چند مثال از مطالعات آماری

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 23:10:02 - 08/28/11

« شبیه سازی و کاربرد آن در لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین | نقش آمار در پژوهش هاي علمي »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

مثال هایی از مطالعات آماري:

مثال های زیر، نشان‌دهندة‍ مواردي نوعي هستند كه در آنها، فرايند كسب آگاهي در بررسي يك پديده شامل گردآوري و تجزيه و تحليل داده‌هاست و اين خود مستلزم استفاده از روشهاي آماري است.


پرورش گياه:
آزمايش پيوندزدن انواعي از گياهان كه از نظر ژنتيكي متفاوتند، به‌منظور توليد گياهان پيوندي پر محصول، مورد علاقة شديد متخصصان كشاورزي است. به‌عنوان يك مثال ساده، فرض كنيد كه قرار است ميزان محصول دو نوع گياه پيوندي تحت آب و هوا و شرايط اقليمي مشخص با هم مقايسه شوند. تنها راه كسب اطلاع از ميزان باروري اين دو نوع گياه نسبت به‌يكديگر عبارت است از پروراندن آنها در تعدادي از كرتها، گردآوردن داده‌ها درباة ميزان محصول آنها و سپس تجزيه و تحليل داده‌‌هاي مزبور.


تشخيص بيماري ها:
براي انجام موفقيت‌آميز معالجة بسياري از انواع سرطان با عمل جراحي، تشخيص بموقع بيماري از اهميت خاصي برخوردار است و از اين‌رو لازم است كه براي انجام معاينات پزشكي مرتباً به بيمارستان مراجعه شود. چون مراجعة مرتب به بيمارستان و انجام معاينات پزشكي گران و مشكل است، پزشكان در جستجوي نوعي روش تشخيص مؤثر بيماري هستند كه خود شخص بتواند آن را انجام دهد. براي ارزيابي قابليت يك روش جديد تشخيص بيماري برحسب درصد موفقيت آن در تشخيص درست موارد بيماري و اجتناب از تشخيصهاي اشتباه، روش مورد نظر بايد روي افراد زيادي آزمايش شود و نتيجه با معاينات بيمارستاني مقايسه شود.


برنامه هاي تربيتي و آموزشي:
برنامه‌اي تربيتي وآموزشي كه براي انواع متقاضيان(از قبيل دانشجويان دانشگاه، كارگران كارخانه، گروههاي اقليت، افراد ناقص‌العضو، كودكان عقب‌افتاده) در بسياري از زمينه‌ها طرح مي‌شوند، دائماً مورد بررسي، ارزيابي و اصلاح قرار مي‌گيرند تا سودمندي آنها براي جامعه فزايش يابد. براي كسب اطلاع از كارائي رنامه‌هاي مختلف در مقايسه با يكديگر، ضرورت دارد كه داده‌هائي دربارة موفقيتها يا رشد مهارت افرادي كه برنامه در مورد آنها اجرا مي‌گردد، گردآوري شود.


كوچ حيوانات:
زيست‌شناسان به مطالعة كوچ پرندگان و ساير حيوانات مهاجر، علاقه‌مند هستند. براي اين‌منظور، جانوران مهاجر را در يك ناحية جغرافيايي با شماره‌هايي علامتگذاري مي‌كنند و به اين ترتيب حركت آنها را به نواحي ديگر تعقيب مي‌كنند. داده‌هايي كه به وسيلة اين قبيل روشها به‌دست مي‌آيند نه تنها به شناخت دنياي حيوانات كمك مي‌كند بلكه در مواقعي كه نوعي از اين حيوانات در مقابل خطري قرار مي‌گيرند به ما هشدار مي‌دهند تا از آنها محافظت لازم به‌عمل آوريم.


تحقيقات اجتماعي‌- اقتصادي:
در بسياري از قلمروهاي جامعه‌شناسي، اقتصاد، علوم سياسي. مطالعاتي در زمينه‌هاي مربوط به رفاه اقتصادي گروه‌هاي قومي گوناگون. هزينه‌هاي مصرف‌كنندگان در سطوح مختلف درآمد و نظرات گوناگون در هنگام وضع يك قانون و زمينه‌هايي نظير اينها, انجام مي‌گيرد. اين مطالعات نوعاً بر مبناي داده‌هايي انجام مي‌گيرند كه از راه مصاحبه يا تماس با نمونه‌اي از افراد به‌دست مي‌آيند، كه اين نمونه به ‌وسيلة روشهاي آماري از كل جامعه‌اي كه قلمرو مطالعه را تشكيل مي‌دهد، انتخاب مي‌شوند. سپس اين داده‌ها مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرند و تغييراتي از موضوع مورد نظر به عمل مي‌آيد.


بازاريابي:
با گسترش صنايع مختلف و بحث بازار رقابتي در قرن بيستم بسياري از صنايع به دنبال يافتن روشهائي در شناسائي بازار و خواسته‌هاي مشتري به طريق علمي گرديده‌اند. نتايج حاصل همواره با استفاده از مطالعات آماري روي مشتريان و يا مراكزي كه مشتري با آنها در ارتباط است صورت مي‌پذيرد. به‌عنوان مثال يك شركت توليدكنندة پودر لباسشوئي پس از تحقيق دربارة ميزان فروش فروشگاههاي يك منطقه سهم فروش پودر ... را درمي‌يابد. پس از اعمال تبليغات جديد و به فاصلة زماني مناسب اين‌كار مجددا صورت گرفته و سهم افزايش فروش بررسي مي‌گردد. و يا در همين مقوله براي كسب اطلاع از اينكه در توليد مايع ظرفشوئي آيا از لحاظ مصرف‌كنندگان، بوي اسانس ليمو با توت‌فرنگي تفاوتي وجود دارد، از 400 نفر مصاحبه مي‌شود كه 145 نفربوي اسانس ليمو و بقيه توت‌فرنگي را ترجيح مي‌دهند.


كنترل كيفيت:
پيشرفتهاي آماري در بخش صنايع بيشتر مربوط به مسائل كنترل كيفي است. استفاده از مفهوم آزمون فرض هاي آماري در بحث كنترل حين توليد محصولات توليدي، استفاده از روشهاي نمونه‌كيري جهت پذيرش براي شناسائي محصول مطابق درخواست با استفاده از يك نمونه از محصول به جاي بازرسي صددرصد و استفاده از ابزارهاي ساده آماري در كنترل فرآيند آماري (Statistical Process Control ) مانند هيستوگرام، نمودار پراكنش، نمودار ميله‌اي و استفاده از بحث طراحي آزمايش‌هاي مناسب و جمع‌آوري اطلاعات و بسياري روشهاي آماري كه به صور مختلف مورد استفاده واقع مي‌شوند بخشي از تلاش مسئولين كيفي صنايع را به خود اختصاص داده است.


جعبه متن
منبع: آمار برای همه


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
انجام تحلیل های آماری با Exel

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

0 ارسال
2391 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:31:37 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معرفی انواع توزیع های آماری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

0 ارسال
4775 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:10:05 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آموزش جامع شیرپوینت SharePoint همراه با مثال

نویسنده guld118 در آموزش IT

2 ارسال
8026 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 03:44:24 - 01/18/20
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مطالعات تطبیقی در کتابداری "Comparative Studies in Librarianship"

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کتابداری

0 ارسال
2372 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:49:40 - 07/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
**چند نصیحت **

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1242 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:52:15 - 06/27/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند سخن از بزرگان:

نویسنده شیوا ایروانیان در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1476 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:11:13 - 08/28/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
گوسفندان چند قلو زا

نویسنده kharid در اقتصادی

0 ارسال
317 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:59:13 - 09/21/19
توسط
kharid