موادغذايي ارگانيک

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 11:07:00 - 11/26/11

« ارزش غذایی گوشت | از بستني ماهي و ميگو تا بستني گياهي و چاي سبز »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

موادغذايي ارگانيک

قاره اقيانوسيه با 6/32 درصد زمين زيرکشت محصولات ارگانيک، بيشترين سهم توليد خوراکي‌هاي طبيعي را در سطح دنيا به خودش اختصاص داده است.
[/b]

اروپا با 9/24 درصد، آمريکاي لاتين با 23 درصد، آسيا با 6/9 درصد، آمريکاي شمالي با 1/7 درصد و آفريقا هم با 8/2 درصد زمين زير کشت محصولات ارگانيک، رتبه‌هاي بعدي در توليد اين نوع خوراکي‌هاي کاملا طبيعي و سالم را در اختيار دارند.

متاسفانه در حالي که بيشتر کشورهاي دنيا در حال پيشرفت به سمت توليد محصولات غذايي ارگانيک هستند در کشور ما توجه چنداني به توليد چنين محصولاتي نمي‌شود. اين در حالي است که برخي باغداران و کشاورزان با برگزار‌کردن ساليانه نمايشگاه‌هاي عرضه محصولات ارگانيک، ادعاي طبيعي‌بودن محصولشان را دارند. جالب اينجاست که هنوز سازمان رسمي خاصي براي تاييد ارگانيک بودن يا نبودن محصولات کشاورزي در کشورمان وجود ندارد و اصلا هيچ يک از محصولات ارائه شده در اين نمايشگاه‌ها مهر و نشان ارگانيک بودن را نداشته‌اند. هرچند توليد و عرضه خوراکي‌هاي ارگانيک در کشور ما تنها در حد يک ادعاست اما در حال حاضر محصولات ارگانيک زيادي در دنيا توليد مي‌شوند که در ادامه به تعدادي از آنها اشاره مي‌کنيم.


قهوه
در حال حاضر قهوه‌هاي ارگانيک بدون دخالت هيچ نوع آفت‌کش يا حشره‌کشي در کشور اوگاندا توليد و به کشورهاي اروپايي و آمريکاي شمالي صادر مي‌شوند. محققان آمريکايي مي‌گويند مصرف روزي دو فنجان کوچک از اين نوع قهوه‌ها مي‌تواند احساس شادي و هوشياري مناسبي را به افراد در طول روز بدهد و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را هم در آنها کاهش دهد.


ادويه‌ کاري
اين ادويه يکي از پرطرفدارترين چاشني‌هاي غذا بين هندي‌هاست. به همين دليل هم کشاورزان کشور هندوستان يكي، دو سالي است که توليد ادويه‌ کاري را به صورت ارگانيک آغاز کرده‌اند. طعم ادويه‌هاي ارگانيک با ادويه‌هاي عادي تفاوتي ندارد اما کيفيت و خواص آنها به دليل وجودنداشتن هرگونه ماده شيميايي در ساختار توليدشان بهتر از ادويه‌هاي معمولي است.


شکلات
شکلات‌هاي تلخ ارگانيک از دانه‌هاي تازه کاکائو در جمهوري دومنيکن توليد مي‌شوند. در ترکيب اين نوع شکلات‌هاي خوشمزه و کاملا طبيعي از پودر نارگيل ارگانيک، عصاره انبه ارگانيک و پودر دارچين ارگانيک هم استفاده شده است. مصرف روزانه 5 گرم شکلات تلخ ارگانيک مي‌تواند در تنظيم فشارخون و پيشگيري از ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي موثر باشد.


آبميوه
در حال حاضر برخي از کارخانه‌هاي توليد آبميوه در کشورهاي اروپايي اقدام به توليد آبميوه‌هاي حاضري کم‌شکر يا بدون شکر ارگانيک کرده‌اند. آب‌انار، آب توت‌فرنگي و آب آلبالو جزو آبميوه‌هاي ارگانيک اين کارخانه‌ها هستند. متخصصان تغذيه، مصرف آبميوه‌هاي ارگانيک و کم‌کالري را براي بچه‌ها و افرادي که به دليل مشغله زياد کاري فرصت درست‌کردن آبميوه خانگي را ندارند، مناسب مي‌دانند. جالب است بدانيد كه انرژي اين آبميوه‌ها، 140کيلوکالري است و از آوريل سال 2007 در بوفه برخي از مدارس اروپايي به دانش‌آموزان عرضه مي‌شوند.


غذاهاي آماده
خط توليد غذاهاي آماده منجمد ارگانيک مانند انواع ناگت‌ها و همبرگرها هم چند ماهي است که در کشورهاي اروپايي و استراليا به راه افتاده است. مرغ، گاو، گوسفند يا هر حيوان ديگري که از گوشت آن براي توليد غذاهاي آماده ارگانيک استفاده مي‌کنند بايد با دانه و علف‌هاي کاملا ارگانيک و طبيعي تغذيه شده باشند. در طول زمان رشد اين حيوانات هم نبايد هيچ‌گونه آنتي‌بيوتيک يا هورموني به آنها تزريق شده باشد. آرد سوخاري، پياز و ساير افزودني‌هاي موجود در آنها هم بايد کاملا طبيعي باشند.


شير
شير ارگانيک به شيري گفته مي‌شود که گاو شيرده آن به هيچ عنوان از علف يا خوراکي‌هاي حاوي کود و سموم شيميايي تغذيه نکرده باشد و هيچ هورمون، آنتي بيوتيک يا داروي شيميايي ديگري براي افزايش مقدار شير يا حتي درمان به آن گاو تزريق نشده باشد. به علاوه، مکمل‌ها و ويتامين‌هايي که قرار است به غذاي گاو افزوده شوند، بايد توسط وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي کشور مورد تاييد قرار بگيرند. همچنين در محيطي که گاوهاي شيرده زندگي مي‌کنند و در علفزاري که آنها «چرا» مي‌کنند نبايد از هيچ نوع حشره يا آفت‌کشي استفاده شود. اگر تمام اين موارد براي نگهداري گاوهاي شيرده رعايت شود و به شير آنها بعد از دوشيده شدن، هيچ ماده يا افزودني خاصي اضافه نشود، آن وقت مي‌توان گفت که شير توليدي، يک شير کاملا ارگانيک است! کشورهاي استراليا و سوئد در کنار برخي از کشورهاي اروپايي ديگر، جزو توليدکنندگان شير ارگانيک در دنيا هستند. پژوهشگران دانشگاه نيوکاسل مي‌گويند به‌طور کلي چربي اشباع شيرهاي ارگانيک به مراتب کمتر و اسيدهاي چرب مفيد آنها بيشتر از شيرهاي معمولي است و به همين دليل اين محصولات کمتر تحت‌تاثير هواي محيط قرار مي‌گيرند و ديرتر خراب مي‌شوند. به علاوه شما مي‌توانيد با مصرف شيرهاي ارگانيک مطمئن باشيد که بدنتان 30 تا 50 درصد چربي اشباع کمتري را دريافت مي‌کند و در عوض، سطح دريافت اسيدهاي چربي مانند امگا3 در بدنتان بالا مي‌رود.


خرما
خرماي ارگانيک در تعدادي از کشورهاي آسيايي توليد مي‌شود. شکل ظاهري اين خرماها با خرماهاي معمولي تفاوتي ندارد اما مصرف‌ کنندگان مي‌توانند بدون دغدغه آنها را با پوست بخورند. شستن اين خرماها پيش از مصرف هم ضرورت چنداني ندارد.


چاي
چاي‌هاي کيسه‌اي ارگانيک در کشورهاي جنوب شرق آسيا مانند چين و ژاپن توليد مي‌شوند. توليدکنندگان اين چاي‌هاي طبيعي براي جذب مشتري بيشتر از طعم‌دهنده‌هاي ارگانيک مانند عصاره پوست پرتقال در اين چاي‌ها استفاده مي‌کنند.


پاپ‌کورن يا ذرت بوداده
پاپ‌کورن ارگانيک در کشور انگلستان توليد مي‌شود. البته نوع غني شده با فيبر آن مي‌تواند جزو بهترين ميان‌وعده‌ها براي بچه‌ها و افراد لاغر باشد. جالب است بدانيد كه مصرف‌کنندگان پاپ‌کورن‌هاي ارگانيک در کشور انگليس مي‌توانند پس از باز‌کردن بسته اسنک‌شان، آن را تا چند هفته بدون نگراني از خراب يا کهنه‌شدن داخل فريزر هم نگهداري کنند.


جعبه متن
منابع: Organic Association, Time, IFOAM

Zohreh Gholami

3 نکته درباره محصولات ارگانيک

1- تحقيقات ثابت کرده‌اند که ارزش تغذيه‌اي محصولات ارگانيک از محصولات معمولي بيشتر نيست. تنها تفاوت اين محصولات در رشد طبيعي و سالم شان است که اين امر احتمال ابتلا به بيماري‌هاي ثانويه به دليل مصرف موادغذايي را کاهش مي‌دهد.

2- توليد و مصرف خوراکي‌هاي ارگانيک هم براي حفظ سلامت ما انسان‌ها مفيد است و هم براي حفظ محيط زيست.

3- در حال حاضر، 141 کشور دنيا اقدام به توليد محصولات ارگانيک کرده‌اند که اين رقم به سرعت در حال افزايش است.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp