خطرات و ضررهاي استفاده از مواد آرايشي و بهداشتي قاچاق

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 08:42:17 - 01/12/12

« علل به وجود آمدن لکه بر روی پوست | عطر و ادکلن و خشکی پوست »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

خطرات و ضررهاي استفاده از مواد آرايشي و بهداشتي قاچاق

خطرات و ضررهاي استفاده از مواد آرايشي و بهداشتي قاچاق به دليل استمرار در مصرف روزانه، مي تواند به مراتب بيشتر از داروهاي قاچاق، سلامت مردم را تهديد کند.

دکتر هاشم منتصري معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شيراز با بيان اين مطلب، گفت: بسياري از مردم داروها را در مدت کوتاهي در هنگام بيماري مصرف مي کنند اما مواد آرايشي و بهداشتي هر روز به تناسب روي پوست، چشم، مو و يا ناخن مورداستفاده قرار مي گيرند که اين استمرار در مصرف مي تواند در صورت ناسالم بودن مواد مصرفي و رنگي مورد استفاده خصوصا مواد اوليه حاوي سرب و فلزات سنگين و يا بکار گيري شرايط و شيوه هاي ساخت، حمل و نقل و انبار داري و عرضه نامناسب، موجب زيان ها زيادي از جمله ايجاد ضايعات پوستي و مو، بيماري هاي مختلف کليوي، کبدي، اعصاب، عفونت و حتي حساسيتها و آلرژي هاي متعدد پوستي وتنفسي در کودکان و بالغين شود.

وي افزود: مردم فهيم بايد به اين نکته توجه جدي داشته باشند که مواد آرايشي و بهداشتي مورد نياز خود را نيز مانند داروها از داروخانه يا نمايندگي هاي مجاز توزيع اين فرآورده ها که تحت کنترل و نظارت وزارت بهداشت وساير سازمان هاي مرتبط هستند، تهيه کنند.

وي گفت: در مراکز مجاز عرضه مواد آرايشي و بهداشتي کليه کالاها بايد داراي مجوز توليد و بهره برداري و يا مجوز ورود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي کشور باشند.

دکتر منتصري بيان کرد: تاريخ توليد، تاريخ انقضاء معتبر، نشاني توليد کننده و يا نام شرکت توزيع کننده، شماره پروانه ساخت و سري ساخت براي فرآورده هاي آرايشي توليدي ايران بايد برروي برچسب اصلي نوشته شده و همچنين در مورد فرآورده هاي خارجي اين اطلاعات به صورت برچسب فارسي براي تمامي فرآورده هاي خارجي، بر روي بسته بندي اصلي فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي مجاز قابل مشاهده باشد.

وي افزود: توجه نکردن به اين موارد در هنگام خريد و مصرف مواد آرايشي و بهداشتي مي تواند زيان هاي جبران ناپذيري براي مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد، گزارشات متعدد، مبني بر بستري شدن و يا تحت درمان قرار گرفتن افراد بواسطه مصرف فرآورده هاي آرايشي بي کيفيت و غيرسالم و قاچاق در مراکز درماني و بخشهاي پوست و چشم مؤيد اين موضوع است.

دکتر منتصري تصريح کرد: در مواردي مشاهده مي شود که برخي از شهروندان مواد آرايشي و بهداشتي مورد نياز خود را از مراکز غير مجاز عرضه مواد آرايشي و بهداشتي، مانند دست فروش ها و يا به صورت اينترنتي و تلفني و يا تحت تاثير تبليغات اغراق آميز ماهواره ها و يا ارزاني قيمت و فشارهاي فروشندگان تهيه مي کنند که به اين گروه در مورد خطر جدي اين محصولات هشدار داده مي شود.

وي گفت: امروزه بعلت وجود متقاضي و خريدار ناآگاه به مسائل سلامت در دنيا، افراد سودجو فرآورده هاي بي کيفيت، ناسالم و تاريخ گذشته را در کارگاه هاي زير زميني و در بسته بندي هاي مختلف وحتي با برچسب هاي جعلي شرکت هاي معتبر داخلي و خارجي تهيه و با استفاده از تبليغات غير قابل کنترل در اينترنت و ماهواره ها و حتي تلفن و پيامک آنها را تبليغ و با بکارگيري مراکز و سيستم قاچاق آنها را در بازارهاي مصرف جهاني توزيع و از طريق دست فروشان و بازارهاي غير مجاز و پيک در ميان متقاضيان توزيع مي کنند.

عضو هيئت علمي گروه کنترل کيفيت دانشکده داروسازي و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي شيراز در پاسخ به اين سوال که راه حل پيشنهادي در بر خورد با معضل وجود فرآورده هاي تقلبي و قاچاق آرايشي و بهداشتي در جامعه چيست، گفت: امروزه اين مسئله يکي از دغدغه هاي مسئولين سلامت کشورها در جهان شده است. تا وقتي که بازار مصرف و خريدار براي اينگونه فرآورده ها وجود داشته باشد، افراد سودجو به توليد، تبليغ، توزيع و عرضه آنها در محل ها و با امکانات جديد ادامه مي دهند و کنترل کامل آنها با شيوه هاي معمول و قوانين و امکانات موجود مشکل است.

وي افزود: متخصصان و کارشناسان معتقدند اقدامات جدي کليه سازمانهاي مرتبط در تامين کالاهاي سالم آرايشي و بهداشتي و نظارت بر بازار مصرف آنها و برخورد جدي با متخلفين ضروري است ولي موثرترين راه در تامين و حفظ امنيت سلامت در جامعه آموزش و اطلاع رساني به مردم در مورد معيارهاي کالاي آرايشي بهداشتي سالم و خطرات و عواقب مصرف کالاهاي قاچاق و ناسالم و افزايش مشارکت مردمي در امر مبارزه با موارد مخل سلامت و خودداري از خريد و مصرف اين فرآورده هاست.

وي متذکر شد که امروزه تنها مراکزي که مي توان بااطمينان بيشتر از آنها فراورده هاي آرايشي و بهداشتي مورد مصرف خود و خانواده ها را تهيه کرد، مراکزي است که تحت نظارت دائم معاونت هاي غذاودارو دانشگاه ها و يا ساير مراکز ذيربط رسمي است.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
خطرات استفاده از حشره کش ها

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات بهداشت

1 ارسال
2528 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:56:16 - 09/15/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
بررسی خطرات استفاده از انرژی هسته ای

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هسته ای

0 ارسال
2274 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:17:38 - 08/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
استفاده از جوش شیرین در نان ، باعث بروز اختلال در جذب مواد و بیماریهای گوناگون م

نویسنده Mandana در اخبار تغذیه

0 ارسال
1283 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:36:36 - 07/29/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
استفاده از مواد مخدر برای کاهش مقاومت افراد در برابر تجاوز جنسی رو به افزایش است

نویسنده Hooman Ghayouri در مواد مخدر

0 ارسال
1679 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:23:22 - 07/28/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مصادیق جرایم رایانه ای برای قاچاق صوت/ حبس برای قاچاقچیان پهنای باند

نویسنده mohammad a در فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)

0 ارسال
1467 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:41:37 - 02/06/12
توسط
mohammad a
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
*سرويس بهداشتي *

نویسنده Amir Shahbazzadeh در دکوراسیون

6 ارسال
3133 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:08:19 - 12/19/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بررسی مواد اصلی تشکیل دهنده نان و مکانیسم اثر این مواد در عمل آور خمیر

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات علوم و صنایع غذایی

0 ارسال
2361 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:09:59 - 08/16/11
توسط
Zohreh Gholami