چگونه می توان بدون رژیم لاغر شد؟ (بررسی از نظر علم پزشکی)

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 21:58:16 - 11/10/11

« تغذیه مناسب برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان یا استئوپروز (توصیه های متخصص) | بیماری کوررنگی, Color blindness »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

چگونه می توان بدون رژیم لاغر شد؟ (بررسی از نظر علم پزشکی)


رژیم هاي یویویی و اثرات آن

سلامت قلبتان را فداي رژیم هاي یویویی نکنید.
[/b]
زمانی که رژیم هاي سفت و سخت و بدون تعادل میگیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزنتان بالا خواهد رفت. البته این همهي ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز حرکات این یویو را دنبال میکند و در نهایت کاهش می یابد.

حتماً شما هم افرادي را دیدهاید که به یک باره به فکر «خوش تیپ» شدن می افتند و با رژیم هاي سخت و عجیب غریب به اصطلاح «باربی» می شوند ولی چند ماه بعد که همین افراد را می بینید به وضعیت قبلی خود برگشته اند.

باید بدانید که این توالی لاغري و چاقی حتی می تواند به مشکلات روحی و افسردگی بیانجامد. از این گذشته این اضافه و کم کردنهاي پی در پی و ناگهانی به پیري ظاهري افراد منجر می شود.

بر اساس نتایج پژوهشی که در Daily Mail به چاپ رسیده است رژیم هاي یویویی رباط هایی که از بافت هاي نرم صورت محافظت می کنند را به خطر می اندازند و باعث تغییر شکل این بافت ها شده و چهره را پیر می کنند. اینها را داشته باشید تا بگوییم که این سندرم «یویویی» خطر ابتلا به بیماري هاي قلبی عروقی را هم افزایش میدهد. یعنی با هر بار چاق و لاغر شدن به قلب نازنینتان آسیب می زنید.

براي آشنایی بیشتر با این رژیم ها و آسیب هاي ناشی از آن با ما همراه شوید.

رژیم یویویی پدیدهاي است که بیشتر در خانمها دیده میشود. خانم هایی که همیشه به دنبال وزن ایدهآل و زیبایی اندام هستند اما معمولاً بعد از رسیدن به وزن ایدهآل نمیتوانند وزنشان را ثابت نگه دارند و دوباره اضافه وزن پیدا میکنند. معمولاً این رژیم ها کم کم تأثیر خود را از دست میدهند و هر بار که رژیم متوقف میشود اضافه وزنی که حاصل میشود بسیار چشمگیرتر است. یعنی این افراد چاقتر از قبل می شوند. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان داده است این گونه رژیمها کلسترول مفید خون را هم کاهش میدهند. کلسترول خوب یا مفید با انباشته شدن چربیها در رگها مقابله میکنند و به این ترتیب از ابتلا به بیماريهاي قلبی عروقی پیشگیري می کنند. حالا خودتان تصور کنید با از بین رفتن این کلسترول چه آسیبی به قلب خود میزنید.


پیامد رژیم هاي سخت، جدي است
زمانی که بدن خود را از غذا محروم می کنید، تلاش می کند از ذخیره هاي انرژي خود استفاده کند. در واقع بدن یاد امورات خود را بگذراند. اما زمانی که همین بدن دوباره به اندازه ي کافی تغذیه «صرفه جویانه» می گیرد که به شیوه ي می شود، غذاهاي دریافتی به سرعت به ذخیره ي انرژي تبدیل نمیشوند بلکه بدن براي پیشگیري از گرسنگی هاي احتمالی آنها را انبار میکند و چاق شدن بعد از توقف رژیم از همین جا ناشی می شود. در واقع شما با این کارتان بدنتان را گیج می کنید. بدن براي مقابله با گرسنگی هاي بعدي غذاهاي مصرفی را ذخیره می کند و نمی سوزاند.


تأثیر منفی رژیم هاي یویویی روي کلسترول
زمانی که رژیم هاي سفت و سخت و بدون تعادل میگیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزنتان بالا خواهد رفت. البته این همه ي ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز حرکات این یویو را دنبال می کند و در نهایت کاهش مییابد. یک پژوهش آمریکایی که در روزنامهي معتبر American College of Cardiology منتشر شده به نتایج جالب توجهی رسیده است. در این پژوهش محققان 485 زن را که 130 نفرشان رژیم هاي یویوي را تجربه کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

19 درصد این زنان در طول زندگیشان حداقل 3 مرتبه تغییر وزن بین چهار، پنج و هشتونیم کیلو و 6 درصد آنها بین نه تا بیست و دو کیلو و 2 درصد آنها بیشتر از بیست و دو کیلو لاغري را تجربه کرده بودند. در طول آزمایشات این زنان دردهایی را در قفسه ي سینه ي خود احساس می کردند که علامت بیماري عروق کرونري است؛ یعنی انسداد و تنگ شدن رگ هاي کرونر که وظیفه ي تغذیه و خون رسانی به قلب را برعهده دارند. مطالعات نشان داد میزان کلسترول مفید خون زنانی که رژیم هاي یویویی داشته اند به میزان 7 درصد کمتر از زنانی است که وزن ثابت داشته اند. از طرف دیگر زنانی که وزنشان بیشتر از همه بود زنانی بودند که بیش از بقیه نوسان وزن داشتهاند و میزان کلسترول مفید این زنان از بقیه کمتر بوده است. آسیبی که این گونه رژیمها به قلب وارد میکند کاملاً جدي است.

اگر قلبتان را دوست دارید و میخواهید با این قلب به دیگران نیز عشق بورزید مراقب سلامتی آن باشید. به جاي این رژیم هاي بی حاصل، وزن متعادل خود را بشناسید، تغذیه مناسبی داشته باشید و ورزش کنید. محققان معتقدند به جاي این که بدون داشتن اضافه وزن رژیم هاي سخت بگیرید و بعد از مدتی خسته شده و رژیم تان را بشکنید، وزنتان را ثابت نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید و لازم است لاغر شوید با مشورت پزشک یک رژیم مناسب انتخاب کنید و از رژیم هاي یویویی بپرهیزید.


5 روش براي کاهش وزن
کمربند لاغري، بالن و حلقهي معده، جراحی، طب سوزنی و داروهاي لاغري، روش هاي مختلف کاهش وزن هستند، اما...
اگر بدن خود را دوست داشته باشید این احساس به شما کمک میکند که وزنتان را کاهش دهید. به جاي فکر کردن به روش هاي انحرافی کاهش وزن، اگر دید مثبتی نسبت به بدن خود داشته باشید و تصویر مناسبی از فیزیک خود در ذهنتان ایجاد کنید، می توانید تأثیر برنامه هاي کاهش وزن را بر اساس یک رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن، بهبود ببخشید و از این برنامهها براي کم کردن اضافه وزنتان بیشتر سود ببرید و روش درست را انتخاب کنید.


چرا کمربند لاغري نه؟
یکی از رایج ترین روش هاي لاغري استفاده از کمربندهاي لاغري است. کمربندهاي لاغري دو نوع هستند: حرارتی و لرزشی که هیچکدام باعث سوزانده شدن چربی ها نمی شوند و تأثیري در کاهش وزن حقیقی ندارند. کمربندهاي حرارتی فقط آب را از بدن خارج می کنند که بعد از مدت کوتاهی با جایگزین شدن آب، همه چیز به حالت اول برمی گردد. کمربندهاي لرزشی با ارتعاشی که ایجاد می کنند باعث شکسته شدن و جابجا شدن چربی ها می شوند و ممکن است به ظاهر باعث کاهش سایز شوند ولی سؤال اینجاست که چربی هاي جابجا شده کجا می روند؟

جواب این است که چربی ها وارد جریان خون شده و در دیواره داخلی رگ ها رسوب می کنند یا در محل هاي پرخطر مثل دور قلب یا کبد تجمع می کنند. در واقع به این وسیله ظاهر خود را درست کرده و از درون به خود لطمه زده ایم. اصولاً استفاده از دستگاه هاي لاغري موضعی نوعی نشانی غلط دادن است. اگر می بینیم چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو جمع می شود به خاطر تنظیمات خاصی است که در بدن ما حاکم است. بدن چربی هاي اضافی را در جایی که کمترین خطر را برایش دارد ذخیره می کند و هر وقت هم که لازم داشت از همان جا برمی دارد.

نکته مهم اینجاست که همان طور که شما کار خاصی روي شکمتان انجام نداده اید که چاق شود براي لاغر شدنش هم لازم نیست کار خاصی بر رویش انجام دهید و راه درستش تغذیه مناسب و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم است. جالب است بدانید شما اگر حتی به طور مرتب پیاده روي هم کنید از شکم و پهلو و باسن لاغر خواهید شد. گفتنی است که هیچ کدام از کمربندهاي لاغري مجوز مراکز علمی دنیا مانند FDA را ندارند و استفاده از آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود و اگر مضر نباشند قطعاً بی خاصیت هستند.

Zohreh Gholami

چرا بالن و حلقه معده نه؟

1- در میان روش‌های لاغری این‌ها مصداق سرپوش گذاشتن روی مشکل هستند، چون مانع از گرسنگی و تمایل شما به غذا نمی‌شوند، فقط سدّی در برابر خوردن شما ایجاد می‌کنند.

تصور کنید تمایل زیادی به خوردن دارید و غذای دلخواه‌تان هم در برابرتان است اما نمی‌توانید بخورید. وقتی می‌توان درست خوردن را یاد گرفت و از لذت غذا به شکل طبیعی برخوردار شد و از این طریق لاغر هم شد، چه نیازی به این روش‌های عذاب‌آور برای لاغری است؟

2- بالن معده باعث برگشت اسید معده (ترش کردن) می‌شود که مشکلات کوتاه‌مدت و خطرات درازمدتی را متوجه فرد می‌کند.

3- دانستن این نکته مهم است که مشکل اصلاً در معده نیست بلکه در ذهنیت و عادت‌های فرد است.



چرا جراحی لاغری نه؟
1- هیچ عمل جراحی بی عارضه نیست، به خصوص جراحی روی بافت چربی که با خطرات و عوارض گاه مرگباری نظیر آمبولی چربی همراه است. در واقع در میان روش‌های لاغری، عوارض جراحی برای کاهش وزن از همه بیشتر است.

2- در میان روش‌های لاغری، جراحی مصداق ظاهرسازی است. جراح فقط چربی‌های ظاهری را برمی‌دارد که کم‌خطرتر است و با چربی‌های خطرناک‌تر کاری ندارد. جراح چربی‌های دور کبد و قلب را برنمی‌دارد. چربی‌هایی که در دیواره رگ‌ها رسوب کرده را برنمی‌دارد. حتی امکان این که چربی‌های ظاهری هم به طور متناسبی برداشته شود، نیست مثلاً شخص شکم لاغر پیدا می‌کند با بازوهای چاق و بدنش تناسب خود را هم از دست می‌دهد.

به علاوه وقتی شخص به ظاهر لاغر می‌شود یک دلخوشی و اطمینان خاطر کاذب پیدا می‌کند در حالی که او از درون همان فرد چاق قبلی است و همان عوارض تهدیدش می‌کند.

3- در این دنیا هیچ چیز بی‌دلیل نیست. اضافه‌وزن شما هم قطعاً دلایلی دارد. دلایل اضافه وزن شما در درون شما است، در عادت‌ها، انتخاب‌ها و سبک زندگی‌تان. بنابراین راه حل را هم باید در درون خود جستجو کنید نه در دنیای بیرون از خود.

جراح نمی‌تواند عادت‌های شما را هم جراحی کند. هر روشی که تمرکز شما را از درون به بیرون معطوف کند از راه صحیح، دورتان می‌کند و با ایجاد خوش بینی کاذب و تأخیر در گرفتن تصمیم صحیح مانع سلامتی شما می‌شود.



چرا طب سوزنی نه؟
چون تنها تأثیر طب سوزنی در کاهش اشتها است آن هم در دوره‌ای که استفاده می‌شود و چون دلایل اضافه‌وزن که در عادت‌ها و آگاهی‌ها و انتخاب‌های فرد است تغییر نمی‌کند، بعد از قطع درمان همه چیز به جای اول برمی‌گردد و فرد می‌ماند با سرخوردگی یک تجربه ناموفق.



چرا قرص لاغری نه؟
1- قرص لاغری هم یکی دیگر از روش‌های لاغری است، اما امروزه دیگر همه می‌دانند که هیچ دارویی بی‌عارضه نیست. قرص لاغری تأثیرات منفی و مخربی بر جسم و روان شما می‌گذارد. تأثیراتی مانند عصبی شدن بی‌دلیل، مشکلات قلبی، مشکلات گوارشی و کاهش جذب ویتامین‌های غذا و... و این‌ها جدای از عوارض بعضی داروهای رایج دیگر مثل Tenuate است که اصولاً هیچ مجوز معتبر علمی ندارند.

2- چون تأثیر قرص لاغری کم و محدود است و معمولاً در کل بیشتر از چهار یا پنج کیلوگرم نیست.

3- چون تأثیر قرص لاغری موقتی است. قرص لاغری دلایل اضافه ‌وزن شما را برطرف نمی‌کند و عادت‌های شما را تغییر نمی‌دهد. قرص لاغری یا اشتها را کاهش می‌دهد یا جلوی جذب چربی‌ها را به بدن می‌گیرد.  پس تأثیرش محدود به زمانی است که آن را می‌خورید و با کنار گذاشتن آن اثراتش هم از بین می‌رود.

4- چون لاغر شدن با قرص لاغری مثل نمره گرفتن با تقلب است و لطف و لذت چندانی ندارد؛ در حالی که لاغر شدن با تلاش فردی بسیار لذت بخش است و باعث افزایش اعتماد به نفس و رضایت درونی می‌شود. ما دوست داریم فردا وقتی در آینه نگاه می‌کنید بگویید این من بودم که خودم را لاغر کردم. در آن صورت بیشتر مراقب دستاوردهای‌تان خواهید بود و مثل یک دارایی گران‌بها از آن مراقبت خواهید کرد و احتمال برگشت وزن‌تان به حداقل خواهد رسید.

اگر می‌بینیم چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو جمع می‌شود به خاطر تنظیمات خاصی است که در بدن ما حاکم است. بدن چربی‌های اضافی را در جایی که کمترین خطر را برایش دارد ذخیره می‌کند و هر وقت هم که لازم داشت از همان جا برمی‌دارد.


5- برای این که لاغر شدن مسیر شاهانه ندارد. لاغر شدن مسیر میانبر ندارد. کاهش وزن یک اتفاق جادویی نیست که با قرص و داروی لاغری اتفاق بیفتد. کاهش وزن یک مسیر و یک روند است که باید طی شود. فرق یک فرد هشتاد کیلویی با یک فرد شصت کیلویی فقط در وزنشان نیست. این دو نفر در عادت‌ها، انتخاب‌ها و سبک زندگی با هم متفاوتند. یک فرد هشتاد کیلویی اگر می‌خواهد واقعاً به یک فرد شصت کیلویی تبدیل شود باید با آموزش و تمرین، استحقاق شصت کیلویی شدن را پیدا کند وگرنه به هر شکل دیگری لاغر شود لاغری‌اش ظاهری و موقتی خواهد بود و دیر یا زود رشته‌هایش پنبه خواهد شد و به وزن قبلی‌اش برخواهد گشت.



مسئولیت انتخاب درست
روش‌های لاغری و کاهش وزن بسیار هستند و این شما هستید که مسئولیت انتخاب درست را به عهده دارید.


28 سالگی بهترین سن برای رژیم گرفتن
اگر قصد دارید اضافه وزنتان را کاهش دهید، متخصصان تغذیه معتقدند که بهترین زمان برای آغاز رژیم گرفتن از سن 28 سالگی است. بررسی‌ها نشان داده است موفق‌ترین افراد در تلاش برای لاغر شدن، کسانی هستند که از این سن شروع به رژیم گرفتن می‌کنند.

این بررسی‌ها روی 3000 هزار زن در حدود 30 سالگی صورت گرفته است. متخصصان تغذیه در انگلیس تأکید دارند که زنان در اواخر دهه 20 سالگی به دلیل داشتن زمان و اراده قوی‌تر بهتر از عهده این کار برمی‌آیند. به علاوه چون آن‌ها در این سن بیشتر نگران افزایش وزن خود هستند، اغلب با تمرکز بیشتری به اهداف خود برای کاهش وزن می‌پردازند و توجه دارند.

از سوی دیگر زنان در دهه 30 سالگی اغلب به قدری مشغله دارند که کمتر فرصت می‌کنند به وزن خود توجه کنند و در سنین 40 و 50 سالگی نیز علاقه خود را برای متناسب نگه داشتن بدن‌شان از دست می‌دهند.

Zohreh Gholami

بگذارید خیالتان را راحت کنیم: گول تبلیغات را نخورید، هیچ روش جادویی یا معجزه آسایی وجود ندارد که هر غذایی، به هر اندازه و هر وقت که خواستید بخورید و یک گرم هم اضافه نشوید.
با وجود این که بعضی از داروها گاهی موثر عمل کرده و مصرف کننده‌ها را چند کیلویی لاغرتر می‌کنند اما باید بدانید که برای لاغر شدن و لاغر ماندن طولانی‌مدت هیچ روش جادویی وجود ندارد. باید در رفتارها و عادت‌های غذایی‌تان تجدید نظر کرده و ورزش کنید.

تولید کننده های برخی از این داروها کاری به این ندارند که شما اندکی توپُر هستید یا واقعاً چاق هستید. آن‌ها در تولید محصولات و قرص‌های لاغری با هم رقابت دارند. اما حواستان باشد عوارض جانبی و موارد منع مصرف همیشه وجود دارد. مهم این است که شما در عین حال که لاغر می‌شوید سالم هم باشید.

سال‌هاست که تقاضای قرص‌های لاغری به طور چشمگیری افزایش یافته است. اما تأثیر بیشتر این داروهای لاغری به اصطلاح معجزه آسا در افراد مختلف متفاوت است.

مهم‌تر از همه اینکه این کپسول‌ها تا زمانی موثر عمل می‌کنند که مصرف شوند؛ به محض اینکه مصرف آن‌ها متوقف می‌شود تأثیرشان نیز از بین می‌رود. در واقع تأثیر این قرص‌ها کوتاه مدت بوده و در طولانی مدت مشکل اضافه وزن را حل نمی‌کنند.



قرص‌ها و تأثیر آن‌ها
قرص‌های معروف اورلیستات (Orlistat) یا زنیکال (Xenical) کمابیش جلوی جذب چربی‌ها را گرفته و کالری دریافتی از لیپیدها را 30 درصد کاهش می‌دهد. اصلی‌ترین عوارض جانبی مصرف این داروها نفخ و مدفوع پرچرب با بوی بسیار زننده، تکرر دفع و غیره است. اگر چرخی در داروخانه‌ها یا عطاری‌ها بزنید خواهید دید که قرص‌های لاغری فقط به اورلیستات یا زنیکال ختم نمی‌شود و در قفسه های این مغازه‌ها انبوهی از کپسول‌ها و شربت‌های متفاوت دیده می‌شود.


اکثر این داروهای لاغری به شیوه های مختلف عمل می‌کنند:
* داروهایی هستند که با کاهش اشتها به جنگ چاقی می‌روند.

* بعضی دیگر باعث کاهش جذب چربی می‌شوند و با دفع چربی مصرف شده، جلوی اضافه وزن را می‌گیرند.
برای لاغر شدن راحت‌ترین راه همیشه نامناسب‌ترین راه است. عادت‌های غذایی‌تان را تغییر دهید. به اندازه‌ی کافی غذا بخورید. افراط نکنید و از همه مهم‌تر ورزش کنید

* در گروه دیگر با افزایش دفع آب بدن رویای لاغری محقق می‌شود.

* بعضی از این داروها چند مکانیسم را با هم دارد. یعنی هم چربی سوز است و هم کاهش دهنده‌ی اشتها. معمولاً این  داروها برای مصرف چند هفته ای به همراه یک رژیم غذایی تجویز می‌شوند.

در اغلب موارد تجویز کننده اطلاعات دقیقی از وضعیت سلامت، سن و شرایط زندگی شما ندارد. دقت کنید مصرف این داروها بدون در نظر گرفتن سن، جنس، شرایط جسمی و غیره عوارض جبران ناپذیری برایتان ایجاد می‌کند و یا بیماری زمینه‌ای‌تان را تشدید می‌کند.



قرص‌هایی که دفع آب بدن را بالا می‌برند
این قرص‌ها معمولاً از چای سبز، درخت غان، آب آلو خشک و غیره تهیه می‌شوند. این گیاهان به داشتن خواص مُدری و گوارشی معروف هستند. در واقع این داورها در صورتی که شخصی دچار مشکلات گوارشی یا احتباس آب باشد موثر عمل می‌کنند اما در کاهش وزن تأثیر چندانی ندارند. توجه داشته باشید که نباید در مصرف این قبیل قرص‌ها افراط کرد زیرا باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند که به احساس خستگی و سرگیجه منجر می‌شود.



قرص‌های کاهنده‌ی اشتها
این قرص‌ها اغلب ده دقیقه تا نیم ساعت قبل از صرف غذا مصرف می‌شوند. ترکیبات این قرص‌ها را فیبرهایی تشکیل می‌دهند که در معده حجیم شده و به این ترتیب احساس سیری ایجاد می‌کنند. اگر اشتهای خیلی زیادی دارید و وقتی پای سفره می‌نشینید به اصطلاح خون جلوی چشمانتان را می‌گیرد این قرص‌ها می‌تواند اشتهایتان را کاهش دهد. اما توجه داشته باشید در افرادی که عادت به خوردن دارند یعنی همیشه در حال خوردن هستند این قرص‌ها موثر واقع نمی‌شوند. اغلب مواقع این قرص‌ها خطرناک نیستند اما مصرف آن‌ها برای افرادی که روده‌ی حساسی دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر تصمیم  گرفته‌اید که از این قرص‌ها استفاده کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید و اطلاعات دقیقی در خصوص سلامت و شرایط جسمی و روحی خود ارائه دهید.



هیچ قرصی معجزه آسا نیست
در دهه‌ی اخیر عرضه و تقاضای این قرص‌ها بسیار رایج شده است. امکان ندارد کسی تبلیغ این قرص‌ها را در رسانه‌ها و گوشه کنار ندیده باشد. یک اصل وجود دارد و آن هم اینکه هیچ یک از این قرص‌ها تأثیر طولانی مدت ندارند و به محض اینکه مصرف آن‌ها قطع شود تأثیرشان هم از بین می‌رود و چه بسا چاق‌تر از قبل می‌شوید. در ترکیبات این داروها از هورمون‌های تیروئید استفاده می‌شود و اندکی مُدر، پتاسیم و یک مسکن به آن اضافه می‌شود تا تأثیرات منفی هورمون‌ها را از بین ببرد.

اما کاهش وزن به چه قیمتی؟ هورمون‌های تیروئید عضلات را بیشتر از چربی‌ها می‌سوزاند و به طور اتوماتیک بعد از قطع دارو اضافه وزن حاصل می‌شود. مطمئن باشید این قرص‌ها خالی از خطر نیستند. همیشه اشتباهاتی در تهیه‌ی این داروها رخ می‌دهد. خطر استفاده‌ی بی دقت از هورمون‌های تیروئید شناخته شده است: افزایش ضربان قلب، مشکلات روحی و روانی و غیره

قرص‌های معروف اورلیستات (Orlistat) یا زنیکال(Xenical ) کمابیش جلوی جذب چربی‌ها را گرفته و کالری دریافتی از لیپیدها را 30 درصد کاهش می‌دهد. اصلی‌ترین عوارض جانبی مصرف این داروها نفخ و مدفوع پرچرب با بوی بسیار زننده، تکرر دفع و غیره است.

به طور کلی مصرف این داروها برای کودکان، زنان باردار و یا شیرده، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی- عروقی و پرکاری تیروئید توصیه نمی‌شود و البته در افراد سالم هم حتماً باید تحت نظر پزشک تجویز شود.

برای لاغر شدن راحت‌ترین راه همیشه نامناسب‌ترین راه است. عادت‌های غذایی‌تان را تغییر دهید. به اندازه‌ی کافی غذا بخورید. افراط نکنید و از همه مهم‌تر ورزش کنید. ورزش هم برای روحیه‌تان خوب است و هم اینکه شما را به وزن ایده آلتان نزدیک می‌کند.

Zohreh Gholami

خطر رژیم‌های نامناسب برای نوجوانان و جوانان بیشتر است. زیرا در نوجوانی بدن همچنان در حال رشد است و محروم کردن آن از منابع غذایی خطرناک است.
[/b]

رژیم گرفتن یعنی این که بدن‌تان را تا مدتی از دریافت کالری محروم کنید. یعنی این که خیلی از غذاها را بر خود حرام کنید. اما باید بدانید برخی از رژیم‌های نامناسب برای‌تان کمبود ویتامین، مشکلات قلبی عروقی، افسردگی و مشکلات دیگری به همراه دارد.



خطرات رژیم‌های سخت غذایی را روی دختران جوان
رژیم‌های سخت غذایی روی عادت ماهانه‌ی دختران جوان تأثیر گذاشته و باعث بی‌نظمی آن می‌شود. متهم اصلی این بی نظمی، رژیم‌های لاغری است.

امروزه مطب متخصصان زنان و زایمان شاهد مراجعه‌ی دختران و زنان جوانی است که از نامنظمی دوره‌ی ماهانه‌ی خود شکایت دارد. بی نظمی در سیکل ماهانه معمولاً نتیجه‌ی رژیم‌های سخت غذایی یا ساده بگوییم نتیجه‌ی داشتن تغذیه‌ای است که به طور افراطی کم چرب است. در رژیم‌های نامناسب هر چه غذا کم چرب‌تر باشد بهتر است و لاغری زودتر حاصل می‌شود غافل از این که بدن به چربی نیز نیاز دارد.



لاغر بودن به چه قیمتی؟
محققان می‌گویند دخترها و زنان جوانی که برای لاغر شدن خودشان را به آب و آتش می‌زنند و با نخوردن و رژیم‌های سخت غذایی می‌خواهند لاغرتر از وزن طبیعی‌شان باشند باعث به وجود آمدن بی‌نظمی‌هایی در عادت ماهانه‌شان می‌شوند و قدرت باروری خود را به خطر می‌اندازند.

در حوزه‌ی سلامت تنها مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود افراط و تفریط است. پزشکان معتقدند داشتن وزن طبیعی و تغذیه مناسب برای تنظیم هورمون‌های مربوط به تخمدان ضروری است. دختران و زنان جوانی که می‌خواهند کمتر از وزن فیزیولوژیک خود باشند یعنی چندین کیلو لاغرتر از وزن طبیعی خود به نظر برسند و برای این کار رژیم‌های سخت را دنبال می‌کنند خود را با خطر بچه دار نشدن مواجه می‌سازند.



ذخیره‌ی چربی باید به اندازه‌ی کافی باشد
در دختران نوجوان پدیده‌ی عادت ماهانه زمانی آغاز می‌شود که «ذخیره‌ی چربی» آن‌ها به اندازه‌ی کافی باشد. برای همین است در بین دختران نوجوان ورزشکار که زیاد ورزش می‌کنند و نسبت به هم سن و سال‌های خود عضلات بیشتر و چربی‌های کمتری دارند دیرتر عادت ماهیانه شروع می‌شود. برای این که دوره‌ی ماهانه به طور نرمال و منظم هر ماه ادامه داشته باشد لازم است که ذخیره‌ی چربی بدن در سطح مناسبی قرار بگیرد. محققان معتقدند اگر دختران جوان رژیم‌های خیلی سخت غذایی را به خود تحمیل کنند و در پی آن وزن زیادی کم کنند، عادت ماهانه‌شان نامنظم و در مواردی حتی قطع هم می‌شود. در واقع سه روز رژیم سخت غذایی کافی است که دوره‌ی ماهانه نامنظم و حتی قطع شود.



حواس‌تان به حذف لیپیدهای غذایی باشد
توجه داشته باشید کاهش افراطی چربی‌های غذایی نیز می‌تواند به بروز اختلالات مربوط به تخمدان‌ها منجر شود. در این صورت حتی اگر کسی وزن متعادل هم داشته باشد با افراط در حذف چربی‌های غذایی، خود را در معرض اختلالات پریودی قرار می‌دهد.

هیچ وقت چربی‌ها را به طور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. بدن ما برای عملکرد طبیعی به چربی‌ها نیاز دارد. در حوزه‌ی سلامت تنها مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود افراط و تفریط است. رژیم‌های سخت غذایی و حذف چربی از غذا شاید شما را چندین کیلو لاغرتر کند اما پی‌آمدهای نگران کننده‌ای برایتان به همراه خواهد داشت. به جای لاغرتر شدن وزن طبیعی خود را حفظ کنید.



مشکلات روحی روانی را جدی بگیرید
گفتیم که رژیم‌های سخت و طولانی مدت باعث کمبود ویتامین و مشکلات فیزیکی جدی می‌شود اما در این میان نباید پیامدهای روحی را از یاد برد که در اکثر موارد نگران کننده و متأسفانه شایع است. برای رسیدن به وزن به اصطلاح ایده‌آل، دخترها و زنان جوان رژیم‌هایی را دنبال می‌کنند که هیچ هماهنگی با توان و شیوه‌ی زندگی آن‌ها ندارد. این افراد در  اغلب موارد به جایی می‌رسند که از تغذیه گریزان می‌شوند. در این شرایط لذت غذا خوردن، حس گرسنگی و سیری جای خود را به ترس‌های جدی می‌دهد که در طولانی مدت قابل تحمل نیست.

بی نظمی در سیکل ماهانه معمولاً نتیجه‌ی رژیم‌های سخت غذایی یا ساده بگوییم نتیجه‌ی داشتن تغذیه‌ای است که به طور افراطی کم چرب است. در رژیم‌های نامناسب هر چه غذا کم چرب‌تر باشد بهتر است و لاغری زودتر حاصل می‌شود غافل از این که بدن به چربی نیز نیاز دارد.

برای همین این افراد دچار استرس، نگرانی، فشارها و تنش‌های روحی می‌شوند. ترس از شکست، اضافه وزن و ... باعث رنج مضاعف در این افراد می‌شود. بیشتر مشکلات مربوط به رفتارهای غذایی از قبیل بی‌اشتهایی، بیماری جوع عصبی، ارتورکسی و دیگر اختلالات عصبی از همین رژیم‌های سخت غذایی ناشی می‌شود. متخصصان برای زنان باردار یا زنان شیرده، دختران جوان، کودکان و نوجوانان در حال رشد، افرادی که در معرض بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی‌های کلیوی هستند و همچنین افرادی که بنا به شرایط جسمی، روحی، حرفه‌ای و غیره قادر به گرفتن رژیم‌های سخت نیستند، دنبال کردن رژیم‌های سخت و نامناسب غذایی را منع می‌کنند.



حرف آخر
* به جای این رژیم‌های سخت و اغلب بی فایده که به سلامت شما آسیب می‌زند، ورزش کنید.
* به جای اینکه خود را از خوردن محروم کنید و عذاب بکشید به اندازه غذا بخورید و ورزش کنید.
* از غذایی که می‌خورید لذت ببرید اما افراط نکنید.
* داشتن تغذیه‌ی مناسب و متعادل، اعتماد به نفس و ورزش می‌تواند شما را در سلامت کامل و وزن ایده آل نگه دارد.


بدانید که زیبایی در ظاهر لاغر داشتن نیست. زیبایی درونی است. پس غذا بخورید. در خوردن هیچ ماده‌ی غذایی افراط و تفریط نکنید. ورزش کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

Zohreh Gholami

چربی، اضافه وزن و چاقی

چربی کلمه‌ای است که اکثر ما نمی‌خواهیم حتی اسمش را بشنویم، به خصوص وقتی صحبت از بدن خودمان به میان می‌آید. چربی ما را یاد هیکلی چاق، لباس‌های تنگ و زندگی نا متوازن می‌اندازد. با وجود این که چربی نقش بسیار مهمی در بعضی از عملیات روزانه بدن دارد و هم جنبه های مثبت و هم منفی دارد.


1-  سلول‌های چربی می‌توانند شش برابر خود بزرگ شوند
وقتی بیش از مقداری که می‌سوزانید کالری مصرف می‌کنید، سلول‌های چربی شش برابر اندازه‌ی خود بزرگ می‌شوند و شروع به زیاد شدن می‌کنند از 40 بیلیون گرفته و در بزرگسالان به 100 بیلیون نیز می‌رسد. همه، سلول‌های چربی را در خود دارند. این سلول‌ها قبل از تولد شروع به شکل گیری می‌کنند. تقریباً در 16 سالگی، سلول‌های چربی بدن بالغ می‌شوند و بعد از این زمان، شیوه‌ی زندگی و ژن‌ها در کاهش یا افزایش وزن تأثیر می‌گذارند.

سلول‌های چربی برای زنده ماندن ضروری هستند و به سیستم انرژی ذخیره‌ی بدن کمک می‌کنند. چربی که فوراً به منظور سوخت استفاده نشود، برای استفاده های آتی ذخیره می‌شود. به همین دلیل، وقتی هر روز غذاهای پر کالری می‌خورید، سلول‌های چربی‌تان بزرگ‌تر و بیشتر می‌شوند و باعث افزایش وزنتان می‌شود.



2-  سلول‌های چربی، استروژن اضافی در خود پنهان می‌کنند
حتی مقدار کمی اضافه وزن روی تعادل هورمون‌هایتان تأثیر می‌گذارد و به بیماری‌های مختلفی منجر می‌شود. استروژن که هورمونی مخصوص خانم‌هاست در خود، چربی ذخیره می‌کند و به میزان بسیار کم این هورمون در آقایان هم دیده شده است. اما زمانی که وزن اضافه می‌کنید، میزان استروژن در بدن بالا رفته و منجر به سایر بیماری‌ها می‌شود.

اگر چه وجود هورمون استروژن در مردها نیز ضروری است چون تمایلات جنسی را کنترل کرده، عملکرد مغز را بالا می‌برد و از قلب محافظت می‌کند. زمانی که میزان این هورمون در بدن بالا می‌رود، میزان تستوسترون کاهش می‌یابد و بسیاری از مردها در این شرایط احساس خستگی کرده، عملکرد جنسی ‌شان پایین می‌آید و در بعضی موارد باعث بزرگ‌تر شدن پروستات نیز می‌شود. به عبارت دیگر باید بگویم که افزایش میزان استروژن در مردها هیچ عوارض جانبی خوبی ندارد.



3- اگر وزن زیادی کم کنید، سلول‌های چربی در بدنتان کوچک و جمع می‌شوند، اما از بین نمی‌روند
داشتن 100 بیلیون سلول چربی به خاطر وزن زیاد ترسناک به نظر می‌رسد. خبر خوبی که می‌توانم بدهم این است که شما حتی بعد از این که سلول‌های چربی در بدنتان بزرگ‌تر و بیشتر شده‌اند هنوز می‌توانید وزن کم کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که کم کردن اضافه وزن حتی 10 درصد هم می‌تواند به بهبود سلامتی‌تان و محدود کردن واکنش‌های سیستم دفاعی بدنتان کمک کند.

در واقع، وقتی وزن کم می‌کنید، سلول‌های چربی‌تان منقبض و کوچک می‌شوند. اگرچه تعداد کلی‌شان کم کم کاهش می‌یابد، این سلول‌ها از نظر متابولیسمی فعالیت کمتری پیدا می‌کنند و در بدن باقی می‌مانند و منتظر می‌مانند تا شما دوباره به سمت غذایی پر کالری بروید تا دوباره متورم شوند. به این معنی است که بهتر است همیشه در وزنی نرمال باقی بمانید تا این که به طور مداوم کاهش یا افزایش وزن داشته باشید.



4-  بافت‌های عصبی سلول‌هایی را جذب می‌کنند که قابلیت تورم داشته باشند
به غیر از احساس بدی که خودتان وقتی اضافه وزن دارید حس می‌کنید، از نظر درونی نیز دچار مشکلات زیادی خواهید شد. بافت‌های چربی سلول‌های سیستم دفاعی بدن را که قابلیت تورم دارند را جذب می‌کند. بنابراین اگر اضافه وزن دارید، بدنتان شروع به واکنش دفاعی می‌کند همان‌طور که در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر این کار را می‌کند.

دلیل تورم این سلول‌ها مقابله با بیماری است. به همین دلیل بدن شما به کالری‌های اضافه‌ی مصرفی‌تان به چشم یک تهدید و بیماری نگاه می‌کند. اما نگران نباشید. نیازی نیست که خوردن غذاهای مورد علاقه‌تان را به کل کنار بگذارید. تحقیقات نشان می‌دهد که کم کردن اضافه وزن حتی 10 درصد هم می‌تواند به بهبود سلامتی‌تان و محدود کردن واکنش‌های سیستم دفاعی بدنتان کمک کند.



5- سلول‌های چربی در قسمت‌های مختلف بدن، متفاوت عمل می‌کنند
مردها معمولاً در قسمت‌های میانی بدن وزن اضافه می‌کنند. به همین دلیل اگر وزن اضافه کنید، بیشتر آن به سمت شکمتان خواهد رفت. چاقی شکم توازن کلسترول را بر هم خواهد زد، چربی خون ، قند خون و فشار خون را نیز بالا خواهد برد.

چربی‌های موجود در قسمت شکم معمولاً فعالیت بیشتری نسبت به چربی‌های سایر نقاط بدن دارند. اسید چربی بیشتری تولید می‌کنند که به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان‌های به خصوص منجر می‌شود. چربی‌های شکمی همچنین عملکرد کبد را نیز به خطر می‌اندازند. متأسفانه، هیچ راه طبیعی برای کاهش وزن موضعی نیست. بنابراین برای این منظور باید کل بدن را ورزش دهید. معمولاً وزن اضافی در قسمت‌های میانی بدن بسیار سریع‌تر کاهش می‌یابد.



6- اگر اصلاً چربی مصرف نکنید، عملکرد بدنتان را مختل خواهید کرد
اگر از مصرف چربی به طور کلی پرهیز کنید، عملکرد طبیعی بدنتان را برای انتقال ویتامین‌ها و تنظیم میزان کلسترول بدن مختل خواهید کرد. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، وجود چربی‌ها برای حفظ عملکرد طبیعی بدن مثل جذب ویتامین‌ها و تولید انرژی مورد نیاز و ضروری است. بدون ویتامین‌های محلول در چربی (A ، D،  E و K) بدن نمی‌تواند به راحتی کلسیم جذب کند، تولید هورمون‌ها مختل می‌شود و مشکلات خونی نیز ایجاد می‌شود.



7-  کالری‌های چربی باید 30 درصد کل کالری‌های مصرفی روزانه باشند
برخلاف همه‌ی مشکلاتی که گفته شد، چربی دشمن سلامتی شما نیست. مقدار معینی از چربی برای حفظ عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز است. چربی به جذب ویتامین‌هایی به خصوص کمک می‌کند و بالاتر از همه انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند.

چربی‌های موجود در قسمت شکم معمولاً فعالیت بیشتری نسبت به چربی‌های سایر نقاط بدن دارند. اسید چربی بیشتری تولید می‌کنند که به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان‌های به خصوص منجر می‌شود. چربی‌های شکمی همچنین عملکرد کبد را نیز به خطر می‌اندازند.


در هر برنامه‌ی غذایی خوب باید حداکثر 30 درصد نیز چربی وجود داشته باشد. اما به یاد داشته باشید که چربی دو برابر کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها در خود کالری دارد و چربی‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آن‌ها سالم‌تر هستند. چربی اشباع شده که از گوشت قرمز و محصولات لبنی به دست می‌آید، کلسترول را بالا می‌برد و نسبت به چربی‌های اشباع نشده که از خشکبار، روغن زیتون و ماهی به دست می‌آید پرخطرتر است.



با چربی‌ها کنار بیایید
با وجود شهرت بدی که دارد، شما باز می‌توانید با چربی‌ها رابطه‌ی سالمی برقرار کرده و همیشه در وزنی مناسب بمانید. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم:

* سعی کنید از چربی‌های سالم (روغن زیتون، خشکبار و روغن ماهی) استفاده کنید و از استفاده‌ی چربی‌های زیان آور دوری کنید.
* سعی کنید از محصولات حیوانی (گوشت و لبنیات) به تعادل استفاده کنید.
* ورزش کنید.



پخت سالم غذا با چربی‌ها و روغن‌ها
نه تنها غذاهایی که انتخاب می‌کنید، باید از نوعی باشند که میزان چربی آن‌ها کم است، بلکه باید طوری غذاها را بپزید که میزان چربی آن‌ها نیز کم باشد.

* نخستین گام، مصرف کم روغن در حین پخت مواد غذایی است، برای زمانی که می‌خواهید گوشت یا ماهی بخورید، بهتر است آن‌ها را در فر طبخ نمایید.
* تمام چربی‌های آشکار را جدا کنید و پوست مرغ را پیش از مصرف جدا نمایید. (پوست مرغ سرشار از چربی است)
* سس سالاد کم چرب و ترجیحاًٌ بدون چربی مصرف کنید. بهتر است به جای سس سالاد از آب لیمو استفاده نمایید.
* از مصرف زیاد نمک بپرهیزید.
* به جای گوشت قرمز تا حد امکان از گوشت سفید به ویژه گوشت ماهی استفاده کنید.
* برای تهیه غذاهای خود از عدس، لوبیا، نخود و دیگر حبوبات بهره بگیرید.
* از نان‌های سبوس دار مثل سنگک بیشتر استفاده کنید.

Zohreh Gholami

سوختن در تب داغ لاغری‌های موضعی

این روزها بسیاری از افراد به جای رژیم یا ورزش، به سیستم‌های لاغری موضعی متوسل می‌شوند. هر چقدر هم از مزیت‌های لاغر شدن از طریق رژیم‌های غذایی اصولی و ورزش‌های نرم و مداوم همچون پیاده‌روی روزانه حداقل به مدت 40 دقیقه در روز بگوییم، باز هم وسوسه کاهش وزن و سایز با توسل به مکانیسم‌های نوین لاغری‌های موضعی، در کوتاه‌مدت، دست از سر بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که از توان مالی خوبی برخوردارند، برنمی‌دارد.

گویا خصلت‌های ذاتی مهار نشده ما ایجاب می‌کند که بخواهیم بدون تلاش و پیگیری مداوم و طولانی‌مدت به خواسته‌های‌مان به سرعت جامه عمل بپوشانیم، بدون آن که بخواهیم به مدت زمان ماندگاری اثرات مثبت و از آن مهم‌تر عواقب منفی بهره‌گیری از ضرب‌الاجل‌ها فکر کنیم.


جنگ با سلولیت‌ها
این سلولیت‌ها چقدر آزاردهنده‌اند! منظورمان همان عارضه‌ای است که از تجمع بیش از اندازه چربی در سلول‌های چربی واقع در لایه زیر پوست ایجاد می‌شود که با جمع شدن آب در بافت‌های مجاور همراه است و در اطراف ران، شکم، بازوها و باسن خانم‌ها شیوع بسیاری دارد.

قسمت ناراحت‌کننده‌ی قضیه آن است که این سلول‌ها نمای زشتی همچون پوست پرتقال را به پوست می‌دهند. به علاوه در کنار آن، پاره‌ای اختلالات زیان‌آور مانند بالا رفتن فشار خون و کاهش گردش خون موضعی در بافت نیز ایجاد می‌شود. متأسفانه این ناهنجاری‌های سلولیتی در اغلب موارد با فعالیت‌های ورزشی و به تنهایی یا حتی با سخت‌ترین رژیم‌های تغذیه‌ای لاغری، قابل درمان نیست.


تحقق رویای رفع سلولیت
اندرمولوژی یا دستگاه LPG یکی از جدیدترین تکنیک‌های موجود برای درمان سلولیت و کاهش سایز است که با حرکات مکشی ضمن افزایش قوام پوست، سطح آن را یکنواخت و هموارتر می‌کند. در واقع این سیستم به صورت کنترل شده روی بافت‌های عمقی پوست اثر گذاشته، با تقویت بافت همبند و سفت شدن پوست، باعث رفع سلولیت (ناهمواری‌های پرتقالی شکل پوست) و صاف شدن سطح خارجی آن می‌شود و نمای ظاهری پوست را ترمیم می‌کند. مسلماً این روش نیاز به جراحی لیپوساکشن و عوارض ناشی از آن را مرتفع می‌کند.

اما همه‌ی این تأثیرات مثبت بنا بر نظر دکتر بهزاد نوشادی متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی تنها یک طرف قضیه است. وی در این باره می‌گوید: این سیستم نه‌تنها به دلیل مالیدن پارافین روی پوست می‌تواند عوارض پوستی به همراه داشته باشد، بلکه به عروق طبیعی بدن و حتی کلیه‌ها به علت از دست دادن شدید آب میان بافتی بدن، آسیب می‌رساند. علاوه بر آن، بعضاً افرادی که به صورت دوره‌ای از چنین سیستم‌هایی برای کاهش سایز استفاده می‌کنند، دچار عوارض کبدی، به خصوص در دهه 50 زندگی‌شان می‌شوند.


خطر بروز نارسایی‌های کبدی
در کنار LPG سیستم‌های دیگری نیز چون لیزرلیپولیزر و اولتراسوند یا دستگاه‌های RF (سیستم‌هایی که با بهره‌گیری از امواج رادیو فرکانسی دوقطبی و نور مادون قرمز به درمان سلولیت‌ها می‌پردازند) برای از بین بردن سریع سلول‌های چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که بسیاری از استفاده‌کنندگان از این روش‌ها در کشور ما غافل از این هستند که این سیستم‌ها نه‌تنها بدون داشتن رژیم غذایی اصولی و ورزش کردن جواب نمی‌دهد، بلکه کار با این سیستم‌ها هم باید تحت نظر یک متخصص و اپراتور با تجربه صورت بگیرد.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو در این باره می‌گوید: قبل از استفاده از این سیستم‌ها باید از سلامت کامل فرد اطلاع پیدا کرد تا کاربرد این روش‌ها منجر به بیدار شدن بیماری‌های نهفته در وی نشود. به گفته دکتر نیکبخت، فرد باید از نظر بالا نبودن آنزیم‌های کبدی و نداشتن نارسایی‌های کبدی مورد معاینه قرار بگیرد، چرا که در غیر این صورت به دنبال استفاده از این سیستم‌ها، ترشح آنزیم‌های کبدی، افزایش یافته و مقدار چربی خون نیز بالا خواهد رفت.


لاغری با لیزر به چه قیمت؟
لیزر لیپولیزر تکنولوژی نوینی است که با بهره‌گیری از امواج الکترومغناطیسی طی چند جلسه به رفع چاقی‌های موضعی کمک می‌کند. فراموش نکنیم که داشتن یک رژیم اصولی و انجام حرکات هوازی به طور روزانه بهترین و مؤثرترین روش برای داشتن اندامی متناسب و زیبا برای همه‌ی زمان‌هاست.

دکتر نیکبخت تاکید می‌کند: گرچه این روش‌ها به نوعی جایگزین جراحی لیپوساکشن شده‌اند و عوارض ناشی از لیپوساکشن چون آمبولی (انباشته شدن چربی داخل عروق) و بعضاً مرگ ناگهانی را از بین برده‌اند، ولی بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش نتیجه مثبت و ماندگاری نخواهند داشت. حتی پس از مدتی در صورت عدم رعایت این موارد، چربی‌های موضعی، بیش از گذشته در بافت‌های قبلی ایجاد خواهد شد.



اولتراسوند، کم خطر نیست
این روزها بسیاری از خانم‌ها، به خصوص آن‌هایی که می‌خواهند ظرف یک یا دو هفته، سایز خود را کاهش دهند، به استفاده از اولتراسوند روی می‌آورند. این سیستم نوعی میکروماساژ مکانیکی ـ حرارتی است که با شکستن سلول و پاره کردن جدار سلول‌های چربی و خروج آب از آن‌ها باعث لاغری در محل چاقی‌های موضعی می‌شود. کاربرد این سیستم در صورت عدم کاربرد تخصصی آن می‌تواند باعث سوختگی شود.

دکتر نوشادی با نفی جایگزینی هر یک از این روش‌ها به جای یک رژیم درست و ورزش نرم و مداوم می‌گوید: قرار گرفتن بافت‌های بدن در معرض حوزه‌های مغناطیسی، اشعه‌ها و لیزر بی‌شک اثرات منفی خود را به همراه دارد، به علاوه نباید از خاطر برد که کاربرد این شیوه‌ها باید با مصرف آب زیاد همراه باشد تا چربی‌های بدی که داخل خون آزاد شده از این طریق دفع شود وگرنه خطر تصلب شرائین نیز وجود خواهد داشت.

فراموش نکنیم که داشتن یک رژیم اصولی و انجام حرکات هوازی به طور روزانه بهترین و مؤثرترین روش برای داشتن اندامی متناسب و زیبا برای همه‌ی زمان‌هاست.

Zohreh Gholami

داروهای کاهش وزن
مصرف داروهای درمان چاقی تنها برای استفاده از دوره‌های کوتاه و موقت که باعث ایجاد انگیزه در فرد جهت اقدام برای کاهش وزن می‌شود، ممکن است مورد نظر قرار گیرد.

درمان چاقی با قرص‌ها و داروهای لاغری درمان قطعی و دائمی نیست و حتی مصرف قوی‌ترین این داروها حداکثر 5 تا 10 کیلوگرم از وزن افراد چاق را در طول یک سال کاهش می‌دهد. این در حالی است که فرد باید متحمل هزینه‌های گزاف خرید این داروها شود و مخارج زیادی را بابت مصرف آن‌ها پرداخت نماید.

تغییر شیوه زندگی به سمت تحرک بیشتر و مصرف غذاهای سالم‌تر تنها راه حل مبارزه با مشکل چاقی است. در خصوص افرادی که دارای نمایه توده بدن ( BMI) بالایی بوده و مبتلا به چاقی مفرط هستند درمان‌های دارویی حتی به شکل موقت نیز پاسخگوی این افراد نبوده ضمن آن که رژیم‌های غذایی نیز در این افراد تأثیر کمی به دنبال دارد.

خیلی از افراد چاق و آن‌هایی که از افزایش وزن رنج می‌برند به دنبال داروهایی می‌گردند تا بدون تغییر شیوه تغذیه بتوانند وزن خود را کاهش دهند. در این راه یک گروه از داروها از جذب چربی‌های خورده شده جلوگیری می‌نماید، اما این بدان معنا نیست که شما با خوردن این داروها می‌توانید هر چه قدر چربی که مایل بودید، استفاده نمایید. بلکه آن چه در این بین ضروری است تغییر رژیم غذایی شما می‌باشد و اتفاقاً مطالعات جدید نشان می‌دهد که صرفاً استفاده از داروهای کاهش دهنده‌ی جذب چربی، نمی‌تواند تغییر رژیم غذایی لازم برای درمان چاقی را به همراه داشته باشد.

در مطالعه‌ای که اخیراً در نروژ انجام شده است از گروهی از داروها که مانع جذب چربی غذا در روده می‌باشد، استفاده شده است. در هنگام مصرف این نوع دارو توصیه می‌شود میزان مصرف چربی خود را محدود به 30 درصد کالری دریافتی روزانه کنند. مصرف بالای چربی در این افراد خطر اثرات سوء گوارشی مانند مدفوع شل، بد بو و بی‌اختیاری را به همراه دارد.

داروهایی که بر روی غده تیروئید اثر می کنند، سوخت و ساز را از آن طریق بالا می‌برند و در افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند می‌تواند موجب مرگ شود. کشف این نوع از داروها مژده بسیار خوبی در درمان چاقی بوده است، ولی این تصور که افراد چاق می‌توانند هر نوع مواد غذایی را بخورند و فقط با استفاده از این نوع داروها علاوه بر لذت از غذاهای پرچرب از افزایش وزن رهایی یابند، یک باور کاملاً نادرست می‌باشد.

از طرف دیگر بعضی تصور می‌نمایند که عوارض این نوع از داروها یعنی اسهال پُرحجم در صورت استفاده از غذاهای پرچرب باعث می‌شود افراد به سوی رژیم غذایی کم‌چرب تمایل یافته و کاهش وزن محسوسی را تجربه کنند.

در مطالعه اخیر که بر روی 44 فرد بالغ چاق انجام گرفت اثرات داروهای مانع جذب چربی در دستگاه گوارش روی تغییر شیوه تغذیه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد، کسانی که از این نوع از دارو استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که استفاده نمی‌کنند کمی بیشتر از میانگین توصیه شده (30 درصد از انرژی دریافتی) از چربی دریافت می‌کنند.

نتایج این مطالعه حاکی از آن بود، آن‌هایی که از داروهای مانع جذب چربی استفاده می‌کردند به طور متوسط 33 درصد کالری دریافتی روزانه آن‌ها از چربی بود، درحالی‌که که در برابر آن برای افرادی که از دارونما استفاده می‌کردند مصرف چربی روزانه 28 درصد بود.


قرص‌های چربی سوز را با آگاهی مصرف کنید!
به گفته یک استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، همه قرص‌های چربی سوز خطرناک نیستند ولی باید با آگاهی آن‌ها را مصرف کرد.

دکتر پروانه رحیمی مقدم با اشاره به این که داروهای چربی سوز به صورت مختلف در بدن اثر می‌کنند و همه آن‌ها مضر نیستند؛ گفت: به عنوان مثال داروهایی هستند که موجب تجزیه نشدن چربی‌ها در روده شده و باعث تولید اسهال چرب می‌شوند. البته این داروها در طولانی مدت باعث دفع ویتامین‌های محلول در چربی شده و فرد را با سوء تغذیه روبرو می‌کند.

وی تصریح کرد: گروه دیگری از داروهای چربی سوز هم هستند که مهار کننده جذب چربی هستند و باعث می‌شوند چربی وارد چرخه سوخت بدن نشود اما به طور کلی داروهای چربی سوزی که سوخت و سوز بدن را بالا می‌برند چند مشکل ایجاد می‌کنند که بی‌احتیاطی و ناآگاهانه مصرف کردن آن‌ها می‌تواند موجب مرگ شود.

دکتر رحیمی مقدم افزود: داروهایی که بر روی غده تیروئید اثر می کنند، سوخت و ساز را از آن طریق بالا می‌برند و در افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند می‌تواند موجب مرگ شود. این داروها باعث از بین رفتن چربی‌های سلولی شده و به بدن آسیب می‌رسانند. همچنین بالا رفتن سوخت و ساز بر روی دستگاه گوارش نیز اثرگذار بوده و باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: پزشکی که برای افراد چاق (BMI بالاتر از 30) این داروها را به تنهایی یا به صورت ترکیبی تجویز می‌کند باید عملکرد داروها را توضیح دهد تا بیمار با آگاهی، مصرف چربی سوزها را انتخاب کند.

Zohreh Gholami

رژیم‌های غذایی غیر اصولی و لاغری به قیمت جان

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین پیامدهای بهره‌گیری درازمدت از رژیم‌های غذایی غیراصولی، بیزاری از رژیم‌های غذایی و روی آوردن حریصانه به خوردن است که بی‌شک عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

آیا می‌دانید که مرکز گرسنگی در انسان همیشه فعال است، ولی مرکز سیری به صورت دوره‌ای برای مهار مرکز گرسنگی به کار می‌افتد و دقیقاً به همین علت است که اگر خودمان را با شیوه‌های مختلف کنترل نکنیم، دهانمان همیشه برای خوردن، مشتاقانه باز خواهد بود.

این روزها کنترل اشتیاق به خوردن به نوعی اپیدمی، به خصوص در میان دختر خانم‌ها و خانم‌های جوان 20 تا 40 ساله تبدیل شده است. به بیان دیگر تلاش برای رسیدن به اندام متناسب، آن هم از روش‌های غیراصولی چون رژیم‌های لاغری خودسرانه و بسیار کم‌کالری تا مصرف انواع و اقسام داروهای پر عارضه لاغری، انجام جراحی‌های غیرضروری و حتی توسل به ورزش‌های بسیار سنگین به نوعی ماراتن تبدیل شده است، اگر چه برخی از آقایان هم از این قافله عقب نمانده‌اند.


از رژیم غذایی بیزارم!
شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین پیامدهای بهره‌گیری درازمدت از رژیم‌های غذایی غیراصولی، بیزاری از رژیم‌های غذایی و روی آوردن حریصانه به خوردن است که بی‌شک عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. با این حال متخصصان تغذیه ابتلا به عوارضی چون پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم‌خونی، کاهش بینایی و ضعف اعصاب را پس از گرفتن رژیم‌های غیراصولی گریزناپذیر می‌دانند. از آنجا که سوخت سلول‌های عصبی از کربوهیدرات تأمین می‌شود، نرسیدن این دسته مواد به آن‌ها منجر به بروز ناآرامی‌های عصبی، سردرد و سرگیجه در فرد می‌شود.

برلیانت بزرگمهر، مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران با تاکید بر این که رژیم‌های لاغری غلط، رژیم‌های بسیار کم‌کالری هستند که نمی‌توانند نیازهای طبیعی بدن را تأمین کنند، می‌گوید: رژیم‌های غیراصولی دیگر نیز شامل رژیم‌های بدون کربوهیدرات (مواد نشاسته‌ای چون نان و برنج)، آب‌درمانی، رژیم چربی، رژیم پرپروتئین و رژیم تک‌خوری می‌شود.


از سوء تغذیه تا سوء تغذیه
وی می‌افزاید: بی‌شک بهترین روش لاغری استفاده از تمام گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و حبوبات در کنار فعالیت‌های ورزشی چون پیاده‌روی، دویدن، کوهنوردی یا انجام حرکات منظم روزانه است.

بزرگمهر با اشاره به اشکالاتی که بر انواع رژیم‌های غذایی کم‌کالری وارد است، می‌گوید: رژیم‌های غذایی کم‌کالری، مانع رسیدن و دریافت انرژی مورد نیاز سلول‌ها می‌شود و از آنجا که متابولیسم بدن به خوبی صورت نمی‌گیرد، فرد سست و بی‌حال شده و پس از مدتی از ضعف زیاد دچار بیماری می‌شود. نکته مهم دیگر آن که وقتی بدن فردی به متابولیسم پایین عادت کند، با کنار گذاشتن رژیم، حتی با مصرف مواد غذایی طبیعی هم چاق می‌شود.


نان و برنج بخورید!
خیلی‌ها بدون مشاوره متخصص تغذیه، برای کاهش وزنشان، مصرف نان و برنج را به طور کامل از رژیم روزانه حذف می‌کنند. غافل از این که این دسته مواد هم باید به میزان لازم به بدن برسند.

بزرگمهر در این باره تاکید می‌کند: از آنجا که سوخت سلول‌های عصبی از کربوهیدرات تأمین می‌شود، نرسیدن این دسته مواد به آن‌ها منجر به بروز ناآرامی‌های عصبی، سردرد و سرگیجه در فرد می‌شود. به علاوه در چنین شرایطی فرد برای جبران این وضعیت به مصرف مواد قندی روی می‌آورد، با افزایش میزان قند خون، ترشح انسولین بالا می‌رود و به دنبال آن افت قند خون بدن به عنوان یک عارضه جدی تداوم می‌یابد که تبعات خود را به همراه دارد.

رژیم های پرپروتئین در عین حال رژیم‌های پرپروتئین هم مانع از جذب کلسیم توسط بدن شده و عوارضی چون نرمی و پوکی استخوان را به همراه می‌آورند.


آب‌درمانی، اشتباهی دیگر
چند سال پیش تب آب‌درمانی و رژیم‌های متکی به مصرف صرفاً آب برای چند روز متوالی به شدت شایع بود. در حالی که امروزه متخصصان تغذیه به مضرات مصرف بیش از اندازه آب با جدیت تاکید می‌کنند.

مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران در این باره می‌گوید: مصرف بیش از اندازه آب منجر به خیز یا ورم سلولی یا به بیانی تجمع زیاد آب در داخل سلول‌ها می‌شود که اگر تداوم یابد، سوءتغذیه و حتی مرگ را در پی دارد.


رژیم‌های پرچربی
رژیم‌های پرچربی هم فرد را با خطر افزایش کلسترول، چربی‌های بد خون (LDL) و تری‌گلیسیرید مواجه می‌کند.


تک‌خوری نکنید
رعایت تنوع غذایی مبتنی بر مصرف 5 گروه غذایی راز اصلی داشتن یک رژیم غذایی سالم و درست است. بی‌شک کسانی که به منظور حفظ رژیم غذایی خود تک‌خوری می‌کنند، یعنی مثلاً در طول روز صرفاً از یک میوه یا ماده پروتئینی خاصی مصرف می‌کنند، مبتلا به نوعی جدی از سوءتغذیه می‌شوند.

متخصصان تغذیه ابتلا به عوارضی چون پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم‌خونی، کاهش بینایی و ضعف اعصاب را پس از گرفتن رژیم‌های غیراصولی گریزناپذیر می‌دانند. بزرگمهر در این خصوص می‌افزاید: سوءتغذیه در افراد دارای رژیم تک‌خوری از آن رو اتفاق می‌افتد که برخی مواد غذایی تنها به همراه مواد غذایی دیگر هضم و جذب می‌شوند، همچون منابع گیاهی دارای آهن که همراه با منابع تغذیه‌ای دارای ویتامین C جذب می‌شوند. پس فقر مصرف هر یک از این مواد، مانع جذب مواد مغذی دیگر می‌شود.


اعتیاد به رژیم، بلایی دیگر
متأسفانه افرادی که به رژیم غذایی سخت عادت می‌کنند، پس از مدتی نسبت به رژیم‌هایی که حتی متخصصان تغذیه به آن‌ها می‌دهند نیز وسواس پیدا کرده و تصور می‌کنند که آن‌ها هم پرکالری هستند و بر این اساس خودسرانه از رژیم‌های کم‌کالری‌تری استفاده می‌کنند که بر این منوال نه‌تنها دچار سوءتغذیه و انواع بیماری‌ها می‌شوند، بلکه بدنشان پس از مدتی دیگر نه‌تنها نسبت به هیچ رژیمی جواب نمی‌دهد، بلکه حتی با خوردن غذای طبیعی هم چاق می‌شوند.

Zohreh Gholami

خیلی از داروهای لاغری مجوز ندارند
متأسفانه مدتی است باب شده است که مردم برای لاغری رو به استفاده از قرص‌های چینی آورده‌اند...


بعضی قرص‌های لاغری اعتیاد می‌آورند
بنا به گفته برخی افراد این قرص‌ها خیلی راحت می‌تواند وزن آن‌ها را کاهش دهد ولی عارضه‌ای به دنبال ندارد. این قرص‌ها روکش سبز رنگی دارند و داخل آن کپسولی است و به اسم قرص لاغری فروخته می‌شوند.

بنده خود چند مراجعه کننده در این زمینه داشتم حتی بهیار مرکز نیز از این قرص‌ها مصرف می‌کرد. متأسفانه تمامی تست‌هایی که از این افراد گرفته شد مثبت بود و نشان می‌داد قرص‌ها حاوی شیشه و آمفتامین هستند و گرچه خیلی خوب سبب لاغری مصرف‌کننده شده بود اما عوارض فوق‌العاده بدی داشتند. عوارض این قرص‌ها دقیقاً مانند عوارض مصرف شیشه شامل بی‌تابی، تپش قلب، بی‌قراری، بی‌خوابی زیاد، لاغری سریع، قطع اشتها و حتی توهم است.

باید گفت اصلاً و ابدا معلوم نیست چه میزان مصرف می‌تواند این حالات را پیش آورد. ممکن است فردی مقدار زیادی از این قرص‌ها را در طول چند ماه مصرف کند و عارضه خاصی نشان ندهد اما برخی بدن‌ها به قدری مستعد است که حتی با مصرف یکی دو عدد یا 5 تا 10 دانه دچار عارضه‌های شدید شده و به آن وابسته می‌شوند و دچار عوارض جسمی و روانی نیز خواهند شد. در واقع گرچه این قرص‌ها سبب لاغری فوق‌العاده می‌شوند اما به دنبال آن عوارض بسیار شدید و حالات بدی در انتظار فرد خواهد بود که گاهی حتی با قطع قرص عوارض برطرف نمی‌شود.

داروها و مکمل‌های رژیمی غذایی که از طریق ماهواره و اینترنت توسط رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود، مورد تایید وزارت بهداشت نیست و عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری در سیستم بدن ایجاد می‌کند حتی دیده شده که داروهای لاغری مجاز هم می‌توانند عوارضی مانند ناراحتی‌های قلبی داشته باشند. پس لازم است فرد قبل از استفاده به وسیله پزشک چک شود. مصرف قرص‌هایی که به اسم قرص لاغری در بازار از طریق اینترنت یا ماهواره یا توسط افراد نابلد به عنوان نمونه در آرایشگاه‌ها به فروش می‌رسد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. مصرف حتی یک عدد از این قرص‌ها می‌تواند عوارض جسمی و روحی در پی داشته باشد. به همین دلیل در هر وزن و حالتی هستید، به هیچ عنوان از این داروها استفاده نکنید.


مجوز داروی ضد چاقی «سیبوترامین» لغو شد
محمدرضا مهاجری تهرانی، معاون پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییر سبک زندگی را به عنوان درمان اولیه چاقی توصیه کرد و اظهار داشت: سازمان غذا و داروی آمریکا در خصوص استفاده از داروهای ضدچاقی فقط برای 2 دارو به نام‌های «اورلیستات orlistat» و «سیبوترامین sibutramine» مجوز صادر کرده است و بقیه داروهای موجود در سطح داروخانه‌ها هیچ‌کدام تأییدیه این سازمان را ندارند.

وی با اشاره به نحوه عملکرد داروی سیبوترامین و اثرات متفاوت و عوارض جانبی به ویژه قلبی و عروقی، گفت: داروی "سیبوترامین " مهارکننده جذب مجدد منوآمین‌ها است که به صورت مرکزی عمل می‌کند و موجب کاهش HDL و تری گلیسیرید و افزایش فشار خون و تعداد نبض می‌شود.

معاون پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اخیراً مجوز داروی سیبوترامین که قبلاً دارای تأییدیه از سازمان‌های جهانی بوده است به دلیل بالا بردن ریسک سکته‌های مغزی و قلبی، در اروپا و آمریکا لغو شد و شرکت سازنده مجبور به جمع‌آوری این دارو از بازارهای اروپا و آمریکا شد.

وی با ابراز تأسف از رواج استفاده از داروهای ضد چاقی در کشور که تأییدیه سازمان‌های جهانی را ندارند، اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما داروی سیبوترامین به میزان زیاد در داروخانه‌ها عرضه می‌شود؛ استفاده از این دارو به دلیل بالا بردن ریسک سکته‌های مغزی و قلبی و همچنین بالا بردن فشارخون بیمارانی که از این دارو به عنوان داروی ضدچاقی استفاده می‌کنند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

اخیراً مجوز داروی سیبوترامین که قبلاً دارای تأییدیه از سازمان‌های جهانی بوده است به دلیل بالا بردن ریسک سکته‌های مغزی و قلبی، در اروپا و آمریکا لغو شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به آمار چاقی در مردم تهران گفت: نیمی از مردم تهران اضافه وزن دارند و طبق تعریف بیش از 20 درصد مردم تهران چاق هستند؛ بهترین اقدام برای کاهش وزن، کاهش مصرف مواد غذایی و جلوگیری از کم‌تحرکی به وسیله ورزش است؛ این دو عامل می‌تواند وزن فرد را کاهش دهد و این موضوع باید زیر نظر پزشک باشد.

وی با تأکید بر بررسی و درمان بیماری‌های غدد که می‌تواند باعث افزایش وزن شود، تصریح کرد: در ابتدا باید ضمن بررسی کم‌کاری تیروئید یا بیماری‌های غده فوق کلیه، عوارض چاقی و نسبت دیابت و فشار خون بررسی شود و در نهایت با استفاده از عوامل کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و تحرک مناسب وزن کاهش یابد.


عوارض جبران‌ناپذیر مکمل‌های ماهواره‌ای
داروها و مکمل‌های رژیمی غذایی که از طریق ماهواره و اینترنت توسط رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود، مورد تایید وزارت بهداشت نیست و عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری در سیستم بدن ایجاد می‌کند.

دکتر حسین برزگر، مدیر نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ضمن بیان این مطلب گفت: «اخیراً در شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی، تبلیغات دارویی و مکمل‌های رژیمی غذایی زیادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی صورت گرفته که این‌گونه داروها حتی در آن کشورها هیچ‌گونه مجوزی از مراجع ذی‌صلاح ندارند.»

وی افزود: «اشخاصی که صلاحیت علمی ندارند و فاقد تأییدیه و مستندی در این خصوص از سایر کشورها هستند با به‌کارگیری شیوه‌های جذاب تبلیغاتی نسبت به ترویج و فروش این‌گونه داروها و مکمل‌های رژیمی غذایی با مبالغ بسیار بالا به کشورمان، اقدام می‌کنند.»

دکتر برزگر با اشاره به اینکه این داروها و مکمل‌های رژیمی غذایی اغلب دست‌ساز هستند تاکید کرد: «این‌گونه محصولات دارویی و غذایی برای ورود به گمرک کشور و ترخیص نیاز به تایید و مجوز مدیریت نظارت بر دارو را دارد و به دلیل نداشتن مجوز وزارت بهداشت، به هیچ عنوان از نظر بهداشتی تایید نمی‌شوند و اجازه ترخیص نمی‌گیرند و باعث ضرر مالی سنگینی برای سفارش‌دهنده خواهد شد.»

مدیر نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به هم‌وطنان توصیه کرد: «از خرید و سفارش داروهای ماهواره‌ای و اینترنتی جدا خودداری کنند زیرا که سلامتی مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد.»

Zohreh Gholami

23 راه عملی برای کاهش وزن بدون رژیم
شاید شنیدن نام رژیم شما را هم عصبی کند و گرسنگی، غذا نخوردن و ضعف را به یادتان بیاورد. در کنار تمرینات ورزشی، راه‌های ساده‌ای وجود دارند که بدون رعایت رژیم‌های سخت غذایی هم می‌توان خورد و هم لاغر شد.


6 راه برای افزایش متابولیسم
آگاهی از نقش متابولیسم در کاهش وزن دارای اهمیت است. متابولیسم صحیح یعنی چربی یا میزان کالری‌ای که بدن برای کسب انرژی می‌سوزاند. هرچه متابولیسم بیشتر شود، کالری بیشتری در طول روز سوزانده می‌شود.

راه‌های زیادی برای افزایش طبیعی متابولیسم و در نتیجه سوزاندن چربی وجود دارد. بدون گرسنگی و نیاز به رژیم‌های طاقت‌فرسا با روش‌های زیر سوخت‌وساز بدن خود را بالا ببرید:


1- اگر می‌خواهید بدون گرفتن رژیم، چربی بسوزانید، ورزش را فراموش نکنید.
این به معنی انجام تمرین‌های سخت و سوزاندن چربی آن طور که فکر می‌کنید، نیست. فقط کافی است 3 یا 4 بار در هفته 30 دقیقه پیاده‌روی کنید. ضمن آن که در طول پیاده‌روی چربی می‌سوزانید، این عمل حتی 3-2 ساعت بعد، متابولیسم بدن شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وقتی تند تند غذا می‌خورید بدنتان نمی‌تواند سیگنال‌های مربوط به سیر شدن را دریافت کند که این خود منجر به پرخوری می‌شود.
[/b]


2- خوردن صبحانه:
صرف نظر کردن از صبحانه متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و باعث حفظ ذخایر چربی می‌شود. خوردن یک صبحانه سالم متابولیسم را تحریک کرده و باعث می‌شود روز به طور صحیح شروع شود.


3- تعداد دفعات غذای خود را افزایش و حجم آن را در طول روز کاهش دهید.
در طی روز کم‌کم غذا بخورید. مجبور نیستید برای سریع لاغر شدن رژیم بگیرید اما تغییر الگوی خوردن مهم است. به جای سه وعده غذا در روز 6-5 وعده غذا بخورید. این کار به تحریک متابولیسم بدنتان کمک می‌کند و مانع از ذخیره چربی اضافه حاصل از حجم زیاد غذا می‌شود.


4- نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز را فراموش نکنید.
آب برای تمام فعالیت‌های بدن از جمله متابولیسم ضروری است. سعی کنید به طور منظم در طول روز 2 لیتر آب بنوشید.


5- سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.
هنگام خواب سوخت‌وساز پایین است، اگر درست قبل از خواب شام بخورید، کالری آهسته‌تر سوزانده می‌شود و به احتمال زیاد به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. اگر بتوانید قبل از خواب بیشتر کالری حاصل از شام را بسوزانید، بدن شما در طول شب از ذخایر چربی استفاده می‌کند و چربی‌ها را می‌سوزاند.


6 - از مکمل‌های غذایی و ویتامین B12 استفاده کنید.
ویتامین B12 انرژی طبیعی‌ای است که به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و در پروتئین‌هایی مانند گوشت، ماهی و فرآورده‌های شیر موجود است. چون این ویتامین در سبزیجات نیست، اگر گیاه‌خوار هستید از مکمل غذایی آن استفاده کنید. گنجاندن این ویتامین، البته تحت نظر پزشک، در صبحانه به سوختن چربی در طول روز کمک می‌کند.



17 راهکار برای کاهش وزن
1- زمان غذا خوردن خود را تا 20 دقیقه افزایش دهید
وقتی تند تند غذا می‌خورید بدنتان نمی‌تواند سیگنال‌های مربوط به سیر شدن را دریافت کند که این خود منجر به پرخوری می‌شود.

2- یک ساعت بیشتر بخوابید
با این روش هم اشتهای شما کم می‌شود هم گرسنگی کمتری احساس می‌کنید.

3- سبزیجات بیشتری بخورید
با خوردن سبزیجات هم کالری کمتری دریافت کرده‌اید و هم سوخت و ساز بدنتان را افزایش داده‌اید. به سالادتان هم به جای سس‌های چرب بهتر است آب‌لیمو اضافه کنید.


4- سوپ بخورید،‌ وزن کم کنید
سعی کنید قبل از غذای اصلی سوپ بخورید و تا حد زیادی معده خود را با آن پر کنید و به این ترتیب اشتهای خود را نسبت به غذای اصلی کم کنید. برای تهیه سوپ از سبزیجات تازه و یا یخ زده نیز استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از وزن خود کم کنید مراقب باشید از سوپ‌های خامه‌ای پرهیز کنید چرا که مملو از چربی و کالری هستند.


5- از غلات کامل استفاده کنید
غلات کامل حاوی فیبرهای مفید برای سلامت انسان بوده و سبب می‌شوند دیرتر احساس گرسنگی کنید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای مصرف نان سفید، نان سبوس‌دار، به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای و تنقلاتی مثل بیسکویت سبوس جو، پاپ کورن یا غلات بو داده مصرف کنید.


6- لباس‌های قدیمی مورد علاقه به خود را در جایی که هر روز می‌بینید بگذارید تا تصور کنید که وقتی لاغر شدید باز هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.


7- پیتزای سالم بخورید
سعی کنید به جای استفاده از گوشت در مواد پیتزا از سبزیجات استفاده کنید. با انجام این روش 100 کالری را از خود دور می‌کنید. همچنین به جای استفاده از پنیر پرچرب از پنیر کم‌چرب استفاده کنید و قبل از اضافه کردن مواد پیتزا، یک لایه روغن زیتون روی نان بمالید.


8- قند مصرفی روزانه را کاهش دهید
به جای خوردن هر روز نوشابه از شربت حاوی لیمو استفاده کنید لازم است بدانید هر لیوان نوشابه حاوی 10 قاشق شکر است.


9- از لیوان‌های باریک و بلند استفاده کنید
اگر می‌خواهید بدون رژیم لاغر شوید برای کم کردن کالری‌های دریافتی از مایعات، به جای لیوان‌های پهن و کوتاه از لیوان‌های باریک و بلند استفاده کنید. با استفاده از این روش 30- 25 درصد از نوشابه، آب‌میوه یا هر نوشیدنی دیگری را کم‌تر می‌نوشید و کالری کم‌تری دریافت می‌کنید. در آزمایشات مختلفی که در این زمینه صورت گرفته مشخص شده به خاطر خطای دید، افرادی که از لیوان‌های پهن و کوتاه استفاده می‌کنند از مقدار بیشتری نوشیدنی مصرف می‌کنند.


10- چای سبز بخورید
نوشیدن چای سبز راهکار خوبی برای کاهش وزن است. تحقیقات حاکی از آن است که چای سبز به خاطر عملکرد فیتوکمیکال‌های موسوم به کاتچین‌ها، سرعت موتور سوخت کالری‌ها در بدن را به طور موقت افزایش می‌دهد.


11- یوگا
زنانی که یوگا انجام می‌دهند تمایل بیشتری به لاغر بودن دارند. محققان دریافته‌اند که احساس آرامش به افراد کمک می‌کند تا احساس سیری در زمان مناسب را از طریق بدنشان دریافت کنند.


12- در خانه غذا بخورید
حداقل 5 بار در روز از غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود بخورید. این روش یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن است. برای تهیه سریع غذا، بهتر است از قبل سبزیجات را خرد کرده و مرغ را پخته و گوشت را به قطعات ریز درآورید و از کنسرو نخود فرنگی استفاده کنید. هنگام خواب سوخت‌وساز پایین است، اگر درست قبل از خواب شام بخورید، کالری آهسته‌تر سوزانده می‌شود و به احتمال زیاد به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود.


13- به زمان «مکث در خوردن» توجه کنید
بسیاری از افراد دارای زمان «مکث در خوردن» هستند و آن زمانی است که برای چند لحظه، چنگال یا قاشق خود را بر زمین می‌گذارند. مراقب این لحظه باشید و پس از آن دیگر سعی در خوردن نکنید. در این لحظه سعی کنید از صحبت با دیگران لذت ببرید. این مورد، علامت خاموشی است که نشان می‌دهد شما به اندازه کافی سیر شده‌اید و خیلی‌ها هستند که به این لحظه توجه نکرده و آن را از دست می‌دهند.


14- جویدن آدامس نعنای قوی
جویدن آدامس هنگامی که شما تمایل به خوردن یک میان وعده دارید می‌تواند شما را از خوردن مواد پر کالری نجات دهد.


15- بشقاب کوچک انتخاب کنید
برای خوردن ناهار یا شام به جای بشقاب بزرگ، از بشقاب کوچک استفاده کنید. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده و همگی آن‌ها نشان داده‌اند که استفاده از بشقاب بزرگ‌تر منجر به خوردن بیشتر و در نتیجه اضافه وزن خواهد شد. برای کم کردن 200- 100 کالری در روز و کاهش وزن بین چهار و نیم تا 9 کیلوگرم طی یک سال، برای صرف غذا از بشقاب یا کاسه کوچک استفاده کنید.


16- قانون  20 - 80 را امتحان کنید
آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند که بیش از مقدار لازم غذا بخورند ولی مردمان اوکیناوا در ژاپن تا 80 درصد از حجم معده خود را پر کرده، یعنی قبل از سیری کامل دست از غذا می‌کشند و برای این روش نام «هاراهاچی‌بو» را نیز انتخاب کرده‌اند.

محققان می‌گویند یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای لاغری، نخوردن 20 درصد از غذای درون بشقاب است و خیلی از افراد این نکته را فراموش می‌کنند.


17- اگر مجبور شدید در رستوران غذا بخورید نکات زیر را تحت نظر بگیرید
*  با یک دوست غذای خود را تقسیم کنید.
* بشقاب کوچک انتخاب کنید.
* نیمی از غذای خود را همراه خود به خانه ببرید.
* ابتدا بشقاب سبزیجات یا سالاد را بخورید.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه بدون شل شدن پوست لاغر شویم؟

نویسنده guld118 در فیتنس - بدنسازی

0 ارسال
911 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 03:55:18 - 12/25/17
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
چگونه می توان یک منجم حرفه ای شد؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هوا فضا

0 ارسال
1249 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:29:37 - 07/06/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه می توان ریاضی کنکور را 100 زد ؟

نویسنده orbital در علمی

1 ارسال
562 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:38:53 - 10/17/22
توسط
sasaza
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بررسی حسادت از نظر روانشناسان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات روانشناسی, Psychology Articles

0 ارسال
1905 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:25:23 - 12/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
**چگونه مي توان با استفاده از قانون 20/80 بر كارايي خود افزود؟**

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات مدیریت, Management Articles

0 ارسال
1522 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:26:54 - 06/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه می توان شخصیت افراد را از روی طرز خوابیدن آن ها حدس زد؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات روانشناسی, Psychology Articles

0 ارسال
1849 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:07:37 - 08/03/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
چگونه می توان آی دی خود از فهرست یاهو مسنجر دیگران پاک کرد؟

نویسنده Zohreh Gholami در شبکه و امنیت شبکه, Network

0 ارسال
2497 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:35:01 - 07/30/11
توسط
Zohreh Gholami