دلايل ريزش مو در ناحيه ريش و سبيل آقايان

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 16:31:20 - 12/10/11

« درمان سیاهی و کبودی دور چشم | آشنایی با راه های از بین بردن جای جوش »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

دلايل ريزش مو در ناحيه ريش و سبيل آقايان

دلايل ريزش مو در ناحيه ريش و سبيل آقايان، در بسياري از موارد مشابه عللي هستند كه باعث ريزش موي سر يا نواحي مودار بدن مي‌شوند. ما اين عوامل را به 2 گروه كلي تقسيم مي‌كنيم؛ يك گروه از اين علل، عوامل برگشت‌پذيرند يعني بيماري‌هايي كه باعث ريزش مو در ناحيه ريش و سبيل مي‌شوند ولي اگر به موقع درمان شوند، برگشت‌پذير هستند و ريزش موي دايمي نخواهند داشت. گروه دوم بيماري‌هايي هستندکه پياز مو را از بين مي?برند و قاعدتا وقتي پياز و فوليكول مو از بين مي‌رود، ديگر قابل‌برگشت نخواهد بود و تنها راه درمان ناحيه درگيرشده پيوند مو است. در ادامه با مهم‌ترين علل اين دو گروه و چند بيماري رايج که به هريک از اين دو تعلق دارد، آشنا خواهيد شد.


علل برگشت پذير ريزش مو
• کمبودهاي تغذيه‏اي شامل کمبود آهن و روي
• رژيم لاغري شديد
• علل هورموني مانند کم‏کاري تيروييد
• مصرف برخي داروها
• استرس‏هاي مختلف
• بيماري‏هاي تب دار که در راس اين عوامل مي‌توان به ريزش موي ناحيه‌اي يا آلوپسي‌آره آتا اشاره كرد.


علل برگشت ناپذير ريزش مو
• لوپوس پوستي
• ليكن پلان
• اسکارهاي محل‌ جراحي
• سوختگي‌ها، محل راديوتراپي
• عفونت‌هاي قارچي.


آلوپسي‌آره آتا
يكي از موارد بسيار شايعي كه ما معمولا در ناحيه ريش و سبيل و گاهي ابرو مي‌بينيم، ريزش موي سكه‌اي يا آلوپسي‌آره آتاست. ريزش موي سكه‌اي، يك بيماري خودايمن است كه در آن سلول‌هاي ايمني فرد، موهاي قسمت‏هايي از بدن را از بين مي‌برند. اين مشكل به نسبت شايع است و حدود 1 تا 2 درصد افراد جامعه را درگير مي‌كند. در اين بيماري، قسمت‌هايي از پوست مودار به اندازه 1 تا 2 سانتي‌متر دچار ريزش موي ناگهاني مي‌شود و گاهي حتي در موارد شديد، مي‌تواند بخش زيادي از ريش و سبيل فرد مبتلا را از بين ببرد. در برخي مواقع ريزش موي سكه‌اي در ناحيه ريش و سبيل با ريزش مو در سر و جاهاي ديگر بدن همراه است اما در بيشتر مواقع اين مشكل در موهاي صورت آقايان ديده مي‌شود. يكي از عوامل اصلي و زمينه‌ساز، استرس است كه متعاقب آن ريزش موي سكه‌اي به دنبال اتفاق‌ها و حوادث ناگوار و استرس‌هاي شديد ايجاد مي‌شود.

در بيشتر مواقع ريزش موي سكه‌اي با درمان سريع و به موقع قابل‌برگشت است. در مواقعي كه ريزش مو محدود باشد، مي‌توان با تزريق داخل پوستي در ناحيه مبتلا، آن را درمان كرد اما اگر محل ضايعه شديد و وسيع باشد، بايد از داروهاي خوراكي هم كمك گرفت و ضايعه را درمان كرد. بديهي است از زمان شروع درمان تا نتيجه‌گيري آن حدود 2 تا 3 ماه طول مي‌كشد. بيماران بايد بدانند نتيجه پس از درمان ابتدا به صورت رويش موهاي كركي و كمرنگ و پس از 2 تا 3 ماه به صورت موهاي ضخيم و معمولي قابل مشاهده خواهد بود. اين بيماري ممكن است زمينه عود داشته باشد بنابراين بيماران بايد مراقب عود مجدد آن باشند.


ليکن پلان و لوپوس پوستي
اين بيماري‌ها هم بيماري‌هاي خودايمن هستند و سلول ايمني فوليكول يا پياز مو را براي هميشه تخريب مي‌كنند. درنتيجه نواحي كوچك چند ميلي‌متري و گاهي 1 تا 2 سانتي‌متري دچار ريزش مو مي‌شوند. ممكن است در اين نواحي قرمزي و خارش هم ديده شود. از آنجا كه اين ريزش مو دائمي است، بايد هرچه زودتر درمان آغاز و ريزش مو متوقف شود و سپس بعد از گذشت 6 ماه تا يك سال از بيماري، زماني كه بيماري كنترل و خاموش شد، مي‌توان به كمك پيوند مو، موهاي از دست رفته را جبران كرد.


بيماري تريكوتيلومانيا
مرداني كه زمينه استرس، افسردگي و اضطراب دارند، ناخودآگاه موهاي قسمت‌هايي از ريش يا سبيل خود را مي‌كنند. عامل اصلي اين بيماري، يك اختلال روان‌پزشكي است. وقتي پياز اين موها به كرات و در دفعات زياد كنده مي‌شوند، پس از مدتي کاملا از بين مي‌روند. درنتيجه براي درمان اين نوع ريزش مو، ابتدا بايد اختلال رواني فرد درمان شود سپس براي رويش مجدد موها، داروهاي مخصوص تجويز خواهد شد. اگر موها باز رويش نداشته باشند، از پيوند مو براي پركردن قسمت‌هاي خالي استفاده مي‌كنيم.


بيماري‌هاي عفوني
وقتي بيماري‌هاي قارچي عمقي و عفونت‌هاي باكتريايي ريشه موها را درگير مي‌كنند، فوليكول مو را به تدريج از بين مي‌برند. در آكنه‌هاي شديد و كيستيك نيز پياز مو از بين مي‌رود در نتيجه پوست به‌صورت نقطه‌نقطه دچار ريزش مو مي‌شود.


آبسه‌‌هاي دنداني
آبسه‌‌هاي دنداني كه به سطح پوست صورت سرباز مي‌كنند پياز مو را در آن نقطه به صورت دايم از بين مي‌برند.


درماتيت سبورئيك
درماتيت سبورئيك نقش زيادي در ريزش مو ندارد اما از آنجا كه بيماري شايعي است، اهميت دارد. عامل اين بيماري نوعي قارچ است كه پوست را درگير و علايمي مانند پوسته‌ريزي، قرمزي و خارش در ناحيه سبيل، ريش، چانه و ابروها ايجاد مي‌كند. در واقع چربي موجود در پوست باعث رشد قارچ مي‌شود و چنين مشكلاتي را براي فرد به وجود مي‌آورد. ممكن است چربي سطح پوست در افرادي كه ريش‌هاي بلندي دارند به خوبي تميز نشود، پس بيشتر مستعد ابتلا به اين نوع قارچ هستند. استحمام روزانه و استفاده از شامپوهاي ضدقارچ به بهبود درماتيت سبورئيك كمك مي‌كند.

Zohreh Gholami

عمل کاشت موي صورت

ريش و سبيل از علايم مردانگي آقايان است و نقش بسيار مهمي در زيبايي صورت و حس اعتماد‌به‌نفس يک مرد دارد، بنابراين ازدست رفتن آنها به هر دليلي مي‌تواند فرد را دچار استرس شديدي کند و او را براي مداوا به سمت‌ انواع درمان‌هاي دارويي يا جراحي بکشاند....

عمل کاشت موي صورت، درواقع نه‌تنها براي بازيابي موهاي ريش و سبيل، بلکه براي ايجاد موهايي ضخيم‌تر در ناحيه گونه يا نواحي دچار اسکار سوختگي يا آکنه انجام مي‌شود. نداشتن موي صورت مي‌تواند مادرزادي يا به‌دنبال الکتروليز قبلي يا ليزر موي زائد يا حتي ضربه و جراحت ناشي از سوختگي يا انواع حوادث اتفاق بيفتد. درصورت وجود تريکوتيلومانيا، کاشت ريش و سبيل فايده‌اي ندارد و بايد فرد ابتدا به روان‌پزشک معرفي شود. کاشت ريش و سبيل در بيماري آلوپسي?آره‌آتا (طاسي منطقه‌اي) که در آن دايره‌هاي کوچک و بزرگ در منطقه ريش و سبيل کاملا خالي از مو مي‌شوند نيز موثر نيست. تعداد گرافت از چند صد تا چند هزار متغير است ولي به‌طور تقريبي در ناحيه ريش 500-350 گرافت، در يک منطقه پر ريش پروفسوري 700-600 گرافت، دو طرف کناري ريش پروفسوري 250-200 گرافت و در منطقه ريش گونه‌ها 700-300 گرافت قابل کاشت است. در بعضي موارد براي ايجاد ضخامت بهتر ممکن است به عمل دوم نياز باشد.


مشکلاتي که در حال حاضر در تکنيک و روش انجام کاشت ريش و سبيل وجود دارد، عبارتند از:
1) در هيچ کجاي بدن مويي وجود ندارد که کاملا شبيه موي ريش و سبيل باشد بنابراين موهاي کاشته‌شده با موهاي فعلي ريش و سبيل تا حدي مطابقت ندارند و معمولا موهاي کاشته‌شده از لحاظ مشخصات ظاهري (مثل رنگ، ضخامت و...) تا حدي با موهاي قبلي ريش و سبيل تفاوت خواهند داشت البته بايد در انتخاب محل دهنده مو براي کاشت ريش و سبيل دقت کرد تا اين مشکل تا حد امکان کمتر شود.

2) از آنجا که با لوازمي که در حال حاضر براي کاشت ريش و سبيل (که البته بسيار ظريف و ميکروسکوپيک هستند)، استفاده مي‌شوند، نمي‌توان تراکمي شبيه ريش و سبيل طبيعي ايجاد کرد، فاصله موهاي کاشته شده بيشتر از موهاي طبيعي ريش و سبيل خواهدبود. البته مي‌توان در جلسه‌هاي دوم و سوم کاشت ريش و سبيل، اين فاصله‌ها را کم کرد ولي به هر حال تراکم آن هيچ‌وقت شبيه ريش و سبيل طبيعي نخواهد شد.

3) با توجه به چرب‌بودن طبيعي پوست صورت در ناحيه، امکان بروز جوش‌هاي چرکي پس از کاشت ريش و سبيل بيشتر از کاشت موي سر است بنابراين گاهي بايد بيمار براي مدتي پس از کاشت ريش و سبيل آنتي‌بيوتيک مصرف کند. البته اين مشکل رشد موهاي کاشته‌شده را مختل نخواهد کرد.

مراحل برداشت و کاشت موها در کاشت ريش و سبيل، شبيه کاشت موي سر است با اين تفاوت که در کاشت ريش و سبيل، فقط از واحدهاي فوليکولي داراي يک يا دو تار مو استفاده مي شود.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp