آنژیوگرافی چیست؟

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 11:40:22 - 08/15/11

« لامپ اشعه ی X و مکانیسم تولید اشعه ی X | مفاهیم علم رادیولوژی »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی نوعی بررسی توسط اشعه X از ساختمان های عروقی است که در آن از عروق خونی بوسیله تزریق یک ماده حاجب یددار تصویربرداری می شود. اولین آنژیوگرافی انجام شده تنها یکسال پس از کشف اشعه x در سال 1895 توسط روتنگن و دروین انجام گرفت. دو دانشمند اطریشی به نام Kindenthal ، و Haschek در سال 1896 برای اولین بار تصویر آنژیوگرافی از یک دست قطع شده را منتشر کردند. متاسفانه چون ماده حاجب مناسب و بی خطر برای تزریق داخل رگ انسان وجود نداشت و از طرفی کاتتریزاسیون یا تعبیه سورن در داخل رگ وقت زیادی می گرفت سال ها گذشت تا آنژیوگرافی به طور روتین انجام شود.

در سال 1928 یعنی حدود 30 سال بعد آنژیوگرافی مغز توسط Moniz انجام گرفت. در سال 1929 توسط Forssman آنژیوگرافی قلب برای اولین بار انجام شد. نهایتاً در سال 1953 یعنی 155 سال بعد با ابداع روش سلدینگر (Seldinger ) برای کاتتریزاسیون عروقی و نیز کشف ماده حاجب ید دار ارگانیک آنژیوگرافی به صورت یک کار تشخیصی روتین در آمد. امروزه جهت آنژیوگرافی بیمار در بخش آنژیوگرافی بستری شده و روی تحت مخصوص آنژیوگرافی می خوابد. جهت آنژیوگرافی نیازی به بیهوشی بیمار نمی باشد. ولی میتواند با تزریق داروی آرامبخش اضطراب بیماران پر استرس قبل از شروع کار را کاهش داد.

آنژیوگرافی معمولاً با تزریق داروی بیحسی موضعی در ناحیه کشاله ران انجام می گیرد. به این صورت که سوزن از طریق پوست وارد شریان فمورال یا رانی شده و بعد از خروج خون یک سیم راهنما به نام گاید وایر(gide wire ) وارد رگ می شود. سپس سوزن خارج شده و سیم راهنما در رگ باقی می ماند در مرحله بعد کاتتر یا یک لوله پلاستیکی نازک از طریق سیم راهنما وارد مجرای رگ شده و پزشک متخصص کاتتر را به سمت قسمت مورد نظر برای آنژیوگرافی نظیر شریان آئورت، شریان کلیه، شریان های قلب (عروق کرونر) شریان های مغز یا عروق اندام هدایت می کند. بعد از تزریق ماده حاجب به داخل کاتتر عکس برداری با اشعه x انجام می گیرد و در پایان کار کاتتر بیرون کشیده می شود و محل آن با دست برای چند دقیقه فشار داده می شود.آنژیوگرافی یک اقدام تشخیصی کم خطر و نسبتاً راحت و اغلب بدون درد است. گاهی در محل ورود کاتتر در کشاله ران بعد از آنژیوگرافی هماتوم یا لخته خونی ایجاد شده و تا چند روز پس از آنژیوگرافی درد و تورم موضعی در بیمار ایجاد می شود.

جهت انجام یک آنژیوگرافی موفق و بی خطر نکاتی را باید مد نظر داشت. بهتر است بیمار شب قبل از آنژیوگرافی با مصرف یک شام سبک خواب راحتی داشته باشد همچنین استحمام و رفع موهای زائد در ناحیه کشاله ران بایستی قبلاً انجام گیرد. مصرف دارو های رقیق کننده خون مثل آسپرین و وارفارین با نظر متخصص باید از قبل قطع گردد و در صورت سن بالا سابقه ناراحتی با تشخیص پزشک قبلاً مشاوره قلبی یا کلیوی انجام گیرد.انجام آزمایش خون، قند، اوره و کراتینین و تستهای انعقادی مورد نیاز است. بیمار صبح ناشتا بوده ولی داروهای قبلی بیمار از جمله داروی فشار خون، داروهای قلبی و یا انسولین بایستی با مشاوره پزشک مربوطه تجویز گردد. بعد از انجام آنژیوگرافی لازم است بیمار چند ساعت در بخش بدون حرکت بخوابد و با قرار دادن کیسه شن کوچک روی محل پونکسیون در کشاله ران مانع ایجاد خون مردگی و هماتوم شد. در صورت ایاد هماتوم در روزهای آینده توصیه می شود بیمار مدت بیشتری استراحت کرده و محل هماتوم با آب گرم ماساژ داده شود.


اصولاً انجام آنژیوگرافی برای چه مواردی انجام می گیرد و آیا روش های ساده تر و بی خطر تری بعنوان جایگزین آنژیوگرافی وجود دارد؟
آنژیوگرافی اصولاً برای تشخیص ضایعات عروقی از جمله انسداد عروقی ، تنگی ، ایجاد لخته و ترومبوز ، گشاد شدگی عروق یا آنوریسم یا ناهنجاریهای مادرزادی عروقی انجام می گیرد .گاهی نیز آنژیوگرافی جهت کشف علت و محل خونریزی در خونریزیهای دستگاه گوارش یا تصادف و ترومای عروقی است. آنژیوگرافی مغز معمولاً به دنبال خونریزی مغز جهت موارد مشکوک به آنوریسم مغزی صورت می گیرد.

گاهی نیز جهت بررسی خونرسانی ضایعات تومورال آنژیوگرافی صورت می گیرد. برای بررسی عروق میتوان از روشهای دیگری مثل سونوگرافی داپلر رنگی، سی تی آنژیوگرافی یا MR آنژیوگرافی نیز استفاده کرد. مثلاً امروزه با ابداع دستگاه های پیشرفته سی تی اسکن مولتی اسلایس می توان بررسی عروق کرونر قلب را با سی تی آنژیوگرافی انجام داد که البته ارجحیت هر روش برای هر بیمار با نظر متخصص مربوطه و شرایط خاص هر بیمار تعیین می گردد.

سی تی آنژیوگرافی با استفاده از تزریق ماده حاجب به ورید های سطحی دست و تنها در عرض چند دقیقه انجام می گیرد و نیازی به بستری شدن بیمار یا کاتتریزاسیون شریانی نمی باشد لذا عوارض آن کمتر و زمان انجام آن بسیار کوتاهتر بوده و تحمل آن برای بیمار بسیار راحت تر است. امروزه آنژیوپلاستی یا گشاد کردن تنگی عروق با بالون نیز در موازات آنژیوگرافی از طریق داخل عروقی انجام می گیردکه جایگزین روش های جراحی باز شده است.


حمیدرضا حقیقت خواه
جعبه متن
منبع: ایران رادیولوژی

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
ام‌آرآی *MRI* و اف ام آر آی *fMRI* و آنژیوگرافی تشدید مغناطیسی*MRA*

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات رادیولوژی

1 ارسال
17652 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:50:14 - 10/31/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
پارتیشن چیست؟مزایای پارتیشن بندی چیست؟

نویسنده partitionsaz در اقتصادی

1 ارسال
1851 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:54:07 - 04/28/19
توسط
sazeafzar
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
وب چیست؟

نویسنده alidahii در سرویس های اینترنت

0 ارسال
963 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:32:49 - 02/12/19
توسط
alidahii
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
فتق چیست ؟

نویسنده Mandana در پزشکی

0 ارسال
1504 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:14:37 - 08/02/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آدرس آی پی چیست؟ IP

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

1 ارسال
1609 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:03:54 - 06/28/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
Vector چیست...؟

نویسنده Amir Shahbazzadeh در 3D, وکتور(Vector) و فایل های PSD

0 ارسال
8322 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:25:13 - 08/24/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
گرید چیست؟

نویسنده kisa در مقالات حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
1248 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:50:06 - 01/02/18
توسط
kisa