وضعیت شغلی بانوان در هنگام مرخصی در بخشنامه جدید

نویسنده guld118, بعد از ظهر 16:46:31 - 05/27/17

« مقایسه آمار ازدواج دهه شصتی ها و دهه هفتادی ها | توقیف پخش سریال عاشقانه »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

guld118

شرایط و وضعیت شغلی بانوان (خانم ها) در هنگام مرخصی در بخشنامه جدید که به تازگی اعلام شده به شکل زیر می باشد.
همچنین مرخصی‌ زایمان و قوانین کاری مربوط به بارداری
1.jpg2.jpg

guld118

باردار شدن و بارداری ممکن است برای زنان شاغلی که بخشی از هزینه‌ی‌ زندگی را تامین می‌کنند، نگرانی‌هایی ایجاد کند. طول مدت مرخصی زایمان، دستمزد ایام مرخصی زایمان و همچنین وضعیت کاری آنها بعد از پایان مرخصی زایمان، دغدغه‌ی بسیاری از زنان باردار شاغل است. با آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به مرخصی زایمان و کمک‌هزینه‌ی این دوره می‌توانید کمی از نگرانی‌های خود را کم کنید. در این مطلب می‌توانید با قوانین مرخصی‌ها، کمک‌هزینه در طول مرخصی زایمان و بازگشت به محل کار پس از زایمان آشنا شوید.
طبق اصلاحیه‌ی قانون تنظیم جمعیت خانواده مصوب ۲۰ خرداد ۹۲ مجلس، مرخصی زایمان برای زنان باردار شاغل از شش ماه به نه ماه افزایش پیدا کرده است. با این حال، تنها برخی از نهادهای دولتی نسبت به اجرای این قانون اقدام کرده‌اند و عموماً شرکت‌های خصوصی تنها با شش ماه مرخصی زایمان موافقت می‌کنند. زنان بارداری که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه خواهند کرد، در اواخر دوره‌ی بارداری خود می‌توانند از این مرخصی استفاده کنند. شرکت‌های خصوصی نیز موظف هستند با این مرخصی موافقت کنند. زن باردار شاغل می‌تواند در صورت موافقت کارفرما در ماه‌ آخر بارداری تقاضای مرخصی زایمان کند.

مرخصی زایمان بخشی از سابقه‌ی کار فرد به حساب می‌آید و استفاده از آن، سایر مرخصی‌هایی را که مطابق قانون، یک فرد شاغل می‌تواند از آنها استفاده کند تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. با توجه به اینکه مدت مرخصی زایمان، بخشی از سابقه‌ی کار فرد شاغل است به این مدت عیدی و پاداش نیز تعلق خواهد گرفت. در مدت مرخصی زایمان به مادر باردار کمک‌هزینه‌ی بارداری تعلق می‌گیرد که به عنوان دستمزد مدت مرخصی زایمان نیز شناخته می‌شود. این مبلغ در شرکت‌های خصوصی توسط تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

اگر در دوران بارداری مادر به خاطر مشکل و بنا به تشخیص پزشک نیاز به استراحت در خانه داشته باشد، می‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. مرخصی استعلاجی هیچ تاثیری بر حق استفاده از مرخصی زایمان برای مادران نخواهد داشت و اضافه بر مدت زمان مرخصی زایمان است و از آن کم نخواهد کرد. برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، اگر مرخصی استعلاجی از هفت روز در هر نوبت یا ۱۵ روز در یک‌ سال بیشتر نباشد، تاییدیه‌ی پزشک معالج کافی است. در مواردی که مرخصی استعلاجی بیشتر از ۱۵ روز و کمتر از ۶۰ روز باشد، تاییدیه‌ی پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی مورد نیاز است و در صورت نیاز به مرخصی بیشتر از این مقدار، موضوع باید به تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی برسد. غرامت دستمزد ایام بیماری در شرکت‌های خصوصی توسط تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد و این مدت به عنوان سابقه‌ی فرد محاسبه می‌شود.

guld118

کمک‌هزینه بارداری در ایام مرخصی زایمان - مرخصی زایمان به همه‌ی زنان شاغل تعلق می‌گیرد، اما دریافت کمک‌هزینه‌ی بارداری در شرکت‌های خصوصی مطابق قوانین تامین اجتماعی است و در برخی از شرکت‌های دولتی نیز بر اساس بخش‌نامه‌های داخلی عمل خواهد شد. کمک هزینه‌ی بارداری برای زنان شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی در موارد زیر پرداخت می‌شود:

در یک ‌سال گذشته، حداقل ۶۰ روز کاری حق بیمه پرداخت کرده باشد.
در مدت مرخصی، مشغول به کار نباشد و دستمزدی دریافت نکند.
در زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشد.
زایمان مربوط به فرزند چهارم به بعد نباشد.
در حال حاضر تامین اجتماعی تنها کمک‌هزینه‌ی بارداری برای مدت شش ماه را پرداخت می‌کند. مبلغ این کمک‌هزینه بر اساس مبلغ دستمزدی محاسبه می‌شود که مبنای محاسبه‌ی حق بیمه‌ی شماست. اگر شرکت شما دستمزدی بیشتر از آنچه در لیست بیمه به تامین اجتماعی اعلام شده است به شما پرداخت می‌کند، ملاک محاسبه‌ی کمک‌هزینه‌ی بارداری مبلغ اعلام‌شده به تامین اجتماعی است. اگر در جریان دستمزدی نیستید که توسط شرکت به تامین اجتماعی اعلام می‌شود، می‌توانید از بخش منابع انسانی شرکت در مورد آن سوال کنید.

طبق قوانین تامین اجتماعی، کمک‌هزینه‌ی بارداری معادل دو سوم آخرین دستمزد شخص است. آخرین حقوق بر اساس میانگین سه ماه آخر آن بخش از حقوق که حق بیمه از آن کسر می‌شود محاسبه خواهد شد. درصورتی‌که مادر باردار بنا به تشخیص پزشک، نیاز به استراحت یا درمان داشته باشد و مطابق قانون، مشمول استفاده از مرخصی استعلاجی باشد، تامین اجتماعی مبلغی را به عنوان غرامت دستمزد ایام بیماری به شخص بیمه‌شده پرداخت خواهد کرد. مادران شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی برای دریافت کمک‌هزینه‌ی بارداری یا غرامت دستمزد ایام بیماری باید با در دست داشتن مدارک شامل اصل دفترچه‌ی بیمه و گواهی پزشک معتبر به شعبه‌ی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند. تامین اجتماعی معمولاً مبلغ کمک‌هزینه‌ی بارداری و سایر هزینه‌ها را در یک نوبت و در پایان دوره به حساب شما پرداخت خواهد کرد.

guld118

مرخصی زمان شیردهی زنان شاغل - از آنجا ‌که شیر مادر یکی از موثرترین عوامل در افزایش سلامت نوزاد است، قوانینی در ایران برای حمایت و تشویق مادران جهت تغذیه‌ی نوزادشان از شیر خود وضع شده است. بر اساس این قوانین، مادرانی که به کودک شیر می‌دهند، می‌توانند روزانه از یک ساعت مرخصی برای شیر دادن فرزندان خود استفاده کنند. مادرانی که نوزادان آنها در مهدکودک یا محلی نزدیک به محل کار هستند و امکان رفت و آمد برای آنها مقدور است، می‌توانند بر حسب نیاز، این مرخصی یک ‌ساعته را سه نوبت در روز استفاده کنند، البته درصورتی‌که مجموع مرخصی استفاده‌شده در هر روز بیشتر از یک ساعت نشود. سایر مادران می‌توانند با توافق کارفرما یک ساعت زودتر محل کار خود را ترک کنند. این قانون مشمول مادرانی است که طبق تایید پزشک یا مراکز بهداشتی، نوزاد شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند. زنان باردار بیمه‌شده باید توجه کنند که در صورت استفاده نکردن از این مرخصی امکان جمع شدن یا دریافت هزینه‌ی آن را نخواهند داشت. بنابراین بهتر است از این فرصت برای شیر دادن به نوزاد شیرخوار خود استفاده کنید.

guld118

بازگشت به کار پس از مرخصی زایمان - یکی از دغدغه‌های مهم زنان باردار شاغل، امنیت شغلی آنها در دوران بارداری و پس از آن است. قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، به صراحت شرکت‌ها و کارفرماها را موظف کرده است تا امنیت شغلی زنان در دوران بارداری، پس از مرخصی زایمان و در دوران شیردهی را تامین کنند، اما ممکن است برخی از شرکت‌ها و نهادها مشکل‌هایی را برای زنان باردار جهت بازگشت به کار یا استفاده از حقوق دوران شیردهی ایجاد کنند.

طبق قانون، قرارداد افراد در دوران مرخصی زایمان به حالت تعلیق درمی‌آید و بعد از مرخصی زایمان مجدداً فرد باید به کار قبلی خود بازگردد. مطابق قانون کار، اگر مادر باردار قرارداد کار موقت دارد که پایان آن در زمان مرخصی زایمان است، مدت مرخصی زایمان به مدت قرارداد اضافه خواهد شد و پس از پایان مدت مرخصی، فرد باید به سر کار خود بازگردد. همچنین قانون، شرکت‌ها و کارفرماها را از اخراج زنان باردار و زنانی که به کودک خود شیر می‌دهند، در مدتی که مشمول حمایت قانون هستند، منع کرده است و کارفرما نمی‌تواند زنان باردار را در دوران بارداری، در زمان مرخصی زایمان یا در دوره‌ی شیردهی اخراج کند. اگرچه بسیاری از شرکت‌ها قوانین را رعایت می‌کنند، اما اگر به هر دلیلی شرکت از پذیرش شما پس از پایان مرخصی زایمان امتناع کرد یا در دوران بارداری شما را اخراج کرد، می‌توانید با مراجعه به اداره‌ی کار منطقه یا شهر خود شکایتی را از کارفرما تنظیم کنید. در چنین مواردی هیئت تشخیص وزارت کار، حکم بازگشت مادر به محل کار را صادر می‌کند و مادر می‌تواند به سر کار خود بازگردد. اگر کارفرما از پذیرش حکم بازگشت به کار امتناع کند، شخص بیمه‌شده می‌تواند تقاضای استفاده از مزایای حقوق بیکاری بدهد. در این صورت مطابق قانون برای مدت بیکاری، فرد دستمزد بیکاری دریافت خواهد کرد.
madarsho


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
وضعیت بدن هنگام خوابیدن!

نویسنده guld118 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
515 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:30:22 - 01/30/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اطلاعات جدید از وضعیت معاملات ارزی در صرافی‌ها

نویسنده guld118 در اقتصادی

0 ارسال
896 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:43:02 - 08/12/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کمبود پروتئین در بانوان

نویسنده guld118 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
591 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:21:11 - 12/23/17
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
عوارض سیکس پک بانوان

نویسنده guld118 در فیتنس - بدنسازی

0 ارسال
2200 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:52:13 - 02/03/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
فواید ورزش در بانوان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تربیت بدنی

0 ارسال
1982 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:01:24 - 08/10/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اهميت کلسيم در ورزش بانوان

نویسنده guld118 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
673 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:31:16 - 01/19/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
فواید ورزش EMS برای بانوان

نویسنده part_novin در فیتنس - بدنسازی

0 ارسال
675 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:38:40 - 10/13/21
توسط
part_novin