رشد تدريجي حواس کودک و شناخت محیط

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 07:54:16 - 12/13/11

« تأثیر بازی در رشد و تکامل کودک | مهدكودك و مخدوش کردن حس اعتماد به نفس در كودكان »

0 اعضا و 2 کاربران مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

رشد تدريجي حواس کودک و شناخت محیط

وقتي کودکتان گوش‌هايش را نشان مي‌دهد، يا اگر وسيله‌اي که صدا مي‌دهد نشانش دهيد، اولين واکنشش اين است که آن را به سمت دهانش مي‌برد، او کم‌کم با استفاده از اندام‌هايش با دنياي واقعي ارتباط برقرار مي‌کند. اين نشانه‌ها از 3 ماهگي کودک آغاز مي‌شود؛ وقتي که او در حال رابطه برقرار کردن با جهان هستي است...


در سال اول زندگي، کودک مدام مشغول مکيدن و جويدن است و با استفاده از اين 2 روش، کم‌‌کم با مزه‌ها آشنا و يک قدم به دنياي بزرگ‌ترها نزديک‌تر مي‌شود؛ به اين معني که با اندامش با دنيا ارتباط برقرار مي‌کند و اين حالت برايش بسيار جديد است. حس چشايي و حس بويايي در اين مرحله با هم ارتباط دارند. او تمام چيزهايي که از جلوي زبانش رد شود، به سرعت مي‌قاپد و برايش چندان تفاوتي ندارد که خوراکي باشد يا نه. حس چشايي او مشغول تشخيص است؛ نوک سينه مادرش را مي‌گيرد و انگشتان خودش و حتي مادر را مي‌مکد. او نزديک به 3 ماهگي شروع به شناخت اشياي اطراف مي‌کند و اولين شناخت با کنجکاوي‌ لب‌هايش آغاز مي‌شود. در آغاز 7 ماهگي، علاقه‌مند مي‌شود به اشياي اطرافش دست بزند، حالا سن خرابکاري‌هايش فرا رسيده است و اندام‌هاي اصلي‌اش را تشخيص مي‌دهد و از آنها استفاده مي‌کند.


حس بويايي راه ديگر ورود به دنياي جديد
حس بويايي هم از مهم‌ترين حواس پنجگانه است. او در دومين هفته ورودش به اين دنيا، بوي مادر را تشخيص مي‌دهد پس حواستان باشد که فقط با شنيدن صدايتان قادر به تشخيص شما نيست. بيني‌ کوچک نوزاد از فاصله‌اي دور بوي شما را تشخيص مي‌دهد.


گوش‌ها وارد مي‌شوند
نوزاد از بدو تولد صداها را به خوبي تشخيص مي‌دهد. شايد حتي زودتر، چون در هفته ششم بارداري او مي‌تواند صداها را تشخيص دهد و در 9 ماهگي، نسبت به صداها با حرکت‌هايي مانند جابه‌جا شدن و لگدزدن واکنش نشان مي‌دهد. با يک بازي ساده، حس شنوايي او را تحريک کنيد؛ در يک دستتان يک اسباب‌بازي رنگي بگيريد و در دست ديگرتان يک اسباب‌بازي صدادار، خواهيد ديد او بلافاصله به سمت اسباب‌بازي صدادار برمي‌گردد و به آن اسباب‌بازي عکس‌العمل نشان مي‌دهد. با وجود اين او از صداهاي بلند چندان خوشش‌ نمي‌آيد و اولين واکنشش به چنين صداهايي گريه کردن خواهد بود. نوزاد بيشترين واکنش را به صداي مادرش نشان مي‌‌دهد و اين صدا را از هر صداي ديگري بهتر تشخيص مي‌دهد. او به اين صدا حساسيت بيشتري دارد و شک نکنيد خيلي از صحبت‌هاي مادر را در ذهنش به صورت ناخودآگاه ضبط مي‌کند. پس با او صحبت کنيد، از احساساتتان برايش بگوييد و با حرکات دست هم آن را نشان دهيد.


دريچه چشم‌ها به جهان هستي
در طول ماه اول، نوزاد در مدت‌هايي که بيدار است، چشم‌هايش را براي مدت بيشتري باز نگه مي‌دارد. او در حال تحت تسلط درآوردن اندام‌هايش است و از طريق خنده‌هاي شما، حرف زدن‌ها و عکس‌العمل‌هايتان راحت‌تر به‌وسيله اندامش با محيط ارتباط برقرار مي‌کند. در 6 ماهگي تقريبا ديد او کامل مي‌شود و اشکال 3 ‌بعدي را هم تشخيص مي‌دهد. در 3 ماهگي با دست‌هايش بازي مي‌کند. دالي‌موشه در اين سن به اين دليل که کودک با دست‌هايش ارتباط برقرار مي‌کند، بازي مناسبي است. در 4 ماهگي مي‌تواند اشياء را با دست جابه‌جا کند.


اتفاقات روي پوست
احساسات کودک شما با لمس کردن تکامل پيدا مي‌کند و مهارت‌هاي حرکتي او روزبه‌روز رشد مي‌کنند. ابتدا نمي‌تواند چيزي را ضبط کند اما از طريق پوستش و حس لامسه اين مهارت‌ها را فرامي‌گيرد. در اين زمان عاشق ماساژ است. بدن کوچکش را به آرامي ماساژ دهيد. در پايان 3 ماهگي کارهايي که با انگشتانش انجام مي‌دهد، برايش جذاب مي‌شود. در 5 ماهگي ارتباط نزديک‌تري با اشياي اطراف برقرار مي‌کند؛ ديوار را لمس مي‌کند، دستش را داخل آب فرو مي‌برد و مايع بودن را تشخيص مي‌دهد. در 11 ماهگي علاقه‌مند به پرتاب اشيايي است که شايد هنوز نمي‌تواند آنها را خودش بردارد. اولين قدم‌هاي او به دنياي جديد آغاز مي‌شود؛ شروع راه رفتن.



جعبه متن
منبع: Infant

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
لزوم شناخت کودک خود

نویسنده guld118 در اجتماعی

0 ارسال
880 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:27:55 - 12/14/17
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رشد تربیتی کودک

نویسنده Zohreh Gholami در تربیت کودکان

0 ارسال
1775 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:35:34 - 09/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تأثیر بازی در رشد و تکامل کودک

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات سنی کودکان

0 ارسال
1776 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:15:41 - 12/31/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ترفندهای مهم برای رشد مغز کودک

نویسنده lemonn در اخبار و مطالب روز

0 ارسال
754 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 21:29:52 - 05/27/18
توسط
lemonn
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تاثیر آموزش موسیقی بر رشد ذهنی کودک

نویسنده شیوا ایروانیان در روانشناسی کودک

0 ارسال
2094 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:10:45 - 11/01/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
شناخت خواستگار دروغگو

نویسنده Hooman Ghayouri در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1560 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:27:31 - 07/23/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کتاب خوانی کودک - فایده کتاب خوانی کودک

نویسنده mahsa71moradi در معرفی کتاب کودکان

0 ارسال
872 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:35:19 - 04/03/18
توسط
mahsa71moradi