وسایل مورد نیاز برای ساخت آکواریوم جمعی

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 16:07:35 - 07/28/11

« چگونه یک آکواریوم ساخته شده را راه اندازی کنیم؟ | آکواریوم جمعی و ماهی های سازگار با هم »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

وسایل مورد نیاز برای ساخت آکواریوم جمعی
(بخش اول)

14.jpg

در این مقاله سعی می شود اصول اولیه و گونه های مورد استفاده در تانک های جمعی معرفی گردد. یکی از بهترین امتیازات داشتن تانک جمعی اینست که گونه های جالب از سراسر جهان را در یک تانک جمع آوری می کنید که هم می تواند به عنوان ویترین و هم به عنوان یک آکواریوم زیبا مورد استفاده قرار گیرد.

شما باید قبل از خرید آکواریوم در مورد ماهی مورد نظر تحقیق کنید که می توانید اطلاعات مورد نیازتان را در مقالات سایت یافته و در صورت به وجود آمدن سوالی برای شما آن را در انجمن های تخصصی ماهی و آکواریوم مطرح نمایید.


جامعه:
یک جامعه چیست ؟ فرهنگ لغت Websters جامعه را اینگونه تعریف می نماید:
جمعیت تعامل انواع از افراد (به عنوان گونه) در مکان معمول است.
ما به عنوان نگه دارنده ی ماهی این معنا را گسترش داده و بیان می کنیم آکواریوم جمعی ، مجموعه ای از ماهی ها و گیاهان مختلف است که در کنار یکدیگر هستند ، اما لازم نیست زیستگاه آنها در همان منطقه ی جغرافیایی باشد.

اکنون پس از بررسی تعریفات به جزئیات می پردازیم:

برنامه ریزی:
قبل از شروع به ساخت آکواریوم جمعی خود، باید درک روشنی از آنچه از تانک خود انتظار دارید و تنظیمات اولیه ی ایجاد یک آکواریوم داشته باشید. اولین هدف از آکواریوم جمعی باید فراهم آوردن محیط سالم ، با ثبات و بدون تنش برای طیف وسیعی از ماهی ها باشد. هدف دوم از راه اندازی آن، چینش آکواریوم به طریقی است که نمایشی زیبا و لذت بخش داشته باشد و شما به آن افتخار کنید.


وسایل و تجهیزات:
هر آکواریومی در هر سایزی می تواند برای راه اندازی یک تانک جمعی تنظیم شود، اما به یاد داشته باشید تانک های بزرگتر اجازه ی انتخاب گونه ها و تعداد بیش تری از ماهی ها را به شما می دهند. هم چنین مزیت آکواریوم بزرگ پایدار بودن بیولوژی و کمتر بودن نوسانات شیمیایی آن است. برای نمونه ما از یک تانک 20 گالنی ( 75 لیتری ) با اندازه های 40*30*60 سانتی متر استفاده می کنیم. مانند تمامی مخزن های دیگر تانک جمعی به فیلتراسیون، گرمایش ، روشنایی و پوشش به عنوان تجهیزات اولیه نیاز دارد.


فیلترها:
پیش نهاد ما استفاده از یک فیلتر خارجی (اکسترنال) قدرتمند است چرا که استفاده از آنها راحت بوده و فیلتراسیون را به خوبی انجام می دهند. فیلتر شما باید قادر باشد در یک ساعت حداقل 4 بار آب آکواریوم شما را از خود عبور داده و گردش دهد که برای مثال تانک نمونه ی ما به یک فیلتر با ظرفیت چرخش حداقل 80 گالن آب در ساعت احتیاج دارد. البته معمولاً اعدادی که روی جعبه فیلترها برای نمایش میزان گردش آب توسط فیلتر نوشته می شود، میزان واقعی نیست.
استفاده از فیلترهای زیر شنی در تانک توصیه نمی شود، مخصوصاً تانکی که در آن گیاهان طبیعی کاشته خواهد شد.


بخاری یا آبگرمکن:
شما نیاز به یک درجه حرارت پایدار در آکواریوم دارید که به طور متوسط بخاری با قدرت دو تا چهار وات برای هر گالن آب می تواند درجه حرارت آب را در حالت متعادل نگه دارد. برای تانک نمونه ی ما بخاری با قدرت 100 وات مناسب است.


نور پردازی:
لامپ های فلوئورسنت (مهتابی) برای تانک مناسب است که می توانید آنها را در اندازه ها و رنگ های مختلف بیابید. اگر شما قصد نگهداری از گیاهان طبیعی دارید، به دو تا چهار وات روشنایی برای شاداب نگه داشتن آنها نیاز دارید. این مثال بدین معناست که شما بیش از یک مهتابی نیاز دارید. قدرت جدید لوازم را فشرده می کند و توان ایده آل برای گیاهان را فراهم می کند. اگر شما از گیاهان پلاستیکی استفاده می کنید، یک نور نسبی کافی خواهد بود.


پوشش:
برای آکواریوم درپوش مورد نیاز است، چرا که ماهی را در تانک نگه داشته (از پریدن ماهی به بیرون جلوگیری می کند) و سبب کاهش تبخیر آب تانک می شود. دو نوع پوشش در دسترس است، پوشش پلاستیکی کاپوتی که منطبق بر تانک بوده و می تواند آن را جذاب جلوه دهد و درپوش شیشه ای که متناسب با چارچوب آکواریوم ساخته می شود.

توصیه ما استفاده از درپوش شیشه ای به دلیل چند کاره بودن آن است، شما می توانید وسایل روشنایی را به آن اضافه کنید و آنها را از جلو تا عقب برای تنظیم مناسب انتقال دهید، تمیز نگه داشتن آن هم خیلی آسان است. درپوش های پلاستیکی جذاب هستند ولی اجازه ی افزودن نور اضافی به تانک را نمی دهند.


راه اندازی:
راه اندازی تانک نیاز به طی مراحل طبیعی طرح ریزی شده دارد. محل قرارگیری تانک را عاقلانه انتخاب کنید. شما به یک محل بدون نور مستقیم آفتاب احتیاج دارید تا از افزایش بیش از حد جلبک ها جلوگیری کنید. از استقامت محل مورد نظر برای قرار گیری تانک اطمینان حاصل کنید، چرا که هر گالن آب 8.3 پوند ( 3.73 کیلوگرم ) وزن دارد.

تانک را ایستاده قرار داده و سطح آن را کنترل کنید، چون مخزن ناهموار سبب شکستن شیشه می شود. شن ها را به خوبی شسته و تمامی رسوبات را از آنها جدا کنید. برای تانک نمونه ی ما به 20 پوند شن (یک پوند شن برای هر گالن) نیاز داریم. (یک پوند معادل 0.45 کیلوگرم است، پس تقریباً برای هر گالن به نیم کیلو شن نیاز است.) اگر قصد نگهداری از گیاهان طبیعی را دارید ، زمان مناسب برای اضافه کردن تقویت کننده، همانند خاک ها و کودهای مخصوص گیاهان آکواریومی است تا مدت زمان زیادی برای گیاهان تانک شما موارد لازم تغذیه فراهم باشد.

سنگ ها و درث فود ( چوب آب خورده ) را اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که سنگ ها حاوی کالسیت یا کربنات آهک نباشند تا با حل شدن در آب سبب افزایش PH شوند. تانک را به آرامی توسط شلنگ یا سطل پر کنید و سعی کنید به دکوراسیون آسیبی نرسانید. زمانی که آب به حداقل ارتفاع لازم برای استفاده از بخاری و فیلتر رسید، می توانید از آن ها استفاده کنید. بخاری را شب روشن نگه دارید تا دما را ثابت کند. اگر شما از گیاهان مصنوعی استفاده می کنید ، می توانید آنها را در تانک بچینید تا مخزن تقریباً آماده شود.

هنگامی که آب تانک به ثبات رسید می توانید گیاهان طبیعی را به تانک اضافه کنید. درپوش و مهتابی تانک را قرار دهید که ممکن است بخواهید از تایمر برای تنظیم مهتابی استفاده کنید تا زمان نگهداری آکواریوم کمتر شود. اجازه دهید سیستم چند روز کار کند تا هرگونه گازهای اضافی حل شده در آب از بین رود.

Zohreh Gholami

(بخش دوم)

اضافه کردن ماهی:

روش معمول آماده سازی آکواریوم جمعی، آکواریومی شامل ماهی ها و گونه های گیاهی از طیف گسترده ی جغرافیایی است که شبیه آن چیزی است که خواهان آن هستیم و به آن احتیاج داریم.
خواهان آن هستیم و به آن احتیاج داریم؟ به این معنی که مطمئن شوید جامعه ی شما ماهیانی دارد که PH، سختی، دمای مورد نیاز و سایر عادت های یکسان دارند.
یک جمع سیچلاید را نباید با جمع تترا مخلوط کنید، مگر آنکه بخواهید یک جمع از سیچلایدهای چاق داشته باشید. PH و سختی آب را می توان تا حدی تغییر داد، اما امروزه بیش تر ماهی ها در فلوریدا و سنگاپور تکثیر می شوند و به گونه ای هستند که می توانند با شرایط متعادل تانک وفق بگیرند. به طور متوسط آب تانک ماهیانی که تکثیر می شوند، راحت تر از آب آن ها در محدوده بومی آنها است. این بدان معناست که ماهی می تواند در PH و سختی بالای آب زنده بماند که ایده آل تانک جمعی ما می باشد.

این برای شما که مایل به داشتن ترکیب رنگی کاملی از ماهیان هستید مناسب است، هم چنین شما خواهان جایگیری ماهی ها در مکان های مختلف تانک هستید . شما ماهیانی می خواهید که در کف ، میانه و بالای آب حرکت کنند. این می تواند شامل ماهیان سرزنده و موقر، شبگرد و روزگرد، بزرگ و کوچک باشد ، فقط در مورد هر چیزی به خاطر داشته باشید آنها باید درخور تعریف جامعه ی مناسب باشند.

اکنون می توانیم در مورد اضافه کردن ماهی برنامه ریزی کنیم . در ابتدا باید دید تانک شما ظرفیت پذیرش چه تعداد ماهی را داراست ؟ این سوال آسان به نظر می رسد ولی تا به حال بحث های زیادی در مورد آن شده است.

اما قاعده ی کلی برای ظرفیت پذیرش تانک =
برای هر گالن (3.78 لیتر ) آب ، یک ماهی بالغ با اندازه ی نیم تا یک اینچ ( 2.54 سانتی متر ) مناسب است.

 
تعداد در مورد گونه های ماهی ، فیلتراسیون و مدیریت تانک متفاوت است، هم چنین باید جا به جایی آب ناشی از شن ها و دیگر تزئینات را در نظر بگیرید. تانک 20 گالنی نمونه ی ما تنها 16 گالن آب در خود جای می دهد. به یاد داشته باشید که یک ماهی یک اینچی که تا شش اینچ رشد کرده ، به عنوان شش اینچ از ظرفیت محاسبه می شود . تانک 20 گالنی ما بین 8 تا 16 اینچ ماهی نگه می دارد.

همه ی مخازن قبل از ورود ماهی باید طی یک چرخه ی بیولوژیک برای زندگی ماهی ها امن شوند که معمولاً با اضافه کردن تعداد کمی از ماهیان مقاوم، اجازه ی سکنی گزیدن به باکتری ها در تانک داده می شود.


اطلاعات بیش تر در مورد چرخه ی نیتروژن
قبل از اینکه به خرید ماهی اقدام کنید ، طرز رفتار آن ها را مشاهده کنید و مطمئن شوید آن ها بیمار نیستند ، باله های آن ها به طور کامل باز است و فعالانه شنا می کنند. هم چنین می توانید از فروشنده بخواهید مقداری غذا به آن ها دهد تا غذا خوردن ماهی ها را هم مشاهده کنید. بیماری ها و انگل ها در فروشگاه های ماهی خیلی رایج هستند، بنابراین دانستن اطلاعات کافی در این مورد ضروری است . اطلاعات بیش تر در مورد بیماری ها

در شرایط ایده آل شما باید تانک قرنظینه داشته باشید ، جایی که ماهی تازه وارد را به مدت یک ماه در آن نگه می دارید تا به انگل ها و بیماری ها ( در صورت وجود در بدن ماهی ) اجازه ی نمایان شدن دهید و در این صورت بتوانید ماهی را با داروی مربوطه درمان نمایید.

هنگامی که شما در نهایت ماهی خریداری می کنید ، آنها باید در کیسه های پلاستیکی پر از هوا باشند و نباید آن ها را مستقیماً به تانک انتقال دهید. با توجه به اینکه دما و PH آب تانک شما متفاوت است، عاقلانه است اجازه دهید کیسه 20 دقیقه در روی آب شناور باشد، سپس می توانید کیسه را باز کنید، ماهی و آب را درون ظرف کوچکی بریزید و طی یک ساعت به آرامی مقداری از آب تانک به آب ظرف اضافه کنید ، چرا که با این کار به ماهی اجازه می دهید تا بدن خود را با تفاوت پارامترهای آب تانک شما وفق دهد . پس از این کارها شما می توانید ماهی را به تانک انتقال دهید، ولی هرگز نباید آبی که ماهی را با آن خریداری کرده اید به تانک بریزید و بهتر است آن ها را به آرامی گرفته و به تانک انتقال دهید.


ماهی های مناسب:
در اینجا لیستی از ماهیان مناسب برای نگهداری در آکواریوم های جمعی آماده کرده ایم که باید در نظر داشته باشید ماهیان زیادی هستند که می توانند در تانک جمعی شما قرار گیرند و تنها باید خوب در مورد آن ها تحقیق نمایید. در اینجا حداکثر طول رشد ماهی ها ذکر شده تا شما بتوانید با توجه به ظرفیت تانک خود برای خرید آنها برنامه ریزی کنید. توجه داشته باشید بسیاری از این ماهیان (همچون تتراها) ترجیح می دهند در گروه های شش تایی و بیش تر نگهداری شوند و لازم است در برنامه ریزی خود این نکته را نیز مد نظر داشته باشید.


19.jpeg
تترا ها ( Tetras )
20.jpeg

سیپرینید ها (CYPRINIDS)

500px-Cypriniddiagram.jpg
گربه ماهیان (CATFISH)


گونه های دیگر (OTHER SPECIES)
small_18499.jpg


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
وسایل مورد نیاز در یک آکواریوم

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات علوم دریایی

0 ارسال
5325 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:22:29 - 07/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آکواریوم جمعی و ماهی های سازگار با هم

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات علوم دریایی

1 ارسال
49587 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:43:23 - 07/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نرم افزارهای مورد نیاز برای طراحی سایت

نویسنده noyasystem در زبان های برنامه نویسی

0 ارسال
1211 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:00:34 - 08/06/17
توسط
noyasystem
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت باشگاه ورزشی سهامی خاص

نویسنده kara در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
686 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:30:48 - 11/29/18
توسط
kara
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تغذیه مادر در دوران شیردهی ، برای شیردهی موفق و تامین مواد مغذی مورد نیاز ...

نویسنده Mandana در اخبار مامایی

0 ارسال
1347 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:24:31 - 08/05/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مدارک مورد نیاز برای صدور اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی در اداره ثبت شرکت

نویسنده kisa در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
959 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:30:21 - 01/28/18
توسط
kisa
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چه مدارکی جهت تشکیل پرونده مالیاتی مورد نیاز است؟

نویسنده متا در مقالات حسابداری, Accounting Articles

1 ارسال
1160 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:48:09 - 07/08/17
توسط
متا