آیا رژیم های کم کالرى موجب کاهش وزن افراد مى شود؟

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 12:20:14 - 06/29/11

« برای افزایش اشتها چه باید کرد؟ | راه های جلوگیری از افزایش وزن »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

آیا رژیم های کم کالرى موجب کاهش وزن افراد مى شود؟

آلمانى ها تقریباً هر سال ۲ میلیارد یورو صرف خرید محصولات غذایى سبک یا کم کالرى (Light) مى کنند. اما برخلاف ادعاى تولیدکنندگان آنها، مصرف اینگونه محصولات، تاثیر چندانى در پایین آوردن وزن افراد ندارد. در بازار فروش امروز، پنیر، نوشیدنى، ماست، سیگار و حتى نوع بسته بندى مواد غذایى را مى توان کم کالرى در نظر گرفت.

بسیارى از مصرف کنندگان بر این باورند که مصرف محصولات غذایى کم کالرى موجب کاهش وزن افراد مى شود اما کمتر کسى مى داند که اصطلاح کم کالرى، از نظر قانونى، یک اصطلاح تعریف شده و رسمى نیست. در مورد محصولات کم کالرى تنها میزان کالرى آنها مطرح نیست بلکه میزان چربى و قند موجود در آنها نیز حائز اهمیت است. اصطلاح کم کالرى تنها در مورد محصولات غذایى کم کالرى صادق نیست و مواد غذایى دیگرى نیز مجازند که برچسب کم کالرى بگیرند. به عنوان مثال محصولاتى که محتوى اسیدکربنیک یا نمک طعام کمترى هستند یا حتى دسرها را نیز مى توان در زمره محصولات کم کالرى قرارداد (دسرها هنگامى که گاز نیتروژن، زده شده و وزن حجمى آنها کاهش مى یابد چون هواى بیشترى را در خود جاى مى دهند حاوى کالرى کمترى مى شوند).

چیپس هاى رژیمى و کم کالرى گرچه در مقایسه با چیپس هاى معمولى ۴۰ درصد چربى کمترى دارند اما نسبت به دیگر مواد غذایى، هنوز هم از میزان چربى بسیار بالایى برخوردار هستند. بنابراین، کلمه Light در حقیقت به معناى سبک نیست، بلکه مفهوم آن سبک تر است. بنابر این آنچه در نظر اول، راه حل ایده آل مسایل تغذیه اى ما جلوه مى کند یک وعده توخالى بیشتر نیست. حتى زمانى که واقعاً میزان چربى مواد غذایى مصرفى ما، مثلاً با خوردن پنیر کم چربى، کمتر شود این عملاً بدین معنا نیست که وزن بدن کاهش مى یابد. دانشمندان علم تغذیه معتقدند که بدن ما به این سادگى ها گول نمى خورد. سیستم عصبى روده، میزان کالرى وارد شده به این ارگان را ثبت مى کند. اگر بدن ما در مقایسه با حالت عادى، انرژى کمترى به دست آورد، خواستار وعده هاى اضافى غذا شده و در نتیجه اشتهاى ما افزایش مى یابد. مطالعات صورت گرفته در دانشگاه هاروارد آمریکا، پیش تر، این تئورى را تایید کرده است.

شیوه تغذیه افراد، وزن آنها و چگونگى استفاده بدنشان از مواد غذایى، به عوامل مختلفى من جمله سیستم تنظیم کننده هورمون Leptin بستگى دارد. شیوه عمل این سیستم به این ترتیب است که سلول هاى پرچربى،مقدار زیادى لپتین ترشح مى کنند.

این هورمون از طریق خون به هیپوتالاموس در مغز میانى منتقل شده و به مرکز اشتها پیام مى دهد که ذخایر چربى کامل هستند و نیازى به خوردن یک وعده دیگر نیست. در عین حال سوخت و ساز بدن افزایش مى یابد و به این ترتیب کالرى بیشترى در بدن به مصرف مى رسد. سلول هاى خالى چربى عمل عکس را فعال مى سازند.

گاهى اوقات استراتژى استفاده از مواد کم کالرى، در مورد خوردن شیرینى جات نیز خود را نمایان مى سازد. تجربیات ما نشان داده است در افرادى که با استفاده از مواد شیرین کننده مشابه، قصد دارند میزان کالرى مصرفى را کاهش دهند اشتهاى بسیار زیادى به مواد شیرین به وجود مى آید. بررسى هایى که تاکنون انجام گرفته اند نتایج ضد و نقیضى را ارائه کرده اند. کارشناسان امر هنوز هم دلیل مشخصى براى بروز این پدیده ندارند.

اینکه مواد غذایى محتوى کالرى کمتر، به صورت خودکار منجر به کاهش وزن افراد نمى شوند، به افکار و روان آنها نیز ارتباط دارد. محصولات کم کالرى اغلب به عنوان مجوزى براى خوردن بدون حد و مرز تلقى مى شوند. باید تذکر دهیم که حتى مواد غذایى اى که کاملاً عارى از چربى هستند نیز مى توانند به خاطر میزان شکر خود، شمار کالرى ها را افزایش دهند. از سوى دیگر، چربى ها براى یک تغذیه سالم، غیرقابل چشم پوشى هستند: چربى ها براى ساختمان غشاى سلول ها ضرورى اند، آنها آجرهاى سازنده هورمون ها و مواد شیمیایى پیک در درون بدن هستند و برخى از ویتامین ها نیز تنها از طریق حل شدن در چربى ها جذب بدن مى شوند.

در میان چربى ها آنهایى را مى توان توصیه کرد که مملو از اسیدهاى چرب اشباع نشده بوده و میزان کلسترول خون را کاهش مى دهند. روغن تهیه شده از گیاه Rapeseel و روغن زیتون و همچنین روغن هاى به دست آمده از بدن ماهى ها که داراى اسیدهاى چرب محتوى اومگا ۳ هستند بهترین مثال از چربى هاى حاوى اسیدهاى چرب اشباع نشده بوده و براى سلامت قلب نیز بسیار مفید هستند. بنابراین در پایان متذکر مى شویم که در انتخاب محصولات کم کالرى تنها به میزان کالرى آنها نباید توجه داشت بلکه مقدار چربى موجود در این مواد غذایى نیز باید در نظر گرفته شود.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تغذیه, Nutrition Articles

2 ارسال
9412 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:43:53 - 10/09/18
توسط
ahantop
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
برای کاهش وزن و دوری از بیماری های قلبی ، رژیم غذایی قرمز و بنفش مناسب ...

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1721 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:51:56 - 08/12/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آیا امگا 3 به کاهش وزن کمک می کند؟

نویسنده Ariya7 در متفرقه

0 ارسال
445 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:03:47 - 05/13/19
توسط
Ariya7
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آیا گرما و لباس زیاد مانع بیماری افراد می شود؟

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1627 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:48:25 - 12/08/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
گوجه فرنگی پخته مانند داروی استاتین (statins ) موجب کاهش کلسترول خون می شود

نویسنده Hooman Ghayouri در خوراکیها

0 ارسال
2032 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:31:21 - 08/04/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مصرف مرتب پسته ، موجب کاهش قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی...

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1783 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:52:47 - 08/05/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رژیم غذایی ویژه خانم های باردار دچار اضافه وزن و چاق

نویسنده Zohreh Gholami در تغذیه مادر در دوران بارداری

0 ارسال
4619 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:15:26 - 01/07/12
توسط
Zohreh Gholami