر میشود :
-------------هزینه های اداری تشکیلاتی
------------- هزینه های توزیع و فروشی
------------ هزینه های مالی
-میشه ----سود قبل از مالیات

تو این صورت مالی شما باید هزینه های مربوط به بهای تمام شده رو شناسایی کنید  این یک .؛
دوم هزینه های اداری تشکیلاتی و توزیع و فروشی و مالی رو هم مشخص کنید

پس روش قدیمی این بود که میومدن حسابهای هزینه رو تفکیک میکردن یعنی :

--- هزینه های تولیدی **
-- حقوق  ودستمزد تولیدی *
-- استهلاک تولیدی *
-- تعمیر و نگهداری تولیدی *
.
.
.
.
 
-- هزینه های اداری تشکیلاتی**
-- حقوق و دستمزد اداری*
-- استهلاک اداری *
.
.
.
.
-- هزینه های توزیع و فروشی **
-- حقوق و دستمزد توزیع و فروش*
--استهلاک توزیه و فروش
.
.
.
-- هزینه های مالی**

همونطور که مشاهده میکنید گردش سرفصلهای حسابهای هزینه بالا بود

اومدن یه ترفند زدن که این کار راحتتر بشه یعنی تو نرم افزارهای جدید مبحثی تحت عنوان مرکزهزینه تعریف شد که دیگه معزل تفکیک تولید و اداری تشکیلاتی و توزیع و فروشی و مالی از دوش حسابها برداشته بشه و بیفته گردن مراکز هزینه

بنابراین شما فقط کافیه مراکز هزینه تولیدی
اداری تشکیلاتی- توزیع و فروشی و مال رو مشخص کنید و فقط برای حسابهای هزینتون یک سرفصل تعریف کنید
یعنی حسابها میشه :مثلا

---هزینه های استهلاک
-- هزینه های تعمیر و نگهداری و.
.
.
.
.
پس کافیه شما از یک سرفصل حساب استفاده کنید و فقط مشخص کنید این هزینه تو کدوم مرکز هزینه حادث شده است

اگه نیاز به توضیح بیشتری بود بگید و بپرسید شاید بتونم کمک کنم

موفق باشید
بدون امضاء!

دایی رضا!

با سلام

تفاوت مرکز هزینه تولیدی  - دایره تولید

در دنباله این موضوع لازم دیدم این موضوع رو هم براتون کمی توضیح بدم

در یک قسمت تولید موارد زیر همواره وجود دارد ( تولید مکانیزه )

1- ماشین آلات تولیدی
2- مرکز هزینه تولیدی
3- دایره تولید

هر مر کز هزینه تولید  میتواند شامل چندین ماشین آلات مشابه  تولیدی باشد بنابراین نیازی نیست که شما برای تعریف مرکز هزینه به هریک از ماشین آلات تولیدتون یک مرکز اختصاص بدین

مثال : مرکز هزینه تولیدی پرس یک کارخانه رو در نظر بگیرید که تو این مرکز 4 دستگاه پرس وجود داره و همگی یک تیپ محصول رو تولید میکنند - پس لزومی نداره که شما به ازای هر پرس یک مرکز هزینه تعریف کنید مگر در موارد زیر :

بفرض دستگاه پرس 1 و 2 شما تاریخ بهره برداریش با دو پرس دیگه فرق داشته باشه
در این مواقع دو مرکز هزینه جداگانه تعریف کنید چون عوامل هزینه ای که بر روی موضوع هزینه شما ( محصول اون دایره ) اثر گذاره با هم فرق داره

اینطور بگم مثلا برای ماشین آلاتی که زودتر به بهره برداری رسیده اثر عامل هزینه استهلاک بر محصول کمتر است (هزینه استهلاک کمتری دارد ) در مقابل در این ماشین آلات اثر عامل هزینه ای مثل  تعمیر و نگهداری بر محصول شما بالاتر است
وبرعکس .

یا در موقعی مجبورید که مرکز هزینتون رو بر اساس ماشین آلات تعریف کنید که محصولات شما متفاوت باشد

مثلا مرکز پرس شما 2 دستگاه اون مختص بدنه یخچال باشه و اونو تولید کنه و دو تای بعدی بدنه مثلا لباسشویی

یه مثال دیگه تو صنعت سرامیک : دو پرس کاشی کف تولید کنه  و دوتای بعدی کاشی دیوار

در این حالت نیز بایستی مراکز هزینتون رو تفکیک کنید .


دایره تولید :میتونه شامل چند مرکز هزینه باشه
برخی مواقع قیمت تمام شده  نیمه ساخته ای  برای شما حائز اهمیت است که قابلیت فروش داشته باشه - مقرون بصرفه باشه ( در خصوص مقرون بصرفه بودن تهییه گزارشات تولید بسیار مهم است یعنی بتوان از هر مرکز هزینه تولید گزارش تولید و صادره به مرحله بعد رو بدست آورد )  یا بر اساس یک سری گزارشات خاص مدیریتی کنترلهایی بخواد بر روی اون دوایر انجام بشه در این حالت شما میتونید چندین مرکز هزینه رو در یک دایره تولیدی ببینید

مثال :


دایره آماده سازی

مراکز هزینه موجود در این دایره :

الف -مرکز سنگ شکن :

ماشین آلات موجود در این مرکز  : سنگ شکن چکشی- سنگ شکن فکی

محصول / نیمه ساخته : خاک خرد شده

ب- مرکز اسپری :

ماشین آلات موجود در اسپری : دستگاه اسپری

محصول/نیمه ساخته مرکز اسپری : گرانول


حالا با توجه به دید مدیریت و بصرفه بودن شما میتوانیددو قیمت تمام شده برای دو نیمه ساخته در این دایره بدست بیارید
یا فقط قیمت تمام شده محصول یا نیمه ساخته گرانول را

چون پس از بررسیها متوجه شدید که مثلا  قیمت این نیمه ساخته برای شما مهمتر و ارزشمند تر است تا اینکه بخواهید زمان و وقت صرف این کنید که مثلا برای  نیمه ساخته های اول یک سری محاسبات رو انجام بدین


این نکته رو مد نظر بگیرید که :

در تعریف و تعیین مراکز هزینه تا جایی که امکان داره تفکیک هاتون رو انجام بدین زیرا در تسهیم اولیه شما میتونید کنترل مناسبی بر روی مراکز هزینه داشته باشید ولی اگه براتون تو مبحث بهای تمام شده مقرون بصرفه نبود چند مرکز را تو یک دایره  ببینید فقط یه دردسر کوچولو دارین اونم تسهیم هزینه این مراکز هزینه به این دایره هاست


موفق باشید



Share via facebook Share via linkedin Share via pinterest Share via reddit Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

خدمات حسابداری

موسسه رستا تراز پارسه اصطلاحات حسابداری طراحی سایت و انجمن حسابداری

سایر پرتال ها

فروم متا انجمن بورس و اوراق بهادار ثبت آگهی رایگان