انجمن متا: طراحی سایت و سئو - دانلود قالب و تم - کریپتو

پزشکی، بهداشت، درمان، خانواده، مقاله (عمومی) => مقاله, Article => مقالات کشاورزی, Agriculture Articles => نويسنده: شیوا ایروانیان در قبل از ظهر 09:24:11 - 12/14/11

عنوان: اصول نگهداری کاکتوس در منزل
رسال شده توسط: شیوا ایروانیان در قبل از ظهر 09:24:11 - 12/14/11
426400_meta4u.com.jpg

بهترين فصل برای تهیه کاکتوس تابستان است

توجه به اصول زیر برای نگهداری کاکتوس ضروری است:

گلدان:
در ابتدا، گلداني براي کاکتوس انتخاب کنيد. معمولا زماني که کاکتوسي را ميخريد، مدت زيادي از رشد آن در گلدان فعلي گذشته است و به احتمال زياد به يک تغيير گلدان نياز دارد. گلداني را انتخاب کنيد که تنها اندکي از گلدان فعلي بزرگتر باشد زيرا فضاي بيش از حد به آبياري بيش از اندازه منجر ميشود. در ضمن توجه کنيد که ته گلدان سوراخهايي براي خروج آب اضافه موجود باشد، زيرا بدون وجود آنها، کاکتوس پوسيده و خواهد مرد.

خاک:
خاک کاکتوس، کالاي بعدي سبد شماست. بهترين نوع خاک کاکتوس، اصلا براي اين گياه تهيه ميشود و در اکثر فروشگاههاي لوازم خانگي و باغباني و گل فروشي موجود است. اگر موفق به تهيه اين خاک نشديد، ميتوانيد با مخلوط کردن يک قسمت خاک گلدان با يک قسمت ماسه و کمي شن براي عبور راحت تر آب، خاک مناسبي تهيه کنيد.

تعويض گلدان:
اگر امکان دارد، هنگام تعويض گلدان بهتر است گلدان قبلي را بشکنيد و گياه را از آن خارج نماييد. زيرا خارج کردن کاتوس با بيلچه موجب زخمي شدن ريشه ميشود. مقداري خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ريخته و کاکتوس را روي آن قرار دهيد و اطراف آن را با خاک بيشتر پر کنيد.
اين کاکتوس تا يک هفته پس از تعويض گلدان نبايد در معرض نور شديد آفتاب قرار بگيرد و آبياري آن نيز بايد به اندازه باشد تا بتواند به محيط جديد خو بگيرد. پس از اين جابجايي، کاکتوس تنها در صورتي به گلدان ديگر منتقل ميشود که اين تعويض کاملا ضروري باشد.

پس از تعويض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترين کار ممکن است، تنها مورد بسيار مهم اين است که بدانيد کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد فعال که در طي بهار و تابستان رخ ميدهد و فصل استراحت که در پاييز و زمستان است، زماني که کاکتوسها به خواب زمستاني فرو ميرند.

آبياري:
در طي فصل رشد فعال کاکتوس بايد بيش از دوران استراحت آبياري شود. برنامه خاص و تعريف شده اي براي آبياري کاکتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاک، آب و هوا و عوامل مشابه بستگي دارد.

بهترين روش براي تعيين مقدار آب مورد نياز کاکتوس، اين است که گياه را مدتي با دقت زيرنظر بگيريد. هنگام آبياري سعي کنيد تمام سطح خاک خيس نشود و مراقب خروج آب نيز باشيد. دور بعدي ابياري بايد در زماني باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. ساده ترين روش حصول اطمينان از خشکي خاک اين است که يک خلال دندان را با احتياط در خاک فرو کنيد، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم يکي دو روز صبر کنيد. گياه در فصل استراحت خود تنها چند هفته يکبار به آبياري نياز دارد.

کود:
کاکتوس در طي پاييز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه يک مرتبه به کود احتياج دارد. يک کود کم ازت براي کاکتوس مناسب است. کودهايي که به تدريج در خاک آزاد ميشوند نيز براي کاکتوس مناسب هستند، اما اين کودها تنها يک مرتبه در بهار به خاک افزوده ميشوند.

نور:
کاکتوس به نور فراوان نياز دارند و قرار دادن آنها در داخل اتاق و پشت پنجره هاي جنوبي بسيار مناسب است. در صورت ناکافي بودن نور طبيعي، نور مصنوعي نيز ميتواند به عنوان مکمل، به کار رود.

دما:
کاکتوسها ميتوانند در فصل رشد خود دماي 32 تا 38 درجه را تحمل کنند و بهترين دما در فصل استراحت آنها، 7 تا 12 درجه سانتيگراد است. اين دمايي است که کاکتوس در محل طبيعي زندگي با آن روبرو ميشود. هواي سرد در فصل استراحت، ميتواند به گل دهي گياه در فصل رشد منجر شود

مشکلات:
بزرگترين مشکل براي صاحبان کاکتوس، آبياري بيش از حد است. اما اين مشکل تنها با کمي دقت قابل حل است. آبياري بيش از حد موجب پوسيدگي ساقه و ريشه گياه ميشود و متاسفانه هنگامي که ريشه کاکتوس بپوسد يا حتي پوسيدگي در آن آغاز شود، ديگر نميتوان گياه را نجات داد.

آفتهاي کاکتوس به نسبه معدود هستند، اما هنگام خريد کاکتوس توجه کنيد که حشره اي مشکوک روي آن لانه نکرده باشد. در صورتي که آفات کاکتوس به سراغ گياه شما آمدند، با اندکي حشره کش ميتوانيد آنها را از بين ببريد.
فقط فراموش نکنيد: کاکتوس را به اندازه آب دهيد!
کاکتوس عمودي: گلدان مناسب براي اين نوع کاکتوس، ظرفي است که دهانه آن به اندازه نصف قد گياه باشد و بهتر است به جاي عريض بودن، عميق باشد.

کاکتوس گرد: گلدان مناسب اين کاکتوس تنها بايد 4 تا 5 سانتيمتر عريضتر از کاکتوس باشد.
براي جلوگيري از زخمي شدن دست، کاکتوس را با يک ورق روزنامه که چندلا تا زده ايد جابجا کرده و براي ريختن خاک در گلدان نيز از يک برگ کاغذ تا شده استفاده کنيد.

لايه هاي خاک کاکتوس: 1- ريگ ريز 2-خاک گلدان + ماسه 3- خزه يا پوست برنج 4- ريگ يا خرده سفال