هزينه يابي بهاي تمام شده(حسابداري صنعتي)

نویسنده مرادي, می 28, 2013, 11:16:13 قبل از ظهر

« مبانی تسهیم | اصلاح قيمت مواد »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

مرادي

با سلام
در يك شركت خصوصي عمراني كار حسابداري مالي كارگاه را انجام ميدم ولي الان مدير مالي دفتر مركزي شركت گفته كه حسابداري صنعتي را هم بايد در كارگاه راه اندازي كني تا بتونيم از هزينه هاي اضافي پيمانكاران اجرايي و ديگر هزينه هاي كارگاه جلوگيري كنيم دوستاني كه در زمينه تخصص دارند لطف كنند به طور مفصل راهنمايي كنند ممنون ميشم
باتشكر

اکبرزاده

نقل قول از: مرادی در می 28, 2013, 11:16:13 قبل از ظهر
در يك شركت خصوصي عمراني كار حسابداري مالي كارگاه را انجام ميدم ولي الان مدير مالي دفتر مركزي شركت گفته كه حسابداري صنعتي را هم بايد در كارگاه راه اندازي كني تا بتونيم از هزينه هاي اضافي پيمانكاران اجرايي و ديگر هزينه هاي كارگاه جلوگيري كنيم دوستاني كه در زمينه تخصص دارند لطف كنند به طور مفصل راهنمايي كنند ممنون ميشم

با سلام

جناب مرادی عزیز
بنده فکر میکنم که مدیر مالی شما ، مطلب را به طور کافی انتقال نداده است
کاری را که دارد به شما محول میکند همان کنترل پروژه است
کنترل پروژه درواقع همان کنترل هزینه انحراف از بودجه پیش بینی شده یک پیمان است
وگرنه در بحث شرکتهای عمرانی حسابداری صنعتی آنطوری که مدیر مالی درخواست نموده است نقش چندانی ندارد

با احترام

دایی رضا!

با سلام
یه توضیح تا اومجایی که مربوط به بهای تمام شده پیمانکاری میشه و بقیه موارد رو استادان بزرگ در این تالار براتون توضیح میدن

معمولا لزومی نداردکه حسابهای هزینه  پیمانها را از حسابها ودفاتر مالی موسسه تفکیک کنید – هر پیمان یک واحد هزینه جداگانه و مشخصی را تشکیل میدهد که بیشتر مدیران مایلند سود و زیان انرا جداگانه محاسبه کنند .
شما میتونید برای هر پیمان یک حساب جداگانه تعریف کرده و سود وزیان اون رو برای هر پیمان محاسبه کنید
اما در خصوص بهای تمام شده :

1-مواد :

قسمت زیاد مواد مصرفیی در یک پیمان معمولا مختص خود اون پیمان  خریداری میشود و مستقیما به محل کار تحویا و بحساب پیمان منظور میشود.
ممکنه شما موادی رو که مصرف کمتری داره رو در محل انبار شرکتتون نگهداری کنید و هر چند یکبار بصورت عمده اونها رو خریداری کنید تا با توجه به نیاز هر پیمان اونها رو به مصرف برسونید در این حالت داشتن یک سیستم انبار برای کنترل این مواد اهمیت دارد.
ثبتهایی که در این خصوص انجام میدین :

خرید مواد برای پیمانهای مربوطه و موجودی انبار

حساب پیمان شماره1    ***
حساب پیمان شماره2    ***
حساب پیمان شماره 3   ***
حساب موجودی مواد     **
                             بستانکاران  *****


مواد صادره از انبار
حساب پیمان شماره 1 ***
حساب پیمان شماره 2 ***
                            موجودی مواد ***

کنترل موجودیها انبار باید بوسییله شمارش و انبار گردانی منظم انجام شود- برگشت مواد از محل پیمانها نیز باید ثبت شود . در برخی موارد شما برخی از مواد قابل برگشت به انبار قابل مصرف در یک پیمان دیگه هست که باید این نقل و انتقالات را برای دو پیمان ثبت کنید
گاهی نیز شما مواد زاید رو در محل پیمان به فروش میرسونید که در این صورت باید بحساب پیمان مربوطه بستانکار شود.
گاهی مواد در اثر اتش سوزی در سر یک پروژه از بین میره  که این زیان رو نباید به حساب اون پیمان برد و به  هزینه موسسه ثبت شود .
مواد مصرفی برای ساخت وسیله های کار و ابزار های کاری را بحساب سربار ساخت برده و برای یک پیمان لحاظ نکنید چون معمولا این ابزارها در پایان سال موجودی گیری شده و ارزیابی میشوند و به سال بعد نقل میشوند
مانده حساب مواد در اخر سال معرف بهای تمام شده موجودیها در ان تاریخ هستند
در مواردیکه مواد توسط کارفرما تحویل پیمانکار شود باید با مواد خریداری شده توسط خود پیمانکار تفکیک گردد
مواد تحویلی توسط کارفرما به حساب پیمان بدهکار نمیشود بلکه کافیست مقدار مصرف انها را داشته باشید یا در حساب انتظامی پیمانکار ثبت کنید


2-کار:
کلیه کارهایی که در محل پیمان انجام میشه بدون توجه به ماهیت اون کار مستقیم میباشد
در مواردی که پیمان بزرگ است و کارگران زیادی روی ان کار میکنند با تنظیم یک تایم شیت میتوانید ساعت دقیق شروع و پایان هر یک را که مربوط به کارهای متفاوتی است را محاسبه کنید
همچنین تفکیک دستمزد بین حرفه های مختلف مثلا بنایی – نجاری – و..... را میتوانید با تنظیم حسابهای جداگانه در دستمزد یا تعیین مراکز مختلف هزینه ای در سیستم مالی مشخص کنید
سعی کنید لیست دستمزد برای هر پیمان جداگانه تهییه شود .
اصولا یک سری افراد رو شما استخدام میکنید که نمیتونید اوقات کارشون رو به یک سری پیمان خاص ارتباط بدین مثلا سرپرست – نگهبان و.... که این موارد جز هزینه های غیر مستقیم یا هزینه های اداری تشکیلاتی شما (با توجه به محل یا مرکز هزینه ) ثبت میشود.که اگه در هزینه های سربار غیر مستقیم ثبت شد بایستی بعدا بین پیمانها تسهیم شود.

3-تجهیزات – ابزار الات – ماشین الات

این اقلام باید به دقت ثبت شوند تا اولا از مفقود شدن انها جلوگیری شود ثانیا برای ثبت هزینه استهلاک مربوطه آنها به هر پیمان ، بتوان انرا دقیق مشخص کرد و اگر ابزار الاتی بود که مصرفی بود و جزو داراییهای ثابت قابل ثبت نبود هزینه مربوطه به محل مصرف ان در هر پیمان ثبت شود.
کلیه هزینه های نقل و انتقال دستگاهها از هز محل به محل دیگر باید به حساب همون پیمان ثبت شود.
در مواردیکه برای اجرای یک قرارداد خاص استفاده از ماشین الات برای مدت نسبتا طولانی در محل کار ضرورت داشته باشه یا چنانچه ماشین الات مخصوصی برای انجام پیمان خریداری شده باشه میتوانید بهای تمام شده ماشین الات (یا ارزش دفتری آن) را بحساب پیمان مربوطه بدهکار کرده و در پایان هر دوره مالی ارزش مستهلک نشده ماشین را (به بهای ارزیابی شده در پایان دوره ) بحساب پیمان بستانکار و بدوره بعد نقل دهید تا با این کار استهلاکی معادل اختلاف ارزش ماشین الات در ابتدا و انتهای دوره بحساب پیمان منظور شود.
در مواردیکه ماشین الات مخصوص پیمان برای کارهای دیگه قابل استفاده نباشه در خاتمه کار ارزش قراضه اونرا بحساب پیمان بستانکار کرده تا با این روش سرمایه ای که برای خرید ماشین الات مصرف شده بحساب  هزینه های انجام پیمان منظور شود .

4-هزینه های غیر مستقیم:


هزینه های مشترک بین پیمانها مانند نگهبانی – انبار شرکت – مالی – اداری و.
که اینها اول به سرفصلهای خدماتی و اداری تشکیلاتی و فروشی تفکیک میگردند و سپس  خدماتی ها با مبناهای مناسب به هر پیمان تسهیم کنید
در مورد پیمانهای  بزرگ یک نرخ واحد برای سرشکن کردن هزینه های غیر مستقیم معمولا درست نیست و محاسبه نرخ براساس ساعت کار مستقیم ( تنظیم تایم شیتی که قبلا گفتم) مناسبتر است . اگر اجرا و تکمیل پیمان مدت زیادی بطول بینجامد ممکنه تسهیم هزینه های غیر مستقیم در فاصله های طولانی تر از اونچه که درمثلا یک کارخانه تولیدی وجود داره انجام میشه پس با تقریب کمتری در محاسبات وارد میشه . در این صورت میتوان جمع هزینه های غیر مستقیم یک دوره را مشخص کنید و به جمع ساعتهای کار ی که کارگران روی کلیه پیمانها مصرف کرده اند تقسیم نمایید تا نرخ ساعتی هزینه های غیر مستقیم بدست بیاد و هزینه سهم هر پیمان به تناسب ساعت کاری که در دوره مورد بحث روی ان صرف شده تعیین گردد

یک را ه دیگه اینه که هزینه های غیر مستقیم را به نسبت جمع هزینه هایی که در دوره مورد نظر برای هر پیمان بعمل اومده تسهیم کنیم

مثلا فرض هر پیمان بصورت زیر هزینه مستقیم داشته  باشه
پیمان 1 2000000
پیمان 2 2500000
پیمان3 1000000

و مثلا سرجمع هزینه های غیر مستقیمی که بدست اوردین عدد 50000 ریال باشه برای تسهیم میتونید

سهم پیمان 1     18.18=50000*5500000/2000000
برای پیمان 2 دارین :
                        22.7=50000*5500000/2500000
برای پیمان 3 و بقیه نیز همین طور محاسبه کنید

یک نکته مهم دیگه ای هم که هنگام تسهیم هزینه های غیر مستقیم باید در نظر بگیرید دوری یا نزدیکی محل پیمان نسبت به محل مرکزی شرکت است
فرضا اگه پیمان شما در یک استان دور باشه یا فرضا یک کشور دیگه به طبع از خدمات دفتر مرکز کمتر استفاده میکنه . گاهی در اون محل یک سری  ستادهای تشکیلاتی بدلیل دوری از دفتر مرکزی تشکیل میدین و هزینه های خاص خودشو در اون برای اون پیمان انجام میدین که درر این صورت بهتره به حساب هزینه های مستقیم اون پیمان لحاظ بشه

5-پیمانهای دست دوم :

اگر حین انجام یک  پیمان مواردی را پیمانکار سپردید هزینه های ان به حساب هزینهمستقیم اون پیمان لحاظ میشود

موفق باشید
   
بدون امضاء!

مرادي



Share via facebook Share via linkedin Share via pinterest Share via reddit Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
بهاي تمام شده دارايي هاي نامشهود :

نویسنده اکبرزاده در دارائی های نامشهود

0 ارسال
2440 مشاهده
آخرین ارسال: آپریل 05, 2012, 12:46:39 بعد از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
سيستم هاي هزينه يابي سنتي و نارساييهاي آن

نویسنده اکبرزاده در حسابداری بهای تمام شده

0 ارسال
6802 مشاهده
آخرین ارسال: می 06, 2012, 11:34:58 قبل از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
حسابداري صنعتي

نویسنده مرادي در حسابداری مالی

1 ارسال
1894 مشاهده
آخرین ارسال: می 29, 2013, 01:22:42 بعد از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
روشهای محاسبه بهای تمام شده - روش اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش

نویسنده اکبرزاده در استاندارد 8 - موجودی مواد و کالا

0 ارسال
16527 مشاهده
آخرین ارسال: آگوست 05, 2013, 10:53:07 قبل از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
آموزش حسابداری بهای تمام شده - 1 - کلیات و مفاهیم حسابداری بهای تمام شده

نویسنده اکبرزاده در استاندارد 8 - موجودی مواد و کالا

27 ارسال
18503 مشاهده
آخرین ارسال: آگوست 02, 2017, 09:03:55 قبل از ظهر
توسط
حاج محسن
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
پاسخ تشريحي به سئوالات 1 و 2 مالي و صنعتي جامعه حسابداران رسمي

نویسنده kiani در سولات آزمون انتخاب حسابدار رسمی

5 ارسال
3185 مشاهده
آخرین ارسال: ژانویه 18, 2013, 06:49:46 بعد از ظهر
توسط
Yaser Rasa
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
بهای تمام شده

نویسنده z.f در حسابداری بهای تمام شده

1 ارسال
1191 مشاهده
آخرین ارسال: آگوست 27, 2019, 07:10:22 بعد از ظهر
توسط
اکبرزاده

خدمات حسابداری

موسسه رستا تراز پارسه اصطلاحات حسابداری طراحی سایت و انجمن حسابداری

سایر پرتال ها

فروم متا انجمن بورس و اوراق بهادار ثبت آگهی رایگان