کاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 10:52:03 - 06/29/11

« وسایل مورد نیاز برای ساخت آکواریوم جمعی | بررسي اثر مصرف پودر زنجبيل بر مقاومت بر انسولين و پروفايل چربي »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

کاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل (1)

رژیم های غذایی غنی از پروتئین متداول که نامناسب و نامتعادل می باشند، شامل موارد زیر است :

الف: رژیم Banting
در این برنامه ی غذایی، مصرف آب و مایعات محدود شده و روزانه یک کیلو گوشت کم چربی و لخم و صد گرم سبزیجات توصیه می شود.

ب: Cooley- KUR یا بخور تا لاغر شوی
در این روش لاغری، مواد مجاز عبارت است از گوشت، تخم مرغ، غذاهای تهیه شده از سبزیجات مختلف، شیر کم چربی، آب میوه و یک برش کوچک نان سبوس دار، ولی استفاده از قند و شکر و فراورده های آردی به طور کامل منع شده است.

ج: رژیم ابداعی Gaylord Hauser
مواد غذایی توصیه شده ی رژیم ابداعی، عبارت است از گوشت، شیر تازه ی غنی شده با پودر شیر بدون چربی، سالاد، میوه و روزانه بین 3-1 عدد تخم مرغ. علاوه بر مواد نام برده شده، افزودن جوانه ی گندم، مخمر آبجو، ماست و ملاس سیاه تهیه شده از نیشکر جهت تقویت، تاکید می شود، اما به طور کلی مصرف فراورده های آردی، شکر و قند منع شده است.

د: Hollywood – KUR
دراین برنامه ی رژیم لاغری، امکان کاهش 6 تا 7 کیلو از وزن بدن در مدت 18 روز نوید داده شده است، به شرطی که در طول ادامه ی رژیم فقط از تخم مرغ، گوشت بدون چربی، سبزیجات خام و به ندرت یک برش نان تست استفاده شود.

هـ : رژیم تخم مرغ
روزانه 6-2 عدد تخم مرغ( سه روز در هفته)، فقط یک برش نان به علاوه گوشت، سبزیجات و میوه جات میل می شود.

و: رژیم ماهی
دو روز پی در پی در ناهار و شام نیم کیلو ماهی ( یعنی روزانه یک کیلو ماهی )، به علاوه مقدار کمی میوه و آب میوه توصیه شده است و بقیه ی ایام هفته می بایست از یک رژیم کم کالری، کم چربی و کم کربوهیدرات استفاده شود.

به طوری که ملاحظه می شود تمام رژیم های پر پروتئینی نام برده شده و صدها رژیم لاغری با ساز و کار مشابه که اسمی از آنها آورده نشده است، با وجود اثرات سریع کاهش وزن و عدم احساس گرسنگی در کسانی که رژیم می گیرند، به علت نامتعادل بودن آنها از یک طرف و افزایش یا کاهش شدید سطح ترکیبات مختلف خون و مایعات و بافت های بدن از طرف دیگر، ایجاد خطرات شدید و عارضه های جبران ناپذیری می کنند؛ در نتیجه به هیچ وجه به طور روتین و بلند مدت توصیه نمی شوند. خصوصاً اینکه به کارگیری چنین روش تغذیه ای برای افرادی که زمینه ای ارثی و یا اکتسابی بیماری های کلیوی، قلبی، عروقی و کبدی دارند، حتی برای مدت محدودی ممکن است مرگ آفرین و معلولیت زا باشد. از طرف دیگر وزنی که به سرعت کاهش پیدا کرده، دوباره در مدت کوتاهی حتی بیشتر از قبل افزایش پیدا خواهد کرد، آن هم باعوارض جدید!


مواد غذایی که به طور نامتعادل و نسنجیده در این برنامه ها وجود دارند، چه تاثیراتی بر بدن فرد می گذارند؟

1- گوشت هایی که به مقدار فراوان و بدون محدودیت، مصرف می شوند، علاوه بر ترکیبات سمی که در روند چرخه های متابولیکی عادی خود به وجود می آورند، سرشار از چربی و ملکول های پورین بوده که عامل ایجاد اسید اوریک و زمینه ساز نقرس و سنگ های اورات در کلیه ها می باشند؛ به ویژه به علت عدم وجود مواد قندی لازم و کافی و افزایش ترکیبات کتونی، دفع اسید اوریک از طریق کلیه ها نیز محدود و مهار می شود.

2- مصرف زیاد چربی ، چه به صورت کره، روغن و خامه و چه به صورت ترکیبات گوشت، تخم مرغ، شیر، ماست و پنیر پرچربی عامل افزایش بیش از حد سطح چربی خون، چه به صورت کلسترول و چه به صورت تری گلیسیرید شده و باعث تصلب شرایین، فشار خون، بیماری های قلبی- عروقی، کلیوی و حتی پانکراس می شوند که به طور ثانویه نیز ممکن است زمینه ی ابتلا به بیماری قند ایجاد شود.

3- عدم تعادل و تناسب در تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، همچنین کاهش مصرف شدید فیبرهای محلول و نامحلول که می بایست به طور روزمره جهت فعالیت طبیعی دستگاه های بدن در جیره غذایی روزانه گنجانده شوند، باعث افزایش اختلالات گوارشی به صورت یبوست های طولانی مدت و عدم تامین ویتامین های محلول در آب و املاح حیاتی و غیره می شوند.

باید توجه شما را به این موضوع مهم جلب کنم که رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن رژیمی است که به موازات از بین بردن چربی های اضافی بدن، باعث به هم خوردن تعادل بین سایرمواد مغذی مورد نیاز میلیاردها سلول بدن و یا کمبود آنها نشود.

Zohreh Gholami

کاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل (2)

از جمله برنامه های غذایی به کار برده شده جهت کاهش سریع وزن، روش دکتراتکینز(Atkinse) می باشد که به علت عدم احساس گرسنگی و کاهش سریع وزن بدن، بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول و کم حوصله بوده و بدون توجه به پیامدهای زیان بار آن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار داده شده و می شود. در این برنامه ی غذایی با حذف کامل یا کاهش شدید مواد حاوی قندهای ساده و مرکب و گنجاندن فراوان پروتئین ها و چربی ها، از یک طرف به علت امکان خوردن غذا به مقدار دلخواه و از طرف دیگر به علت عدم احساس گرسنگی ناشی از تجمع مواد کتونی یا ستونی رضایت افراد رژیم گیرنده جلب می شود. تاثیر ترکیبات کتونی بر ایجاد بی اشتهایی و بی میلی، در روند ادامه ی رژیم پر پروتئین و چربی به قدری چشمگیر می باشد که پس از مدتی رژیم گیرندگان خودبخود مقدار غذای خود را تا حد ایجاد سیر منفی انرژی دریافتی کاهش می دهند. انجام این رژیم لاغری در پنج مرحله پی در پی به صورت زیر توصیه شده است:


مرحله ی اول رژیم دکتر اتکینز
مرحله ی اول عبارت است از: حذف کامل مواد قندی ساده و مرکب (کربوهیدرات ها) به هر شکل و صورتی از برنامه ی غذایی روزانه - مصرف بدون محدودیت تخم مرغ و انواع گوشت های قرمز و سفید - بهره گیری از خامه، کره، روغن نباتی یا حیوانی و مایونز تا حد ظرفیت و اشتهای رژیم گیرندگان. در این مرحله از رژیم، فقط به مقدار بسیار محدودی از سالادی که حاوی کاهو، خیار، کرفس، تربچه و پیاز با سس (حاوی مقدار زیادی روغن) باشد، استفاده می شود.

مرحله ی دوم
در مرحله ی دوم نیز مثل مرحله اول، مصرف بدون محدودیت گوشت ها و روغن ها وهمچنین تخم مرغ مجاز بوده و فقط بین 8-5 گرم کربوهیدرات یا قند و چند پره ی گردو و مقدار بسیار محدود و ناچیزی گوجه فرنگی میل می شود.

مرحله ی سوم
در این زمان علاوه بر مواد غذایی مراحل قبلی، مقدار یک دوم تا دو سوم لیوان سبزیجاتی مانند کدوی سبز، انواع کلم های مختلف، لویبای سبز، فلفل دلمه ای، بادمجان، اسفناج و گوجه فرنگی به صورت مخلوط یا جداگانه اضافه می شود و از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج به قدری اجازه داده می شود که جمع کل کربوهیدرات دریافتی از 16-10 گرم تجاوز نکند ( یک کف دست نان به طور تقریبی 15 گرم کربو هیدرات دارد).

مرحله ی چهارم
در این مرحله مقدار کربوهیدرات یا قندهای ساده و مرکب را تا حد 30-20 گرم در روز افزایش داده و از این جهت علاوه بر مواد گوشتی و پروتئینی و چربی ها رژیم گیرندگان می توانند دو روز در هفته مقدارمحدودی انواع توت، طالبی و گریپ فورت مصرف کنند.

مرحله پنجم
در مرحله ی آخر، ضمن ادامه ی تاکید بر مصرف بدون محدودیت مواد چربی و پروتئینی مانند انواع گوشت ها، تخم مرغ، کره، خامه و سس مایونز، کربوهیدرات دریافتی را تا حد 25 تا 30 گرم افزایش می دهند. بدین ترتیب امکان مصرف یک برش نان یا چند قاشق برنج در طول روز فراهم می شود.

اگرچه با اجرای دقیق و کامل این رژیم لاغری، امکان کاهش وزنی به مقدار 10- 8 کیلوگرم در کوتاه مدت میسر می شود، ولی به علت خطرات فراوان وعوارض جبران ناپذیر ناشی از چنین برنامه ی تغذیه ای نامتعادلی، سلامتی رژیم گیرندگان مورد تهدید قرار می گیرد. هر چند به علت وضعیت خاص برنامه های روزانه در این رژیم و استفاده ی بدون محدودیت از غذاهای خوش مزه و پرچرب و عدم احساس گرسنگی ، رضایت رژیم گیرندگان جلب می شود و بسیار راضی می شوند، ولی امروزه چنین برنامه ای منسوخ و ممنوع شده است؛ زیرا عوارض زیادی برای سلامتی جسم و جان افراد ایجاد می کند.


مکانیسم اثر و خطرات و صدمات احتمالی رژیم دکتر اتکینز
به علت دریافت ناکافی مواد کربوهیدراتی و سوخت ناقص چربی های فراوان مصرفی، مواد کتونی دربدن انباشته می شوند که از یک طرف به علت تاثیر بر مرکز اشتها، باعث کاهش اشتها و عدم رغبت به غذاخوردن در رژیم گیرندگان می شود و از طرف دیگر کلیه ها را تحت تاثیر قرار داده و دفع اسید اوریک حاصل از تجزیه ی مواد پروتئینی حاوی پورین را مهار می کند. بدین ترتیب حجم اسید اوریک در خون و مایعات بدن افزایش یافته و در افراد مستعد برای ابتلا به بیماری نقرس، باعث ایجاد این بیماری یا حمله شدید آن می شود. مصرف بدون محدودیت انواع روغن ها و چربی های حاوی اسیدهای چرب اشباع شده، سطح تری گلیسریدها و کلسترول به ویژه کلسترول بد یا LDL را افزایش داده و سطح کلسترول خوب، یعنی HDL را کاهش می دهد که خود زمینه ساز و ایجاد کننده ی گرفتگی عروق خونی، فشارخون، بیماری های قلبی، کلیوی و سکته های مغزی می باشد.عوارض دیگری که می توانند در اثر پیروی ازاین روش کاهش وزن یا رژیم های مشابه ایجاد شوند، عبارتند از: یبوست شدید، هموروئید، بدبویی نفس، ریزش مو، آزردگی کبد، عصبانیت شدید و عدم تحمل دیگران و دهها عارضه و صدمات دیگر. در ضمن افرادی که به موازات اجرای چنین برنامه ی نامتعادل و نامناسبی، مکمل های ویتامینی و املاح دریافت نمی کنند، به گرسنگی های پنهان سلولی و تبعات ناشی از تخلیه ی کامل ذخیره بدن از این مواد حیاتی و بیماری های ناشی از آن دچار خواهند شد.

ahantop

اگر به قصد لاغری موضعی به سراغ دکتر تغذیه می روید و حتی بعد از ارائه رژیم لاغری توسط پزشک باز هم به نتیجه ی مطلوب نرسیدید احتمالا یکی از قطعات پازل را نچیده اید.
همچنان که وزن‌تان کمتر می‌شود و با توصیه های دکتر تغذیه پیش می روید روی افزایش فعالیت‌های ورزشی بیشتر تمرکز کنید. ادامه‌ی این روند و داشتن یک زندگی پرتحرک می‌تواند به مهم‌ترین بخش لاغری موضعی تبدیل شود.
بهترین ورزش برای لاغری موضعی ران یا چربی‌های لگن و شکم انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های هوازی به ورزش‌هایی گفته می‌شود که برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه ضربان قلب شما را به ۶۵ تا ۸۰ درصد حداکثر ظرفیتش می‌رسانند.

بهترين زمان انجام تمرينات هوازی برای لاغری موضعی

بهترين زمان انجام تمرينات هوازی صبح ناشتا يا بعد از تمرينات با وزنه مي باشد به علت اينكه در اين زمان قند خون در پايين ترين حد خود قرار داشته و بدن مجبور به استفاده از بافت چربي براي تامين سوخت خود مي باشد.
توجه داشته باشيد در تمرينات هوازي ضربان قلب بايد بين ٦٥٪ تا ٨٠٪ ماكزیمم ضربان قلب خودتان باشد كه در بازه انجام تمرينات هوازي قرار گيرد. توصيه ميشود حداقل مدت انجام تمرينات هوازي ٢٠ دقيقه باشد.

چگونه در زمان بی‌حوصلگی انگیزه ورزش کردن پیدا کنیم


همه کسانی که ورزش می‌کنند، می‌دانند که گاهی اوقات بی‌حوصلگی و کسل بودن مجال ورزش کردن را نمی‌دهد. هر چقدر که با انگیزه، فعال و عاشق ورزش باشید، چنین شرایطی برای شما پیش خواهد آمد. آنچه که شما در این شرایط انتخاب می‌کنید می‌تواند میزان آمادگی جسمانی شما و یا پس رفت در این زمینه را رقم بزند.
در این شرایط می‌توان خود را به صورت‌ها و راه‌های مختلف ترغیب کرد تا هر طور که شده و هر میزانی که شده ورزش را انجام داد.
ورق گالوانیزه

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آیا رژیم های کم کالرى موجب کاهش وزن افراد مى شود؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تغذیه, Nutrition Articles

0 ارسال
1533 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:20:14 - 06/29/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
برای کاهش وزن و دوری از بیماری های قلبی ، رژیم غذایی قرمز و بنفش مناسب ...

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1721 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:51:56 - 08/12/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تمرینات HIIT بهترین روش برای لاغری و کاهش وزن

نویسنده Ariya7 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
588 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:05:14 - 06/02/19
توسط
Ariya7
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رژیم غذایی ویژه خانم های باردار دچار اضافه وزن و چاق

نویسنده Zohreh Gholami در تغذیه مادر در دوران بارداری

0 ارسال
4619 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:15:26 - 01/07/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رژیم لاغری آنلاین

نویسنده berooz24 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
828 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:45:33 - 08/05/18
توسط
berooz24
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
راه های کاهش وزن توسط ورزشکاران

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تربیت بدنی

0 ارسال
1369 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:09:05 - 07/25/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
سفت کردن پوست بعد از لاغری و رژیم

نویسنده guld118 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
676 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:53:44 - 01/07/18
توسط
guld118