انجمن متا: طراحی سایت و سئو - دانلود قالب و تم - کریپتو

پزشکی، بهداشت، درمان، خانواده، مقاله (عمومی) => مقاله, Article => مقالات تغذیه, Nutrition Articles => نويسنده: Zohreh Gholami در بعد از ظهر 20:52:56 - 09/11/11

عنوان: راه های پیشگیری از هدر رفتن خوراکی ها و به حداقل رساندن ضـایـعـات غذایی
رسال شده توسط: Zohreh Gholami در بعد از ظهر 20:52:56 - 09/11/11
راه های پیشگیری از هدر رفتن خوراکی ها و به حداقل رساندن ضـایـعـات غذایی

سالانه ۴۰ درصد از مواد غذایی دور ریخته می شوند. این آمار تکان دهنده در حالی توسط محققان آمریکایی اعلام شد که میلیون ها کودک در دنیا از سوءتغذیه و عوارض ناشی از آن، جان خود را از دست می دهند. حالا اگر دوست دارید ضایعات غذایی تان را به حداقل برسانید و راه های پیشگیری از هدر رفتن خوراکی ها را بهتر بشناسید، می توانید نگاهی به این ۱۴ توصیه ساده اما کاربردی ما بیندازید...


۱) با دقت خرید کنید: خیلی وقت ها ما هنگام خرید موادغذایی به تاریخ تولید و انقضای آنها توجهی نمی کنیم و موقع مصرف، تازه متوجه گذشتن تاریخ مصرفش می شویم. بنابراین حواستان باشد که هنگام خرید، تازه ترین محصولی که بیشترین مدت زمان ماندگاری را دارد، انتخاب کنید.


۲) فهرست خرید داشته باشید: همیشه مواد غذایی مورد نیازتان را روی برگه ای بنویسید و وقتی که وارد فروشگاه می شوید فقط به غرفه هایی که محصولاتشان را نیاز دارید، سر بزنید. گشتن تمام فروشگاه به معنای خرج کردن پول اضافه و دور ریختن کلی خوراکی بی مصرف است که تنها از روی هوس آنها را خریده اید.


۳) حواستان به بسته بندی خوراکی ها باشد: نور، هوا و آلودگی های ثانویه از جمله عواملی هستند که می توانند باعث فساد یا بدمزه شدن بسیاری از خوراکی ها شوند. به این ترتیب، شما مجبور خواهید شد خوراکی خریداری شده تان را درست بعد از خرید، دور بریزید. پس باید هنگام خرید، حسابی حواستان را جمع کنید تا بسته بندی محصولی که قرار است آن را بخرید، پاره، سوراخ یا خراب و مچاله نباشد.


۴) به دمای نگهداری موادغذایی اهمیت بدهید: اگر محصولی را از فریزر فروشگاه موادغذایی برمی دارید، آن محصول باید کاملا یخ زده و سفت باشد و شما هم باید بلافاصله پس از رسیدن به منزل، آن را داخل فریزر بگذارید تا از فسادش جلوگیری کنید.


۵) سایزهای کوچک تر را بردارید: هر چه سایز خوراکی هایی که می خرید، کوچک تر باشد، زودتر هم آنها را مصرف می کنید و احتمال فساد و دور ریختن شان را به حداقل می رسانید.


۶) خوراکی هایتان را درست نگهداری کنید: برای جلوگیری از فاسد شدن و دور ریختن موادغذایی، شما باید برچسب آنها را پس از خرید به دقت بخوانید تا متوجه شوید که کدام خوراکی ها را باید در یخچال، کدام را در فریزر و کدام را در قفسه های کابینت، نگهداری کنید. درضمن، همیشه محصولات قدیمی تر را جلوتر و محصولات جدیدتر را عقب تر بچینید تا قدیمی ها، تاریخ مصرفشان نگذرد.

۷) بشقابتان را به اندازه پر کنید: همیشه مقدار کمی برای خود و فرزندانتان غذا بکشید و اگر باز هم احساس گرسنگی کردید، دوباره بشقابتان را پر کنید. اگر از اول، مقدار زیادی غذا داخل بشقابتان بریزید و دیگر نتوانید آن غذای دست خورده را به ظرف غذا برگردانید باعث هدر رفتن کلی موادغذایی سالم در طول سال می شوید.


۸) از قاشق های تمیز کمک بگیرید: داخل ظرف خورش، ماست، ترشی و سالادتان، قاشق های تمیزی بگذارید تا بتوانید باقیمانده خوراکی ها را برای وعده های بعدی نگهداری کنید. به علاوه، فراموش نکنید که خورش ها و گوشت های پخته می توانند تا ۲ هفته داخل فریزر نگهداری شوند و نیازی به دور ریختن آنها نیست.


۹) بهینه سازی را فراموش نکنید: اگر میوه هایتان چند روز داخل یخچال ماندند و شکل و شمایل خود را از دست دادند، بهتر است به جای دور ریختن، آنها را تبدیل به کمپوت یا مربا کنید. قرار دادن میوه های بدشکل در معرض نورآفتاب هم می تواند یک ظرف پر از آجیل میوه خشک برایتان درست کند.


۱۰) سبزی ها را دور نریزید: سبزی های پلاسیده، بیشتر از اینکه به درد سطل زباله بخورند، برای درست کردن یک آش یا سوپ خوشمزه مناسب هستند. سبزی ها حتی اگر پلاسیده هم باشند، بازهم مواد مغذی زیادی دارند که شما می توانید از آنها بهره مند شوید.


۱۱) تغییر کاربری بدهید: اگر مقداری از گوشت قرمز، مرغ یا ماهی تان باقی مانده است و دوست ندارید که فردا هم دوباره آنها را بخورید، می توانید به جای دور ریختن، به فکر درست کردن یک غذای جدید با آنها باشید. مثلا آنها را به برنج یا پاستا اضافه کنید یا با افزودن برخی موادغذایی جدید، یک کوکوی خوشمزه با آنها درست کنید.


۱۲) به اندازه نیاز روزانه تان نان بخرید: نان ها جزو خوراکی هایی هستند که خیلی زود بیات می شوند و به اصطلاح از دهان می افتند. بنابراین اگر بیشتر از نیاز روزانه تان نان خریده اید، بهتر است که آنها را به بسته های کوچک تقسیم و داخل فریزر نگهداری کنید. انواع نان ها حداقل تا یکی، دو هفته داخل فریزر، تازه و سالم باقی می مانند.


۱۳) چاشنی های خانگی تهیه کنید: شما می توانید با آسیاب کردن نان های خشک، پودر سوخاری درست کنید و با خشک و پودر کردن سبزی های پلاسیده، انواع ادویه های سبزیجات را تهیه کنید و هدررفت موادغذایی تان را به حداقل برسانید.


۱۴) به فکر محیط زیست هم باشید: به جای دور ریختن باقیمانده مواد غذایی یا میوه ها و سبزیجات، آنها را داخل باغچه حیاطتان دفن کنید تا به مرور زمان تبدیل به یک کود مقوی برای درختان و گیاهان باغچه تان شوند.


جعبه متن
منبع:ریدرزدایجست
ترجمه:لیلی افروغ
روزنامه سلامت