مديريت فناوري اطلاعات

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 15:32:30 - 06/28/11

« مدل هایی از انواع چارتهای سازمانی ...Organization Chart | تجربه اي از مديريت موفق... »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

مديريت فناوري اطلاعات

چکيده:
- به شيوه‌‌هاي الکترونيک راي‌گيري، از جمله راي‌گيري سيار بوده است. با اين حال، مطالعه ديگري که اخيراً در انگلستان انجام شد، نشان مي‌دهد به موازات اين تمايل کلي به راي‌گيري الکترونيک و علاقه به راي‌گيري سيار، بسياري از شهروندان ظاهراً تمايلي به استفاده از پيام متني ندارند.
بر اساس اين مطالعه، "پاسخ‌دهندگان مسن‌تر احساس مي‌کردند که اين روش براي آنها مناسب نيست، زيرا نمي‌دانستند چگونه پيام متني بفرستند." جالب اينکه در اين مطالعه آمده است که "پاسخ‌دهندگان جوانتر و آنهايي که از پيام متني استفاده ‌کردند، احساس مي‌کردند که اين روش، گزينه آساني است، اما تعداد اندکي مايل به استفاده از آن بودند." چرا همان پاسخ‌دهندگاني که معتقدند مزاياي کليدي راي‌گيري الکترونيک، آساني و سرعت است، از آن استفاده نمي‌کنند؟ آنها در پاسخ به اين پرسش چنين گفتند: « اين برداشت وجود دارد که پيام کوتاه، آن‌قدر سطحي و غيرجدي است که از آن نمي‌توان براي راي‌گيري استفاده کرد و اينکه ارسال پيام متني، يک ابزار ارتباطي "تفنني" است که براي راي‌گيري، مناسب نيست. ظاهراً ديدگاه هايي که در مورد فناوري وجود دارد، عامل اصلي در تعيين تمايل شهروندان انگليسي به استفاده از روش هاي الکترونيک رأي‌گيري است.
اين يافته‌ها ممکن است معاني ضمني گسترده‌تري براي تمام کاربردهاي دولت سيار داشته باشد و با مشکلاتي که در فيليپين در زمينه ارسال پيامهاي تقلبي و فکاهي گسترده به سيستم‌هاي دولت سيار وجود دارد، سازگاري داشته باشد. آنها همچنين نشان مي‌دهند که سيستم‌هاي راي‌گيري سيار را - در صورت عرضه - بايد مجرايي در ميان چندين مجراي راي‌گيري- پستي، اينترنتي و تلفني- دانست.


مديريت سيار: بهبود عمليات داخلي در بخش دولتي
دولت سيار همچنين فرصتهايي را براي بهبود عمليات داخلي در سازمانهاي دولتي فراهم مي‌کند. در اين مورد نيز نمونه‌هاي اندکي از اين گونه کاربردها در اقتصادهاي در حال توسعه/ در حال گذار وجود داشته است.
يک پتانسيل ديگر فناوري بي‌سيم آن است که مي‌تواند محيط نفوذناپذيري را براي کارکنان دولت فراهم کند تا دائماً در ارتباط با وسايل الکترونيک باشند. اطلاعات و خدمات به روز در زمينه رابطه دولت با کارکنان (G2E) را مي‌توان در هر زمان ارائه کرد؛ خواه داده‌هاي مورد نياز آنها در اينترنت، در شبکه سازماني، يا در يک وسيله قابل حمل تحت کنترل آنها باشد.
دولت سيار مي‌تواند مزاياي بالقوه‌اي براي بخش دولتي داشته باشد، اما آن نيز با چالشهايي روبروست که در زير به آنها مي پردازيم.

مزايـا
مهمترين مزيتي که دولت سيار دارد، پتانسيل مرزشکني آن است: يعني واقعاً امکان کار کردن در هر جا و هر زمان را فراهم مي‌کند و به ايجاد يک سيستم عصبي ديجيتال يکپارچه براي دولت کمک مي‌کند. به دليل فوري بودن و راحتي آن، موانع بر سر راه خدمات دولتي را کاهش مي‌دهد و شهروندان يا ارائه‌کنندگان خدمات را تشويق مي‌کند که از اين فناوري استفاده کنند.
اين مزاياي اصلي را مي‌توان در مجموعه گسترده‌تري از مزاياي دولت سيار، به شرح زير، متجلي ديد:
_ افزايش بهره‌وري کارکنان دولت: دولت سيار به کارکنان دولت امکان مي‌دهد تا داده‌ها را دقيقاً در محل به سيستم‌هاي ديجيتال وارد کنند. اين کار نه تنها گردآوري داده‌ها را به عمليات در زمان واقعي نزديکتر مي‌کند، بلکه زماني را که کارکنان دولت صرف فعاليتهاي داده‌اي مي‌کنند، کاهش مي‌دهد و به اين ترتيب، مقدار بيشتري از زمان آنها براي فعاليتهاي داراي ارزش افزوده و مرتبط با خدمات آزاد مي‌شود.
_ افزايش کارايي کارکنان دولت: کارکنان دولت هم‌اکنون مجبورند با داده‌هايي کار کنند که آنها را دائماً در پيرامون خود - در مغز خود يا در فايل‌هاي قابل حمل – جابه جا مي‌کنند. با استفاده از دولت سيار، آنها مي‌توانند کل دولت ديجيتال را با خود به محل مورد نظر ببرند و تصميمات و اقدامات بسيار بهتر و سنجيده تري داشته باشند.
_ بهبود ارائه اطلاعات و خدمات دولت: دولت سيار مي‌تواند داده‌ها و خدمات را در هر زمان و هر مکان که شهروند حضور دارد، ارائه دهد. اين امر، يک مزيت براي شهروندان دارد: آنها مي‌توانند دسترسي فوري به هر چيزي که مي‌خواهند داشته باشند و اصلاً مهم نيست که در کجا هستند. براي دولتها نيز يک مزيت دارد: براي مثال، در ارسال هشدارهاي ضد تروريستي يا ديگر اطلاعات بسيار مهم از نظر زماني، دولت سيار، بيشترين امکانات را فراهم مي‌کند.
_ افزايش کانال‌ها براي تعاملات عمومي: دولت سيار (در مواردي که به عنوان جانشين ديگر کانال‌ها به کار نمي‌رود) يک کانال اضافي را براي تمام دست‌اندرکاران دولتي- ارائه‌دهندگان خدمات، سياستگذاران، مصرف‌کنندگان خدمات، نمايندگان جامعه مدني- فراهم مي‌کند و به اين ترتيب، حق انتخابها را بيشتر مي‌کند.
_ کاهش هزينه‌ها وافزايش مشارکت: اميدي که در ارتباط با فرايند سياسي وجود دارد، آن است که دولت سيار با کم کردن زمان و بيشتر کردن تلاش هاي ارتباطي، افزايش ارتباطات را تشويق خواهد کرد.

چـالش ها
_ هزينه: دولت سيار نوعاً هنوز يک مجراي اضافي براي دولت الکترونيک است که موجب هزينه‌هاي اضافي خواهد شد. اين وضعيت تا زماني که دولت سيار بتواند واقعاً جانشين ديگر کانال‌هاي ارائه خدمات شود، ادامه خواهد داشت. با اين حال، با توجه به تعداد افرادي که تا آينده‌اي قابل پيش‌بيني احتمالاً همچنان بدون ابزارهاي سيار خواهند بود، دولت سيار، مشکلات جدي براي سيستم‌هاي مرتبط با شهروندان به وجود خواهد آورد. بنابراين، چنين سيستم‌هايي احتمالاً به جاي آنکه موجب جانشيني هزينه‌‌ها شوند، باعث افزايش هزينه‌ها مي‌شوند. حداقل برخي دولتها توانسته‌اند استراتژي‌هاي هزينه‌يابي نوآورانه، مانند استفاده از ترتيبات سهيم شدن در هزينه‌ها، را به کار گيرند.
_ شکاف ديجيتال سيار: همانگونه که گفته شد، همه تلفن همراه ندارند. به‌ طور خاص، گروههاي مسن‌تر و فقيرتر جامعه از اين فناوري محرومند. اگر قرار باشد دولت سيار مزايايي داشته باشد، اين گروهها از آنها برخوردار نخواهند شد. ضمنا يک چالش بر سر راه آن، حصول اطمينان از اين است که دولت سيار صرفاً راه ديگري نيست که در آن، داراها به قيمت زيان ديدن ندارها منتفع مي‌شوند.
_ ذهنيت عمومي: بسياري از افراد، وسايل موبايل - مخصوصاً تلفن‌هاي سلولار- را بيشتر ابزارهايي براي تفريح و سرگرمي مي‌دانند تا براي فعاليت‌هاي جدي. با اين حال، سياست، مسئله‌اي جدي است که دربردارنده انتخابهاي دشوار است. متحد کردن و همسو نمودن اين دو دنياي ناسازگار ممکن است سخت باشد. علامتي که در حال پديدار شدن از اين تنش زيربنايي است، استفاده از سيستم‌هاي دولت سيار براي لودگي، نظير ارسال پيامهاي دروغين است.
_ اعتماد/‌‌امنيت: اگر قرار باشد دولت سيار، سيستم‌هاي پرداخت سيار يا ديگر خدمات دولتي را در بر‌گيرد، در اين صورت بايد از امنيت خوبي برخوردار باشد و قابليت اعتماد را داشته باشد. تا کنون، همچنان يک شکاف در قابليت اعتماد وجود دارد که بايد از ميان برود.
_ بيش از حد بودن داده‌ها: ابزارهاي سيار، فشارهاي دنيايي را افزايش مي‌دهند که در آن، کاربران دائماً وصل هستند. اين وصل بودن دائمي، تعداد پيامهاي در حال گردش را زياد مي‌کند و مي‌تواند يک طوفان ارتباطي را به وجود آورد که بعضاً ارزشمند و بعضاً بي ارزش است.


برخي اصول راهنما به شرح زير را مي‌توان براي برنامه‌ريزان سيستم‌هاي دولت سيار تدوين کرد:
نخست، درک کنيد که دولت سيار، جانشين دولت الکترونيک نيست. اين ‌طور نيست که تمام کاربردها را بتوان با ابزارهاي سيار محقق کرد و اصلاً نبايد چنين باشد. اين ‌طور نيست که تمام ارتباطات بي‌سيم، کم‌هزينه‌تر از ارتباطات با‌سيم باشند. دولت سيار را بايد به عنوان بخشي از کليت استراتژي و برنامه دولت الکترونيک درک کرد و توسعه داد. ترکيب دقيق دولت سيار و کاربردهاي سنتي دولت الکترونيک، به شرايط منحصر به فرد هر کشور بستگي دارد. يک عامل تعيين کننده مهم، وضعيت زيرساخت اطلاعاتي کشورهاست.
ايجاد انتظارات، آسان است، اما به دست آوردن دوباره اعتماد، سخت است. شهرونداني که تجربه موفقي از دولت سيار ندارند، نه تنها جذب دوباره آنها سخت تر است، بلکه بر ضد آن تبليغ خواهند کرد.

پس مهم است که:
_ کاربردهاي دولت سيار را عاقلانه انتخاب کنيد. مطمئن شويد که بااهميت هستند و در عين حال، مراقب باشيد که مشکلترين موارد نباشند.
_ مطمئن شويد که کاربرد مورد نظر، راحت و آسان است. نياز خود به اطلاعات را با سطح آسايش (يا دلسردي) کاربران فناوري مورد نظر متوازن کنيد.
_ در استقرار کاربردهاي دولت سيار، اطمينان حاصل کنيد که شهروندان، آنچه را که کاربرد مورد نظر ادعا مي‌کند مي‌تواند در کوتاهترين زمان ممکن ارائه دهد، دقيقاً دريافت مي‌کنند. اگر کاربرد مورد نظر، کانالي براي دريافت شکايات است، مطمئن شويد که مرتباً به شکايات در مورد وضعيت شکايت اصلي مراجعه مي‌کنيد تا زماني‌ که مشکل حل شود.
_ مطمئن شويد که سيستم‌هاي پشتيبان مناسبي براي تحقق وعده‌هاي دولت سيار وجود دارد.
شراکت ها - مخصوصاً با شرکتهاي مخابرات که ارائه‌دهنده خدمات سلولار هستند- مهم است. اين شرکتها اطلاعات بيشتري را در مورد امنيت، قابليت اعتماد، کاربرد آسان و ديگر مسائل مرتبط با کاربردهاي سيار ارائه مي‌کنند. آنها همچنين ممکن است داراي کاربردهاي سيار براي کارهايي باشند که مي‌توان آنها را با نوع کارهاي دولتها سازگار کرد.


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مديريت تغيير براي اجراي فناوري اطلاعات

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات مدیریت, Management Articles

0 ارسال
1461 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:28:31 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
بكارگيري فناوري اطلاعات (IT) در متدلوژي شش سيگما

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
2075 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:16:15 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
استراتژي فناوري اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصادي

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
1498 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:27:02 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
استانداردي براي مديريت امنيت اطلاعات

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات مدیریت, Management Articles

0 ارسال
1729 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 21:23:23 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
عوامل مؤثر در موفقيت پروژه هاي فناوري اطلاعات دولت الكترونيك با ارائه يك مدل

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
1806 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:05:40 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
پذيرش فناوري هاي نوين در سازمان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
1455 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:32:50 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
(مدیریت اطلاعات) *چالش ها و تنگنا های مدیریت و بازیابی اطلاعات *

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات مدیریت, Management Articles

0 ارسال
2412 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:46:30 - 06/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh