تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی کودکان

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 12:21:10 - 09/03/11

« آلودگی صوتی | کلوت پایتخت کویر لوت، زیبای خفته کویر »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی کودکان

یکی از بزرگترین معضلات تهدید کننده سلامتی انسانها آلودگی هوا میباشد.از آنجائیکه تکامل ریه پس از بدنیا آمدن نوزاد و در دوران اولیه کودکی میباشد, کودکان نسبت به بزرگسالان از آلاینده ها بیشتر متاثر میگردند.بیشتر ساعات زندگی کودکان در محیط بسته مدرسه و خانه سپری میگردد که این مساله نیز خود همانند هوای آلوده خارج از محیط سر بسته حائز اهمیت میباشد. آلودگی هوا در کودکان باعث ببیماری های چون حملات اسم, زایمانهای زودرس, سقط جنین, عدم تکامل ریه, مرگ و میر کودکان, سرطان و بیماری های عفونی, حملات عصبی و بیماریهای تنفسی می گردد.

یکی از معضلات صده اخیر آلودگی هوا و افزایش میزان نرخ آلاینده های هوا می باشد. اثرات آلودگی هوا بر کودکان نسبت به بزرگسالان بر همگان آشکار میباشد و علت آن این است که ۸۰% کیسه های هوایی کودکان که به صورت (POSTNATAL) می باشد در سن ۶-۸ سالگی به تکامل می رسد. کودکان بعلت فعالیت بدنی بیش از بزرگسالان و بالا بودن میزان سرعت دم و باز دم در دقیقه نسبت به بزرگسالان مواد سمی (TOXIC) بیشتری وارد بدنشان میگردد. در سال ۱۹۷۱ شش ماده ای اصلی آلوده کننده هوا به ترتیب ازن, مواد معلق, دی اکسید سولفور, دی اکسید اذت, مونو اکسید کربن, سرب و ۱۸۹ آلاینده سمی و خطرناک (HAZARDOUS AIR POLLUTANTS) به ثبت رسیده است.

این موا آلاینده موجب بیماری های چون استفراغ مزمن, سرطان, بیمایهای عفونی, بیماریهای عصبی و بیماریهای تنفسی میگردند. از آنجایی که کودکان در محیطهای سر بسته ای چون خانه و مدرسه زندگی میکنند, آلودگی داخل محیط بسیار مهم میباشد. در کشورهای سردسیر سیستمهای گرمادهی و در کشورهای گرمسیر سیستم های خنک کننده یکی از بزرگترین آلاینده های هوای داخل محیط سر بسته میباشند. بهمین دلیل آلاینده های که در مکان های سر بسته یافت میشود در محیطهای باز وجود ندارند. از دیگر آلاینده ها میتوان دودهای تولید شده در حین پخت و پز غذا, مصالح ساختمانی بکار رفته در ساختمانهای مدرن, مواد عایق, ایزولاسیونها, رنگهای بر روی مبلمان, مواد شوینده, محصولات آرایشی, حشره کشها, حیوانات خانگی و دستگاه های تهویه هوا را میتوان نام برد.

دستگاه های تهویه هوا محصولات بیولوژیکی چون قارچها, باکتریها و کپکها را در خود جای داده همچنین گرد و غبار الیف معدنی را در محیط سر بسته پخش میکند. علاوه بر آن یکی دیگر از بزرگترین معضلات و تهدید کننده- های سلامتی مصرف دخانیات در محیطهای سر بسته میباشد. هوای با کیفیت بالا در یک محیط سربسته دارای دمایی برابر با ۱۹ – ۲۳ درجه سانتیگراد, ۴۰ – ۶۰% نم و سرعت حرکت هوا برابر با ۰.۱ متر در ثانیه میباشد. نم بیش از ۷۰% در محیطهای سر بسته موجب افزایش ریسک در تولید قارچهای کپکی میباشد. سرعت حرکت .۰۳ متر در ثانیه هوا موجب کاهش ۱ درجه سانتیگراد دم میباشد . از مهمترین آلاینده های محیطهای سر پوشیده قارچها, باکتریها, میکروارگانیزمها, اکسیدهای نیتروژن, الیاف معدنی, رادون ۹۹, حلال های فرم آلدئید, حشره کش ها, حیوانات اهلی و دود سیگار می باشد.


● باکتری ها، قارچ ها و میکروارگانیزمها:
معروفترین آنها لگیونلا میباشد. اولین بار در سال ۱۹۷۶ تعداد ۱۸۲ سرباز آمریکایی در هتلی در شهر فیلادلفیا دچار بیماری ذات الریه شدند که منجر بمرگ ۲۹ نفر از آنها میگردد. این میکروارگانیزمها بنام لگیونلا نموفیلا معروف گشت. شیوع این بیماری در جاهای مرطوب همچون حمام و جاهایکه آب فروان وجود دارد بیشتر مشاهده گردیده است . ابتلای بیماری نیز از طریق دستگاههای مرطوب کننده, خنک کننده و جاهایکه نشت آب وجود دارد مشاهده گردیده است.


● آلرژی کیسه های هوای:
این بیماری بصورت مزمن و غیر مزمن مشاهده میگردد. اگر بصورت غیر مزمن ظاهر گردد همانند بیماری گریپ علائمی چون تب, لرز, تنگی نفس, سرفه و درد بدن در اینگونه بیماران مشاهده میگردد و معمولأ بین ۶-۸ ساعت پس از ابتلای به این بیماری علائم ذکر شده مشاهده میگردد. شکل مزمن این بیماری با کاهش وزن و تنگی نفس همراه می باشد.


● تب رطوبت:
علائم این بیماری پس از ۶-۸ساعت ظاهر گشته که تب, لرز, سرفه, تنگی نفس را با خود به همراه میآورد . طول درمان این بیماری کوتاه میباشد.


● سندرم بیماری ساختمان:
در این نوع بماری افرادی که در ساختمان محل زندگی خود بیمار میباشند با تغییر مکان حالات آنها رو به بهبودی می رود.علائم این بیماری سوزش و آبریزش چشم, گرفتگی بینی, عطسه های متداوم, خشکی گلو, سر درد و در بعضی مواقع آسم نمایان میشود.در این گونه سردردها دو طرف پیشانی دچار درد میگردد.درتحقیقاتی که در سالهای اخیر به عمل آمده علل سندرم بیماری ساختمان و بعضی از انواع قارچها با یکدیگر مرتبط بوده است.قارچهای کپکی یکی از مهمترین آلرژنها م باشند. ولی بعضی از قارچها معضلات بسیارجدی تری را در سلامتی موجب مگردند که از مهمترین آنها stachybotrys می باشد که برای تولید و تکثیر خود نیاز مبرم به رطوبت و مواد سلولزی دارد. این قارچ باعث ایجاد علائمی چون مشکلات تنفسی, سردرد, سر گیجه, از دست دادن حافظه, خستگی بدن و تحریکات شدید پوستی میگردد.


● اکسیدهای نیتروزن:
افرادی که در محیطهای صنتعی مشغول به کار می باشند, در معرض آلودگی آلاینده هایی چون: اکسید نیریک, دی اکسید ازت, اسید نیتروز و اسید نیتریک قرار دارند. در محیط خانه نیز بیشتر NO۲ و NO مشاهده می گردد. بیشترین منشا NO۲ اجاق گازهایی است که به جهت پخت و پز از سوختهایی چون نفت بنزین استفاده میکنند. در فصل زمستان میزان NO۲ در داخل منزل ۲-۳ مرتبه بیش از محیط خارج از منزل می باشد. در صورتیکه در تابستان این مقدار مساوی می باشد.NO۲ گازی است که در آب حل نمیشود و در محیطهایی که بیش از حد مجاز این گاز وجود داشته باشد علائمی چون سرفه, بلغم خونی, تهوع و استفراق و بی حالی مشاهده می گردد.


● الیاف های معدنی:
از خطرناکترین الیافهای معدنی میتوان از آزبست نام برد. آزبست الیافی است که در فشار و حرارت بسیار بالا دارای مقاومت زیاد الکتریکی بوده و بلحاظ شیمیایی تیز خنثی می باشد. آزبست مولد سرطان ریه و ایجاد تومور در پریتون ریه می نماید.


● فرم آلدئید:
منشاء اصلی فرم آلدئید از مکانهای سرپوشیده سرچشمه میگیرد, از دیگر عوامل تشدید این ماده مضر میتوان از چوب, پارکت, مبلمان, سیگار, لوازم آرایشی و بهداشتی, ضد عفونی کنندهه, مواد شیمیایی مورد استفاده در ظهور عکس و موادهای نظیر محفظ چوب و تخته از حملات موریانه نام برد. از عوارضی که فرم آلدئید در انسان بخصوص در کودکان ایجاد میکند میتوان به سوزش بینی و گلو همراه با آبریزش, سرفه های مزمن درد سینه و در موارد خاص به سرطان ریه نیز منتحی میگردد اشاره نمود.


● ترکیبات آلی فرّار و حشره کش ها:
از مهم ترین عوامل تجمع اینگونه مواد که در محیطهای سر بسته بیش از ۲ برابر محیطهای سر باز یافت میگردد میتوان به Tetrachlorethylen که در ساختار شیمیایی تمیز کنندههای موجود در خشکشوئی ها یافت میگردد, ۱,۱,۱-Thrichloroethylen که بقدار زیاد در چسبها و لاکهای غلط گیر تحریری یافت میشود و براق کنندها ی چوب و تخته اشاره نمود.با تماس زیاد با اینگونه مواد میتوان به عوارضی چون افسردگی, سردرد, خستگی مزمن, سوزش چشم بنی و گلو و عوارض عصبی اشاره کرد. در همین راستا اگر با مواد بنزنی بیش از حد مجاز در تماس قرار گرفته شود تخریب مغز استخوان و در نهایت به سرطان خون منجر می گردد. حشره کشها از ۴ گروه ارگانوفسفاتها, کارباماتها, پیر تروئیدها و ارگانو کلرینها تشکیل شده اند. حشره کشها موجب سر درد, حالت تهوع و استفراق, از دست دادن حافظه, تنگی نفس, آب مروارید چشم, تخریب کبد ودر نهایت مرگ می گردد.


● حیوانات اهلی:
یکی از مهم ترین آلرژنهای که کودکان را در معرض خطر قرار میدهد وجود و همزیستی با حیواناتی همچون سگ, گربه و پرندگان میباشد. پر, مو و پشم حیوانات خود بصورت مستقیم آلرژن میباشد و پوستهای شاخی شده و مرده این حیوانات که در مابین پشم و پر این جانداران مشاهده میگردد بصورت غیر مستقیم آلرژی زا میباشد. در اینگونه موارد ذکام کاذب و آسم مشاهده میگردد. بیشترین حالتهای آلرژی را موش با ۵۶.۵% و خرگوش با ۳۷% و گربه با ۱۲.۹% و سگ با ۹.۶% ایجاد میکنند. پرندگان نیز بسیار خطرناک بوده و در منازلی که پرندگان در ان یافت میگردد میزان ابتلا به سرطان ریه ۶.۹% بیش از منازل فاقد پرنده می باشد.


● دود سیگار:
دود سسیگار یکی از خطرناکترین آلاینده های میباشد که مصرف کننده را به شکل فعال ( Smoker Active) و غیر مصرف کننده را بصورت غیر فعال(Passive Smoker) مسموم مینماید. دود سیگار با بیش از ۳۸۰۰ ماده شیمیایی, ترکیباتی چون قطران, نیکوتین, منواکسید کربن, دی اکسسید کربن, آمونیاک, اکسیدهای نیتروژن و بنزوپیرن را که تمامی این مواد از نوع سموم میباشند را در خود جای میدهد. از عوارض مهمی که سیگار و دود سیگار ایجاد میکند میتوان به سرطانهای لب , دهان, لثه, زبان, نای, مری و در نهایت سرطان ریه اشاره نمود.

خوانندگان محترم مقاله می بایست توجه داشته باشند که میزان و مدت زمان تماس با این آلایندهها بسیار حائز اهمیت می باشد و حدالمقدور کودکان خود را از این گونه آلایندها علل الخصوص از "دود سیگار" بدور نگه داریم.


جعبه متن
منبع:
جعبه متن
۱) Arundel AV, Sterling EM, Biggin JH, Sterling TD. Indirect health effects of relative humidity in indoor environments. Environ Health Perspect ۱۹۸۶; ۶۵: ۳۵۱-۳۶۱.
۲) Plopper CG, Fonucchi MV. Do urban environmental pollutants exacerbate childhood lung diseases? Environ Health Perspect ۲۰۰۰; ۱۰۸: A۲۵۲-A۲۵۳.
۳) Plunkett LM, Turnbull D, Rodnicks JV. Differences between adults and children affecting exposure assessment. In: Guzelian PS, Henry CJ, Olin SS, (eds). Similarities and Differences Between Children and Adults: Implications for Risk Assessment. Washington, DC: ILSI Press; ۱۹۹۲: ۷۹-۹۶.
۴) Clean Air Act, ۳۳ United States Code Sec. ۱۲۴۱ Et Esq., ۱۹۷۱.
۵) Sexton K, Adgate JL, Church TR, et al. Children's exposure to environmental tobacco smoke: using diverse exposure metrics to document ethnic/racial differences. Environ Health Perspect ۲۰۰۴; ۱۱۲: ۳۹۲-۳۹۷.
۶) Wallace LA. Human exposure to volatile organic pollutants: implications for indoor air studies. Annu Rev Energy Environ ۲۰۰۱; ۲۶: ۲۶۹-۳۰۱.
۷) World WHO. Air Quality Guidelines for Europe Copenhagen. WHO, ۱۹۸۷.
۸) Seifert B. (۱۹۹۰) Regulating indoor air. ۵, ۱۵-۳۳. Proceedings of the fifth International Conference on Indoor Air Quality. Conference Secretariat, Ottawa, Canada, ۱۹۹۰.
۹) Bartlett CLR, Macree AD, MacFarlane JT. Legionella Infections. London: Edward Arnold Ltd, ۱۹۸۶.
۱۰) Arundel AV, Sterling EM, Biggin JH, Sterling TD. Indirect health effects of relative humidity in indoor environments. Environ Health Perspect ۱۹۸۶; ۶۵: ۳۵۱-۳۶۱.
۱۱) Van Assendelft A, Forsen RO, Keskinen H, Alanko K. Humidifier associated extrinsic allergic alveolitis. Scand J Work Environ Health ۱۹۷۹; ۵: ۳۵-۴۱.
۱۲) Austwick PK, Davies PS, Cook P, Pickering CA. Comparative microbiological studies in humidifier fever. In Maladies des climatiseurs et des humidificateurs. Molina C, ed., INSERM Symposium, No. ۱۳۵, ۱۹۸۶: ۱۵۵-۱۶۴.
۱۳) Cooley JD, Wong WC, Jumper CA, et al. Correlation between the prevalence of certain fungi and Sick Building Syndrome. Occup Environ Med ۱۹۹۸; ۵۵: ۵۷۹-۵۸۴.
۱۴) Etzel RA, Montana E, Sorenson WG, et al. Acute pulmonary hemorrhage in infants associated with exposure to Stachybotrys atra and other fungi. Arch Pediatr Adolesc Med ۱۹۹۸; ۱۵۲: ۷۵۷-۷۶۲.
۱۵) Flappan SM, Portnoy J, Jones P, Barnes C. Infant pulmonary hemorrhage in a suburban home with water damage and mold (Stachybotrys atra). Environ Health Perspect ۱۹۹۹; ۱۰۷: ۹۲۷- ۹۳۰.
۱۶) Johanning E, Biagini R, Hull D, et al. Health and immunology study following exposure to toxigenic fungi (Stachybotrys chartarum) in a water-damaged office environment. Arch Occup Environ Health ۱۹۹۶; ۶۸: ۲۰۷-۲۱۸.
۱۷) Shima M, Adachi M. Effect of outdoor and indoor nitrogen dioxide on respiratory symptoms in schoolchildren. Int J Epidemiol ۲۰۰۰; ۲۹: ۸۶۲-۸۷۰.
۱۸) Brown RC, Hoskins JA, Miller K, Mossman BT. Pathogenetic mechanisms of asbestos and other mineral fibres. Mol Aspects Med ۱۹۹۰; ۱۱: ۳۲۵-۳۴۹
۱۹) Peto J, Seidman H, Selikoff IJ. Mesothelioma mortality in asbestos workers: Implications for models of carcinogenesis and risk assessment. Br J Cancer ۱۹۸۲; ۴۵: ۱۲۴-۱۳۲.
۲۰) Maghissi AA, Seiler MA. Enhancement of exposure to radon progeny as a consequence of passive smoking. Environ Int ۱۹۸۹; ۱۵: ۲۶۱-۲۶۴.
۲۱) Kunz E, Serc J, Placek V, Horacek L. Lung cancer in man in relation to different time distribution of radiation exposure. Health Phys ۱۹۷۹; ۳۶: ۶۹۹-۷۰۶.
۲۲) Blair A, Stewart PA, Hoover RN, et al. Mortality among industrial workers exposed to formaldehyde. J Natl Cancer Inst ۱۹۸۶; ۷۶: ۱۰۷۱-۱۰۸۴.
۲۳) WHO. Environmental Health Criteria for Formaldehyde. Vol ۸۹. Geneva: World Health Organization, ۱۹۸۹.
۲۴) Landrigan PJ, Claudio L, Markowitz SB, et al. Pesticides and inner-city children: exposures, risks, and prevention. Environ Health Perspect ۱۹۹۹; ۱۰۷: ۴۳۱-۴۳۷.
۲۵) Howarth RF. Grain dust; some effects on health. HSE Research Paper ۲۸. London: Health and Safety Executive, ۱۹۸۹.
۲۶) Agrup G, Belin L, Sjِstedt L, Skerfving S. Allergy to laboratory animals in laboratory technicians and animal keepers. Br J &#۳۰۴;nd Med ۱۹۸۶; ۴۳: ۱۹۲-۱۹۸.
۲۷) Holst PA, Kromhout D, Brand R. For debate: pet birds as an independent risk factor for lung cancer. BMJ ۱۹۸۸; ۲۹۷: ۱۳۱۹-۱۳۲۱.
۲۸) Chilmonczyk BA, Salmun LM, Megathlin KN, et al. Association between exposure to environmental tobacco smoke and exacerbations of asthma in children. N Engl J Med ۱۹۹۳; ۳۲۸: ۱۶۶۵-۱۶۶۹.
۲۹) Klonoff-Cohen HS, Edelstein SL, Lefkowitz ES, et al. The effect of passive smoking and tobacco exposure through breast milk on sudden infant death syndrome. JAMA ۱۹۹۵; ۲۷۳: ۷۹۵-۷۹۸.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آلودگی هوا و مقابله با این پدیده

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات بهداشت

0 ارسال
1548 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:04:02 - 12/20/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نماز و تأثیر آن بر سلامت روانی کودکان

نویسنده Zohreh Gholami در تربیت کودکان

0 ارسال
1440 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:23:48 - 10/01/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ترکیب عسل و چهارمغز برای سلامتی کودکان

نویسنده guld118 در متفرقه

0 ارسال
678 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:04:16 - 01/21/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
پیشنهاد های سلامتی - دانستنی های سلامتی

نویسنده guld118 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

38 ارسال
17279 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:42:39 - 09/15/19
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آلودگی صوتی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات منابع طبیعی

0 ارسال
2861 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:48:56 - 09/03/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آلودگی صوتی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات بهداشت

0 ارسال
1782 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:48:18 - 09/16/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آلودگی محیط زیست

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات منابع طبیعی

0 ارسال
1876 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:20:08 - 08/06/11
توسط
Zohreh Gholami