موضوع: نقطه سربسر  (دفعات بازدید: 459 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.


  • کاربر نیمه فعال
  • **
  • ارسال: 76
  • محبوبیت ارسالها : 10
  • جنسيت : خانم
  • تالار تخصصی حسابداری ایران
  • تاریخ عضویت : 07/12/2012
    سالسالسالسالسال
  • تخصص: حسابداری
« : ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱:۵۴ »
سلام
ببخشین سوالم در مورد این موضوع هستش که اگه بین میزان تولید و فروش تفاوت باشد چطور نقطه سرسر را محاسبه میکنند ؟

مگه نقطه سربسر را با فرض این محاسبه نمیکنند که تولید با فروش برابر است ؟
من هر جا مطالعه کردم بحث در خصوص این مورد (سربسر)را در شرایط پیش بینی بود ه است. و آیا در واقعیت این موارد قابل بررسی است ؟
  • مدیر سایت
  • *****
  • ارسال: 2011
  • محبوبیت ارسالها : 601
  • جنسيت : آقا
  • تاریخ عضویت : 29/03/2012
    سالسالسالسالسال
« پاسخ #1 : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱:۰۶ »
با سلام


يك پاسخ ساده :

نقطه سر به سر ، موقعيتي از توليد و مخارج انجام شده است كه سطح هزينه ها و سطح سود با هم برابري ميكند

يعني اينكه اگر بتوانیم  1.000  واحد از اين نوع كالا توليد كنيم در اين نقطه نه سود برده ايم و نه زيان

كه در شرايط مطلوب ، توليد بيشتر ، سود آوري را افزايش خواهد داد .


با احترام
  • مدیر ارشد بخش حسابداری صنعتی
  • *****
  • ارسال: 438
  • محبوبیت ارسالها : 268
  • جنسيت : آقا
  • تاریخ عضویت : 30/05/2012
    سالسالسالسالسال
« پاسخ #2 : ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳:۰۷ »
با سلام

همانطور که استاد بزرگوار بنده جناب اقای اکبرزاده فرمودند نقطه سربسر سطحی از تولید است که سطح هزینه با سطح درامد برایر است

وقتی صحبت از هزینه میشه در یک شرکت ما با بهای تمام شده و هزینه های اداری تشکیلاتی و مالی و توزیع و فروشی مواجه هستیم و وقتی صحبت از درآمد میشه منظور درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی است که هردوی اینها در یک دوره معین با هم قابل قیاس هستند .

برای تعیین نقطه سربسر آیه نازل نشده که ما هنگام براورد این محاسبات رو انجام بدیم  ولی اگه شرکتی بتونه برنامه ریزی دقیقی داشته باشه و با تنظیم یک بودجه مناسب برای فروش و هزینه هاش ؛ نقطه سربسر رو محاسبه کنه ، کمک شایانی به مدیریت شرکت قبل از تولید کرده است که این خود مستلزم داشتن واحد های مهندسی قوی - فروش - مالی و واحد برنامه ریزی متشکل و lمتحددر یک شرکته .

با این وجود شما بعد از یک دوره واقعی نیز میتونید نقطه سربسر رو محاسبه کنید .

در خصوص قسمت اول سوالتون که تفاوت بین فروش و تولید اگه باشه نقطه سربسر چی میشه ؟ (البته دو حالت متصوره یا فروش از تولید اون دوره کمتره یا بیشتر که یعنی علاوه بر فروش کل تولید از موجودی اول دوره هم فروش داشته ایم )

در شرایطی که میزان تولید با میزان فروش برابر نباشد برای بدست آوردن نقطه سربسر ؛ هزینه های ثابت تولید را نیز باید همانند هزینه های متغیر با حاشیه سود پوشش داد .

 حاشیه فروش هر واحد/ ((هزینه های ثابت + ( حجم تولید -حجم فروش سربسر) * هزینه ثابت ساخت هرواحد ))= نقطه سربسر


یه مثال براتون میزنم :

تعداد فروش = 2500 واحد
تعداد تولید = 2700 واحد
هزینه متغیر هر واحد = 1200 ریال
نرخ فروش هر واحد = 5400  ریال
هزینه های سربار ساخت =  2000000 ریال
کل هزینه های ثابت (جمع هزینه های سربار ثابت ساخت بعلاوه هزینه های ثابت از بخش اداری مالی فروش ) =3000000
در این حالت داریم :

اول نقطه سربسر رو برای حالتی حساب کنید که تعداد فروش رو در نظر میگیریم :
ابتدا حاشیه فروش :
نرخ فروش هر واحد - هزینه متغیر هر واحد =  4200 = 1200- 5400
نقطه سربسر :
هزینه های ثابت تقسیم بر حاشیه فروش = 714= 4200/3000000

حالا هزینه سربار ساخت هر واحد تولید شده :

هزینه سربار ساخت تقسیم بر تعداد واحد تولید شده = 740= 2700/2000000

حالا فرمول :(قسمت داخل پرانتز ) 1

( حجم تولید - حجم فروش سربسر )* هزینه سربار ساخت = ( 2700- 714)*740= -1469640

پرانتز 2:

1530360=1469640- 3000000

 جواب فرمول : (نقطه سربسر محصولات تولید شده )

364= 4200/1530360

موفق باشید
































بدون امضاء!