گل کاکتوس و شیوه نگهداری آن

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 12:45:01 - 06/26/11

« گل آماريليس (Amaryllis) و پرورش آن | آشنايي با گياهان پيازي »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

در بین گیاهان بی شماری که در روی زمین می رویند، گروهی به علت کم نیاز بودن و داشتن شکل ویژه و روش زندگی مخصوص به خود، سادگی نگهداری و پرورش و در عین حال داشتن زیبائی خاص و گلهای بسیار دلفریب، لطیف و زیبا ، دارای امتیازات بسیار ارزنده ای می باشند. این گیاهان با ذخیره کردن آب و مواد غذائی بیشتر در بافت های خود قابلیت بردباری و سازگاری زیاد داشته و مخصوصاً در برابر خشکی و کم آبی بسیار مقاوم هستند.
 

4.png

اکثر این گیاهان را کاکتوس ها و یا دیگر گیاهان گوشتی تشکیل می دهند. این گیاهان در سرتاسرکره زمین از بیابان های خشک آمریکا و آفریقا تا انتهای قاره آسیا به چشم می خورند و عجیب اینکه شکل جالب و گلهای لطیف و فوق العاده زیبا و رنگین این گیاهان بیش از حد دل انگیز و سحرآمیز است و نظر هر بیننده را به خود جلب می کند.

رویشگاه های طبیعی اکثر این گیاهان در نقاطی از بیابان های خشک کره زمین قرار دارد که میزان بارندگی در آنها بسیار کم است و سالیان سال حتی قطره بارانی در آن نمی بارد ولی وجود این گیاهان گوشتی و برخی کاکتوس ها می توانند چنین شرایط سخت زیستی را با بردباری شگفت انگیز تحمل نمایند و زنده و زیبا بمانند. نگهداری و پرورش، مراقبت و تکثیر این گیاهان نیز بسیار آسان است واین خود باز هم امتیاز بزرگی برای آنها بشمار میرود . در قرن بیستم توجه مردم جهان به کسب اطلاعات هرچه بیشتر دربارهٔ این گیاهان بطور قابل ملاحظه ای بالاتر رفته است. به طوری که با تشدید پدیده آپارتمان نشینی در جهان و کمبود فضای کشت و کار گیاهان برای شهرنشینان، پرورش و نگهداری گیاهان کم نیاز جالب و زیبا اهمیت خاصی پیدا کرده است. تأسیس حرارت مرکزی ( شوفاژ ) در منازل و آپارتمان ها نیز محیط بسیار مساعدی در منازل و آپارتمان ها برای نگهداری و پرورش این قبیل گیاهان بوجود آورده است . تجربه نشان داده است که اکثر گیاه گوشتی و کاکتوس ها را می توان در شرایط منزل و آپارتمان بخوبی نگاه داشته و وادار به گل دادن نمود.

در کشور ما ایران تا ۳۰ ـ ۴۰ سال اخیر گیاهان این گروه چندان مورد توجه نبود ولی اخیرأ همگام با مردم جهان، دوستداران و خواستاران بسیاری برای این گیاهان در کشور ما به وجود آمده و بر تعداد جمع آوری کنندگان و پرورش دهندگان این گیاهان افزوده شده است. گیاهان گوشتی و کاکتوس ها همه یک جور نیستند و هریک به جنس یا تیره ای از گیاهان تعلق داشته و دارای ویژگی خاصی است که دانستن آنها کار نگهداری و تکثیر گیاه را آسان تر می نماید. علاوه بر شکل ظاهری شیوه رویش، زمان گل دادن، میزان تولید گل و غیره در آنها با شرایط محیط زیست به شدت بستگی دارد. دانشمندان گیاه شناس هریک از گونه های این گیاهان را با نام علمی و ویژگی های گیاهی می شناسند. ولی اشخاص با ذوق که به جمع آوری این گیاهان می پردازند، آنها را غالباً با مقایسه شکل ظاهری و از روی شباهتی که به هم دارند، تمیز می دهند.

در برخی از این گیاهان شکل ظاهری نیز در سنین جوانی و پیری متفاوت است و این پدیده مشکل بزرگی از نظر شناخت و تشخیص آنها بوجود می آورد. تکثیر غالب این گیاهان به وسیله کاشتن بذر است ولی می توان گونه هائی از آنها را به وسیله قلمه زدن و پیوند نیز زیاد کرد. شکل، اندازه و زمان گل دهی و شیوه ازدیاد کاکتوس ها و گیاهان گوشتی در گلدان و در باغ ها با آنچه که در طبیعت و رویشگاه های طبیعی صورت میگیرد ، بسیار متفاوت است . البته در رویشگاه های طبیعی ابعاد این گیاهان بزرگتر است و حتی آنها گاهی گیاهان غول آسائی را مانند درختان جنگلی تشکیل میدهند . مردم عادی همه گیاهان گوشتی راظاهرأ جزء کاکتوسها بشمار میآورند. ولی باید دانست که همه کاکتوسها گیاهان گوشتی هستند ، در صورتیکه همه گیاهان گوشتی جزء تیره کاکتوسها نیستند و برخی از آنها جزء تیره های دیگر گیاهی مانند : تیره سوسن ها ، آناناس ها ، آماریلیس ها ( نرگس ها ) و غیره می باشند.

به هرحال از ویژگی های همه این گیاهان این است که آنها روشنائی پسند هستند و شدت و مدت تابش نور خورشید در شیوه رویش و گلدهی آنها بسیار مؤثر است. برخی از آنها نیز از آفتاب شدید لطمه بسیار میبینند و سایه روشن را ترجیح می دهند . آبیاری فراوان و مداوم باعث رشد سریع و افزایش بافتهای گیاهی آنها شده و مانع گل دادن به موقع و منظم آنها می گردد.

مراقبت های لازم: اکثر گیاهان گوشتی و کاکتوس ها پس از گذراندن استراحت زمستانی در فروردینماه فعالیت و رشد خودرا آغاز میکنند . بویژه این شروع رویش از نیمه دوم فروردین ماه به بعد شدیدتر میشود. بنابراین شایسته است که این مرحله از زندگی کاکتوسها و گیاهان گوشتی مورد توجه قرار گیرد. در این ماه که فصل زمستان را پشت سر گذاشته گیاه در گلدان بوده خاک آن مرتباً شسته شده، گلدان از ریشه گیاه پُر شده و عرصه زندگی برای دوره جدید رویش گیاه تنگ تر شده است. بنابراین باید آنرا از گلدان زمستانه بیرون آورد و به تناسب بزرگی بوته آن ، گلدان جدیدی را برای آن در نظر گرفته و گلدان را عوض کرد . با تعویض گلدان ، ریشه در مجاورت خود خاک جدید و غنی و حاصلخیز پیدا کرده و به راحتی رشد خود را آغاز می نماید و حاصل رشد آن گسترش قسمت های گیاه می باشد .

برای کاشت این گیاهان گلدانهای سفالی معمولی با ابعاد متفاوت بهترین گلدانها هستند زیرا از جدار متخلخل آنها اولا رطوبت اضافی گلدان به بیرون نشت کرده سلامت ریشه گیاه را تأمین می کند و ثانیأ هوا میتواند وارد فاصله خاکدانه های گلدان شده و در اطراف ریشه تهویه کافی صورت گیرد. در برخی از کشورهای اروپایی و صنعتی که گلدانهای سفالی کم است کاکتوسها و گیاهان گوشتی را معمولا در ظروف و گلدانهای پلاستیکی میکارند ولی باید گفت که در این صورت رشد گیاه کاهش یافته و گیاه ضعیف و ناتوان می گردد و مدتهای مدیدی کوچک و بدون گسترش باقی میماند . از نظر خاک کاکتوسها به خاکهای آلی و کودهای حیوانی زیاد نیاز چندانی ندارند و در روی خاکهای معدنی نیز بخوبی می رویند و گل می دهند.

▪ بنابراین برای انتخاب خاک گلدان آنها مخلوط های زیرین را پیشنهاد می کنیم که بر حسب در دسترس بودن میتوان از آنها استفاده نمود.

۱) خاک باغچه یک قسمت، ماسه رودخانه یک قسمت، خاکروبه (پوسیده زباله یا کمپوست ) یک قسمت.
۲) گاهی شرکتهای تولید گل و گیاه ، خاکهای مورد نیاز گلدانهای کاکتوسها و گیاهان گوشتی را از پیش آماده و در کیسه هایی به خریداران عرضه می کنند.
▪ ترکیب این خاکها معمولا عبارتست از:
خاک رس یک قسمت، ماسه رودخانه یک قسمت، خاک آوار یک قسمت.
ودر صورتی که خاک رس در دسترس نباشد مقداری خاکستر چوب به آن اضافه می کنند. یاد آوری می کنیم که خاک رس و خاکستر چوب هریک دارای مقادیر کافی از مواد معدنی غذایی گیاهان مانند: سیلیس، پتاسیم، سدیم، آهک، فسفات ها و غیره در بر دارند که جذب این مواد توسط گیاهان در استقامت آن ها و همچنین در خوش رنگ شدن گل و ازدیاد گل ها و غیره اثرات رضایت بخشی دارند.
۳) خاک زباله ( کمپوست ) پوسیده یک قسمت ، مقداری پیت (خاک مخصوص گلکاری که تا مدتی رطوبت متعادل را در خود نگهمیدارد ) و یک قسمت ماسه رودخانه .
مقدار خاک رس باید فوق العاده کم باشد چون عده ای از گیاهان گروه کاکتوسها وگیاهان گوشتی از جمع شدن رطوبت در خاکهای رسی آسیب میبینند. بهرحال تعویض گلدان سبب می شود که کاکتوسها و گیاهان گوشتی بزودی گسترش یافته و بزودی گلدار شوند و گلهای زیبا و درخشان و فراوان تولید نمایند .


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
اصول نگهداری کاکتوس در منزل

نویسنده شیوا ایروانیان در مقالات کشاورزی, Agriculture Articles

0 ارسال
12147 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:24:11 - 12/14/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
کاکتوس (Cactus)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کشاورزی, Agriculture Articles

1 ارسال
2071 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:02:38 - 06/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شیوه انشاء نویسی در ابتدایی (مطلب آموزشی)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات شعر و ادبیات, Poem & Literature Articles

1 ارسال
4531 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:39:36 - 06/28/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شیوه جدید در درمان بیماری کبدی کشنده

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

0 ارسال
1592 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:32:57 - 11/17/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شیوه های ارتباطی درست با خانواده همسر

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات روانشناسی, Psychology Articles

0 ارسال
956 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:57:35 - 11/18/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شیوه های مختلف پیشگیری از انواع هپاتیت

نویسنده گلی 70 در پزشکی

0 ارسال
783 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:25:57 - 12/11/16
توسط گلی 70
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
نگهداری گیاهان آپارتمانی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کشاورزی, Agriculture Articles

1 ارسال
2473 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:29:08 - 06/27/11
توسط
Zohreh Gholami