مقاله ای جامع درباره شبکه های کامپیوتری *Computer Network*

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 19:23:12 - 10/04/11

« مبانی چاپ و چاپخانه | php چیست؟ و php چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ »

0 اعضا و 2 کاربران مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

پروتکل IMAP

پروتکل IMAP یکی از پروتکل های نسبتاً جدید مورد استفاده در محیط وب (اینترنت) است. از این پروتکل برای انتقال و ارتباطات چند رسانه ای در وب بهره می گیرند. بطور مثال در سرویس های صندوق پست الکترونیکی و یا وب سایت های جدید که امروزه فایلهای صوتی و تصویری در آن ها بصورت آنلاین Online مورد استفاده قرار می گیرند از این پروتکل بهره گرفته اند. این پروتکل در لایه کاربردی بر روی port ۱۴۳ قرار دارد وبه سرویس گیرنده ها اجازه دسترسی به ایمیل بر روی سرویس دهنده از طریق کنترل از راه دور را میدهد.


نسخه اصلی IMAP
نسخه اصلی imap به نام پروتکل دسترسی به میل به طور موقت بود که به عنوان سرویس گیرنده xerox lips machine و سرویس دهنده tops-۲۰ تکمیل شد. هیچ کپی از نسخه اول پروتکل دسترسی موقت وجود ندارد و تنظیمات پروتکل نسخه اصلی به imap۲ برگردانده شده است، گر چه بعضی از فرمان ها وجواب ها شبیه به imap۲ است. اما پروتکل دسترسی موقت فاقد فرمان ها وپاسخ ها است اما با این حال با ترکیب این فرمان ها وعلامت ها باعث ایجاد یک نسخه از imap شده است که سازگار با تمام نسخه های imap می باشد.


معایب IMAP
یک سری نقاط ضعف در این پروتکل وجود دارد که باعث افزایش پیچیدگی می شود مثلا دسترسی همزمان چند سرویس گیرنده به یک mail box که این کار توسط سرویس دهنده جانبی مانند (maildir ، database) صورت می گیرد و باعث رفع و تصحیح ضعف می شود. اما در این حالت لازم است که الگوریتم جستجو و ذخیره یک میل بر روی سرویس دهنده با دقت کافی صورت گیرد که سرویس گیرنده نهائی می تواند تعداد زیادی از منابع را در زمان جستجوی mail box معرفی کند . سرویس گیرنده imap برای دسترسی به محتوی پیام جدید می باید در خواستی را اعلام کنند که این کار باعث افزایش تاخیر در یک ارتباط کند مانند موبایل می شود، که برای رفع آن از طرحی به نام push imap را پیشنهاد شد که این طرح به طور کلی مورد تائید قرار نگرفت . بر خلاف بعضی از پروتکل های اختصاصی که عمل ارسال و بازیابی را به صورت ترکیبی انجام می دادند . ارسال یک پیام و ذخیره ای از کپی آن بر روی پوشه ای در سرویس دهنده های جانبی ( server – side ) باعث می شود که سرویس گیرنده برای انتقال محتوی پیام دو بار درخواست دهد اولی برای smtp و دومی را برای imap جهت ذ خیره و ارسال به پوشه میل است . که این مشکل با یک سری تنظیمات مورد تائید ietf lemonade در مورد قطعات موبایل ( urlauth ( rfc-۴۴۶۷ ) ، catenate ( rfc۴۴۶۹، در ( imap burl ( rfc۴۴۶۸ در smtp-submission رفع شده است. سرویس دهنده های pop۳ پوشه های سرویس دهندهای جانبی را حمایت نمی کنند پس بنابراین این سرویس گیرنده هاحق انتخاب ندارند اما می توانند موارد ارسال شده را بر روی سرویس گیرنده ذخیره کند. خیلی از سرویس گیرنده های imap می توانند پوشه های سرویس گیرنده جانبی را برای ذخیره میل های ارسال شده قالب بندی کنند . در آخر (lemonade trio) ماهواره مخابراتی سرویس گیرنده میل که کپی فایل های ارسال شده را در یک پوشه تحت نام out box ذخیره می کند.


ویژگی های imap
در POP۳ پس از دریافت ایمیل ها، ایمیل ها از روی سرور حذف میشود در صورتی که در IMAP اینگونه نیست و ایمیل ها پس از دریافت از روی سرور حذف نمی شوند. ازطریق IMAP این امکان وجود دارد که کاربر بدون دانلود نمودن پیغام از روی سرور درون پیغام های خود جستجو انجام دهد، پوشه ایجاد نماید، تغیر نام دهد و Mailbox خود را برای پیغام های جدید کنترل نماید. یکی از پر استفاده ترین موارد استفاده از IMAP حالت اشتراکی آن است بعنوان مثال در شرکتی که باید چند نفر اجازه دسترسی به پست الکترونیک شرکت را داشته باشند IMAP راه حل مناسبی است.

Zohreh Gholami

پروتکل (Internet Relay Chat) یا *IRC*

آی‌آرسی (به انگلیسی: (Internet Relay Chat (IRC) یا گپ رله اینترنتی، روشی از ارتباط آنی روی اینترنت است. آی‌آرسی اساساً برای گفتگوهای گروهی طراحی شد و گفتگوها بصورت عمومی در محلهایی بنام کانال (به انگلیسی: Channels) انجام می‌گیرد، همچنین ارتباط شخص با شخص توسط پیام خصوصی ممکن است. IRC به‌وسیله جارکو اویکارینن (به انگلیسی: Jarkko Oikarinen) (اسم مستعار WiZ) در اواخر اوت ۱۹۸۸ برای جایگزینی برنامه بنام MUT ساخته شد.


کلاینت‌ها
نرم‌افزار کلاینت
به طور معمول کاربران به وسیلهٔ یک کلاینت آی‌آرسی به شبکه آی‌آرسی متصل می‌شوند. کلاینت‌های متفاوتی برای آی‌آرسی موجود می‌باشد، و عموماً به واسطه سیستم‌عامل تفکیک می‌شوند. در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز، mIRC یکی از معروف‌ترین کلاینت‌های آی‌آرسی به شمار می‌رود.

از پر کاربردترین کلاینت‌ها برای Mac OS X می‌توان به Snak، Ircle و Colloquy اشاره کرد. برای تعدادی از مرورگرها نیز کلاینت آی‌آرسی وجود دارد. Opera یک کلاینت آی‌آرسی درونی دارد. موزیلا فایرفاکس دارای کلاینت درونی آی‌آرسی نیست، با این وجود ChatZilla یک افرونه برای فایرفاکس است که می‌توان برای دسترسی به آی‌آرسی در مرورگر آن را نصب کرد.

mIRC و سایر کلاینت‌های مشابه ممکن است برای کاربران تازه‌کار غیر ضروری و پیچیده باشد. کاربران جدید ممکن است کلاینت‌های پیغام رسان فوری (به انگلیسی: Instant Messaging) مانند Miranda IM، Pidgin و Trillian را که از آی‌آرسی پشتیبانی می‌کنند ترجیح دهند. همچنین کلاینت‌های مبتنی بر وب مانند Mibbit و Webirc هم راه‌کاری آسان برای دسترسی به آی‌آرسی برای کاربران فراهم می‌کنند.

همچنین از برنامه‌های کلاینت با واسط متنی برای IRC، می‌توان به Irssi اشاره کرد.



ربات‌ها
به کلاینت‌هایی که به صورت خودکار اعمالی را انجام می‌دهند ربات می‌گویند.



اشتراک فایل
در پروتکل IRC هیچ روشی برای به اشتراک گزاری فایل در نظر گرفته نشده است. اما امکان ارسال فایل بصورت P2P وجود دارد که باید توسط کلاینت های IRC پشتیبانی شود. کلاینت های IRC از پروتکل DCC برای این کار استفاده می‌کنند.

بسیاری از کلاینت های IRC از پروتکل DCC پشتیبانی می‌کنند. به همین خاطر این طور به نظر می‌رسد که انتقال فایل در خود پروتکل IRC پشتیبانی می‌شود.

Zohreh Gholami

پروتکل (Post Office Protocol) یا *POP3*

پاپ (به انگلیسی: Post Office Protocol) که در واقع یک موافقت نامه بین‌المللی دریافت و ارسال نامه‌های الکترونیکی می‌باشد.این توافق نامه توسط ISP‌ ها پشتیبانی و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های پست الکترونیکی که بر مبنای این پروتکل طرح ریزی و طراحی می‌شوند بصورت مستقیم می‌توانند پذیرای نرم‌افزارهای مانند Outlook باشند و کاربران نیز می‌توانند از طریق این نرم‌افزارها وارد صندوق پستی خود شوند نامه‌ها را بخوانند و به آنها جواب دهند.

مزیت داشتن ایمیل pop۳ این است که شما می‌توانید ایمیل‌های خود را از طریق نرم‌افزارهای مدیریت میل دریافت نمایید. میل‌های خود را در سیستم خود آرشیو نمایید و ایمیل‌های خود را بصورت آفلاین مطالعه نمایید. سرعت دریافت و ارسال ایمیل با این روش بسیار بیشتر از حالتی است که بصورت وب میل و مرورگر صورت می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید نامه‌های خود را با کمک ویرایشگر قوی که در نرم‌افزارهای مدیریت میل وجود دارد تایپ نموده، تصویر یا هرگونه فایل بر روی سیستم خود را ضمیمه نامه کرده و تنها برای ارسال نامه به اینترنت متصل شوید که مسلما در وقت و هزینه شما در اینترنت صرفه جویی خواهد شد.

Zohreh Gholami

پروتکل ساده نامه رسانی (SIMPLE MAIL TRANSFER PROTOCOL) یا *SMTP*

پروتکل ساده نامه‌رسانی (به انگلیسی: SIMPLE MAIL TRANSFER PROTOCOL) بطور اختصار SMTP، پروتکلی ساده و در عین حال مهم و اساسی برای انتقال ایمیل است. این اصطلاح از آن رو به کار می‌رود که نسبت به سایر پروتکل‌های ایمیل قبلی بسیار ساده عمل می‌کند. SMTP فقط به نام کاربری و دامنه نیاز دارد تا مستقیم پیغام را به سمت گیرنده مسیریابی کند. SMTP یک پروتکل ارسال است و برای دریافت مناسب نیست، به همین دلیل برای دریافت ایمیل به جای SMTP از پروتکل‌های دریافت ایمیل مثل IMAP و POP3 استفاده می‌شود.

Zohreh Gholami

پروتکل (Simple Object Access Protocol) یا *SOAP*

با استفاده از پروتکل دسترسی آسان به اشیاء یا سُوپ (Simple Object Access Protocol - SOAP) می‌توان به ارسال و تبادل پیام هایی از جنس اکس‌ام‌ال بر روی شبکه‌های رایانه‌ای مبادرت کرد.



کاربرد
این پروتکل برای تبادل پیغام های مبتنی بر اکس‌ام‌ال در میان شبکه‌های کامپیوتری است که معمولاً از HTTP/HTTPS استفاده می‌کند. سُوپ لایه زیر بنای پشته خدمات وب را تشکیل می‌دهد که یک چارچوب پیغام دهی ایجاد می‌کند که لایه‌های مجرد بیشتری می‌توانند بر روی آن ایجاد شوند.

طرح های پیغام دهی مختلفی در سُوپ موجودند که معمول‌ترین آنها طرح remote procedure call می‌باشد و بدین گونه‌است که یک گره شبکه (مشتری) یک پیغام درخواست را به گره دیگر (سرور) می‌فرستد و سرور به سرعت یک پیغام پاسخ را به مشتری می‌فرستد. SOAP جانشین XML-RPC می‌باشد که خنثی بودن درمورد انتقال و تبادل را از آن و پوشش/سرفصل/بدنه را از جای دیگر (معمولاً WDDX) به عاریه گرفته‌است.

سُوپ توان استفاده از یک پروتکل لایه کاربرد اینترنت را بعنوان یک پروتکل انتقال، ایجاد می‌کند. انتقاداتی مطرح شده‌است مبنی براین که این کار یک جور سوء استفاده از چنین پروتکل‌هایی می‌باشد، چون این هدفی نبوده‌است که برایش در نظر گرفته شده باشد و بنابراین نمی‌تواند به خوبی از عهده این نقش برآید. اما طرفداران سُوپ تناسب را در استفاده موفق از پروتکل ها در سطوح مختلف برای tunneling سایر پروتکل ها، گوشزد کرده‌اند.

SMTP و HTTP هردو پروتکل های مجاز لایه کاربرد هستند که بعنوان انتقال برای SOAP استفاده شده‌اند اما از آنجا که HTTP بخوبی با زیر ساخت های امروزی اینترنت کار می‌کند، بیشتر مورد پذیرش قرار گرفته‌است، به ویژه اینکه سُوپ بخوبی با دیوارهای آتش کار می‌کند. سُوپ می‌تواند بر روی HTTPS نیز استفاده شود (چون که آن هم دارای پروتکل مشابه HTTP در لایه کاربرد است ولی در زیر آن از پروتکل انتقال انکریپت شده استفاده می‌کند.). این متد مورد نظر WS-I برای ایجاد امنیت در سرویس‌های وب است. این یک پیشرفت بزرگ در برابر سایر پروتکلهای منتشری چون GIOP/IIOP یا DCOM است که بطور طبیعی توسط firewall ها فیلتر می‌شوند.

اکس‌ام‌ال بعنوان فرمت استاندارد پیغامها انتخاب شده‌است چونکه بطور گسترده‌ای توسط موسسات بزرگ و موارد کد باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعلاوه، تعداد زیادی از ابزارهایی که بطور رایگان در دسترس هستند، بطور مشهود سبب راحتی تبدیل به یک کاربری‌های مبتنی بر سُوپ می‌شود.

ترکیب نحوی عمدتاً طولانی اکس‌ام‌ال می‌تواند هم حسن باشد و هم نقص. فرمت آن برای انسانها قابل خواندن است اما می‌تواند پیچیده باشد و زمان پردازش آن آهسته باشد. به عنوان مثال CORBA ، GIOP ، ICE و DCOM از فرمتهای پیغام باینری کوتاهتر استفاده می‌کنند. از طرفی، وسایل سخت‌افزاری در دسترس هستند تا پردازش پیغام های اکس‌ام‌ال را تسهیل کنند.



نقاط قوت
استفاده از سُوپ روی HTTP در مقایسه با تکنولوژی های اجرایی قبلی، سبب تسهیل ارتباط در پس پراکسی‌ها و فایروال‌ها می‌شود. سُوپ به حدی فراگیر است که استفاده از پروتکل های انتقال مختلف را مقدور می‌سازد. Strack های استاندارد از HTTP بعنوان یک پروتکل انتقال استفاده می‌کنند اما از سایر پروتکل ها نیز می‌توان استفاده نمود (TCP, SNMP).



نقاط ضعف
به علت فرمت طولانی اکس‌ام‌ال، سُوپ می‌تواند بطور قابل ملاحظه‌ای نسبت به تکنولوژیهای میان افزار رقیب مانند CORBA کندتر باشد. این مساله هنگامی که پیغام های کوتاه تبادل می‌شوند، چندان قابل توجه نیست. از سوی دیگر، سُوپ دارای مکانیسم بهینه سازی انتقال پیغام می‌باشد. بسیاری از کاربری‌های سُوپ مقدار داده‌هایی را که باید فرستاده شود، محدود می‌کنند.

اکثر استفاده‌ها از HTTP به عنوان یک پروتکل انتقال، با چشم پوشی از این مساله که چگونه این عمل در HTTP مدل بندی می‌شود، انجام می‌گیرد. این چشم پوشی به عمد انجام می‌گیرد (با قیاس به اینکه چگونه پروتکلهای مختلف در IP stack بر روی همدیگر می‌نشینند) اما این قیاس ناقص است (چون پروتکل های application استفاده شده بعنوان پروتکل های انتقال، در واقع پروتکلهای انتقال نیستند). به همین دلیل راهی وجود ندارد که بدانیم آیا متد استفاده شد برای عمل مورد نظر مناسب است یا خیر. این مساله، تحلیل درست عملیات را در سطح application-protocol با مشکل مواجه می‌سازد که در بهترین وجهش به سبب نتایج غیر بهینه‌است (اگر اتصالات مبتنی بر POST برای یک application استفاده شده‌است که در HTTP ممکن است بطور خنثی تر بعنوان عملیات GET مدل بندی شده باشد) و می‌تواند دارای باگ باشد (اگر بعنوان مثال اتصالات مبتنی بر GET برای عملیاتی استفاده شده باشد که دارای idempotency مورد نیاز GET نباشد.)

Zohreh Gholami

پروتکل (Simple Network Management Protocol) یا *SNMP*

پروتکل آسان مدیریت شبکه (به انگلیسی: Simple Network Management Protocol (SNMP)‎) عبارت است از قراردادی جهت نقل و انتقال بسته‌های داده که در لایه کاربرد روی TCP/IP یا قرارداد داده‌نگار کاربر پیاده‌سازی می‌شود. این پروتکل که ساده‌کردن نقل و انتقالات بسته‌های مدیریت سیستم‌ها طراحی شده است، فقط پنج فرمان دارد که ساختار همهٔ آنها کاملاً مشخص و معلوم است. با استفاده از همین پنج فرمان می‌توان کل نیارمندیهای مدیریت یک وسیله از روی شبکه را مدیریت کرد.

بسیاری نرم‌افزارها و میان‌افزارهای استاندارد امروزی مجهز به اس‌ان‌ام‌پی هستند و همراه آنها فایل ام‌آی‌بی† آنها هم داده می‌شود. ام‌آی‌بی فایلی است که ساختار و موقعیت ندهای تعریف شده برای وسیله را در ام‌آی‌بی استاندارد آی‌تی‌یو† مشخص می‌کند. تمام نسخه‌های مبتنی بر ان‌تی ویندوز دارای ام‌آی‌بی استاندارد هستند.

Zohreh Gholami

پروتکل (Secure Shell) یا *SSH*

پروتکل پوسته امن (به انگلیسی: Secure Shell) یا به اختصار اس‌اس‌اچ (به انگلیسی: SSH) یک پروتکل اینترنتی است که امکان تبادل اطلاعات با استفاده از یک کانال امن را بین دو دستگاه متصل در شبکه ایجاد می‌کند. دو نسخه اصلی این پروتکل آن به نام‌های SSH1 یا SSH1 و SSH2 یا SSH-2 شناخته می شود. در ابتدا بر روی سیستم‌های با پایه یونیکس و لینوکس برای دسترسی به حساب‌های پوسته استفاده شد، اس‌اس‌تچ جایگزنی برای تل‌نت و سایر پوسته‌های ارتباط از راه دور غیر امن ایجاد شده است.

Zohreh Gholami

شبکه راه دور *Telnet*
شبکه راه دور است که در اینترنت و بخش‌های داخلی استفاده می‌شود. این در سال 1969 توسعه یافت و RFC 15 در آن استفاده شد. استاندارد آن به صورت IETFSTP8 می‌باشد. اصطلاح Telenet به یک نرم‌افزار اشاره داردکه اجرای بخش سرویس گیرنده است. مشتریان می‌توانند از سیستم UNIX به مدت چندین سال استفاده کنند، بیشتر تجهیزات شبکه‌ای و OS که TCP/IP دارند حامی Telenet هستند. اخیراً SecureShell از دسترسی راه دور برای unix استفاده می‌کند. این اصطلاح به برقراری روابط Telnet و TCP اشاره دارد. در واقع سرور می‌تواند از یک رمز عبور استفاده کند، یک کاربر می‌تواند سیستم سرور Unix را ساده کند و مانند کلید عمل نماید. به عنوان مثال کاربر می‌تواند پست الکترونیکی خود را در مدرسه کنترل کند، به این طریق می‌تواند ارتباطات کامپیوتری را با سرور برقرار کرد. در این حالت باید اطلاعات و اجرای سیستم‌عامل از راه دور در نظر گرفته شوند. مانند ls یا CD. در سیستمهای زیادی، سرویس گیرنده می‌تواند از جلسات تعاملی TCP استفاده نماید. در این زمینه جلسات Telnet در واقع TCP خام را با 255 بایت عرضه می‌کنند.



جزئیات پروتکل
Telnet یک پروتکل سرویس دهنده و سرویس گیرنده است و براساس انتقال ارتباطی عمل می‌کند. این TCP به صورت 23 Port است. اگر چه telnet می‌تواند TCP/IP را بر NCP اجرا کند. پروتکل‌ها چند پسوند دارند و هر یک استاندارد اینترنت می‌باشند. IETF به 27 STD اشاره می‌کند. 32 STB نیز در تعریف پسوندها کاربرد داشته است. دیگر پسوندهای IETF یک استاندارد هستند.



امنیت
وقتی Telnet در سال 1969 طراحی شد بیشتر کاربرهای شبکه درحوزه‌های کامپیوتر موسسات آکادمیک، یا در تسهیلات تحقیق دولتی و خصوصی فعال بودند.در این محیط(سال 1969) امنیت خیلی مورد توجه نبود تا اینکه سال 1990 انفجار پهنای باند شد. با افزایش تعداد مردم در دسترسی به اینترنت، و با توسعه، تعدادی تلاش می کنند تا به سرویس دهنده‌های دیگر نفوذ (crack) کنند که (سرویس دهنده ها) به طور متناوب رمزگذاری شدند حتی بیشتر از یک ضرورت. کارشناسان ایمنی مانند موسسه Sans و اعضای Compoos معتقدند که استفاده از Telnet برای ثبت راه دور می‌تواند در شرایط عادی متوقف شود. این به دلایل زیر گزارش شده است. کارشناسان ایمنی مانند موسسه Sans و اعضای Compoos معتقدند که استفاده از Telnet برای ثبت راه دور می‌تواند در شرایط عادی متوقف شود. این به دلایل زیر گزارش شده است. Telnet نمی‌تواند رمزبرداری داده‌های ارسال شده را انجام دهد. بنابراین می‌توان روابط را با یک رمز عبور رشد داد. این عامل دسترسی به یک ردیاب است. آنها بین دو میزبان قرار دارند و Telnet می‌تواند بسته‌ها را با اطلاعات کافی عرضه کند. برنامه‌های کمکی مانند Tcdump و Wircshark از این نوع هستند. این نوع فرآیندهای اجرایی Telnet می‌توانند بدون طرح اعتبارسازی توصیف شوند. بنابراین باید ارتباطات بین دو میزبان برقرار شوند.

در Telnet چندین آسیب پذیری نیز دیده شده است. این نوع نقایص در استفاده پروتکل Telnet زیاد هستند به خصوص در اینترنت و پروتکل SSH که ابتدا در سال 1995 گزارش شد. SSH می‌تواند قابلیت Telnet را افزایش دهد. این اعتبارسازی کلیدی می‌تواند متضمن دسترسی به ادعاهای واقعی باشد. این پروتکل‌ها تعمیم Telnet هستند و می‌تواندن اعتبار sasl و امنیت TLS را به دنبال داشته باشند. با این وجود بیشتر این فرآیندها حامی این تعمیم نمی‌باشند. علاه به اجرای SSH می‌تواند کافی باشد. مزیت اصلی TLS- TENET شامل توانایی استفاده از گواهینامه سرور می‌باشد. آنها دارای کلید ذخیره می‌باشند. در SSH ضعفهای کاربر باید به خوبی شناخته شوند.




Telnet 5250
5250IBM یا 3270 می‌تواند از طریق سرویس گیرنده telnet مایت شود: 52010 TN و سرورهای IBM نیز نقش مهم دارند. سرویس دهنده و سرویس گیرنده از داده‌های IBM 525 بر telnet استفاده می‌کنند. البته حمایت از رمزبرداری SSL نیز عملی است. SSH دارای تقلید 5250 نمی‌باشد. در 400 / OS وردی 992 می تواند ایمن سازی telnet را عملی کند.



وضعیت فعلی
از اواسط 2000 اگر چه پروتکل telnet مورد حمایت زیادی بوده است. سرویس گیرنده‌ها توانسته اند تمام سرویس‌ها را دریافت کنند. بدون آنکه از نرم‌افزار خاص استفاده شود. گاهی اوقات خدمات شبکه‌ای اشکال زدایی مانند SMTP، IRC، HTTP و FTP یا DOP3 یک روش ساده برای ارسال دستور و بررسی واکنش هستند. با این وجود دیگر نرم‌افزارها مانند NC و Socat می‌توانند مورد توجه بیشتر مجریان سیستم قرار گیرند. این نوع مباحث مربوط به ارسال داده‌های کنترل ترمینال می‌باشند. نرم‌افزار telnet بسته به یک استاندارد عملی می‌شود. telnet هنوز در شبکه‌های شرکتی استفاده می‌شود. و می‌تواند برنامه‌های میزبان را در دسترس قرار دهد مانند شبکه‌های اصلی IBM. Telnet در اجرای عناصر شبکه نقش مهم دارد مانند شکل گیری کمیسیون، هماهنگی و تعمیرات عناصر شبکه اصلی در شبکه‌های متحرک. telnet می‌تواند برای بازی‌های MUD در اینترنت استفاده شود مانند talkers، mushes، muck، moo و جامعه BBS، در ویندوز میکروسافت 2007 ویندوز Vista نتوانست طبق پیش فرض نصب شود.




سیستم مکینتاش
3270 tn یک نوع سرویس گیرنده بدون telnet برای مکینتاش می‌باشد. طراحی سیستم اصلی IBM با استفاده از 3270 tn عملی است. ترمینال می‌تواند دستور telnet را برای برنامه رابط گزارش کند. این بخشی از ترمینال مکینتاش osx می‌باشد. Nifty telnet یک سرویس گیرنده کوچک telnet برای نسخه‌های mocos معرفی شده است و آنها حامی SSH هستند. Data comet یک برنامه telnet & SSH برای مکینتاش است.



سیستم چندگانه
Puttt یک نوع SSH، Telnet و rlogin و یا tcp خام برای ویندوز، linux و unix می‌باشد.
M telnet یک سرویس گیرنده 15 صفحه نمایش بزرگ می‌باشد. این می‌تواند در اجرای OS/2 مفید باشد. سهولت استفاده مربوط به قابلیت پیاده کردن Zmodem می‌باشد.

Twisted conch دارای یک روند اجرایی سرویس دهنده و سرویس گیرنده است.
LVT نیز یک سیستم چند جلسه‌ای می‌باشد. آنها برای ویندوز DOS کاربرد داشته اند. حمایت SSH و Kerberos مربوط به این فرآیند است. ویژگی‌های مفید مانند نسخه برداری و ثبت خودکار در این زمینه نقش مهم دارند.

Synct ERM یک نوع ترمینال و سرویس گیرنده Telnet/ Rlogin/SSH می‌باشد که در ویندوز و سیستم nix رایج می‌باشد. حمایت zomdem با صفحه نمایش کامل از این فرآیند است.

Rove mobile SSH یک SSH برمبنای دستور و یک سرویس گیرنده Telnet برای unix و linux می‌باشد. حمایت bluet .th نیز از این دسته است.



رهایی از کد مبدا
D telnet یک سرویس گیرنده telnet آزاد برای ویندوز است.
Pueblo/UE یک سرویس گیرنده telnet آزاد برای ویندوز است و حمایت HTML را انجام می‌دهد.
Console telnet یک صفحه نمایش بزرگ است و برای محیط‌های mswin 32 کاربرد دارد.



کد مبدا غیرآزاد
Whitehorn secure یک سرویس گیرنده بدون telnet برای ویندوز است.
Simpterm یک سرویس گیرنده تک کدی برای محیط mswin 32 است و می‌تواند برای چینی‌ها استفاده شود.
Simplemu یک سرویس گیرنده telnet مشترک است و می‌تواند قابلیت‌های نوشتاری در vb script جاوا perl داشته باشد.



سرور telnet
بدون کد مبدا
telnetd یک telnet داخلی به زبان جاوا می‌باشد.
Poor woman's یک سرور telnet جاوای مستقل است. telnet server
Synchronet یک سرور BBS linux و 32 win است. که حامی http، nutp، pop3، ftp و دیگرپروتکل‌ها است.

Zohreh Gholami

پروتکل TLS/SSL

پروتکل امنیتی لایه انتقال (Transport Layer Securityبر پایه لایه سوکت‌های امن(Secure Sockets Layer) که یکی از پروتکل‌های رمزنگاری است بنا شده‌است. این پروتکل امنیت انتقال داده‌ها را در اینترنت برای مقاصدی چون کار کردن با پایگاه‌های وب، پست الکترونیکی، نمابرهای اینتزنتی و پیام‌های فوری اینترنتی به کار می‌رود. اگرچه TLS و SSL با هم تفاوت‌های اندکی دارند ولی قسمت عمده‌ای از این پروتکل کم و بیش یکسان مانده است.

لایه سوکت‌های امن (Secure Sockets Layer) یا اس‌اس‌ال (SSL) پروتکلی است که توسط شرکت Netscape برای ردّ و بدل کردن سندهای خصوصی از طریق اینترنت توسعه یافته است. SSL از یک کلید خصوصی برای به رمز درآوردن اطلاعاتی که بر روی یک ارتباط SSL منتقل می‌شوند استفاده می نماید. هر دو مرورگر Netscape Navigator و Internet Explorer (و امروزه تمام مرورگرهای مدرن) از این پروتکل پشتیبانی می‌نمایند. هم‌چنین بسیاری از وب‌سایت‌ها برای فراهم کردن بستری مناسب جهت حفظ کردن اطلاعات محرمانهٔ کاربران (مانند شمارهٔ کارت اعتباری) از این پروتکل استفاده می‌نمایند. طبق آن‌چه در استاندارد آمده است. URL هایی که نیاز به یک ارتباط از نوع SSL دارند با :https به جای :http شروع می‌شوند. SSL یک پروتکل مستقل از لایه برنامه است (Application Independent). بنابراین، پروتکل‌هایی مانند FTP، HTTP و Telnet قابلیت استفاده از آن را دارند. با این وجود SSL برای پروتکل‌های FTP، HTTP و IPSec بهینه شده‌است.



تعریف

پروتکل TLS به برنامه‌های Client/Server اجازه می‌دهد که در شبکه از طریقی که از eavesdropping(شنود)، message forgery(جعل پیام) جلوگیری می‌کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. authentication TLS(احراز هویت) و communications confidentiality (ارتباط مطمئن) در اینترنت را از طریق استفاده از cryptography (رمز نگاری) فراهم می‌کند.



روش کار

برای بهره‌مندی از این پروتکل، سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده با یک‌دیگر یک قرارداد تبادلی اطلاعات را مذاکره می‌کنند. در خلال این مذاکرات، سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده بر سر پارامترهای مختلفی که برای برقراری امنیت مورد نیاز است، به توافق می‌رسند.



طول کلیدها
در پیاده‌سازی‌های نخستین لایهٔ سوکت‌های امن، به علّت محدودیت‌های اعمال شده بر روی صادرات تکنولوژی رمزنگاری از طرف دولت ایالات متحده، از کلیدهای متقارن با طول ۴۰ استفاده می‌شد.

Zohreh Gholami

پروتکل (Transmission Control Protocol) یا *TCP*

پروتکل هدایت انتقال یا پروتکل کنترل انتقال (به انگلیسی: TCP یا Transmission Control Protocol) مجموعه‌ای از پروتکل‌های قراردادی است که پایه و اساس اینترنت می‌باشد.

معماری پروتکل TCP نتیجهٔ تحقیق بر روی پروتکل و توسعهٔ هدایت شده‌ای بر روی شبکه‌های سوئیچینگ بسته‌ای می‌باشد و به طور کلی مجموعه پروتکل‌های TCP نامیده می‌شود.


TCP(بر اساس IPv4) شامل چهار لایه است:
لایه دسترسی به شبکه (Network Interface Physical)
لایه ارتباط اینترنتی یا اینترنت (Internet)
لایه ارتباطات میزبان به میزبان یا انتقال (Transport)
لایه سرویس‌های کاربردی (Application)

برای برقراری یک ارتباط گفتاری بوسیله اینترنت، در لایه انتقال از دو پروتکل TCP و UDP استفاده می‌شود. پروتکل TCP انتقال داده را با دقت و امنیت بالا انجام می‌دهد در حالی که ویژگی پروتکل UDP انتقال سریع اطلاعات، بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی برای انتقال داده، است.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای جامع درباره حسابداري دولتي

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات حسابداری, Accounting Articles

1 ارسال
11513 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 07:57:13 - 11/02/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای جامع و کامل درباره هنر گرافیک

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

3 ارسال
5754 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:16:14 - 11/05/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مدیریت شبکه های کامپیوتری*SNMP*

نویسنده Amir Shahbazzadeh در شبکه و امنیت شبکه, Network

0 ارسال
2459 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:37:46 - 06/22/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
جامع ترین مقاله درباره الگوریتم ژنتیک (Genetic Algorithm - GA)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

6 ارسال
17589 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:04:20 - 10/30/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کوتاه و جامع درباره RAM یا Random Access Memory

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
3100 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:13:16 - 11/09/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای جامع درباره پایگاه داده ها "Data base"

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

2 ارسال
9351 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:41:30 - 10/25/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آیکونهای شبکه های اجتماعی - Social Network Icon

نویسنده Hooman Ghayouri در آیکون, Icon

3 ارسال
3104 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:52:58 - 08/23/11
توسط
Hooman Ghayouri