مقاله ای کوتاه پیرامون سرویس ADSL

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 09:47:44 - 11/05/11

« آشنايي با پورت هاي سخت افزاري كامپيوتر | متن کامل گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در مناطق نفت خیز جنوب »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

مقاله ای کوتاه پیرامون سرویس ADSL

چرا ADSL؟

احتمالا شما هم از آن دسته از کاربران اینترنت هستید که ازDial up یا همان سیستم شماره‌گیری استفاده می‌کنید‌، یک مودم معمولی برروی سیستم خود دارید‌، زمان زیادی از وقت شما هر روز باید صرف شماره‌گیری واتصال به اینترنت و قطع وصل‌های متوالی‌شود‌، در زمان استفاده از اینترنت خط تلفن شما مشغول است و هزینه تلفن را هم باید پرداخت کنیدبرای اتصال به اینترنت با استفاده از خطوط ‌تلفن استاندارد (زوج سیم مسی ) در کنار سیستم معروف و آشنای Dial up، روش‌های دیگری هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهای کابلی‌، شبکه محلی و یا فناوری (DSL(Digital Subscriber Line و بی‌سیم (Wireless). فناوری‌ ADSL یکی از مناسب‌ترین و باصرفه‌ترین راهکارهای دسترسی به اینترنت پر‌سرعت و مقابله با مشکلات سیستم‌های اتصال معمولی Dial up است‌.

در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همیشه در پی آن هستیم . فن آوری ADSL پاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف برسند. ADSL پاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند و از دیگر روشهای دسترسی با استفاده از مودم ها و خط های تلفن به ستوه آمده اند و در پی آن هستند تا با استفاده از این راهکار و با سرعت مطلوب به پاسخ خود برسند.

ADSL تکنولوژی جدیدی است که بر بستر کابل تلفن عمل میکند. نصب یک سیستم ویژه در داخل پست مخابراتی هر منطقه، مشترکین تلفن آن منطقه را به سادگی و بدون نیاز به هر نوع دخل و تصرف سخت افزاری و یا نرم افزاری، از این سرویس بهره مند نماید. ADSL وابسته به پردازش سيگنال هاي ديجيتال و يك الگوريتم خلاق براي فشرده كردن حجم بالاي اطلاعات براي يك جفت خط معمولي تلفن است. به علاوه ايجاد تغييراتي در فيلترهاي آنالوگ و مبدلهاي آنالوگ/ديجيتال لازم است. ADSL  مي تواند به راحتي تا 10 سال ديگر حلال مشكلات سرعت اينترنت باشد تا سيستم خطوط تلفن بتوانند خطوط با ظرفيت جديد يا حتي سيستم هاي پيشرفته تر كه احتياج به كابل نداشته باشند راه اندازي شود.


ADSL چيست؟
تکنولوژی DSL یکی از انواع تكنولوژي هاي انتقال پرسرعت داده است که جهت دسترسی به اینترنت و همینطور پخش ویدئویی مطرح گردید. اين تکنولوژی با استفاده از خطوط تلفن معمولی ما را قادر میسازد تا از امکانات از پیش موجود، از تکنولوژی جدید استفاده کنید. نوع دیگر همین تکنولوژی ADSL است که یکی از انواع تکنولوژی DSL محسوب میگردد.

ADSL مخفف  Asymmetric Digital Subscriber Line به معناي خط اشتراك ديجيتال نامتقارن (سرعت ارسال داده در ثانیه کمتر از دریافت اطلاعات است) می‌باشد، اين تكنولوژي نسبتاً جديد است كه خطوط تلفن فعلي را به راهي براي دستيابي به صوت و تصوير و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتاً بالا تبديل مي كند. ADSL مي تواند بيش از 6Mb در ثانيه به مشترك تحويل دهد اين بدان معناست كه بدون سرمايه گذاري زياد و با كابل هاي موجود مي توان ظرفيت را تا 50 برابر افزايش داد. با اين تكنولوژي حتي مي توان محتواي فعلي موجود در اينترنت را از متن به صوت تبديل كرد و ديگر احتياجي به كوچك كردن حجم تصاوير گرافيكي و در نتيجه كاهش كيفيت آنها نخواهد بود. مي توان به راحتي ويديو كنفرانس بين دانشگاه ها و مراكز صنعتي برگزار كرد.


ADSL چگونه كار مي كند؟
زوج‌سيم مسى تلفن شهرى (ضعیف ترین رسانه مخابراتی از این نظر می باشد) از محدوده فركانسى ميان صفر‌ تا ‌‌2 مگاهرتزپشتيبانى مى كند كه از اين ميان فقط براى كاربردهاى شهرى تلفن ثابت (PSTN) از پهناى باند 4 ‌كيلوهرتز پشتيبانى مى‌شود. بدين‌معنى كه هنگام استفاده از تلفن معمولى حداكثر باند فركانسى‌4‌كيلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلا‌استفاده مى‌ماند.از 500/1 ظرفيت خط استفاده مي شود.

ADSL با‌بكار‌گيرى‌تكنولوژي ها‌ي مدولاسيون‌‌تقسيم فركانسى و فشرده سازى اطلاعات‌‌‌‌ اين امكان را بوجود مى‌آورد كه سيستم شماره‌گيرى تلفن بتواند از پهناى باند ‌‌4 ‌كيلوهرتز خود استفاده كند و مابقى باند فركانسى آزاد براى اتصال به اينترنت و تبادل اطلاعات ميان كاربر و مركز خدمات‌ ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فركانس‌‌4‌كيلوهرتزى نمى‌تواند بيشتر از56kbps سرعت در‌اختيار كاربران قرار دهد و بااستفاده از يك پهناى باندى معادل ‌‌2 مگا هرتز ميتوان تصور كرده كه چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مى‌شود (چيزى در حدود 500 برابر) و در اين حالت است كه ميتوان به سرعت‌هاى 8mbps و حتى خيلى بالاتر دست يافت (تكنولوژى هاى جديدتر ‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هايى بيش از‌‌‌‌20mbps مى‌باشند).

این فن آوری قادر است اطلاعات را در طول خطوط معمولی تلفن، با سرعتی معادل ۴۰ برابر سریعترین مودم آنالوگ موجود در بازار انتقال دهد.و این در حالی است که سرعت متوسط آنرا ۱/۵ mbps درنظر بگیریم و اگر سرعت آن به ۸Mbps برسد سرعت آن به مراتب بیشتر از ۱۴۰ برابر مودمهای آنالوگ خواهد بود . ADSL از دوباند فرکانسی مجزا استفاده می‌کند که به باند بالا و باند پایین معروف هستند. باند پایین که برای دانلود کردن اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد ارتباط از دفتر مرکزی به کاربر را برقرار می‌کند. باند بالا نیز برای برقراری ارتباط از سمت کاربر به سمت دفتر تلفن مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ADSL استاندارد پهنای باند 875/25 کیلوهرتز تا ۱۳۸ کیلوهرتز برای ارسال اطلاعات از کاربر به دفتر مرکری و پهنای باند ۱۳۸ تا ۱۱۰۴ برای برقراری ارتباط از دفتر مرکزی به کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عمل ADSL از پهناى باند‌فركانسى‌ 30KHz تا ‌‌138KHz براى ارسال اطلاعات و باند فركانسى 138KHz تا ‌‌1.1Mhz براى‌گرفتن اطلاعات استفاده مى‌كند.

سازندگان تجهيزات‌‌ADSL معمولا از دو استاندارد تقسيم سيگنال فركانسى DTM و CAP استفاده مي كند ‌استاندارد قديمى‌ CAP با تقسيم كردن تمام پهناى‌باند به سه بخش مجزا، به مكالمات تلفنى باند صفر تا ‌4 كيلو هرتز را اختصاص مى‌دهد و براى ارسال‌داده (Upstream) محدوده ‌‌25 تا ‌‌160كيلوهرتز ودريافت اطلاعات از باند ‌‌240 كيلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراين در نهايت اين شيوه از سه كانال مجزا استفاده مى‌كند. استاندارد DTM با تقسيم‌كردن پهناى‌باند به‌‌247 ‌كانال مجزا و اختصاص كانال‌هايى براى دريافت و ارسال داده‌‌‌ انعطاف‌پذيرى بيشترى را در كيفيت سرويس بوجود مى‌آورد. ولى درعوض پياده‌سازى به مراتب پيچيده‌ترى دارد.


براي راه اندازي ADSL  چه امكاناتي لازم است؟
برای راه اندازی یک سیستم DSL سیستم های سخت افزاری ویژه بنام Digital Subscriber Line Access Multiplexer) DSLAM) باید در پست های مراکز مخابراتی نصب گردند. دستگاه فوق در مراكز ارائه دهنده سرويس DSL نصب و امكان ارائه خدمات مبتني بر DSL را فراهم مي نمايد. DSLAM اتصالات مربوط به تعدادي از مشتركين را گرفته و آنها را به يك اتصال با ظرفيت بالا براي ارسال بر روي اينترنت تبديل مي نمايد. دستگاه هاي DSLAM داراي انعطاف لازم در خصوص استفاده از خطوط DSL متفاوت ، پروتكل هاي متفاوت و مدولاسيون متفاوت مي باشند. در برخي از مدل هاي فوق امكان انجام عمليات خاصي نظير اختصاص IP آدرس هاي پويا به مشتركين، نيز وجود دارد.

يك دستگاه معروف به مودم هاى‌ DSL در محل مورد درخواست مشترك نصب مي گردد. يك دستگاه اسپليتر كه وظيفه جداسازي فركانس خط تلفن و ديتا را به عهده دارد.

يكي از تفاوت هاي مهم بين ADSL و مودم هاي كابلي ، نحوه برخورد و رفتار DSLAM است. كاربران مودم هاي كابلي از يك شبكه بسته بصورت اشتراكي استفاده مي نمايند. در چنين موارديكه همزمان با افزايش تعداد كاربران ، كارآئي آنها تنزل پيدا خواهد كرد. ADSL براي هر يك از كاربران يك ارتباط اختصاصي ايجاد و آن را به DSLAM متصل مي نمايد. بدين ترتيب همزمان با افزايش كاربران، كارآئي مربوطه تنزل پيدا نخواهد كرد. وضعيت فوق تا زمانيكه كاربران از تمام ظرفيت موجود خط ارتباطي با اينترنت استفاده نكرده باشند ، ادامه خواهد يافت . در صورت استفاده از تمام ظرفيت خط ارتباطي اينترنت ، مراكز ارائه دهنده سرويس DSL مي توانند نسبت به ارتقاء خط ارتباطي اينترنت اقدام تا تمام مشتركين متصل شده به DSLAM داراي كارآئي مطلوب در زمينه استفاده از اينترنت گردند. پس از نصب این سیستم ها و با استفاده از کابل های تلفن، سرویس قابل راه اندازی می شود.


مزاياي ADSL
×  سرعت ارتباط حداقل ۴۰ برابر سرعت ارتباط Dial up.
× ارتباط پر سرعت بدون نیاز به کابل اختصاصی جدید.
× براي برقراري ارتباط نیاز به شماره گيري نمي باش.
× هزینه پالس مکالمه براي ارتباط ADSL محاسبه نمي شود.
× خط تلفن در هنگام ارتباط ADSL اشغال نمي شود.
× ارتباط پر سرعت  براي ايجاد شبكه هاي مجازي خصوصي VPN.
× ارتباط پر سرعت  در حين مكالمه همزمان.
× ارتباط هميشه برقرار است.


معايب ADSL
× در فناوری‌های DSL کیفیت ‌و ‌سرعت انتقال اطلاعات وابستگی زیادی به مسافت میان کاربر مشترک با مرکز تلفن ارائه خدمات DSL دارد. هرچقدر مشترک از مرکز تلفن مسافت دورتری داشته باشد به همان نسبت از سرعت و کیفیت پایین‌تری برخوردار خواهد بود. در مسافت‌های بالاتر از ۵ ‌کیلومتر عملا ارائه سرویس اینترنت پر سرعت امکانپذیر نیست.

× عدم تقارن سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در ADSL نیز برای شرکت‌هاو سازمان‌های بزرگ مشکل ساز خواهد شد.
× ضعیف و فرسوده بودن زیربنای ارتباطی مخابراتی و عمدتا عمر بالای خطوط تلفن که تاثیر مستقیمی برکیفیت و سرعت خدمات‌ADSL خواهند داشت.


برتري هاي فني خطوط DSL
× اتصال دائم و بی‌وقفه و مطمئن به شبکه مخابرات و شبکه جهانی اینترنت برقرار است و فاصله زمان درخواست تا تحویل سیستم کوتاه می‌شود.
× از حداقل تجهیزات در محل کار یا خانه استفاده می‌شود.
× سرعت سیستم به قدری بالا خواهد بود که سرویس‌های دیگر اینترنت نیز مانند صوت و تصویر متحرک، برای استفاده در دسترس خواهند بود
× نیاز به کابل‌کشی مجدد نیست.
× می توان بیش از یک نفر از هر اتصال استفاده نمود   
× در شرایط ایده‌آل (نبود نویز بر روی سیمها، فاصله کم تا مرکز مخابراتی) حداکثر سرعت دریافت ۸Mbps و سرعت ارسال ۱Mbps خواهد بود.
× اداره و کنترل کارهای چنین اتصالی نیز به سادگی همان کاری است که با تلفن منزل انجام می‌دهیم.
× به علت سرعت بالا (دریافت و ارسال) امکان برقراری جلسات و سمینارهای مجازی باسهولت میسر است.
× بازشدن راه برای انجام پروژه‌هایی مانند دولت الکترونیک، پزشکی الکترونیک، آموزش سمعی بصری الکترونیک، شبکه اختصاصی الکترونیک و مجموعه وسیعی از دیگر کاربردهای الکترونیک.
× مسافت 8/1 کیلومتری تحت پوشش شبکه برای تامین سرعت 8 Mbps .   
× ارائه انواع سرویس‌های مختلف براساس بستر شبکه DSL مانند VODSL، Video on demand، Voip.


روش نصب و راه اندازي
پس از نصب اتصالات مودم و اسپليتر مراحل زير را طي مي كنيم:
به چراغ های روی مودم دقت میکنیم:
1- چراغ power: این چراغ نشان دهنده روشن بودن مودم به صورت صحیح می باشد .این چراغ باید به صورت ثابت روشن باقی بماند. در صورت خاموش بودن چراغ اتصال مودم با برق قطع است .در صورت چشمک زن بودن این چراغ از صحت مودم و آداپتور برق آن اطمینان حاصل کنید.

2- چراغ ADSL: در برخی از مودم ها این چراغ با نام Status می باشد. این چراغ نشان دهنده ی ارتباط صحیح مودم شما با مرکز ارائه ی سرویس ADSL می باشد توجه شود که این چراغ باید به صورت ثابت روشن باقی بماند . در صورت خاموش بودن یا چشمک زدن این چراغ از سالم بودن خط تلفن وصحت کابل های مورد استفاده اطمینان حاصل کنید اگر به نتیجه نرسیدید احتمالا خط شما (به اصطلاح) رانژه نشده است یعنی خط شما برای اتصال ADSL سالم نمی باشد و باید با مزکز سرویس دهنده تماس بگیرید. (توجه کنید که برای اتصال، از خط تلفن مورد استعلام خود استفاده کنیم).

3- چراغ LAN: این چراغ نشان دهنده ی اتصال صحیح کابل UTP شما با کارت شبکه ی کامپیوتر شما می باشد. در صورت خاموش بودن آن از اتصال صحیح کابل شبکه و همچنین از نصب بودن کارت شبکه ی خود اطمینان حاصل کنید.

4- چراغ USB: در صورت تمایل، شما می توانید به جای استفاده از کابل شبکه از کابل USB داخل جعبه برای اتصال مودم با کامپیوتر استفاده کنید. در این صورت به جای چراغ LAN , باید این چراغ روشن شود. در صورت خاموش بودن این چراغ شما باید از اتصال صحیح کابل USB با کامپیوتر و همچنین سالم بودن پورت USB خود اطمینان حاصل کنید:

در صورتی که موارد بالا همگی OK بودند شما آماده ی اتصال به اینترنت هستید اما قبل از آن شما باید مودم خود را با توجه به نکات گفته شده ی زیر Config کنید (با توجه به خصوصیات سرویس دهنده ADSL) تا مودم شما با شرایط سرویس دهنده سازگار شود. همچنین به کارت شبکه ی خود ip مناسب بدهید.


نحوه دادن ip به کارت شبكه:
شما باید ابتدا از روی دفترچه مودم از ip  مودم خود مطلع شوید (معمولاً 192.168.1.1 می باشد). سپس ip کارت شبکه ی خود را به 192.168.1.X (X یک عدد بین 2 تا 254) تغییر دهید و در قسمت ip, Default Gateway مودم خود را 192.168.1.1 وارد کنید (, Subnet Mask نیز باید 255.255.255.0 ست شود). (اگر تا کنون این کار را انجام نداده اید به مسیر روبرو بروید :Show all connections Start / Connect to / حالا روی Local Area Connection کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید. در پنجره ی باز شده Internet Protocol ( tcp/ip ) را انتخاب و روی Properties کلیک کنید. حالا گزینه ی use the following ip address را انتخاب کنید و ip ها را همان گونه که گفته شد ست کنید)


نحوه Config کردن مودم:
برای Config کردن مودم یک پنجره ی Explorer باز کنید و در قسمت Address bar , ip مودم خود (192.168.1.1) را وارد کنید حالا از شما یک User name و password پرسیده می شود که شما باید آن را از دفترچه ی مودم استخراج کنید. پس از دادن User name و password مناسب پنجره ی Config کردن مودم نمایش داده می شود. در این صفحه شما باید برای Config کردن مودم Connection type را از نوع Bridge انتخاب کنید و همچنین مقادیر VPI (250-0)و VCI  (65535-1) را به صورت صحیح وارد کنید ( مقادیر VPI و VCI را از مرکز ارائه دهنده ی سرویس ADSL می توانید بپرسید). حالا مقادیر مربوطه را Save کرده وپنجره ی Config را Log Out کنید
حالا باید یک Connection از نوع Broadband ایجاد کنید و Username و Password مربوط به Account خود را وارد کنید و متصل شوید.


نحوه ایجاد Connection از نوع Broadband به صورت زیر می باشد:
در مسیر Show all connections / Create new connection Start / Connect to / یک Connection به فرم زیر ایجاد کنید:
در ADSLهای معمولی نرخ ارسال داده از ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه آغاز می‌شود (اگر چه معمولاً از حداقل ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه استفاده می‌شود) و در فاصله ۵/۱ کیلومتر (۵۰۰۰ فوت) از دفتر مرکزی مجهز به DSLAM یا پایانه اصلی تا ۸ مگا بیت بر ثانیه افزایش می‌یابد. حداقل نرخ دریافت داده نیز ۶۴ کیلو بیت بر ثانیه‌است و معمولاً به ۱۲۸ یا ۲۵۶ کیلو بیت بر ثانیه نیز می‌رسد و می‌تواند از ۱۰۲۴ کیلو بیت بر ثانیه نیز فراتر برود. گاهی برای اشاره به انواع کم سرعت تر ADSL از واژه ADSL Lite استفاده می‌شود.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
خطاهای عمده سرویس ADSL

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سرویس های اینترنت

0 ارسال
2264 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:55:49 - 08/21/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
سوالات متداول هنگام استفاده از سرویس ای دی اس ال(ADSL)...

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سرویس های اینترنت

0 ارسال
5480 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:14:36 - 08/24/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند نکته مهم براي رفع خرابی سرویس ADSL

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سرویس های اینترنت

0 ارسال
3111 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:48:31 - 08/21/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز در رابطه با راه اندازی سرویس ADSL (همراه با آموزش تصویری ای دی اس ال)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سرویس های اینترنت

17 ارسال
31504 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:09:57 - 08/24/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مقاله ای کامل پیرامون پیزاالکتریک

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات برق

1 ارسال
11084 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:50:42 - 12/15/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
دانلود مقاله ای جامع پیرامون توپوگرافی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات عمران

0 ارسال
2148 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:56:42 - 01/05/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل پیرامون مدیریت بهره وری فراگیر

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات صنایع

0 ارسال
3170 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 07:48:26 - 12/19/11
توسط
Zohreh Gholami