موضوع: دانستنی های مالیاتی (قسمت هفدهم)تعاریف کلی در قانون مالیات بر ارزش افزوده  (دفعات بازدید: 452 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.


  • مدیر سایت
  • *****
  • ارسال: 1406
  • محبوبیت ارسالها : 514
  • جنسيت : آقا
  • تاریخ عضویت : 29/03/2012
    سالسال
« : ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰:۲۸ »
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، در قسمت شانزدهم مجموعه دانستنی های مالیاتی، کلیاتی از تاریخچه و
مفهوم مالیات بر ارزش افزوده مطرح گردید. در ادامه سعی خواهد شد سایر تعاریف و مفاهیمی که مودیان این
نظام مالیاتی در اجرای قانون با آن مواجه می شوند، مطرح گردد.
-۱ تعریف مودی در مالیات بر ارزش افزوده
فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به عرضه، صادرات یا واردات کالا و خدمات مشمول
قانون مالیات بر ارزش افزوده می کنند و طبق ضوابطی که سازمان امور مالیاتی اعلام می نماید مکلف به ثبت نام
می گردند، مودی محسوب می شوند.
-۲ اعتبار مالیات بر ارزش افزوده
مکانیزم اعتبار مربوط به مالیات بر ارزش افزوده چنین است که از مالیات دریافتی بابت فروش کالا و
خدمات می توان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی جهت خرید یا وارد کردن مواد و لوازم مربوط به فعالیت
اقتصادی را کسر نمود. به این ترتیب عملا شخصی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده است می تواند در
اظهارنامه مالیاتی مربوط (کسوری) را منظور دارد. مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت خریدها قابل احتساب
به عنوان اعتبار مالیاتی است، ضمنا اعتبار اقلام کالاهای مفقود یا منهدم شده یا به زیان فروخته شده در صورت
احراز قابل اعمال خواهد بود.
-۳ سازوکار مالیات بر ارزش افزوده و عوارض کالاها و خدمات
مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که درشمار مالیات های غیر مستقیم قرار می گیرد. از
سوی دیگر عوارض کالاها و خدمات، عوارضی است که بر روی قیمت فروش کالاها و خدمات مشمول اعمال و بر
اساس درصدی از قیمت دریافت می شود.
طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، کلیه عرضه کنندگان، ارائه دهندگان و همچنین واردکنندگان و
صادرکنندگان کالاها و خدمات مشمول، علاوه بر ارزش افزوده، باید عوارضی را نیز به عنوان عوارض شهرداری ها
و دهیاری ها بپردازند؛ و این عوارض پرداختی همانند مالیات بر ارزش افزوده قابل تهاتر و استرداد می باشد و از
۲
هر فعال اقتصادی به فعال اقتصادی دیگر در طول زنجیره واردات، تولید و توزیع انتقال می یابد، تا نهایتا به
مصرف کننده منتقل و توسط وی پرداخت شود. بنابراین، پرداخت کنندگان واقعی این عوارض نیز مصرف
کنندگان کالاها و خدمات مشمول هستند و فعالان اقتصادی حاضر در زنجیره، تنها عاملان انتقال این عوارض به
مصرف کننده نهایی می باشند و وجهی را به عنوان عوارض موضوع این قانون از محل فروش های خود پرداخت
نخواهند کرد.
-۴ عرضه کالاها و خدمات مشمول
عرضه و فروش و همچنین واردات و صادرات کلیه کالاها و خدمات (به استثنای کالاها و خدمات معاف)
مشمول این نظام مالیاتی است. منظور از عرضه کالا و انتقال کالا از طریق هر نوع معامله و منظور از ارائه
خدمات، انجام خدمت برای دیگران در قبال دریافت ما به ازاء (نقد یا غیر نقدی) می باشد. بنابراین، به جز کالاها
و خدمات معاف که عمدتا کالاها و خدمات اساسی سبد مصرفی خانوار به ویژه خانوارهای کم درآمد می باشند،
سایر کالاها و خدمات، مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون این نظام مالیاتی می شوند.
-۵ عرضه کالاها و خدمات خاص مشمول
مطابق قانون، انواع سیگار و محصولات دخانی، انواع بنزین و سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز و نفت
کوره به عنوان کالاهای خاص مدنظر قرار گرفته شده است. این کالاها دارای نرخ مالیات و عوارض متفاوتی
نسبت به نرخ عمومی می باشند و مالیات و عوارض پرداختی بر روی خرید آنها نیز تحت شرایط خاص به عنوان
اعتبار تلقی می گردد.
-۶ عرضه کالاها و خدمات غیر مشمول
کالاها و خدماتی که مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت مالیات معاف شده اند، خارج از شمول
این نظام مالیاتی خواهند بود. یعنی در زمان عرضه و فروش کالاها و خدمات معاف، مبلغی به عنوان مالیات بر
ارزش افزوده از مشتریان و خریداران دریافت نمی شود.
-۷ دوره مالیاتی
مطابق ماده ( ۱۰ ) قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه یا فصلی
(بهار- تابستان- پاییز- زمستان)، تقسیم می شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است با پیشنهاد سازمان
۳
امور مالیاتی کشور مدت دوره مالیاتی را برای هر گروه از مودیان، دو یا یک ماهه تعیین نماید. درهر صورت،
مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده، باید حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ انقضای هر دوره، مالیات و
عوارض دریافتی و پرداختی طی آن دوره را با ارائه اظهارنامه ای به اداره امور مالیاتی مربوط اعلام و پرداخت
نمایند.
-۸ قلمرو نظام مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده، بر کلیه کالاها و خدمات مشمول قانون که در داخل کشور مصرف می شود، اعمال
می گردد، لیکن مطابق مواد ( ۶) و ( ۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه
اقتصادی از قلمرو اجرای این نظام مالیاتی خارج می باشند.
-۹ مالیات و عوارضی که با اجرای قانون مالیات برارزش افزوده برقراری آنها ممنوع یا حذف می شود
الف- برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات
که در قانون مالیات بر ارزش افزوده تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده است، ممنوع می باشد.
ب- برقراری عوارض به درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکت ها، سود اوراق مشارکت، سود
سپرده گذاری و سایر عملیات مالی اشخاص نزد بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز، توسط شوراهای
اسلامی و سایر مراجع ممنوع شده است.
ج- قوانین و مقررات مربوط به اعطای تخفیف یا معافیت از پرداخت عوارض یا وجوه به شهرداری ها و
دهیاری ها ملغی می شود.
د- مالیات بند (ه) ماده ( ۳) قانون موسوم به تجمیع عوارض از اول مهر ماه پس از تاریخ تصویب قانون
۱ درصد اصلاح و به مورد اجرا گذاشته شده است. / ۸۷ ) لغو و عوارض آن به نرخ ۵ /۳/ مالیات بر ارزش افزوده ( ۱
ه – مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده از اول مهر ماه سال ۱۳۸۷ قانون موسوم به تجمیع عوارض لغو و
برقراری و دریافت هرگونه مالیات غیر مستقیم و عوارض دیگر از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها و خدمات،
ممنوع می باشد.
۴
-۱۰ مالیات و عوارض خاص
مالیات و عوارض مستثنی که با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیات و عوارض خاص،
کماکان به قوت خود باقی هستند عبارتند از:
- عوارض خدمات حمل و نقل برون شهری مسافر در داخل کشور؛
- عوارض سالیانه خودروهای سواری؛
- عوارض و مالیات شماره گذاری خودرو؛
- دریافت وجوه جهت تمدید و یا اصلاح انواع کارت ها و مجوزها؛
- مالیات خروج مسافر از کشور؛
- عوارض فرودگاهی بلیط پروازهای داخلی؛
- مالیات نقل و انتقال خودرو؛
- عوارض آزاد راهها، عوارض موضوع ماده ( ۱۲ ) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو
۱۳۷۴/۱۲/ جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۶
- عوارضی که طبق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی در داخل آن مناطق اخذ می گردد.
- عوارض خاص آلایندگی: واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از
محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست (تا پانزدهم اسفند
ماه هر سال برای اجراء در سال بعد)، همچنین پالایشگاه های نفتی و واحدهای پتروشیمی، علاوه بر
مالیات بر ارزش افزوده و عوارض کالاها و خدمات، مشمول پرداخت یک درصد( ۱%) از قیمت فروش به
عنوان عوارض آلایندگی می باشند و مکلفند این عوارض را راسا پرداخت کنند و حق ندارند عوارض
مزبور را از خریداران دریافت و یا به عنوان اعتبار مالیاتی منظور نمایند.
عضو انجمن حسابداران خبره ایران   -     تلفن تماس : 2284 188 0917   -  شیراز