دیدگاه های مختلف در مورد شهادت امام رضا(ع) (دکتر سید جعفر شهیدی)

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 11:10:58 - 01/23/12

« واپسین روز های حیات امام حسن مجتبی (ع) | پاسخ به پرسش هایی درباره امامت «آيت‌الله‌العظمي جعفر سبحاني» »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

دیدگاه های مختلف در مورد شهادت امام رضا(ع) (دکتر سید جعفر شهیدی)

برخى از فرقه‏هاى اسلامى معتقدند كه اطاعت از حكام واجب است و به هيچوجه نمى‏توان با آنان از در مخالفت درآمد و يا بر ضدشان قيام كرد. ديگر فرق نمى‏كند كه ماهيت ‏حاكم چه باشد. حتى اگر مرتكب بزرگترين گناهان شود و يا هتك مقدسات كند. معناى اين عقيده آن است كه حاكم هر چند بي‌گناهان را كه از اولاد رسول خدا هم باشند بكشد، باز اطاعتش واجب و تمرّد از وى حرام است. اين مساله جزو معتقدات برخى از فرقه‏هاى اسلامى است؛ مانند: اهل حديث، عامه اهل سنت، چه پيش و چه بعد از امام اشعرى كه خود او نيز به همين مطلب عقيده‏مند بود.

براى تأييد اين عقيده احاديثى هم به پيغمبر(ص) نسبت داده‏اند، ولى متوجه نبودند كه اين بر خلاف نص صريح قرآن و حكم عقلى و وجدان مى‏باشد. اين اعتقاد ‏بازتاب گسترده‏اى بر انديشه‏هاى نويسندگان، مورخان و حتى علما و فقهايشان بر جاى نهاده كه به موجب آن خود را مجبور مى‏ديدند كه لغزش‌ها و جنايات حكام را بپوشانند و يا توجيه و تأويل نمايند.

يكى از خواست‌هاى اين حكام آن بود كه حقايق مربوط به ائمه عليهم‌السلام را از نظر مردم پنهان نگه داشته و يا آنها را به گونه بدى بازگو كنند. در اين‌باره علما، نويسندگان و مورخان از هيچ كوششى فروگذار نمى‏كردند و براى اجراى اراده حاكم كه - بر حسب عقيده جبرى كه خود آنها جعل كرده بودند - اراده خداست، نهايت امكانات خود را به كار مى‏گرفتند. از اين رو مى‏بينيم كه در بسيارى از كتاب‌هاى تاريخى نه تنها زندگى امامان ما نوشته نشده بلكه حتى نامشان هم برده نشده است.دليل اين رويداد نه آن بود كه امامان(ع) افرادى گمنام و ناشناخته بودند يا آن كه كسى به آنها توجهى نمى‏نمود. زيرا هر چه بود مردم يا از روى دوستى و تشيع و يا از روى دشمنى و مبارزه با آنان سر و كار داشتند. با اين وصف، حتى نام آنان را در بسيارى از كتب تاريخى نمى‏يابيم. در حالى كه آنها حتى از ذكر داستان‌هايى مربوط به آوازخوان‌ها، رقاصه‏ها و حتى قطاع طريق خوددارى نمى‏كردند.

اينها خيانت نسبت ‏به حقيقت‏ به شمار مى‏رود، يعنى اين نويسندگان در برابر نسل‌هاى آينده خود مرتكب خيانت ‏شدند و امانتى را كه لازم بود به عنوان نويسنده رعايت كنند، هرگز نپاييدند. در چنين شرايطى شيعيان اهل بيت از امكانات كمى براى ذكر حقايق مربوط به امامان خويش برخوردار بودند. آنان همواره تحت تعقيب حكام قرار گرفته و جانشان هميشه در مخاطره بود.اكنون مى‏پرسيد پس چرا خلفا آن همه علما را ارج مى‏نهادند؟ چرا آنها را از دورترين نقاط نزد خود فرا مى‏خواندند؟ آيا اين شيوه با موضع خصمانه‏اى كه آنان در برابر اهل بيت اتخاذ كرده بودند منافات نداشت؟ پاسخ اين سؤال روشن است. ‏نخست:علت‏ سوء رفتارشان با ائمه اين بود كه اولاً چون مى‏دانستند كه حق حكمرانى از آن آنهاست، پس مى‏كوشيدند تا با از بين بردنشان اين حق نيز پايمال شود.

ثانياً: ائمه هرگز حكام مزبور را تاييد نمى‏كردند و هيچگاه از كردارشان ابراز خشنودى نمى‏داشتند.

ثالثاً: ائمه با رفتار نمونه و شخصيت نافذ خود بزرگترين عامل خطر براى جان خلفا و دستگاه قدرتشان به شمار مى‏رفتند. اما اين كه چگونه علما را آن همه تشويق مى‏كردند، براى تحقق بخشيدن به هدف‌هاي سياسى معينى بود. البته اين حمايت تا حدودى رعايت مى‏شد كه زيانى براى حكومتشان در برنداشته و علم و عالم يكى از ابزار خدمت ‏به آنان مى‏بود. آنها مى‏خواستند از اين مجرا هدف‌هاى زير را تأمين كنند: ‏

‏1- دانشمندان كه طبقه آگاه جامعه را تشكيل مى‏دادند تحت مراقبت و سلطه آنها قرار گيرند. ‏

‏2 - به دست اين دانشمندان بسيارى از نقشه‏هاى خود را به شهادت تاريخ عملى سازند. ‏

‏3 - خود را در نظر مردم دوستدار علم و عالم جلوه مى‏دادند تا بدين وسيله جلب اطمينان بيشترى كنند و طرد اهل بيت ‏با استقبال از علما به نحوى جبران مى‏شد. ‏

‏4 - تشويق علما وسيله‏اى براى پوشاندن چهره ائمه و به فراموشى سپردن ياد آنها بود.

پس مقام علم و عالم در حدود همين هدف‌ها براى خلفا محترم بود. وگرنه هر بار كه از سوى شخصيتى احساس خطر مى‏كردند در رهايى از چنگش به هر وسيله ممكن دست مى‏يازيدند. احمد امين درباره منصور مى‏نويسد: «معتزليان را هر بار كه لازم مى‏ديد فرا مى‏خواند و محدثان و علما را نزد خويش دعوت مى‏كرد، البته اين تا وقتى بود كه آنان برخوردى با سلطه‏اش پيدا نمى‏كردند، وگرنه دستگاه كيفرى عليه‏شان به كار مى‏افتاد.» (1)

آرى، همين منصور بود كه «ابوحنيفه‏» را مسموم كرد و بر امام صادق كه از بيعت ‏با محمد بن عبدالله علوى سرباز زده بود، همراه با خانواده و شاگردانش، بسيار تنگ مى‏گرفت. به هرحال، اكنون برگرديم و كلام خود را از آنجا دنبال كنيم كه گفتيم حكام بسيار مى‏كوشيدند تا حقايق مربوط به ائمه(ع) باز گفته نشود و يا آن كه بگونه نادرستى آنها را به مردم عرضه مى‏كردند و در اين باره از كسانى كه عنوان «دانشمند» داشتند نيز كمك مى‏گرفتند. بنابراين، اين راست است اگر بگوييم ابن اثير، طبرى، ابوالفداء، ابن‌العبرى، يافعى و ابن خلكان از آن دسته از دانشمندانى بودند كه به حقيقت و تاريخ خيانت كردند و در نگارش وقايع انصاف و بي طرفى لازم را نداشتند. مثلاً يكى از موارد لغزش اينان كه به وضوح حاكى از تعصب آنان و اطاعت كوركورانه‏شان از حكام است، مطلبى است كه درباره نحوه درگذشت امام رضا(ع) نوشته‏اند. طبق نوشته ايشان امام انگور خورد و آنقدر زياد خورد كه به مرگش منتهى گرديد.(2)

ظاهراً ابن خلدون هم كه شخصى اموى مشرب بود، مى‏خواسته از اينان پيروى كند كه در تاريخ خود چنين آورده: «چون مأمون به طوس وارد شد، امام رضا بر اثر انگورى كه خورده بود به طور ناگهانى در گذشت... » (3)

به راستى كه اين حرف‌ها عجيب است. آخر چگونه انسان مى‏تواند چنان پرخورى را درباره يك آدم معمولى بپذيرد تا چه رسد به امامى كه همه به دانش، حكمت، زهد و پارسائيش اعتراف داشتند. آيا انسان عاقل هيچ به خود اجازه چنين پندارى مى‏دهد كه شخصى عاقل و حكيم همچون امام با پرخورى دست‏ به خودكشى زده باشد؟

آيا كسى در طول زندگى امام به ياد دارد كه وى شخصى پرخور و شكم ‏پرست ‏بوده باشد؟ يا بر عكس، علم و زهد و تقوا، با صرفنظر از عقل و حكمت، هرگز به انسان اجازه نمى‏دهد تا بدان حد شكم خود را انباشته از خوردنى كند. اينها همه ناشى از تعصب مذهبى و پيروى از تمايلات كوركورانه است كه به امام چنين نسبتى را مى‏دهند وگرنه كجا عقل و وجدان آدمى چنين رويدادى را مى‏تواند تصديق كند!


نظرات مختلف در مورد شهادت امام
‏- نظر برخى ديگر از مورخان ‏با نگرشى سريع بر اقوال مورخان درباره درگذشت امام(ع) به بررسى ناهماهنگى گفته‏ها و نقطه نظرهايشان خواهيم رسيد.‏

‏- عده‏اى در اين باره فقط خود حادثه را گزارش كرده‏اند؛ ولى هيچگونه ذكرى از علت آن ننموده‏اند و فقط بر سبيل ترديد چنين آورده‏اند: «گفته مى‏شود كه او مسموم شد و درگذشت‏» (مانند يعقوبى در جلد دوم ص 80 از تاريخش).

- نظر دسته سوم‏عده‏اى ديگر مسموم شدن امام را پذيرفته‏اند؛ ولى معتقدند كه اين جنايت ‏به دست عباسيان صورت گرفت. سيد امير على داراى همين عقيده بود كه احمد امين نيز بدان اشاره كرده است.(4)

براى اين نظر سند تاريخى جز آنچه كه «اربلى‏» نقل كرده، وجود ندارد. وى عبارتى مبهم در اين باره نوشته: «چون ديدند كه خلافت‏ به اولاد على انتقال يافته على بن موسى را سم دادند و او در رمضان در طوس درگذشت‏.» (5)

- نظر چهارم‏ برخى نيز گفته‏اند امام به دست مامون مسموم گرديد ولى اين به رهنمود و تشويق فضل بود.

به نظر ما مامون هرگز نيازى به تشويق يا راهنمايى براى انجام اين كار نداشت، چه خود موقعيت امام را به خوبى احساس مى‏كرد. روشن است كه اين نظريه براى تبرئه مامون ابراز شده، چرا که فضل مدتها پيش از امام به دست مامون كشته شده بود. از اين گذشته، چگونه مى‏توان باور كرد كه مامون اين جنايت را تنها به خاطر خوشايند فضل انجام داده و خودش هيچگونه تمايلى بدان نداشته است!

- نظر پنجم ‏برخى ديگر گفته‏اند كه امام به مرگ طبيعى درگذشت و هرگز مسموميتى در كار نبود. براى اثبات اين موضوع دلايلى ذكر كرده‏اند.


يكى از اين افراد «ابن جوزى‏» است كه پس از نقل قول از ديگران كه نوشته‏اند پس از يك استحمام در برابر امام(ع) بشقابى از انگور كه به وسيله سوزن زهرآلود مسموم شده بود، نهادند و او با تناول انگورها مسموم شده بدرود حيات گفت، ابن جوزى مى‏نويسد كه اين درست نيست كه بگوييم مامون عامل مسموم كردن وى بوده باشد. چه اگر اينطور بود پس چرا آن همه در مرگ امام ابراز حزن و اندوه مى‏كرد. اين حادثه چنان بر مامون گران آمد كه از شدت اندوه چند روز از خوردن و آشاميدن و هر گونه لذتى چشم پوشيده بود.(6)

البته عبارت ابن جوزى حاكى از آن است كه مسموم شدن امام را پذيرفته ولى منكر آنست كه مامون عامل اين جنايت ‏بوده باشد. «اربلى» نيز به پيروى از ابن جوزى همين عقيده را ابراز كرده و همانگونه بر گفته خويش دليل آورده است. احمد امين نيز از كسانى است كه معتقدند كسى غير از مامون بود كه سم را به امام خورانيده، چه او حتى پس از مرگ امام و ورودش به بغداد هنوز جامه سبز مى‏پوشيد و به علاوه، مامون با علما درباره برترى حضرت على(ع) مباحثه مى‏كرد. (7)

دكتر احمد محمود صبحى نيز چنين پنداشته كه داستان مسموميت امام رضا(ع) از مطالب ساختگى شيعه است كه هرگز بين موقعيت امام در نزد مامون كه از آن همه ارجمندى برخوردار بود با خورانيدن سم به او، تناقضى احساس نمى‏كنند.8


دلايل كسانى كه در تبرئه مامون از جنايت ‏سم‌خورانى سعى كرده‏اند، به شرح زير خلاصه مى‏گردد:‏
‏1 - پيمان وليعهدى كه به موجب آن امام پس از مامون به خلافت مى‏رسيد.
‏2 - بزرگداشت‏ شأن امام و تاييد شرف و علم و فضيلت وى و ارجمندى خانواده‏اش.
‏3 - به همسرى وى در آوردن دخترش كه خود عامل تحكيم دوستى ميان آن دو بود.
‏4 - استدلال مامون بر برترى على(ع) در برابر علما.
‏5 - ابراز اندوه فراوان پس از درگذشت امام به طورى كه از خوردن و آشاميدن و ديگر لذت‌ها روى گردانده بود.
‏6 - دفن كردن امام در كنار قبر پدرش رشيد، و اين كه او خود بر جسد وى نماز گزارد.
‏7 - پس از درگذشت امام، او همچنان لباس سبز مى‏پوشيد حتى پس از ورودش به بغداد.
‏8 - پيوسته با علويان به رغم اقدام‌هاى مكرر بر ضدش، مهربانى مى‏نمود.
‏9 - خلق و خوى مامون به او اجازه چنين جنايتى نمى‏داد.
‏10 - مسموميت امام از جعليات شيعه است.


اين خلاصه همه دلايلى بود كه تبرئه كنندگان مامون آورده‏اند. ولى به نظر ما اينان يا به تمام حقايق، علم كافى نداشتند و در نتيجه نتوانستند نظر درستى درباره اين مساله تاريخى ابراز كنند، و يا آن كه حقيقت را مى‏دانستند ولى به پيروي از پيشينيان خود بر ضد ائمه تعصب ورزيده به پيروى از هواى خويش و خلفايشان، حقايق مضر به احوالشان را لوث كرده‏اند.

واقع امر اينست كه تمام چيزهايى كه اينان ذكر كرده‏اند هيچ كدام مانع از آن نبود كه مامون براى دفع خطر وجود امام(ع) دست‏ به توطئه بزند، همانگونه كه قبلا هم همين بلا را بر سر وزيرش فضل‌بن‏ سهل آورده بود. فضل نيز مقامى شامخ نزد مامون داشت و حتى اصرار داشت كه دخترش را هم به وى تزويج كند.

او همچنين فرمانده خود «هرثمة بن اعين‏» را نيز به مجرد ورود به مرو سر به نيست كرد، بى‏ آن كه كوچكترين مجالى براى دفاع به وى بدهد و يا شكايتش را استماع كند. توطئه‏هاى مامون گريبان‌گير طاهر و فرزندانش و ديگران نيز شد. اينان وزرا و فرماندهانش بودند كه براى مامون و تحكيم پايه‏هاى قدرتش آن همه خدمت كرده و ديگران را با زور و شمشير به اطاعتش در آورده بودند.

با اين وصف مى‏بينيم كه چگونه همه را يكى پس از ديگرى به ديار عدم فرستاد در حالى كه نسبت ‏به همه نيز ابراز محبت و سپاسگزارى مى‏نمود. مامون كسى بود كه به خاطر سلطنت و حكومت، برادر خود را بكشت‏ حال چگونه به همين انگيزه از كشتن امام رضا دست ‏باز دارد. آيا اين معقول است كه بگوييم به نظر وى امام رضا از تمام اين خدمتگزاران صديقش و حتى از برادرش محبوب‌تر مى‏نمود؟

اما اين كه بر مرگ امام ابراز حزن و سوگوارى نمود قضيه روشن است. مگر در آن شرايط از چنان افعى مكار و سياست ‏بازى مى‏شد انتظار شادمانى و سرور برد؟ مگر هم او نبود كه فضل را كشت و سپس بر مرگش اندوه فراوان ابراز داشت (9) و قاتلانش را هم كه به دستور خود او بودند، از دم تيغ گذرانيد. بعد هم سر آنان را نزد حسن - برادر فضل - فرستاد و دخترش هم را به عقد وى درآورد. اما پس از پيروزى بر ابن شكله، حسن را نيز از مقامش سرنگون ساخت.(10)

طاهر را نيز خود او كشت ولى بي درنگ يحيى بن اكثم را از سوى خود نزد فرزندانش گسيل داشت تا مراتب تسليت ‏خليفه را به ايشان ابراز كند. سپس فرزندان طاهر را بر جاى پدر بنشاند ولى به تدريج همه را يكى پس از ديگرى سرنگون نمود.

از اين قبيل جنايات، مامون بسيار كرده كه اكنون مجال ذكر همه آنها نيست. به همين قياس، عكس‏العمل‌ها و گفته‏هايش در مرگ امام رضا(ع) نيز كوچكترين ارزشى نداشت. چه اگر راست مى‏گفت پس چگونه دست ‏به خون هفت تن از برادران امام بيالود و علويان را تحت ‏شكنجه و آزار درآورد و به كارگزار خود در مصر نوشت كه منبرها را شستشو دهد، چه بر فرازشان نام امام رضا(ع) در خطبه‏ها رانده شده بود.مامون از چه شرافتى برخوردار بود كه بگوييم كشتن امام با خُلق و خوى وى ناسازگار بود. آيا كشتن آن همه افراد مگر منافاتى با مهر و محبتش داشت كه پيوسته نسبت ‏به آنان ابراز مى‏داشت. بنابراين، مهر ورزيش نسبت‏ به امام نيز هيچگونه منافاتى با قتلش نمى‏توانست داشته باشد.

اما اين كه علويان را بزرگ مى‏داشت علت را خودش در نامه‏اى كه به عباسيان نوشته، چنين بيان مى‏دارد كه اين بزرگداشت جزئى از سياست وى به شمار مى‏رود. لذا پس از درگذشت امام رضا(ع) ديگر لباس سبز را - كه ويژه علويان بود - نپوشيد، هفت تن از برادران امام را به قتل رسانيد و به فرمانروايان خود در هر نقطه‏اى دستور داد كه به دستگيرى علويان بپردازند.

اما سخن احمد امين كه نوشته علويان بر ضد مامون بسيار قيام كرده بودند، ادعايى است كه هرگز صحت ندارد. زيرا در تاريخ حتى نام يك قيام پس از درگذشت امام رضا(ع) ثبت نشده، به جز قيام «عبدالرحمن بن احمد» در يمن كه انگيزه‏اش را همه مورخان ظلم كارگزاران خليفه نوشته‏اند، و همچنين شورش برادران امام(ع) كه به خونخواهى وى برخاسته بودند.

اما اينكه گفته‏اند داستان مسموميت امام از ساختگي‌هاى شيعه است، بايد گفت كه پيش از شيعه خود تاريخ نويسان سنى اين جنايت را به مامون نسبت داده بودند و شيعيان نيز شرح اين داستان را در كتاب‌هاى اهل سنت مى‏خواندند. با اين همه اگر كسى باز در تبرئه مامون و حسن نيتش اصرار دارد به اين سؤال پاسخ دهد كه چرا پس از درگذشت امام، مقام وليعهدى را به فرزندش حضرت جواد(ع) عرضه نكرد، در حالى كه او نيز دامادش بود و به فضل و علم و كمالاتش نيز اعتراف مى‏كرد. حضرت جواد به رغم خردساليش تحسين عباسيان را نسبت‏ به فضل و كمال خويش برانگيخته بود. مناظره وى با «يحيى بن اكثم‏» معروف است كه با چه مهارتى به سؤال‌هاى وى پاسخ مى‏داد (11) به علاوه، صغر سن نمى‏توانست ‏بهانه عدم واگذارى مقام وليعهدى به امام جواد(ع) باشد، چه وليعهدى معنايش تصدى عملى امور مملكتى نيست و تازه خلفا و حتى رشيد، پدر مامون، براى كسانى بيعت وليعهدى گرفته بودند كه به مراتب خردسال‌تر از امام جواد بودند. ‏

‏- نظر ششم كه نظرى درست است! طبق اين نظر امام(ع) بدون شك مسموم گرديد. كسانى كه بر اين عقيده‏اند گروه بزرگى را تشكيل مى‏دهند كه ابن جوزى نيز بدانها اشاره كرده است. شيعيان به طور كلى اين نظر را تاييد كرده‏اند مگر مرحوم اربلى در كشف الغمة كه خود را هم عقيده با ابن طاوس و شيخ مفيد دانسته است. ولى ظاهر امر چنين است كه شيخ مفيد نيز قايل به مسموميت امام بوده، چه نوشته است: آن دو - يعنى مامون و رضا - با همديگر انگورى را تناول كردند سپس امام(ع) بيمار شد و مامون نيز خود را به بيمارى زد!!..

يكى از امورى كه بهترين دليل بر شهادت امام(ع) به شمار مى‏رود اتفاق شيعه بر اين مطلب است. چه آنان بهتر و عميق‏تر به احوال امامان خود مى‏پرداختند و دليلى هم براى تحريف يا كتمان حقايق در اين زمينه نداشتند.

از اهل سنت و ديگران نيز گروه بسيارى از دانشمندان و مورخان هستند كه منكر مرگ طبيعى امام(ع) بوده و يا لااقل مسموميت وى را قولى مرحج دانسته‏اند. مانند اين افراد:

- ابن حجر در صواعق ص 122 / ابن صباغ مالكى در فصول‌المهمة ص 250‏

‏- مسعودى در اثبات‌الوصية ص 208/ التنبيه و الاشراف ص 203/ مروج الذهب / 3 / ص 417.

- قلقشندى در مآثر الانافة فى معالم‌الخلافه / 1 / ص 211.

- قندوزى حنفى در ينابيع المودة، صص 263 و 385.

- جرجـــى زيدان در تاريخ تمدن اسلامى / 2 / بخش 4 / ص 440، و در صفحه آخر از كتاب امين و مامون.

- ابوبكر خوارزمى در رساله خود - احمد شلبى در تاريخ اسلامى و تمدن اسلامى / 3 / ص 107.

- ابوالفرج اصفهانى در مقاتل‌الطالبين - ابو زكريا موصلى در تاريخ موصل 171 / 352 - ابن طباطبا در الآداب‌السلطانية ص 218 - شبلنجى، در نور الابصار ص 176 و 177 چاپ سال 1948.

- سمعانى در انسابش / 6 / ص 139.

- در سنن ابن ماجه به نقل تهذيب تهذيب‌الكمال فى اسماء‌الرجال ص 278 - عارف تامر در الامامة‌في‌الاسلام ص 125.

- دكتر كامل مصطفى شيبى در الصلة بين التصوف و التشيع ص 226.

و بسيارى ديگر...


بازتاب قتل امام(ع) در زمان مأمون
چون به كتاب‌هاى تاريخى مراجعه مى‏كنيم درمى‏يابيم كه شهادت امام رضا(ع) به دست مامون به وسيله سم، حتى در زمان مامون نيز امرى معروف و بر سر زبان‌هاى مردم بود. به طورى كه مامون خود از اين اتهام شِكوه مى‏كرد كه چرا مردم او را عامل مسموم كردن امام مى‏پنداشتند!

در روايت آمده كه هنگام مرگ امام(ع) مردم اجتماع كرده و پيوسته مى‏گفتند كه اين مرد - يعنى مامون - وى را ترور كرده است. در اين باره آنقدر صدا به اعتراض برخاست كه مامون مجبور شد محمد بن جعفر، عموى امام، را به سويشان بفرستد و براى متفرق كردنشان بگويد كه امام(ع) امروز براى احتراز از آشوب از منزل خارج نمى‏شود.(12)

ابن خلدون علت قيام ابراهيم فرزند امام موسى(ع) را آن دانسته كه وى مامون را متهم به قتل برادرش مى‏نمود.(13) ابراهيم نيز به اتفاق مورخان به دست مامون مسموم گرديد. برادرش نيز زيد بن موسى كه در مصر شورش كرده بود به دست همين خليفه مسموم شد. اين كه يعقوبى نوشته كه مامون ابراهيم و زيد را مورد عفو قرار داد (14) منافاتى با آن ندارد كه مدتى بعد با نيرنگ به ايشان سم خورانيده باشد. چه آنان به خونخواهى برادر خود برخاسته بودند و عفو مامون يك ژست ظاهرى مى‏بود.

طبق نقل برخى از منابع تاريخى يكى ديگر از برادران امام رضا(ع) به نام احمد بن موسى چون از حيله مامون آگاه شد. همراه سه هزار تن - و به روايتى دوازده هزار - از بغداد قيام كرد. كارگزار مامون در شيراز به نام «قتلغ خان‏» به امر خليفه با او به مقابله برخاست و پس از كشمكشهايى هم او هم برادرش «محمد عابد» و يارانشان را به شهادت رسانيد.(15)

در آن ايام برادر ديگر امام رضا(ع) به نام‌هارون بن موسى همراه با بيست و دو تن از علويان به سوى خراسان مى‏آمد. بزرگ اين قافله خواهر امام رضا يعنى حضرت فاطمه(ع) بود (16). مامون ماموران‏ انتظامى خود را دستور داد تا بر قافله بتازند. آنها نيز همه را مجروح و پراكنده كردند.‌هارون نيز در اين نبرد مجروح شد ولى سپس او را در حالى كه بر سر سفره غذا نشسته بود غافلگير كرده به قتل رساندند.(17)

مى‏گويند حتى به حضرت فاطمه(ع) نيز در ساوه زهر خورانيدند كه پس از چند روزى او هم به شهادت رسيد.(18)

ديگر از قربانيان مامون، برادر ديگر امام(ع) به نام حمزة بن موسى بود.

با توجه به اين وقايع درمى‏يابيم كه مسأله شهادت امام به دست مأمون در همان ايام نيز امرى شايع ميان مردم شده بود.


‏پيشگويى امام(ع) و اجدادش
افزون بر تمام آنچه كه گذشت، ‏ياد اين نكته نيز لازم است كه امام رضا(ع) شهادتش را به وسيله زهر، خود بارها پيشگويى كرده بود. به علاوه، اجداد پاكش نيز سال‌ها پيش از وى، رويداد شهادت امام رضا(ع) را خبر داده بودند. مى‏توان روايات وارد شده در اين زمينه را به سه طبقه تقسيم كرد: ‏

‏1 - آن دسته از روايات كه از لسان مبارک پيغمبر(ص) يا ائمه(ع) نقل شده و حاكى از به شهادت رسانيدن امام رضا در طوس است. در اين باره پنج ‏حديث وارد شده است. ‏

‏2 - آن دسته از روايات كه از خود امام رضا(ع) نقل شده كه شهادتش به دست مأمون و دفنش را در طوس كنار قبر‌هارون، پيشگويى كرده است.اين بود بررسي اجمالي نحوه شهادت امام رضا عليه‌السلام، که اميد است به دست يافتن حقيقت کمک بنمايد.



پى‏نوشت‏:
1- ضحى‌الاسلام، 3، ص 202 و نيز جلد 2 / ص 46 و 47 ‏

‏2- الكامل / 5 / ص 150 - طبرى / 11 / ص 1030 - تاريخ ابوالفداء / 2 / ص 23 - مختصر تاريخ الدول / ص 134 - مرآة الجنان / 2 / ص 12 - وفيات الاعيان / 1 / ص 321 (چاپ 1310 هجرى) - برخى از اينان داستان مسموم شدن را با تعبير «گفته مى‏شود... » بيان كرده‏اند.‏

‏3- تاريخ ابن خلدون / 3 / ص 250 ‏

‏4- روح الاسلام، سيد امير على / ص 311 و 312 - احمد امين چنين نگاشته: «اگر به راستى او را مسموم كرده باشند، حتما اين سم را كسى غير از مامون به او خورانيده، يعنى يكى از مدعيان حكومت ‏براى خاندان عباسى‏.»‏

‏5- الامام‌الرضا ولى عهدالمامون / ص 102 به نقل از خلاصة‌الذهب‌المسبوك / ص 142 ‏

‏6- تذكرة الخواص / ص 355 ‏

‏7- ضحى الاسلام / 3 / ص 295 و 296‏

‏8- نظرية الامامة / ص 387 ‏

‏9- التاريخ الاسلامى و الحضارة الاسلامية / 3 / ص 322 - ماثر الانافة / 1 / ص 211. درباره چگونگى قتل فضل سخن گفتيم و ديگر آن را تكرار نمى‏كنيم. ‏

‏10- لطف‌التدبير / ص 166‏

‏11- الصواعق‌المحرقة، فصول المهمة، ينابيع الموده، اثبات الوصية، بحار، اعيان الشيعة، احقاق الحق جلد 2 به نقل از: اخبار الدول قرمانى، نور الابصار، ائمة‌الهدى‌هاشمى، الاتحاف بحب‌الاشراف، مفتاح‌النجا فى مناقب اهل العبا... ‏

‏12- مســـند الامام الرضا / 1 / ص 130 - بحار / 49 / ص 299 - عيون اخبار الرضا / 2 / ص 242 ‏

‏13- تاريخ ابن خلدون / 3 / ص 115‏

‏14- مشاكلة‌الناس لزمانهم / ص 29‏

‏15- قيام سادات علوى / ص 169 - اعيان الشيعة / 10 از مجلد 11 / ص 286 و 287 به نقل از كتاب الانساب از محمد بن‌هارون موسوى نيشابورى – مدينة‌الحسين (ســرى دوم) ص 91 - بحار / 8 / ص 308 حياة الامام موسى بن جعفر / 2 / ص 413 - فرق الشيعة / حاشيه ص 97 به نقل از بحر الانساب (چاپ بمبئى) و ساير منابع‏

‏16- قيام سادات علوى / ص 168‏

‏17- جامع الانساب / ص 56 - قـــيام سادات علوى / ص 161 - حياه الامام موسى بن جعفر / 2 ‏

‏18- قيام سادات علوى / ص 168


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اس ام اس به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام)

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب طنز و کمدی

0 ارسال
1719 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:33:11 - 09/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شهادت امام جعفر صادق علیه السلام (148 هـ ق)

نویسنده Zohreh Gholami در رویدادهای مهم و تاریخی

0 ارسال
1291 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 06:17:34 - 09/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
احادیث امام رضا (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

2 ارسال
2122 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:12:34 - 10/09/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شباهت های امام حسین(ع) با حضرت مسیح(ع)، از دیدگاه شهید مطهری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

2 ارسال
3724 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:05:47 - 01/08/12
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اس ام اس به مناسبت ولادت امام رضا (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب طنز و کمدی

0 ارسال
1819 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:57:41 - 10/09/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
شهادت امام محمدباقر (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در رویدادهای مهم و تاریخی

0 ارسال
1845 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:59:57 - 11/04/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
زندگانی امام رضا علیه السلام

نویسنده Zohreh Gholami در رویدادهای مهم و تاریخی

0 ارسال
1634 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:07:21 - 10/09/11
توسط
Zohreh Gholami