آموزش كتابداران برای استفاده از فن آوری های جدید در كشورهای در حال توسعه

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 22:17:59 - 07/12/11

« فرهنگ های کتابداری "Library cultures" | جایگاه کارآموزی در پیکره دروس اختصاصی رشته کتابداری و اطلاع رسانی »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

آموزش كتابداران برای استفاده از فن آوری های جدید در كشورهای در حال توسعه   
(بخش اول)


به علت فقدان كتابخانه های معتبر در بین استفاده كنندگان ، به خصوص در كشورهای در حال توسعه، آگاهی استفاده كننده یك مؤلفه ضروری در آموزش استفاده كننده از كتابخانه می شود. آگاهی استفاده كننده به منظور افزایش آگاهی از كتابخانه به عنوان منبع اولیه اطلاعات و بعنوان یك واسطه كه استفاده كنندگان از كتابخانه ممكن است جهت كمك برای نیازهای اطلاعاتی به آن مراجعه كنند. برای تأمین علاقه، نیازهای پژوهشی فردی، تهیه "پروفایل استفاده كنندگان" یك گام اساسی است.


اگر به یك فرد یك ماهی بدهی ، یك وعده غذا خواهد داشت؛ اگر ماهی گرفتن را به او یاد بدهید، برای تمام عمرش غذا خواهد داشت.
یا به عبارت دیگر:
اگر یك ماهی به من بدهی، یك وعده غذا به من داده ای
اگر دو ماهی به من بدهی، دو وعده غذا داده ای
اگر ماهیگیری به من یاد بدهی، یك عمر مرا بی نیاز كرده ای.

این ضرب المثل از چین باستان، به روشنی نیاز به آموزش استفاده كننده دركلیه رشته های دانش بشری را مشخص می سازد.


۱- مفهوم آموزش استفاده كننده:
آموزش استفاده كنندگانUser Education
برنامه اطلاع رسانی كه استفاده كنندگان را با منابع و خدمات موجود در كتابخانه یا مركز اطلاع رسانی آشنا می كند تا بتوانند به سهولت از آنها استفاده كنند. .( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۲۷۵)مفهوم آموزش استفاده كننده توسط افراد مختلف ، كاملاً به طور متفاوت درك شده است.جاكوئز توكاتلیان (Jacques Tocatlian)، مدیر سابق برنامه اطلاعات عمومی یونسكو( UNESCO: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization) آموزش استفاده كننده را به شرح زیر تعریف كرده است: مسیر عام شامل هر تلاش یا برنامه ای كه توانایی های موجود و بالقوه استفاده كنندگان را بصورت فردی یا گروهی با هدف آسان نمودن اهداف زیر، هدایت و راهنمایی كند:

الف) تشخیص نیازهای اطلاعاتی خودشان
ب) تدوین و تنظیم این نیازها
ج) استفاده كافی و مؤثر از خدمات اطلاع رسانی و
د) ارزیابی این خدمات


۲- مؤلفه های آموزش استفاده كننده:
عموماً آموزش استفاده كنندگان شامل چهار حوزه وابسته به یكدیگر می باشند:
الف) آگاهی استفاده كننده
ب) درك موقعیت كتابخانه
ج) آموزش كتاب شناختی
د) تاریخچه استفاده كننده

به علت فقدان كتابخانه های معتبر در بین استفاده كنندگان ، بخصوص در كشورهای در حال توسعه ، آگاهی استفاده كننده یك مؤلفه ضروری در آموزش استفاده كننده از كتابخانه می شود. آگاهی استفاده كننده به منظور افزایش آگاهی از كتابخانه بعنوان منبع اولیه اطلاعات و بعنوان یك واسطه كه استفاده كنندگان از كتابخانه ممكن است جهت كمك برای نیازهای اطلاعاتی به آن مراجعه كنند. برای تأمین علاقه ، نیازهای پژوهشی فردی ، تهیه "پروفایل استفاده كنندگان" یك گام اساسی است. توجه به تهیه "پروفایل"، مستلزم به رمز درآوردن مفاهیم آن، تدارك و آماده سازی "پروفایل" استفاده كنندگان، مستند كردن آنها و قاعده مند كردن حالتهای جستجو است. ظهور فن آوری اطلاعات دور نمای جدیدی از آموزش استفاده كننده را باز كرده است. چطور از فن آوری اطلاعات استفاده كنیم. سؤال اصلی نه تنها برای استفاده كنندگان بلكه برای كتابدارانی كه با فن آوری اطلاعات سروكار دارند نیز وجود دارد.


۳- فن آوری اطلاعات و آموزش استفاده كننده در كشورهای در حال توسعه
رسانه چاپی، رسانه غیر چاپی، ریز رسانه ها (micro media) رشد كمی و پیچیدگی كمی مطالب خواندنی، موجب كاوش متنی و استفاده كننده را در استفاده از آن دچار مشكل می كند. نظام بازیابی اطلاعات و آخرین اسلوب های انتقال فن آوری اطلاعات جملگی آموزش به استفاده كننده را الزامی می سازد.

بازیابی اطلاعات از پایگاههای اطلاعاتی گوناگون كه در مكانهای دور دست وجود دارند ، نیاز به كامپپیوتر، نظام مخابراتی و وسایل الكترونیكی دارد. استفاده بهینه از نظام بازیابی اطلاعات پیوسته به آموزش خوب استفاده كننده كاوشگر نیاز دارد. با افزایش تعداد پایگاههای موجود در موضوعات گوناگون ، نیاز برای آموزش استفاده كننده از كتابخانه ضروری تر شد. این آموزش اساساً نیازی به در اختیار داشتن تمام مهارتهای سخت افزار كامپیوتری نداشت ، اما توانست خودش را به عنصرهای اصلی بهره برداری از نظام هدایت كند.آموزش ممكن است رسمی باشد. جاییكه پژوهشگر از طریق آموزش سازمان یافته فصلی یا كارگاهی هدایت می شود ، یا ممكن است در حال حاضر خودآموزی یا آموزش در منزل از طریق آموزشهای برنامه ریزی شده باشد. این نوع از آموزش بعنوان آموزش بوسیله كامپیوتر (Computer assisted Instruction: CAI) شناخته شده است كه روش مؤثر آموزش در استفاده از نظام بازیابی اطلاعات پیوسته است.

تنوع ابزارهای الكترونیكی ، ماشینها و تكنیك هایی را تجهیز می كند كه در فرآیند آموزش نقش بسزایی دارند. بدین منظور نیازی به یادگیری چگونگی استفاده از فن آوری ها وجود دارد. این نوع از آموزش نه تنها برای استفاده كنندگان نهایی بلكه در حقیقت ، در ابتدای امر برای كاوشگرها یا میانجی هایی كه كتابداران یا متخصصان اطلاع رسانی هستند ، نیاز است داده شود. كتابداران و متخصصان اطلاع رسانی باید این نوع از آموزش استفاده كننده را برای هدایت و كنترل ابزارها فراگیرند و جستجو ها را برای استفاده كنندگان نهایی بطور مؤثر فراهم سازند.بعداً ، استفاده كنندگان كتابخانه بایستی گاهی اوقات به وسیله متخصصان اطلاع رسانی، چنین دوره های آموزشی را ببینند.


۴- انواع نیازهای آموزشی برنامه ریزی شده:
با در نظر گرفتن انفجار متون (ادبیات)، رشد فن آوری ها و نیاز استفاده كنندگان، یك نیاز مبرم برای انتقال آموزش ضروری به كتابداران در كشورهای در حال توسعه وجود دارد تا فن آوری های جدید را به منظور پی بردن به نوع آموزش مورد نیاز برای كتابداران شاغل به كار برند. نگارنده این مقاله به صورت غیر رسمی حدود ۱۵۰ كتابدار كه در انواع كتابخانه ها یعنی كتابخانه های دانشگاهی ، عمومی ، تخصصی كار می كنند را در هند شمالی در طی ماه نوامبر ۲۰۰۰ تا فوریه ۲۰۰۱ مصاحبه نموده است. اكثریت پاسخ دهندگان اعلام داشتند كه آموزش برنامه ریزی شده در موضوعات زیرین، بایستی داده شود.از آنجایی كه هندوستان یكی از كشورهای سریع در حال توسعه دنیا می باشد عقیده كتابداران هندوستانی می تواند مناسب و قابل اجرا برای بیشتر كشورهای در حال توسعه دنیا باشد.

Zohreh Gholami

(بخش دوم)


موضوعات مشخصی كه كتابداران كشورهای در حال توسعه باید آموزش ببینند عبارتند از:

الف) زیر ساخت فن آوری اطلاعات
مبانی نرم افزار و سخت افزار
فن آوری اطلاعات براساس خدمات كتابداری و اطلاع رسانی
خودكار سازی كتابخانه، فن آوری رمز میله ای كد میله ای، رمز میله ای، كد كامپیوتری محصول، رمز خطی عمودی Barcode
نوعی كد كه برای محصولات خرده فروشی به كار می رود تا در محل و زمان خرید از طریق آن، محصول به صورت الكترونیكی بازبینی شوند؛ نمادی است مانند شماره مقالات در اروپا.( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۲۷۳) و غیره
فن آوری مخابرات

ب) مبانی شبكه سازی: Networking basics
شبكه سازی، شبكه گری: فنون و اصول نگهداری نظام شبكه و امكان برقراری ارتباط استفاده كنندگان مستقر در نقاط مختلف با یكدیگر. ( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۱۷۴)
پست الكترونیكی :E mail
انتقال متن نامه ها و سایر مدارك از رایانه ای به رایانه دیگر از طریق شبكه ارتباطی. .( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۱۳۱)
پست صوتیVoice mail :
نظام الكترونیكی انتقال و ذخیره پیام های صوتی كه به شخصی كه پیام برایش ارسال شده است امكان می دهد بعدا به آن پیام دست یابد، گاه به آن پیام گذاری صوتی می گویند. ( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۲۲۳)
تكنیك كنفرانس از راه دور
چند رسانه ای: Multimedia

اطلاعات حاصل از تركیب انواع مواد، مانند تصاویر متحرك، منابع دیداری و شنیداری، تصاویر ثابت، تصاویر گرافیكی، نقاشی متحرك، متن و غیره.( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۱۷)
نمابر و غیره

ج) نشر الكترونیكی (Desk Top Publishing(DTP:
نشر رومیزی و غیره

د) پایگاه های اطلاعاتی سی دی، رم و دی وی دی:
پایگاه های اطلاعاتی كتاب شناختی
پایگاه های غیركتابشناختی / عددی
پایگاه های اطلاعاتی (تمام متن) متنی و غیره

هـ) ایجاد منابع اطلاعاتی الكترونیكی:
توسعه و طراحی وب
فهرست نویسی منابع الكترونیكی
مبانی جاوا و (Hypertext Markup Language(HTML: اچ تی ام ال (زبان علامت گذاری شده فرا متنی) مجموعه ای از فرمانها یا علائم كه برای ایجاد مدركی در شبكه گسترده جهانی (وب) به كار می رود. .( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۱۵۱) و غیره

و) خدمات كتابداری و اطلاع رسانی اینترنت:
نشریات الكترونیكی
انتشارات الكترونیكی
شبكه پیمایی (Net surfing)
موتورهای كاوش
خدمات پایگاه های اطلاعاتی بر مبنای وب و غیره
منابع اطلاعات الكترونیكی پیوسته
پایگاه های اطلاعاتی پیوسته
بانك های اطلاعاتی پیوسته
جستجوی پیوسته متون
نصب كردن (انتقال داده ، یك برنامه و غیره از یك سیستم ذخیره با حجم زیاد به یك مخزن ذخیره با حجم كمتر)
فرمت های خروجی و غیره

ظ) كتابخانه های الكترونیكی: Electronic Library
كتابخانه ای كه نه تنها دستیابی به منابع مجموعه خود را فراهم می آورد، بلكه دستیابی به منابع دیگر مجموعه ها را نیز ممكن می سازد. .( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۲۳۷)مفهوم كتابخانه های الكترونیكی / كتابخانه های رقمی / كتابخانه های كامپیوتر مجازی: مزایا و عیوب آنها

ط) تحلیل هزینه و سود، تحلیل هزینه فایده Cost benefit analysis: فن مدیریت تحلیل هزینه صرف شده برای ارائه خدمت، برنامه یا فعالیتی با تعیین ارزش مالی و اجتماعی آنها. ( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۲۳۴)
هزینه جستجوی پیوسته در دنبال جستجوی پایگاههای اطلاعاتی CD – ROM
تناسب با كشورهای در حال توسعه و غیره

ی) ایجاد پایگاه های اطلاعاتی و بومی:
روش شناسی و تكنیك ها
مشكلات و پیش بینی ها (چشم اندازها)

ك) دسترسی عمومی به فهرست پیوسته (Online public access to catalogs (OPAC
فهرست همگانی پیوسته: فهرستی كه اطلاعات آن در پایگاه داده های رایانه ای ذخیره شده است و می تواند از طریق پایانه راه دور مستقیما مورد استفاده استفاده كنندگان قرار گیرد. .( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۶۷)MARC (فهرست نویسی ماشین خوان): نظام فهرست نویسی كتابخانه كنگره امریكا با همكاری كتابخانه بریتانیا و برای تولید پیشینه های كتابشناسی ماشین خوان ایجاد شده است. ( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۶۳)


۵- نیازهای تجربی دم دست / آموزش استفاده كننده:
موضوعات فوق الذكر، برای آموزش به كتابدارانی كه در انواع مختلف كتابخانه ها مراكز اطلاع رسانی ، كار می كنند ، قطعی نیستند و سایر موضوعات متعدد می توانند بر اساس نیاز جامعه در سطح گسترده آن در نظر گرفته شود. اما آموزش استفاده كنندهدی یعنی تجربی برای استفاده از فن آوری های جدید كه ضروری هستند در مقابل آموزش صرف تئوری تأكید می شود. استفاده واقعی از تجهیزات ، ابزارهای الكترونیكی ، ابزارها و فن آوری ها، واقعاً برای كتابدارانی كه واسط بین روشهای اطلاعات و استفاده كنندگان نهایی هستند سودمند و مفید است.


۶- مدت آموزشی:
مدت آموزشی برای مؤلفه های نامبرده آن ، بایستی مابین ۶ تا ۱۲ هفته باشد. آموزش بایستی فشرده (متمركز)، مهارتهای اطلاعاتی و مهارت های حرفه ای را شامل شود. مدت مذكور می تواند به صورت یكسره یا تدریجی باشد به استفاده كنندهدی بودن توانایی های كاركنان، امكان شمار زیاد كتابداران از كتابخانه ها برای اهداف و سایر عوامل مربوطه سازمان مادر كتابخانه بستگی دارد.

Zohreh Gholami

۷- نمایندگی هایی كه آموزش را برگزار می كنند:
دوره های آموزشی كوتاه مدت بایستی توسط نماینده های ملی معتبر معروف سازماندهی شوند، مانند مراكز دكومانتاسیون ملی. مراكز اطلاع رسانی ملی، گروههای علوم كامپیوتری و استفاده كنندهدها در دانشگاهها ، موسسات فنی و مهندسی و سایر سازمان های یكسان / مؤسسه هایی كه تسهیلات تشكیلات سازمانی رضایت بخشی را دارند. انجمن های ملی كتابداران و انجمن كتابخانه های ایالتی می توانند همچنین، چنین برنامه های آموزشی تدارك دیده ای را بعهده بگیرند كه اینها می توانند تسهیلات زیر ساختی مورد نیاز و نیروی انسانی ماهر برای این اهداف برنامه ریزی كنند. سازمانهای تجاری ، بازرگانی و خصوصی بندرت برای آموزش در نظر گرفته می شوند.مگر اینكه نمایندگی های فوق الذكر برای این هدف وجود نداشته باشند.

هدف نخستین این سازمانهای بازرگانی بدست آوردن پول است. بنابراین هزینه ها و مخارج در مقایسه با نتایج و عملكرد بسیار بالا است. اما برخی از كتابخانه های بزرگ همچنین می توانند با فكر تولید چنین برنامه های آموزشی با استفاده از ساختمان های شان و بكارگیری متخصصانی كه برای آموزش آماده هستند، داشته باشند با شرط به اینكه تسهیلات تشكیلات سازمانی مورد نیاز موجود باشند یا می توانند اداره شوند به طور قراردادی و با رضایت متخصصانی كه این آموزش را انجام می دهند. برنامه های آموزشی بوسیله نمایندگی ها و سازمانهای بین المللی مشخص مثل برنامه ِALP برنامه های پیشرفت كتابخانه های جهان سوم – IFLA فدراسیون بین المللی انجمنها و موسسات كتابداری ، مدارس تابستانه برای كار اطلاعاتی پیشرفته.IFLA: International Federation of Library Associations and Institutions فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات كتابداریFID: International Federation for Information and Documentation فدراسیون بین المللی اطلاعات و دبیزش (فید): سازمان غیر انتفاعی و غیر دولتی كه در دوم سپتامبر ۱۸۹۵ در بروكسل به عنوان موسسه بین المللی كتاب شناختی تاسیس گردید. در سال ۱۹۲۴ تبدیل به یك فدراسیون گردید و در سال ۱۹۳۸ به نام فید خوانده شد.

این فدراسیون در نتیجه كار بر روی رده بندی UDC: Universal Decimal Classification به وجود آمد و هدف آن به شرح زیر است:
۱. گردآوردن كتابداران و سازمانهای كلیه كشورها برای رفع مشكلات آنها در مورد دبیزش و هماهنگ كردن كوشش های آنان در این مورد.
۲. بهبود بخشیدن به جنبه های عملی و نظری دبیزش در كلیه ابعاد و شكل ها به منظور ایجاد شبكه دبیزش(دكومانتاسیون).
۳. تدوین راهنما های اساسی برای كاركرد سازمان های عضو.
۴. سامان بخشیدن به مبادله علمی اطلاعات بین سازمانهای عضو.
۵. هدایت كنفرانسهای مربوط به دبیزش.
۶. تدوین و توزیع و فروش پیایندها و كتابهای مربوط به دبیزش.
۷. همكاری با سازمانهایی كه در رشته های ذیربط فعالیت دارند.
۸. هموار كردن راه برای رسیدن به اهداف فوق چه از نظر تدوین خط مشی و نشان دادن شیوه كار و چه از نظر مسائل حقوقی.
۹. مهمترین فعالیت آن در حال حاضر گسترش و تدوین رده بندی دهدهی جهانی دیوییUniversal Decimal Classification:UDC است. ( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۲۳۱)

Unisist: United Nations Information System in Science and Technology

این سازمان در نتیجه مطالعه مشترك یونسكو و شورای بین المللی اتحادیه های علمی پایه ریزی شد. در هفدهمین اجلاس كنفرانس عمومی یونسكو به تصویب رسید دارای ۵ هدف زیر است:
۱. بهبود وسایل ارتباط داخلی نظام ها
۲. بهبود انتقال اطلاعات
۳. تربیت نیروی انسانی متخصص اطلاع رسانی
۴. بهبود و گسترش ساست اطلاعاتی علمی و شبكه های ملی
۵. كمك ها خاص به كشورهای در حال رشد.
۶. یكی از برنامه های فراگیر و دراز مدت یونیسیست تدوین برنامه استاندارد امور اطلاع رسانی است كه تكمیل آن باید منجر به یك نظام اطلاعات علمی جهانی بشود. ( كنین، ۱۳۷۸، ص. ۴۵۷ ۴۵۶)

برنامه های UNESCO – PGI سازمان تربیتی ، علمی و فرهنگی ملل متحد و غیره. در قسمت های مختلفی از دنیا همچنین می توانند هدایت شوند. برخی اوقات ، كه خیلی مفید و مؤثر هستند.


۸ – روز آمد كردن مكرر و مهارت ها و آموزش تخصصی:
از آنجایی كه فن آوری های پیشرفته خیلی سریع تغییر می كنند و تجهیزات و امكانات بسیار پیچیده مرتباً توسعه داده می شوند. بسیار ضروری است كه مهارتها و آموزش برای اداره و اجرای یكسان روز آمد شوند.آن خیلی مشكل است بسامد فراوانی یا تكرار مشخصی برای روز آمد كردن چنین آموزش حین خدمت را پیشنهاد كرد. اما هر وقت تجهیزات جدید با نسخه جدید آن تهیه می شود ، آموزش مورد نیاز برای هدایت و اداره یكسان می بایست به طور یكنواخت بعهده گرفته شود یا به منظور كارشناسی و كارایی برای انجام برنامه ، ریزی شود. این بایستی به استفاده بهینه از تجهیزات و سود بیشتر برای سازمان مادر و استفاده كنندگان نهایی در طولانی مدت هدایت یا منجر شود.


۹- آموزش برای استفاده كنندگان نهایی:
كتابداران، كامپیوترها ، شبكه ها ، پایگاه های اطلاعاتی ، بانك های اطلاعاتی ، انتقالات فایل ها ، ارتباطات ، جستجو یا كاوش متون و بهره برداری از فن آوری های بسیار پیشرفته را نه تنها برای استفاده خودشان بكار می گیرند ، بلكه بیشتر برای آنهایی كه به آنها نیاز دارند بكار می برند. آنها بعنوان واسط و میانجی ، بعنوان كارگزاران اطلاعاتی ، بعنوان اشاعه دهندگان اطلاعات و بعنوان حلقه ارتباطی بین تولید كنندگان اطلاعات و استفاده كنندگان نهایی اطلاعات ایفای نقش می كنند.هیچ شك و تردیدی وجود ندارد ، چنین آموزشی برای كتابداران خیلی ضروری و حیاتی است. اما بعد از كسب آموزش لازم در حوزه های فهرست شده فوق یا روز آمد كردن یكسان ، آنها نبایستی این مهارتها را نه فقط برای خودشان بكار ببرند بلكه این آموزش ها را برای پژوهشگران ، مدرسین ، دانشمندان و تكنو كرات ها و سایر استفاده كنندگان بالقوه كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی در محدوده سازمان هایشان بكار گیرند. آموزش توسط كتابداران به استفاده كنندگان نهایی می تواند آنها را بی نیاز ، مستقل ، ماهر و مطمئن ساخته و وسایل برای ذخیره سازی ، بازیابی، انتقال و فرایند اطلاعات مورد نیاز ، در مواقع نیاز ، دامنه ، پوشش ، جامع ، استراتژی كاوش و فرمت خروجی را كنترل و هدایت كنند. این چنین برنامه و برنامه ریزی می بایست خصوصیت حرفه ای كتابخانه / مراكز اطلاعاتی / سازمان مربوط باشد. آموزش استفاده كننده نهایی می تواند در مراحلی بهترین گروه ، بعد از فواصل منظم برنامه ریزی شود. اما فقط استفاده كنندگان بالقوه كتابخانه برای این هدف می بایست در نظر گرفته شود. این نه تنها به استفاده زیاد از منابع كتابخانه ، امكانات و تجهیزات هدایت خواهد شد ، بلكه فشار كار كتابخانه بر نیروی انسانی شاغل در كتابخانه را كاهش دهد. این را ه را برای توسعه خدمات كتابداری و اطلاع رسانی بطور مؤثر و نتایج بهتر را فراهم كند. این چنین آموزش و برنامه های آموزش استفاده كننده به طرح ها و توسعه های ملی كلی منجر خواهد شد.


۱۰- نتیجه:
در پایان مقاله ، ممكن است گفته شود كه هر برنامه آموزشی ، آموزش استفاده كننده برای موفقیتش به بیان اهداف به طور صریح، دسترسی به تسهیلات زیر ساختی ، مربی های كارآمد ، انتخاب دقیق روشهای تدریس و ارزشیابی نظام مند نیاز دارد. اهداف بایستی توسعه های جدید ، نیازها و سودهای نهایی را مد نظر داشته باشد.برای آموزش یا انتقال آموزش ، نمایش طرز كار و راهبرد عملی می بایست ترجیح داده شود. برنامه بایستی در معرض ارزشیابی قرار گیرد ، آنقدر كه باز خوراند برای اطلاع و توسعه وضعیتهای یادگیری آموزش را فراهم كند. در حقیقیت استفاده كنندگان كتابخانه نبایستی نادیده گرفته شوند یا در درجه دوم اهمیت تنزل مقام یا رتبه قرار بگیرند. آموزش كتابداران برای استفاده از فن آوری های جدید یك راه طولانی برای كمك به استفاده كنندگان نهایی در كشورهای در حال توسعه خواهند داشت. آموزش استفاده كننده بایستی به عنوان یك ابزار تمام كننده تلقی شود و نه در خودش به اتمام برسد؛ از این رو ، مهمترین عامل دستیابی به هدف نهایی یعنی ، استفاده بهینه از منابع ، اطمینان ، خودكفایی و صرفه جویی منجر به توسعه همه جانبه در سطح ملی و بین المللی است.



منبع اصلی:
۱.۶۷th IFLA Council and General Conference, August ۱۶ ۲۵, ۲۰۰۱. User education: training the librarians to use new technologies in the developing countries. available at: http://www.ifla.org/IV/ifla۶۷/papers/۱۰۳ ۱۲۶e.pdf

منبع تكمیلی:
كینن، استیلا ، فرهنگ فشرده علوم كتابداری و اطلاع رسانی، ترجمه و تدوین فاطمه اسدی كرگانی(تهران: نشر كتابدار، ۱۳۷۸)، ص. ۲۵۵.

نوشته: هانس راج چوپرا(Hans Raj Chopra:Reader, Department of Library & Information Science Panjab University Chandigarh, India)

گردآوری، ترجمه و تدوین: حسن صیامیان عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و افسانه شهرابی كارشناس علوم كتابداری و اطلاع رسانی


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کشورهای در حال توسعه Developing countries

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات علوم اقتصادی, Economy Articles

0 ارسال
2375 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:16:05 - 06/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
داروی جدید «DRACO» یک روش درمانی جدید برای درمان بیماری های ویروسی

نویسنده Zohreh Gholami در داروسازی

0 ارسال
1835 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 07:31:09 - 09/06/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری استفاده از کلید های Ctrl+Alt+Del در سیستم عامل لینوکس (Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Linux

1 ارسال
3307 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:36:04 - 08/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
استفاده‌ نادرست از مکمل‌های بدنسازی تهدیدی برای سلامت جوانان است

نویسنده Hooman Ghayouri در متفرقه

0 ارسال
1528 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:24:34 - 08/12/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
توسعه‌ پايدار چگونه‌ توسعه‌اي‌ است‌؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات منابع طبیعی

0 ارسال
1690 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:36:37 - 08/06/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
توسعه اجتماعی *توسعه مدرنيته و شهروندي*

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات علوم اجتماعی, Sociology Articles

0 ارسال
1266 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:58:13 - 08/04/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش استفاده از Remote Desktop...

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Windows xp

0 ارسال
2011 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:00:19 - 08/28/11
توسط
Amir Shahbazzadeh