(معرفی انواع ماهی ها آکواریومی و دریایی)

نویسنده Amir Shahbazzadeh, بعد از ظهر 20:29:38 - 06/27/11

« آکواریوم جمعی و ماهی های سازگار با هم | فلسفه هنر و معماری ایرانی »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Amir Shahbazzadeh

ماهی اسکار


یکی از محبوب ترین ماهی های آکواریوم در رده گوشتخوارها به حساب میاد که خیلی مورد توجه آکواریومیست های
حرفه ای قرار میگیره . ماهی اسکار بومی آمازون , پاراگوئه و شرق ونزوئلا ست. این ماهی از خانواده Chichlidae و با نام علمی Astronotus ocellatus شناخته میشه .

شاید در نگاه اول ظاهر خشن و پر هیبت و ترسناکش افرادی که دارای روح لطیفی هستن رو منصرف کنه از خرید چنین ماهی ای , اما دونستن اینکه این ماهی یکی از باهوش ترین و دست آموز ترین ماهی های آکواریوم به حساب میاد , باعث شده که جزو پر طرفدار ترین ماهی ها شمرده بشه . از خصوصیات ماهی اسکار اینه که کاملن دست آموز میشه و صاحب خودش رو از غریبه تشخیص میده . وقتی شما به ماهی خودتون غذا میدین , بعد از مدتی ماهی فقط وقتی که شما جلوی آکواریوم می ایستین به سمتتون میاد و هر کس دیگه ای که قصد غذا دادن به اونها رو داشته باشه , بهش توجهی نمیکنه حتا وقتی گرسته باشه ! وقتی که این ماهی ها بزرگ میشن میتونید سطح بدنشون رو نوازش کنین و از نوازش شدن لذت میبرن . از طرفی ماهی هایی هستن با هوش خیلی بالا . گاهی اوقات از سیستم پنهان سازی غذا استفاده میکنن و طعمه ها رو در جایی مخفی میکنن و سر فرصت اونها رو میخورن . شکارچی های خیلی ماهری هستن و به سادگی هر نوع ماهی کوچکی رو صید میکنن . از نوزادانشون مراقبت میکنن و خیلی دوست داشتنی هستن . از این نظر این ماهی ها پر طرفدار شدن . شرایط نگهداری اونها تقریبن ساده ست و ماهی های خیلی مقاومی هستن در مقابل بیماریها و در صورتیکه در شرایط خوبی نگهداری بشن و از نظر تغذیه و بهداشت رعایتشون رو بکنید , خیلی زود بزرگ میشن و بعد از یکی دو سال آماده برای تولید مثل . بهتره بصورت گروهی نگهداری بشن در دسته های 3 تا 4 تایی یا بیشتر تا خودشون جفتشونو انتخاب کنن . این ماهی ها از سن 2 سالگی بالغ میشن و آماده تخم گذاری . یعنی اندازه اونها باید تقریبن بین 15 تا 20 سانتیمتر برسه . دمای 24 تا 28 درجه رو میپسندن و در دمای 28 درجه تخم ریزی میکنن و کمتر از این دما رو نمیپسندن و عوض کردن قسمتی از آب آکواریوم با آب تازه محرک خوبی برای تولید مثل اونها به حساب میاد .

نکته بسیار جالب در این ماهی ها اینه که با دکوراسیون آکواریوم مشکل دارن و اگر از دکور آکواریوم خوششون نیاد و یا خیلی شلوغ باشه , اونو به هم میریزن و گاه دیده شده حتا قطعات پلاستیکی گیاهان رو از آکواریوم به بیرون می اندازن . نسبت به اکسیژن آب حساس هستن و اگر اکسیژن آب کم باشه سریع عکس العمل نشون میدن و به پهلو مایل میشن ! نسبت به شوک و استرس شدید هم حساس هستن و در این صورت دچار سکته میشن و لبهاشون کج میشه که ارزش اقتصادی خودشونو از دست میدن . پس باید خیلی مراقب باشید تا به این ماهیها شوک وارد نشه . همینطور , این ماهی ها وقتی که میترسن رنگشون عوض میشه و به پهلو روی ماسه ها دراز میکشن , این حالت در زمانی اتفاق می افته که قصد گرفتن اونا رو با تور دارین ! آکواریومی که مناسب برای اونها باشه , آکواریومی بزرگ با فضای باز برای شنای ماهی و تزئینات صخره ای و کنده های درخت و آبی کمی اسیدی با تهویه دائم آب هست . ریگ های نسبتن درشت و تکه سنگهای درشت و صیقلی . pH مورد نیاز این ماهی 6 – 7.5 و dH آب 5 – 15 هست . موقع تخم گذاری بهتره از یک تکه کاشی تمیز و براق یا یک تکه سنگ مرمر صاف استفاده بشه و در کف آکواریوم قرار بدید تا ماهی تخم ها رو روی اون بذاره . وگرنه ماهی ها خودشون اقدام به تمیز کردن سطح سنگها یا حفر گودال در ماسه میکنن و سپس شروع به تخم گذاری میکنن . در این شرایط هیچ ماهی ای نمیتونه به لانه اونها نزدیک بشه و پدر و مادر به شدت از تخم ها مراقبت میکنن .

باید بدونید که برای تحریک اسکارهای به تخم گذاری باید pH آب 7.5 و سختی آب 10 و دمای آب 28 درجه و آکواریومی با گنجابش 200 لیتر لازمه وگرنه تخم نمیگذارن . تخم ها بعد از 3 تا 4 روز شکفته میشن و نوزادان تا مدت 2 روز بی حرکت باقی میمونن و بعد از اون از کیسه زرده تغذیه میکنن . بعد از یک هفته لازمه روزانه 4 بار با آرتمیا و در هفته های بعد از دل چرخ شده گوسفند تغذیه بشن . این ماهی ها گوشتخوار و مهاجم هستن و بهتره فقط با ماهی های گوشتخوار نگهداری بشن . برای سلامتی اونها خوبه از ماهی های رودخانه ای ریز در هفته یک تا دو بار استفاده بشه . البته بهتره از قبل طعمه ها رو در ماده ضد عفونی کننده به مدت یک ساعت قرار بدید و بعد به آب ماهی ها بندازید تا اگر حامل بیماری باشن , از بیمار کردن اسکارها جلوگیری به عمل بیاد . گاهی اوقات غذاهای گیاهی مثل گلوله خمیر نان جو و اسفناج هم میخورن . اما غذای اصلی اونها قطعات درشت گوشت و دل گاو و میگو و حتا گوشت صدف هست . ماهی سیکلید گورخری میتونه در کنترل تجاوزکاری اسکار نقش مهمی رو ایفا کنه و خوبه این دو ماهی در کنار هم نگهداری بشن تا از حالت تهاجمی و کنجکاوی اسکارها کم بشه . اسکارها رنگهای متفاوتی دارن . سفید و صورتی و زرد و ببری و قرمز و حتا باله پروانه ای و مسی رنگ . میتونید رنگهای مختلف اونها رو با هم نگهداری کنید .


Amir Shahbazzadeh

ماهی شارک(Labeo Bicolor)
ماهی شارک از انواع ماهی های تمیزکننده ی آکواریوم می باشد.اما شکل زیبایی دارد.معمولا از این ماهی در هر آکواریوم باید دو عدد باشد.زیرا در این صورت این دو ماهی دنبال یکدیگر کرده و به سایر ماهی های آکواریوم کاری ندارند.در غیر این صورت امکان دارد به سایر ماهی ها آسیب برساند.

شامل دو رنگ متفاوت هستند:۱-سیاه ۲-سفید




ماهی بارب(Barbus)
ماهی بارب ماهی زیبایی درون آکواریوم است.اما مشکلات زیادی برای صاحب آکواریوم ایجاد می کند.این ماهی گاهی اوقات متجاوز شده و به سایر ماهی های آکواریوم حمله می کند و گاه منجربه کشته شدن آن ها می گردد.همچنین در مقابل بیماری ها نامقاوم بوده و اغلب در سن کم می میرد.

دارای انواع بارب حلبی-ببری-سبز-آلبالویی-گورخری-چوب خط-دوخال-آچاری و طلایی می باشد. 


     


ماهی گوپی(Poecilia Reticulata)


یکی از معروفترین ماهی های زنده زا ماهی گوپی می باشد.این ماهی بسیار مقاوم است و تکثیر آن به آسانی انجام می شود.این ماهی ها هیچ گونه مزاحمتی برای سایر ماهی های آکواریوم ایجاد نمی کنند و بسیار صلح جویند.

اندازه اين ماهي كه بومي ونزويلا،ترينيداد،شمال برزيل و گينه است در ماده ها به 6 و در نرها به 3سانتي متر ميرسد.ماهي هاي نر داراي رنگ هاي متنوع و زيبا بوده و باله هاي پشتي و مخرجي آن ها داراي اشكال گوناگون ميباشد.از اين ماهي براي كنترل تخم و نوزاد حشرات استفاده ميشود.در آكواريوم ها بسيار مقاوم بوده و تغذيه و تكثير آن ها نسبتا آسان است.اين ماهي ها هيچ گونه مزاحمتي براي ساير ماهي هاي آكواريوم ايجاد نميكنند.نرها همواره مواظب ماده ها بوده و در هر فرصت ممكن است اسپرم خود را به آن ها منتقل نمايند.اسپرم حاصله از يك بار انتقال ميتواند تا 6 بار تخم ها را بارور نمايد.

ماهي باردار داراي منطقه ي تيره رنگي زير باله ي مخرجي بوده و شكم آن به طور چشم گيري متورم است.دوره رشد و نمو جنين معمولا يك ماه به طول مي انجامد.ولي طبيعتا در آب هاي سرد طولاني تر است.براي حفاظت از نوزادان تازه متولد شده بايد آكواريوم داراي پوشش گياهي زياد به خصوص در كف آن باشد.زيرا اين نوزادها به سرعت توسط والدين و يا ساير ماهي ها خورده ميشوند.بهترين راه براي حفظ نوزادان اين ماهي استفاده از زايشگاه ميباشد.


Amir Shahbazzadeh

ماهی مولی(Poecilia)

اندازه اين ماهي كه بومي شمال شرقي مكزيك و ايالت مجاور خليج مكزيك است تا 10 سانتي متر ميرسد.رنگ آميزي و شكل باله ها در افراد اين گروه به اندازه اي متفاوت است كه گاهي انسان فكر ميكند كه برخي از آن ها جز گونه ديگري از ماهي ها ميباشند.باله پشتي آن بزرگ و بسيار زيبا است.بهترين زمان ديدن باله پشتي برافراشته زماني است كه دو ماهي نر با يكديگر دعوا ميكنند و يا زماني كه ماهي نر ميخواهد براي معاشقه به ماهي ماده نزديك شود.

توليد مثل اين ماهي بيش از هر ماهي زنده زاي ديگر احتياج به مراقبت دارد.هنگام بارداري و توليد مثل بايد فضاي آكواريوم وسيع و درجه حرارت 25-26 درجه سانتي گراد باشد.غذاي زنده كافي نيز بايد در اختيار آن قرار گيرد.از آن جا كه اين ماهي علاقه زيادي به خوردن خزه هاي داخل آكواريوم دارد،بايد در آكواريوم با تابش نور كافي ،توليد و رشد و نمو خزه ها را افزايش داد.

پس از اين كه اولين علايم و آثار باروري در ماهي ماده مشاهده گرديد،بايد آن را به يك آكواريوم پرگياه منتقل نمود.هرگونه ضربه زدن به ماهي يا ناراحت كردن آن هنگام انتقال از يك آكواريوم به آكواريوم ديگر اثرات زيادي بر روي ماهي ها و بچه ها خواهد گذاشت و گاهي منجر به توليد ماهي هاي مرده ميگردد.

انواع غذاهايي كه براي زنده زاها استفاده ميشود براي اين ماهي نيز مناسب است.مانند دافني و ساير غذاهاي پودر شده.



ماهی دم شمشیری(Xiphophorus Helleri)

اندازه ی این ماهی که بومی شرق مکزیک است بدون در نظر گرفتن انشعاب باله ی دمی تا 7 سانتی متر میرسد.گاهی نیز ممکن است ماده ها تا 12 سانتی متر برسند.نرها از ماده ها کوچک ترند.رنگ طبیعی و اصلی این ماهی سبز است.در آکواریوم بسیار زیبا و مهربان است و تا 200 عدد بچه میریزد.از این ماهی از طریق گزینش نژادهای بسیار متنوعی تولید شده است.این ماهی ها بهخصوص نرها در داخل آکواریوم معمولا به بیرون از آب میپرند.بنابراین باید همواره در آکواریوم حاوی آن ها بسته باشد.نرها معمولا مزاحم یکدیگر میشوند،بنابراین در هر آکواریوم بهتر است فقط یک نر قرار گیرد.این ماهی ها علاقه ی زیادی نسبت به خزه های داخل آکواریوم دارند.نسبت به تغییرات درجه ی حرارت و به خصوص سرد شدن آن بسیار حساس اند.حرارت آکواریوم محتوی آن ها نباید از 22تا27 درجه ی سانتی گراد تغییر نماید.
نر و ماده ابتدا مشابه هم هستند ولی پس از رشد،نه تنها باله ی مخرجی ماهی نر تبدیل به پای تناسلی میشود بلکه شعاع های پایینی باله ی دمی آن نیز به زایده ی طویلی تبدیل میشود.با ایجاد این زایده ماهی نر دیگر رشد و نمو بیشتری نخواهد داشت.
از نژادهای حاصله از این ماهی میتوان ماهی دم شمشیری باله سیاه،قرمز باله سیاه،توکسیدو و توکسیدو سیدمپسون را نام برد.



ماهی پلاتی(Xiphophorus Maculatus)

ماهی پلاتی گونه ای زیبا در آکواریوم هاست که نگهداری آن تا حدی دشوار است.زیرا این ماهی مقاوم نبوده و در شرایط نامناسب صدمه می بیند.فراوان ترین نوع این ماهی پلاتی طلایی است.


نوزادان این ماهی مقاوم هستند اما رشد آهسته ای دارند.ماهی ماده در هر مرتبه زایش ۲۰تا۴۰ نوزاد به وجود می آورد.

از سایر نژادهای این ماهی می توان ماهی پلاتی قرمز-باله بلند غروب آفتاب-رنگارنگ-ستاره ی دنباله دار و پلاتی ماه را نام برد.[/b]



Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ماهی های آکواریومی (Aquarium fish)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در والپيپر حيوانات, Animal Wallpapers

0 ارسال
1922 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 23:36:19 - 06/14/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
ماهی آنجل (فرشته ماهی) *pterophyllum scalare*

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات علوم دریایی

0 ارسال
2840 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:17:50 - 08/16/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معرفی انواع چوب

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات منابع طبیعی

0 ارسال
2299 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:18:28 - 08/05/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معرفی انواع کاست و اجزای آن

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات رادیولوژی

0 ارسال
3506 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:06:38 - 09/13/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معرفی و بررسی انواع هواپیما

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هوا فضا

1 ارسال
2428 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:01:03 - 08/13/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معرفی انواع لیزر و ویژگی های آن ها

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هسته ای

2 ارسال
11876 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:17:14 - 09/20/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معرفی انواع توزیع های آماری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

0 ارسال
4771 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:10:05 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami