معیارهای همسر نیکو از نگاه قرآن و احادیث

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 07:56:42 - 11/23/11

« رابطه نیایش و آرامش | غیبت در آیات و احادیث »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

معیارهای همسر نیکو از نگاه قرآن و احادیث

در بحث معیارهای همسر نیکو از نگاه قرآن و احادیث، با حجت الاسلام سیدعلی بنی صدر کارشناس مذهبی به گفت‌وگو نشستیم و آیات و روایاتی را مد نظر قرار دادیم که دختران جوان را مخاطب قرار می دهد.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: علاوه بر آیات بسیاری که در قرآن کریم، مساله معیار انتخاب همسر را مورد تاکید قرار داده، روایات و احادیث متعددی نیز در این باب ذکر شده که نشان دهنده اهمیت انتخاب همسر از نظر انبیا و اولیای الهی و مقدس بودن امر ازدواج است.

حجت الاسلام بنی صدر افزود: روایات در زمینه معیار انتخاب همسر به 2 دسته تقسیم می شوند. یک دسته روایاتی هستند که اشاره به زنان نیکو دارند و دسته دوم روایاتی هستند که مردان صالح را مورد خطاب قرار می دهند.

وی در ادامه سخنانش بااشاره به روایات دسته اول، تصریح کرد: در این روایات خطاب به دختران جوان آمده است که اگر مردی دارای 3 ویژگی بود، به او جواب مثبت دهید. این 3 ویژگی عبارتند از "دیانت و پارسایی، حسن خلق، امانت داری".

این کارشناس مذهبی همچنین اظهار داشت: امامان معصوم بر صفات و فضایل اخلاقی مرد، تاکید بسیاری داشته و خطاب به خانم ها فرموده اند با کسانی ازدواج کنید که شجاع، صبور و بردبار باشند.

حجت الاسلام بنی صدر تاکید کرد: البته دیانت به تنهایی نمی تواند در زندگی زناشویی ویژگی مثبتی برای مرد باشد، چرا که دیانت همراه با اخلاق حسنه، از ویژگی های یک همسر نمونه است. در برخی موارد دیده می شود افرادی دین دار، اخلاقی ناپسند داشته و در محیط خانه، باعث آزار و رنجش همسر و فرزندان خود هستند.

این کارشناس مذهبی بااشاره به روایتی از امام جواد (ع) گفت: روزی شخصی نزد آن امام آمد و گفت که برای دخترش خواستگارانی آمده اند و او نمی داند به کدام یک از آنها جواب مثبت دهد، که امام فرمودند: "دخترت را به خوش خلق ترین آنها بده".

وی خاطرنشان کرد: مردی که دارای اخلاق حسنه است، اگر همسرش را دوست داشته باشد، او را گرامی می دارد و اگر به دلایلی از او کدورتی به دل دارد، به او ظلم نمی کند.

این کارشناس مذهبی افزود: در اسلام به مردان توصیه شده است به همسرتان ابراز علاقه کنید و اگر او را دوست ندارید، کاری نکنید که محیط خانه، متشنج شود.

حجت الاسلام بنی صدر به دختران جوان توصیه کرد که فریب پسران بی ایمان و سست ایمانی که بیشتر از دیگران جلب توجه می کنند را نخورده و همواره 3 ویژگی همسر نمونه که دیانت، امانت داری و خلق نیکو است را مد نظر داشته باشند.

این کارشناس مذهبی بااشاره به فرمایشات بزرگان دین، تصریح کرد: اگر دختر خانمی به آقا پسری با ویژگی های ذکر شده، جواب منفی دهد، مسلما فتنه ای گریبان گیر او خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: فردی که به تعهد خود در قبال خداوند باری تعالی عمل کرده باشد، مسلما به تعهد خود در قبال بنده خدا نیز عمل خواهد کرد.

Zohreh Gholami

رازداری مهم ترین معیار

قرآن برای همسری که بتوان وی را خیر و نیکو دانست، معیارهایی را بیان می کند. یکی از مهم ترین این معیارها غیر از حسن و زیبارویی (بقره آیه ۲۲۱ و احزاب آیه ۵۲) ایمان به خدا (بقره آیه ۲۲۱ و تحریم آیه ۵) است؛ زیرا انسان بی ایمان، باوری به رفتارهای اخلاقی و دور از شئونات زناشویی نخواهد داشت و چون به قیامت و حساب و کتاب عقیده ندارد، ممکن است به شوهر خیانت کند و با دیگری جمع شود و لذا هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی اجتماعی و تربیت فرزندان بر پایه اصول ایمانی خیانت می کند و زندگی خانوادگی را به تباهی می کشاند.

معیار دیگری که قرآن در همسران به عنوان خیر مطرح می کند، اطاعت از فرمان های خداوند است. (تحریم آیه ۵) همسری که مطیع فرمان های الهی است در حقیقت کاری برخلاف اصول اخلاقی و هنجاری انجام نمی دهد و در مسیر تکاملی حرکت می کند.


تسلیم در برابر خدا و نیز شوهر (تحریم آیه ۵) از ملاک های همسر نیکو و خیر است.
زنی که در برابر شوهر تسلیم است، می تواند زندگی خوبی را فراهم آورد؛ زیرا در هر مجموعه ای یکی می بایست رهبر و دیگری فرمانبر باشد وگرنه همواره تضاد رفتاری پیش خواهد آمد و هر کسی راهی را می رود که مخالف دیگری است و در نتیجه آرامش از خانه و زندگی سلب می شود. دوشیزه بودن از ملاک های همسر برتر و نیکو است. (تحریم آیه ۵) از این رو در بهشت به مردان بشارت داده می شود که با زنان و حوریان سیه چشمی ازدواج می کنند که هرگز از سوی جن و انسی مورد تصرف قرار نگرفته اند و همواره دوشیزه هستند.

دوشیزه بودن دختر موجب می شود تا شخص ارتباط سالمی با همسر برقرار کند و تنها محبت و عشق او در دلش جای گیرد. ارتباط با دیگری موجب می شود که سلامت زندگی به خطر بیافتد. اصولا مردان به دوشیزگان متمایل هستند و مایلند همه وجود زن در اختیار آنان باشد. البته همانند مساله زیبارویان و زیبارویان شگفت انگیز در این جا اگر مردی با دو مورد مواجه شود که یکی دوشیزه هرزه گو و دیگری بیوه زن رازنگه دار باشد، باید بیوه را مقدم دارد (تحریم آیه ۳ و ۵) از این جا دانسته می شود که زن خیر و نیکو زنی است که رازدار است.

توبه از گناهان (تحریم آیه ۵)، دعوت به بهشت و دور شدن از دوزخ (بقره آیه ۲۲۱)، دعوت به آمرزش خواهی و استغفار (همان)، روزه داری (تحریم آیه ۵)، عبادت خدا (همان)و هجرت همراه همسر برای حفظ ایمان (تحریم آیه ۵) از دیگر ملاک های همسر خیر و برتر در آیات قرآنی است.


زیبایی همسر، شرط مهم اما نه ضروری
قرآن به این مسئله طبیعی نیز اشاره می کند که انسان ها موجوداتی هستند که زیبایی را می پسندند و بدان گرایش دارند. زیبایی خواهی و زیبارویی جویی از امور طبیعی و غریزی بشر است. قرآن با شناخت مساله علاقه ها و گرایش های بشر به این نکته اشاره می کند که زیبایی هر چند ملاک و معیاری مهم در انتخاب همسر است ولی نباید زندگی خود را تحت الشعاع آن قرار داد.

البته به نظر می رسد که اصل زیبایی در آیات انکار نشده و از مردان و زنان خواسته شده که همسری انتخاب کنند که از نظر ایشان زیبا باشد. در حقیقت اصل زیبایی هرگز مورد انکار قرآن و آیات آن قرار نگرفته و نوعی خلط و اشتباه در این جا پیش آمده است؛ زیرا آن چه از آیات فهمیده می شود این است که انسان هر گاه میان زیبارو و زیبارویان شگفت انگیز قرار گرفت می بایست در این جا ملاک و معیار را ایمان قرار دهد. اصل آن است که شخص همسری زیبارو از نظر خویش برگزیند ولی هرگاه همسری را یافت که زیبایی شگفت انگیزی دارد ولی کافر و مشرک و یا انسانی غیرمتعادل اخلاقی و فکری است باید زیبارو را برگزیند و زیبارویان شگفت انگیز را به کناری نهد. (بقره آیه ۲۲۱)

پس می توان گفت که در تحلیل قرآن هرگز از شخص خواسته نشده که همسری زشت از نظر خود را به همسری برگزیند هر چند که مؤمن باشد؛ بلکه از وی خواسته شده که هرگاه میان دو شخص زیبای مومن و زیباروی شگفت انگیز غیرمومن قرار گرفت، زیباروی مومن را برگزیند. به سخن دیگر از آن جایی که مردان و زنان زیباروی شگفت انگیز به ویژه زنان شگفت انگیز، دل و ایمان مردان را می ربایند و ممکن است شخص، کنترل و مهار خویش را از دست دهد، لذا از مردان خواسته شده که خود را کنترل کنند و چشم از این زیبارویان شگفت انگیز فرو بندند و به همان زنان مومن زیباروی بسنده نمایند.

به هر حال انسان به طور طبیعی گرایش به زیبایی دارد و هر کسی برای ازدواج باید همسری برگزیند که از نظر وی زیبا باشد هر چند که از نظر خیلی ها زیبا جلوه نکند با اینکه در تعریف علمی زیبایی به مساله سازواری و همانندی میان اجزا اشاره می شود ولی هر کسی دقیقاً همان چیز را زیبا نمی داند که دیگری می داند. به سخن دیگر زیبایی امری نسبی است و انسان می بایست دست کم زیبایی را ازنظر خود حل کند و شخصی را انتخاب کند که این معیار را داشته باشد. حال اگر زیبارویان شگفت انگیزی را نیز با دیگر معیارها چون ایمان یافت چه بهتر که با آنان ازدواج کند.

Zohreh Gholami

 مهم ترین عامل براى تضمین سلامت خانواده

در روایت آمده است: هیچ مرد مسلمانى پس از اسلام، بهره اى بیشتر از این نبرده است كه همسرى مسلمان داشته باشد كه اگر به او بنگرد، شادمان شود و اگر به او فرمان دهد، اطاعت كند و هر گاه از همسرش دور باشد، در هنگام غیبت او، نسبت به خود و مال شوهرش، نگهبان و امین باشد.

و رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) فرمود: من سعادة المرء الزوجة الصالحة
همسر صالح و شایسته، از جمله عوامل خوشبختى مرد است.

رهنمود این احادیث، عبارت از این است كه از معیارهاى همسر خوب، عفیف بودن، مراعات حقوق همسر و صیانت از مال و آبرو است. همین عوامل و مراعات این نكات، به قوام و استحكام بنیاد خانواده پس از شکل گیری و در دراز مدت كمك مى كند. روابط مناسب عاطفى زن و شوهر با یكدیگر، فرزندان، بستگان، حفظ حقوق آنان و انجام وظایف متقاب، عامل دیگرى براى تضمین سلامت خانواده است.

در زمینه همسر ناشایست  روایات بسیاری نقل شده است و در این احادیث افراد، از ازدواج با فاسق، بد اخلاق، شراب خوار، عقیم، احمق و سفیه، مجنون  و دخترى كه در خانواده بد رشد و نمو یافته است، نهى شده است.

از جمله این حدیث مشهور است كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) فرمود: از ازدواج با خضراء دمن بپرهیزید. پرسیدند: یا رسول الله، مقصود از خضراء دمن (سبز روییده در مزبله ) چیست؟ فرمود: المراة الحسناء فى منبت السوء یعنى زن زیبا رویى كه در خانواده اى پست و فرومایه، به بار آمده باشد.

همچنین زنان آلوده، لجباز، نافرمان، حقیر و پست در نظر فامیل خود، سركش در برابر شوهر، رام و تسلیم در مقابل دیگران، ناموافق با شوهر، كینه توز، فخر فروش، بى پروا در انجام كارهای زشت ، و ... در روایات نكوهش شده اند و از این گونه زنان به عنوان شرار النساء یاد شده است.

در مقابل، مردان به ازدواج با دوشیزگان، زیبا رویان، فرزند آوران، عفیفان و نجیبان، صاحبان اخلاق نیكو، دیندار و امین، فرمانبرداران از شوهر و حافظان مال و آبروى همسر و ... تشویق شده اند.

از پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) روایت است: از جمله عواملى كه موجب صلاح و اصلاح مرد مسلمان مى شود، آن است كه همسرى داشته باشد كه هر گاه به او بنگرد، خوشحال و مسرور شود و اگر از زنش دور باشد، آن زن، حافظ و نگهبان آبرو و حرمت شوهر باشد و اگر به او دستورى داد، اطاعت كند.


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معیارهای اصول اولیه احداث شهربازی

نویسنده shahrebazico در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
567 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:26:02 - 10/10/18
توسط
shahrebazico
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معیارهای انتخاب سالن های زیبایی و آرایشی

نویسنده salon در اقتصادی

0 ارسال
399 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:14:03 - 09/03/19
توسط
salon
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
احادیث امام رضا (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

2 ارسال
2122 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:12:34 - 10/09/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
غیبت در آیات و احادیث

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

0 ارسال
1390 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:04:24 - 12/11/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
احادیث ویژه ماه رمضان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات ویژه ماه مبارک رمضان

4 ارسال
2090 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:44:28 - 07/31/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
قرآن *Quran*

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات زبان, Language Articles

0 ارسال
1375 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:02:11 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
امنیت و شبکه در یک نگاه...

نویسنده Amir Shahbazzadeh در شبکه و امنیت شبکه, Network

0 ارسال
1528 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:47:59 - 08/15/11
توسط
Amir Shahbazzadeh