گوجه فرنگی پخته مانند داروی استاتین (statins ) موجب کاهش کلسترول خون می شود

نویسنده Hooman Ghayouri, بعد از ظهر 14:31:21 - 08/04/11

« معرفی انواع میوه ها و نکات مهم در رابطه با خواص آن ها...(Fruit) | 8 دستور غذایی برای داشتن پوستی شفاف »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Hooman Ghayouri

گوجه فرنگی پخته مانند داروی استاتین ([wiki]statins[/wiki] ) موجب کاهش کلسترول خون می شود



پژوهشگران علوم پزشکی در  کشور استرالیا  کشف کردند گوجه پخته همان فواید داروی استاتین (statins ) را برای بیمارانی دارد که به کلسترول بالا و یا فشار خون بالا مبتلا هستند.
[/b]

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  این تحقیق نشان داد گوجه فرنگی می تواند جایگزین موثری برای استاتین باشد. استاتین ها طبقه ای از داروها هستند که معمولا برای کاهش کلسترول بالا و یا فشار خون بالا که هر دو منجر به بروز بیماری قلبی می شوند، تجویز می شوند.
گوجه فرنگی حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان قوی لیکوپن است. این ماده ، خطر بروز سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد.
آزمایش ها نشان داد پختن گوجه فرنگی میزان جذب لیکوپن آن را افزایش می دهد.
این پژوهشگران نتایج ۱۴ مطالعه بین المللی را در مورد فواید لیکوپن در ۵۵ سال گذشته مورد بررسی قرار دادند. آنها نتیجه گرفتند لیکوپن نیروی دفاعی طبیعی در برابر افزایش میزان کلسترول بد در خون هستند.
به گفته این دانشمندان، اثر لیکوپن با دوزهای اندک استاتین که برای درمان فشار خون و یا کلسترول بالا استفاده می شود، برابری می کند.
به گفته" کارین رید" از دانشگاه آدلاید، روزانه نیم لیتر آب گوجه فرنگی و یا ۵۰ گرم گوجه فرنگی پخته می تواند افراد را در برابر بیماری های قلبی محافظت کند.
نتایج این تخققات در نشریه Maturitas منتشر شده است.


گوجه فرنگی بسیار مفید، کم کالری و در عین حال خوش طعم است که خوردن آن به عنوان یک گیاه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می شود.
این گیاه سرشار از ویتامین های b، a، c، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است. یک عدد گوجه فرنگی تازه ۲۴ کالری انرژی، ۵ گرم پروتئین، یک گرم فیبر، ۶ میلی گرم سدیم، ۱۵ میلی گرم ویتامینc و ۲۹۲ میلی گرم پتاسیم دارد.
گوجه فرنگی ها با اینکه شیرین هستند، دارای کالری پایینی بوده و از پرمصرف ترین گیاهان در دنیا به شمار می روند که به صورت خام، بخارپز، سرخ کرده، پوره و سس مصرف می شوند. گوجه فرنگی و لیکوپن گوجه فرنگی مقدار زیادی کاروتنوئید دارد که مهم ترین آن لیکوپن است.

لیکوپن یک رنگدانه کاروتنوئیدی به رنگ قرمز روشن است که مسئول تولید رنگ قرمز در گوجه فرنگی است.

لیکوپن، میوه ها گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی، پرتقال قرمز و هندوانه حاوی مقدار زیادی لیکوپن هستند. بررسی ها نشان داده که مصرف مقادیر زیاد لیکوپن موجب کاهش حملات قلبی و سرطان های پروستات، پستان، ریه، معده، لوزالمعده، روده و دهان می شود.
برخی از انواع کاروتنوئیدها پس از مصرف می توانند به ویتامینa تبدیل شوند که لیکوپن از این خاصیت مستثنا بوده و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. پژوهش ها نشان می دهد بسیاری از فواید و خواص میوه ها و سبزی ها مربوط به خاصیت آنتی اکسیدانی آنهاست. آنتی اکسیدان ها به ترمیم آسیب هایی که توسط رادیکال های آزاد در بدن ایجاد شده، کمک می کنند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

لیکوپن مهم ترین ماده غذایی موجود در گوجه فرنگی است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود قادر است، رادیکال های آزاد اکسیژن را خنثی کرده و به این وسیله از ابتلای افراد به بیماری هایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت و بسیاری از مشکلات و بیماری های دیگر جلوگیری کند. این ماده محلول در چربی است و درنتیجه، مصرف لیکوپن همراه غذاهای حاوی چربی و روغن، قابلیت استفاده بدن از لیکوپن را افزایش می دهد.

هر ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی، بسته به میزان رسیدگی آن حاوی حدود ۳ تا ۹ میلی گرم لیکوپن است. مصرف روزانه ۳ تا ۴ گوجه فرنگی یا یک تا ۲ قاشق رب گوجه فرنگی و همچنین مصرف مقدار متعادل سس گوجه فرنگی مفید است. حتما شنیده اید که پختن سبزی ها و میوه ها باعث از بین رفتن ویتامین موجود در آنها و کمتر شدن ارزش غذایی شان می شود اما در مورد گوجه فرنگی شرایط متفاوت است.

هرچند بخشی از ویتامینc گوجه فرنگی بر اثر پخته شدن از بین می رود اما قابلیت جذب کاروتن های موجود در گوجه فرنگی بر اثر پختن بیشتر می شود. اگر گوجه فرنگی به صورت خام مصرف شود، مقدار زیادی از لیکوپن آن به دلیل هضم نشدن از بدن دفع می شود. عمل پختن، دیواره سلولی گوجه فرنگی را شکسته و باعث می شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود.

لیکوپن رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و کنسرو گوجه فرنگی درمقایسه با گوجه فرنگی خام بیشتر و قابلیت جذب آن هم بیشتر است. گوجه فرنگی و آهن مصرف گوجه فرنگی موجب افزایش جذب آهن در مواد غذایی گیاهی می شود.

آهن موجود در گیاهان به خوبی جذب بدن نمی شود و وجود ویتامینc موجود در گوجه فرنگی، موجب جذب آهن مواد گیاهی می شود، به همین دلیل توصیه می شود افراد در رژیم غذایی شان از گوجه فرنگی خام و سایر سبزی ها و میوه های حاوی ویتامین c استفاده کنند.

گوجه فرنگی و قلب مصرف مداوم گوجه فرنگی در پیشگیری از بروز حمله های قلبی مؤثر است. بررسی ها نشان داده است لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک های چربی در سرخرگ ها جلوگیری کرده و به این ترتیب از بروز حمله قلبی پیشگیری می کند.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کاهش کلسترول بد خون با مصرف روزانه سیب

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1405 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:25:57 - 12/10/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول خون

نویسنده Mandana در اخبار تغذیه

0 ارسال
1713 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:38:03 - 07/29/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مصرف مرتب پسته ، موجب کاهش قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی...

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1783 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:52:47 - 08/05/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آیا رژیم های کم کالرى موجب کاهش وزن افراد مى شود؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تغذیه, Nutrition Articles

0 ارسال
1533 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:20:14 - 06/29/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
داروی حل‌كننده لخته خون

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات داروسازی, Pharmacy Articles

0 ارسال
1677 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:45:48 - 11/20/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
در بسیاری از موارد نیاسین که برای افزایش کلسترول خوب تجویز می شود، هیچ مزیتی...

نویسنده Mandana در داروسازی

0 ارسال
2362 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:09:45 - 07/25/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
چه مواردی موجب اختلال در باروری مردان می شود؟

نویسنده Hooman Ghayouri در تنظیم خانواده و اخبار علمی روابط زناشویی

0 ارسال
1423 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:09:30 - 08/15/11
توسط
Hooman Ghayouri