روش تحریر دفاتر قانونی و ثبت عملی در دفاتر

نویسنده مرادي, می 05, 2013, 11:38:50 قبل از ظهر

« اطلاعیه مهم: مهلت ارائه الکترونیکی صورت معاملات (خرید، فروش و قراردادها) سال 1391 لغایت 31/3/1392 تمدید شد. | تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان 92 »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

مرادي

درود و خسته نباشید بر همکاران محترم    لطف کنید آموزش تحریر دفاتر قانونی و ثبت عملی در دفاتر
را بزارید

آیلان

                                                                                                                 
درود بر شما


برای یک نمونه فایل ساده از عملیات موردی را به پیوست پست ارسال میکنم  اما دوست عزیز این مورد برای تحریر دفاتر قانونی کافی نیست و شما بایستی از آیین نامه تحریر دفاتر قانونی به شرح زیر بهره ببرید :

«بخشنامه»

شماره:   211/148/118
تاریخ:   1382/01/18
پیوست:   ندارد 
خلاصه موضوع:   آئین‌نامه مربوط به روش نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95



آئین‌نامه مربوط به روش نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 که به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده است جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.
محمدقاسم پناهی
معاون فنی و حقوقی



آئین‌نامه مربوط به روش‌های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی
و چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95 اصلاحی مصوب 27/11/1380 قانون مالیات‌های مستقیم
کلیات:
ماده 1- مقررات این آئین‌نامه شامل مؤدیانی است که در موعد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/12/1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حسب مورد حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان خود را با رعایت مقررات مربوط تسلیم می‌نمایند.
تبصره - مؤدیان در انتخاب یکی از رویه‌های حسابداری بر اساس استانداردهای پذیرفته شده مجازند و در سال‌های بعد باید همان رویه را اعمال نمایند. در صورتی که به جهات مشخصی تغییر رویه داده باشند مکلفند اثرات حاصل از تغییر رویه با بر صورت‌های مالی مشخص و طی یادداشتی جداگانه به امور مالیاتی تسلیم نمایند.

فصل اول
مشخصات دفاتر قانونی:
ماده 2- دفاتر مشمول این آئین‌نامه عبارت است از کلیه دفاتر روزنامه و کل اعم از مشترک یا جدا از یکدیگر و دفتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه) که قبل از ثبت هرگونه عملیات حسابداری در آن‌ها، دفاتر روزنامه و کل مطابق مقررات مواد 11 و 12 قانون تجارت مصوب سال 1311 از طرف نماینده اداره ثبت اسناد و دفتر مشاغل از طرف ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط حسب مورد امضا، پلمپ و ثبت گردیده و به فارسی و با خودنویس یا خودکار تحریر شده باشد.
تبصره 1- اشتباه در شماره‌گذاری صفحات و همچنین اشتباهات ناشی از پلمپ دفاتر در مراجع مذکور موجب بی‌اعتباری دفاتر نخواهد بود.
تبصره 2- از پلمپ خارج شدن یکی از دفاتر روزنامه یا کل موجب بی‌اعتباری دفاتر نخواهد بود. مشروط بر آنکه ضمن اعلام مراتب به اداره امور مالیاتی، اقدام به پلمپ مجدد دفتر مذکور شود یا پس از بستن ذیل آخرین ثبت دفتر قبلی ادامه فعالیت در دفتر پلمپ شده دیگر شده دیگر ثبت گردد.
تبصره 3- ادارات امور مالیاتی موظفند فهرست دفاتر ثبت و پلمپ شده واصله از اداره ثبت اسناد و همچنین فهرست دفاتر مشاغل ثبت و امضا شده از ناحیه خود را به ادارات امور مالیاتی مربوط ارسال نمایند.
ماده 3- مؤدیان مشمول این آئین‌نامه مکلفند برای هر سال مالی، فقط از دفاتر امضا، پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند، مگر اینکه در اثنای سال به علت تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت مجاز هستند دفاتر جدید امضا، پلمپ و ثبت نمایند و با رعایت مقررات ماده 16 این آئین‌نامه ادامه عملیات مالی را در دفاتر جدید ثبت کنند. درج تعداد و مشخصات دفاتر مأخوذه برای استفاده در هر سال مالی، در اظهارنامه مالیاتی مربوط به آن سال الزامی است.
ماده 4- دفتر روزنامه دفتری است که اشخاص حقوقی یا حقیقی کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی خود را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری و به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت نمایند.
تبصره - نگهداری دفتر روزنامه واحد برای ثبت کلیه عملیات و یا دفاتر روزنامه متعدد برای هر بخش از عملیات مجاز است.
ماده 5- دفتر کل دفتری است که عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه بر حسب سرفصل یا کدگذاری حساب‌ها در صفحات مخصوص آن ثبت می‌شود به ترتیبی که تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه از آن امکان‌پذیر باشد.
ماده 6- دفتر مشترک روزنامه و کل دفتری است که دارای ستون‌هایی برای سرفصل حساب‌های متفاوت باشد، به طوری که اشخاص حقوقی و حقیقی با ثبت و نگهداری دفتر مذکور بر طبق اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری، بتوانند نتایج عملیات خود را از آن استخراج و حساب سود و زیان و ترازنامه تهیه نمایند.
ماده 7- دفتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه) دفتری است که حداقل دارای ستون‌هایی برای درج تاریخ، شرح معاملات، درآمد، هزینه و دارایی‌های قابل استهلاک باشد و معاملات مذکور به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت گردد به طوری که در پایان سال تعیین جمع درآمد و هزینه شغلی مؤدی و تنظیم حساب سود زیان از آن امکان‌پذیر باشد.

فصل دوم
سایر دفاتر، اسناد حسابداری و مدارک حساب:
ماده 8- دفتر معین دفتری است که برای تفکیک و مجزا ساختن هر یک از حساب‌های دفتر کل بر حسب مقتضیات و شرایط حساب ممکن است نگهداری شود. کارت‌های حساب اعم از آنکه به وسیله دست یا ماشین تهیه شده باشد در حکم دفاتر معین است.
ماده 9- سند حسابداری فرمی است که در آن یک یا چند مورد از معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی به حساب‌هایی که حسب مورد بدهکار یا بستانکار گردیده تجزیه می‌شود و پس از امضای مراجع ذی‌صلاح مندرجات آن قابل ثبت در دفاتر می‌باشد.
ماده 10- مدارک حساب عبارت از مستنداتی است که بیانگر وقوع یک یا چند فعالیت یا رویداد مالی یا محاسباتی بوده و اسناد حسابداری و دفاتر بر مبنای آن‌ها تنظیم و تحریر می‌گردد.

فصل سوم
نحوه تحریر و نگهداری دفاتر قانونی
ماده 11- مؤدیانی که دفتر روزنامه و کل نگهداری می‌نمایند باید کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی و مؤدیان مجاز به نگهداری دفاتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه) باید هرگونه درآمد و هزینه و خرید و فروش دارایی‌های قابل استهلاک خود را طبق مقررات این آئین‌نامه حسب مورد در دفاتر مربوط ثبت کنند ولو آنکه برای نگهداری حساب‌ها از ماشین‌های الکترونیکی و کارت‌های حساب استفاده شود.
تبصره - در خصوص اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بند «الف» ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم، اشتباهات حسابداری در صورت ارائه مستندات مربوط چنانچه بر پایه استانداردهای حسابداری در دفاتر همان سال اصلاح شود به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.
ماده 12- مؤدیان مجاز به نگهداری دفتر مشاغل می‌توانند تمام یا قسمتی از درآمد و هزینه‌های مشابه روزانه را تحت یک شماره ردیف در دفتر ثبت نمایند. مشروط بر اینکه در ستون شرح دفتر، نوع و تعداد آن‌ها را قید و اگر متکی به اسناد و مدارک باشد مشخصات آن را نیز در ستون مزبور درج نمایند. اقلام درآمد و هزینه و خرید و فروش دارایی‌های قابل استهلاک که در حدود متعارف متکی به اسناد و مدارک است، می‌بایست پس از ثبت در دفتر مشاغل، اسناد و مدارک مربوط به ترتیب شماره ردیف دفتر و به نحوی که برای رسیدگی مأموران تشخیص مالیات قابل استفاده باشد نگهداری گردد.
ماده 13- در مواردی که دفاتر روزنامه و کل نگهداری می‌شود، کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی مربوط و در موارد نگهداری دفاتر مشاغل، درآمدها و هزینه‌های و خرید و فروش دارایی‌های قابل استهلاک باید در همان روز انجام، حسب مورد در دفاتر روزنامه یا مشاغل ثبت گردد.
تبصره 1- تاریخ مذکور در مدارک یا فاکتور فروش یا خرید و غیره ملاک قطعی تأخیر تحریر شناخته نمی‌شود و هرگاه انجام و ختم این‌گونه اعمال با توجه به روش و طرز کار مؤسسه تابع تشریفات و طی مراحلی باشد تا موضوع آماده برای ثبت در دفتر مربوط شود، فاصله بین تاریخ فاکتور یا مدارک و روز آماده شدن آن برای ثبت در دفتر تأخیر ثبت تلقی نخواهد شد.
تبصره 2- تأخیر در تحریر عملیات در صورتی که به منظور سوء استفاده نباشد تا 15 روز به تشخیص اداره امور مالیاتی و بیش از آن به تشخیص هیأت 3 نفری موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/12/66 و اصلاحیه‌های بعدی به قانونی بودن دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.
تبصره 3- در مواردی که دفاتر موضوع این آئین‌نامه توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی و یا به عللی خارج از اختیار مؤدی از دسترس مؤدی خارج شود و صاحب دفتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف سی روز دفاتر جدید امضا، پلمپ و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید ثبت کند، تأخیر ثبت عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.
تبصره 4- تأخیر ثبت دفاتر در مورد اشخاص حقوقی جدیدالتأسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی و در مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا سی روز مجاز خواهد بود.
ماده 14- کلیه عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه هر ماه باید حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل نقل شود.
ماده 15- اشخاص ملزم به نگهداری دفاتر روزنامه و کل که دارای شعبه هستند مکلفند با توجه به روش‌های حسابداری خلاصه عملیات شعبه یا شعب خود را در صورتی که دارای دفاتر پلمپ شده باشند، حداکثر تا 4 ماه پس از سال مالیاتی و در غیر این صورت کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی شعبه یا شعب خود را ظرف مهلت سی روز از تاریخ وقوع در دفتر روزنامه مرکز ثبت کنند.
ماده 16- امضا و پلمپ دفاتر ضمن سال مالی مشروط بر اینکه تا تاریخ امضا و پلمپ هیچ‌گونه عمل مالی و پولی صورت نگرفته باشد و همچنین تأخیر امضای پلمپ تا د مجاز مقرر در تبصره‌های 3 و 4 ماده 13 این آئین‌نامه در مورد دفتر روزنامه یا حسب مورد دفتر مشاغل و ماده 14 این آئین‌نامه در مورد دفتر کل، به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.
ماده 17- مؤدیانی که از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌نمایند، موظفند خلاصه عملیات داده شده به ماشین‌های الکترونیکی طی هر ماه را تحت سر فصل‌های دفتر کل حداکثر تا پایان ماه بعد در دفاتر روزنامه یا مشاغل حسب مورد ثبت نمایند علاوه بر این به منظور تسهیل رسیدگی باید دستورالعمل‌های نحوه کار با نرم‌افزارهای مالی مورد استفاده را در اختیار مأموران رسیدگی قرار دهند. ضمناً مؤدیان مذکور مکلفند هر سه ماه یک بار خلاصه عملیات داده شده به ماشین‌های الکترونیکی را حداکثر 30روز پس از پایان سه ماه به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند.

فصل چهارم
چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی
ماده 18- اشخاص حقوقی و مشمولین بند (الف) ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 مکلفند صورت‌های مالی نهایی خود را با رعایت استاندارد حسابداری شماره یک که از طرف مراجع ذی‌ربط اعلام گردیده و از تاریخ 1/1/1380 لازم‌الاجرا می‌باشد، تهیه و تنظیم نمایند.
تبصره - اشخاص یاد شده مکلفند صورت‌های مالی نهایی خود را بر اساس آخرین استاندارد حسابداری که از طرف مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود، تهیه و تنظیم نمایند.
ماده 19- مشمولین بند (ب) ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 مکلفند حساب درآمد و هزینه سال مالی خود که حداقل نشان‌دهنده فروش کالا، درآمد حاصل از خدمات در ستون درآمد و خرید کالا، هزینه استهلاک دارایی‌ها و جمع سایر هزینه‌ها در ستون هزینه باشد را با درج نتیجه عملیات (سود یا زیان) تهیه و تنظیم نمایند تبصره - مؤدیان یاد شده می‌توانند موجودی کالای فروش نرفته در پایان سال مالی را جزء اقلام هزینه سال خرید منظور نمایند.

فصل پنجم
موارد رد دفاتر:
ماده 20- تخلف از تکالیف مقرر در این آئین‌نامه در موارد زیر موجب رد دفاتر می‌باشد:
1- در صورتی که دفاتر ارائه شده از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
2- عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز.
3- تراشیدن، پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده.
4- تأخیر تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل زاید بر حد مجاز مندرج در تبصره‌های 2 الی 4 ماده 13 و ماده 17 و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مندرج در ماده 14 این آئین‌نامه.
5- عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکزی طبق مقررات ماده 15 این آئین‌نامه.
6- در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 13 این آئین‌نامه در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مؤدی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تأیید اداره امور مالیاتی ذی‌ربط قرار نگیرد. 7- عدم ارائه دستورالعمل‌های نحوه کار با نرم‌افزارهای مالی مورد استفاده در مورد اشخاصی که از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌نمایند.
8- عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی یا دفتر مشاغل حسب مورد که به شرح ماده 17 این آئین‌نامه تهیه و تنظیم گردیده با اطلاعات موجود در سیستم‌های الکترونیکی، در مورد اشخاصی که از سیستم‌های مذکور استفاده می‌نمایند.
9- جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل به منظور سوء استفاده.
10- عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر امضا، پلمپ و ثبت شده نانویس.
11- در صورتی که ثابت شود اسناد ثبت شده در ماشین‌های الکترونیکی ظرف مهلت‌های مقرر در مواد 13، 14 و 17 آئین‌نامه (با در نظر گرفتن مقررات تبصره‌های ماده 13) قطعی نشده باشد. (هرگونه اصلاحات مربوط به عملیات و رویدادهای مالی مربوط به قبل از قطعیت به قبل از قطعیت اسناد باید در همان سال از طریق ثبت‌های حسابداری اصلاح گردد)
12- تهیه و تنظیم صورت‌های مالی بدون رعایت مقررات ماده 18 این آئین‌نامه برای اشخاص حقوقی مشمولین بند «الف» ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380.
13- اشتباه حساب حاصل از ثبت عملیات مؤسسه در صورتی که نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 11 این آئین‌نامه اقدام نشده باشد.
14- در صورتی که مؤدیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده ننماید.
ماده 21- هیأت سه نفری حسابرسان موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که با توجه به دلایل توجیهی مؤدی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استانداردهای حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی‌نماید، می‌توانند نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند.
این آئین‌نامه در اجرای تبصره (2) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 به پیشنهاد شماره 384/211 تاریخ 10/1/82 سازمان امور مالیاتی کشور در پنج فصل و بیست و یک ماده و دوازده تبصره در تاریخ 10/1/82 به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید و مقررات آن از اول فروردین سال 82 لازم‌الاجرا بوده و نسبت به اشخاص حقوقی که سال مالی آن‌ها با سال شمسی منطبق نباشد، در مورد سال مالی که از 1/1/82 به بعد آغاز می‌گردد جاری بوده و نسبت به سال مالی قبل از آن مفاد آئین‌نامه قبلی مجری می‌باشد.

شماره:   137651
تاریخ:   1387/12/28
پیوست:   دارد 
خلاصه موضوع:   ابلاغ رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه‌های شماره 814 و 813 مورخ 20/11/87 مبنی بر ابطال قسمت اخیر ماده 17 و نیز بند 12 ماده 20 آئین‌نامه تحریر دفاتر



به پیوست تصویر رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه‌های شماره 814، 813 مورخ 20/11/87 مبنی بر ابطال قسمت اخیر ماده 17 و نیز بند 12 ماده 20 آئین‌نامه اصلاحی مربوط به روش‌های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت نام وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 جهت اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می‌گردد.
علی‌اکبر عرب‌مازار
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

با احترام

مرادي

باسلام وعرض ادب

مطالبتون عالی بود ممنون از لطفتون

mohammadkhezli

با سلام و تشکر از سرکار خانم آیلان

الان اکثرا شرکتها که از سیستم مکانیزه استفاده میکنن اسناد رابصورت ماهانه وارد دفتر روزنامه و کل می کنند ، میشه راجب این موضوع هم توضیحاتی بفرمایید؟
در صورت امکان فایل نمونه پیوست باشد.


اکبرزاده

نقل قول از: مرادی در می 05, 2013, 11:38:50 قبل از ظهر
درود و خسته نباشید بر همکاران محترم    لطف کنید آموزش تحریر دفاتر قانونی و ثبت عملی در دفاتر
را بزارید

سلام بر شما


   دفاتر قانونی

1.   کنترل دفاتر از لحاظ پلمپ و مهر و تاریخ
2.   کنترل سند افتتاحیه از لحاظ مبلغ و حسابهای کل
3.   کنترل بستانکار نشدن حسابها با ماهیت بدهکار و بالعکس
4.   کنترل خط خوردگی و ارقام ثبت شده
5.   کنترل جمع صفحات
6.   کنترل ردیفهای خالی و نانویس


کنترل دفاتر از لحاظ پلمپ و مهر و تاریخ

موارد رد دفاتر:ماده 20)
1- در صورتي كه دفاتر ارائه شده به نحوي از پلمب خارج شده و يا فاقد يك يا چند برگ باشد.


     اولین کنترلی که ممیزین محترم مالیاتی انجام خواهند داد توجه به قانونی بودن دفاتر ارائه شده در سال مورد رسیدگی خواهد بود کنترل پلمپ دفاتر و مهر و تاریخ و شماره گذاری اداره ثبت شرکتهااز اولین مورد بررسی توسط مامورین اداره مالیاتی می باشد.
     باید دانست همه ساله اداره ثبت شرکتها لیستی از شرکتهاو موسساتی را که نسبت به دریافت دفاتر قانونی اقدام نموده اند به دارائی اعلام می نماید.


کنترل سند افتتاحیه از لحاظ مبلغ و حسابهای کل

     بررسی دیگری که توسط ممیزین محترم صورت می گیرد کنترل ارقام سند وحسابهای کل ثبت شده سندافتتاحیه با مانده های  دوره قبل می باشد که حسابداران محترم باید دقت کافی در این امر بنمایند.

کنترل بستانکار نشدن حسابها با ماهیت بدهکار و بالعکس
موارد رد دفاتر:ماده 20)
7- بستانكار شدن حسابهاي نقدي و بانكي، مگر اينكه حسابهاي بانكي با صورتحساب بانك مطابقت نمايد و يا بستانكار شدن حسابهاي بانكي يا نقدي ناشي از تقدم و تأخر ثبت حسابها باشد كه در اين صورت موجب رد دفتر نيست.


کنترل خط خوردگی و ارقام ثبت شده       
     یکی از مواردی که جزئی از بررسی ممیزین دارائی می باشد توجه به خط خوردگی و مخدوش بودن ثبتهای انجام شده است که حسابداران در هنگام ثبت توجه خاصی به ثبت دفاتر روزنامه و کل داشته باشند و سعی نمایند در محل کار محیط مساعد و آرامی  را به  هنگام ثبت ایجاد نمایند و در صورتی که اشتباها عددی را به اشتباه ثبت نمودند فرضا به اشتباه عدد 926  را 962 ثبت کردند با خودکار قرمز روی عدد 62 یک خط کوچک به پهنای عدد کشیده شود و بالای عدد 2 عدد 6  و بالای عدد 6 عدد 2 را ثبت می نمایند.
     حالت دیگری که ممکن است در این خصوص پیش بیاید اشتباه ثبت اعداد در ردیفهای یکان و دهگان و ..... که ناشی از خستگی و بی توجهی دفتر نویس می باشد در این حالت هم دقیقا روی ثبت اشتباه خط قرمز کشیده و بالای ردیفهایی که باید عدد صحیح ثبت شود اقدام به ثبت لازم نمود.
     اشتباه بعدی در دفتر نویسی ثبت ارقام بدهکار در ردیف بستانکار و بستانکار در بدهکار است که باز هم در اثر خستکی و بی دقتی ثبات خواهد بود که البته برای جلوگیری از این مورد ثبات قبل از ثبت دفاتر قانونی به دلیل اینکه نگاه به ردیفهای پر از خطوط عمودی و افقی خستگی آور است قبل از نوشتن هر برگه از دفاتر کانون چشمی خود رابا ردیفهای دفتر تطبیق دهد و اینکه بعد از ثبت رقم اول یکبار ثبت خود را در ردیف کنترل نمایند این مورد در حسابهایی پیش می آید که معمولا ردیفهای آنها همیشه بدهکار هستند مانند حسابهای هزینه چون در صورت عدم دقت ممکن است یک صفحه دفتر کل از ابتدا تا انتها ثبت بدهکار در ردیف بستانکار نوشته شود.

    سعی نمائید در هنگام ثبت دفتر کل از ابتدا نسبت به تقسیم برگه های آن با تعداد ردیفهای هر حساب اقدام نمائید زیرااگر بعد از ثبت هر حساب بلافاصله صفحه بعدی را برای ثبت حساب دیگر انتخاب نمائید که ممیز نتواند به هر بهانه برای گیر دادن به مدارک شما متوسل شود
–این در خصوص شرکتهایی صدق می نماید که در پایان سال نسبت به ثبت دفاتر اقدام می نمایند.

کنترل جمع صفحات
     ممیزین مالیاتی معمولا برای صحت ثبت ارقام به صورت موردی نسبت به جمع ردیفهای بدهکار یا بستانکار بعضی از حسابها اقدام مینمایند البته اشتباه در جمع دلیلی برای رد دفاتر نخواهد بود ولی ممکن است که رسیدگی کننده را برای کنترل بیشتر حساس تر نماید زیر حسابدار ممکن است ثبت رقمی را فراموش نموده باشد و بخواهد جمع صفحه ای که اشتباه در آن رخ داد باشد را مطابق با جمع ثبت آن سند بنویسد.

کنترل ردیفهای خالی و نانویس
     یکی دیگر از موردهای بررسی ممیزین مالیاتی ردیفهای نانوشته در دفتر روزنامه می باشد باید دقت نمائید که شما مجاز هستید که یک ردیف در آخر ثبت هر سند برای نوشتن شرح سند خالی بگذارید که امروز معمولا دیگر کسی در این ردیف ثبتی انجام نمیدهد به کرات دیده شده است که به خاطر حساسیت بعضی از ممیزان خواسته شده است که این ردیف را خالی ننهاده و حداقل با خودکار مشکی یک خط دقیقا بروی ردیف  نوشته نشده کشیده شود.



Share via facebook Share via linkedin Share via pinterest Share via reddit Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
دانستنی های مالیاتی (قسمت سیزدهم) اهم نکات در نگهداری و تحریر دفاتر قانونی

نویسنده اکبرزاده در دانستنی های مالیاتی

0 ارسال
2480 مشاهده
آخرین ارسال: آپریل 03, 2012, 09:53:55 قبل از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
تحریر دفاتر

نویسنده nima_alone888 در بدهی های جاری

1 ارسال
2053 مشاهده
آخرین ارسال: جولای 17, 2017, 01:16:49 بعد از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
تحریر دفاتر برای شغل وکالت

نویسنده nikpar در دفاتر قانونی

3 ارسال
2649 مشاهده
آخرین ارسال: مارس 07, 2014, 10:57:18 قبل از ظهر
توسط
آیلان
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
دفاتر قانونی

نویسنده اکبرزاده در دفاتر قانونی - اظهارنامه مالیاتی - صورتهای مالی

2 ارسال
12825 مشاهده
آخرین ارسال: آگوست 28, 2014, 01:37:20 بعد از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
کارگاه اصول حسابداری مقدماتی و تنظیم دفاتر قانونی

نویسنده Miss Rezaee در آموزش حسابداری

1 ارسال
997 مشاهده
آخرین ارسال: نوامبر 19, 2018, 11:08:39 قبل از ظهر
توسط
drug97
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
فهرست‌های معاملات، بهانه‌ای جدید برای رد دفاتر قانونی

نویسنده اکبرزاده در حسابداران رسمی

0 ارسال
1948 مشاهده
آخرین ارسال: آگوست 22, 2012, 08:36:13 قبل از ظهر
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/acc/Themes/NameX_v1.2.3/images/post/xx.png
نحوه ثبت خدمات دفاتر نمایندگی

نویسنده مرگل در حسابداری مالی

10 ارسال
6710 مشاهده
آخرین ارسال: مارس 26, 2013, 09:53:21 بعد از ظهر
توسط
اکبرزاده

خدمات حسابداری

موسسه رستا تراز پارسه اصطلاحات حسابداری طراحی سایت و انجمن حسابداری

سایر پرتال ها

فروم متا انجمن بورس و اوراق بهادار ثبت آگهی رایگان