مبانی تسهیم

نویسنده دایی رضا!, جولای 16, 2012, 09:14:00 بعد از ظهر

« انحرافات و حسابرسی | هزينه يابي بهاي تمام شده(حسابداري صنعتي) »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

اکبرزاده

#7
با سلام


در یک شرکت و یک کارخانه بزرگ محوطه های هر واحد دارای فضای تعریف شده ای و دارای حدود جغرافیائی خاص میباشد

فرضا اگر بخواهند پاکسازی محوطه هارا به پیمانکار واگذار نمایند بر اساس محوطه های فرضا واحد فولاد سازی . راه آهن . کارگاه مرکزی

واحد احیاء یک . واحد گندله سازی تقسیم بندی میشوند.(واحد های یک شرکت تولید فولاد)

فضای سبز هم همین طور خواهد بود مثلا فضای سبز منازل سازمانی . فضای سبز محوطه تصفیه خانه . فضای سبز واحد تولید اکسیژن

مبنای تسهیم واحد های زیربط خواهد بود

همین طور هزینه های درمانگاه یک شرکت که خدمات پزشکی به کارکنان سایت ارائه میدهد و هزینه های پزشکی آزمایشهای ادواری کارکنان شرکت با واحد های

مختلف .

بااحترام

دایی رضا!

نقل قول از: Yaser Rasa در جولای 26, 2013, 11:53:06 بعد از ظهر
نقل قول از: رضا در می 04, 2013, 01:17:01 بعد از ظهر
دوست عزیز به هیچ عنوان شخص بنام مرکز هزینه نیست . منظور از مدیر تولید و یا مدیر کارخانه و یا مدیر عامل ، شخص  آنها نیست
اینطور بگم شما تو شرکتتون مدیر تولید برای خودش اتاق داره که تو اتاقش میز و صندلی و..  چراغهای اتاقش برق میسوزونه - زمستون بخاری اتاقش گاز میسوزونه - یه منشی هم که داره - حقوق خودشو منشی ایشون و دور و بریاش هم که هست و.............

بنظر شما اینها هزینه ای نیست که داره تو واحد مدیر تولید  اتفاق میفته !!!!!
سلام
حالا اگه مراکز هزینه مون سلسله مراتبی باشه چی؟ یعنی مثل چارت سازمانی، مثلایه مرکز باشه به اسم مالی، زیرش دو تا مرکز باشه حسابداری مالی و مدیریت، زیر مالی دو تا مرکز باشه و زیر مدیریت هم دو تا دیگه.
بعد هزینه های حسابداری مالی و مدیریت تو مراکز خودشون ثبت بشه و اون هزینه هایی که با لحن تمسخر آمیز با 5 تا علامت تعجب از من پرسیدید، تو مرکز هزینه مالی ثبت بشه.
این شکلی چه مشکلی پیش میاد؟ ضمن اینکه سیستم به شدت توی گزارش گری دستتون رو باز بذاره و از هر سطحی که خواستید بتونید گزارش بگیرید؟
الان میشه بدون علامت تعجب و یه خورده دوستانه تر نظرتون رو بگید تا بتونیم به یه نتیجه ای برسیم؟

ضمناً به این سوالم هم پاسخ بدید که آیا در تمام سیستم های متداول، مراکز هرینه بصورت یک سطحی (اونطوری که شما در بالا تعریف کرده اید) تعریف می شوند؟

با سلام
همکار گرامی و بزرگوار جناب آقای رسا : من غلط بکنم کسی رو مسخره کنم و اصلا یک میلیونیوم ثانیه هم به ذهنتون خطور نکنه که من چنین منظوری رو داشتم !
گذاشتن علامت تعجب فقط جنبه تاکید بر موضوعی هست که من مطرحش کردم . شما اگه تو هر ارسال بنده نگاه کنید مواردی رو که علامت تعجب گذاشتم جنبه تاکید بر اون موضوع رو داشته
بازهم همینجا در جمع و جلوی همه دوستان عذر خواهی میکنم و شرمنده ام که ارسالم طوری بود که سو تفاهمی را بوجود آورد
شرمنده - شرمنده - شرمنده

حالا اگه مراکز هزینه مون سلسله مراتبی باشه چی؟ یعنی مثل چارت سازمانی، مثلایه مرکز باشه به اسم مالی، زیرش دو تا مرکز باشه حسابداری مالی و مدیریت، زیر مالی دو تا مرکز باشه و زیر مدیریت هم دو تا دیگه.

جناب آقای رسا وقتی صحبت از مرکز هزینه میشه شما بایستی در پایینترین سطح موجود در سیستم و نرم افزارتون مرکز هزینه رو تعریف کنید - یعنی بیایید سطح آخر رو بذارید برای مرکز هزینه . من همیشه مرکز هزینه رو اینطور تعریف میکنم :
میگم مثل کاسه ای میمونه که هزینه های مربوطه رو توش جمع میکنن.حالا این کاسه باید جایی قرار گرفته باشه که بقول معروف ته کار باشه که در نهایت هرچی سر ریز کرد بریزه داخل اون!
بنابراین اگه بخواهید برای مثالی که فرمودین مرکز هزینه تعریف کنید بهتره بصورت زیر عمل کنید:(همه رو در یک سطح ببینید)

مرکز امور مالی -مرکز مدیر مالی -- مرکز حسابداری حقوق و دتمزد -- مرکز حسابداری وجوه و..... -- مرکز هزینه های مالی
بنابراین در هر کدوم از این مراکز هر هزینه ای حادث شد تو همون مرکز ثبتش کنید مثلا اگر بابت کارمزدهای بانکی هزینه ای بوجود آمد ببرید به مرکز هزینه های مالی یا برای مدیر مالی حقوقی پرداخت کردید بزنید به مرکز مدیر امور مالی و......

اما در خصوص سوال دوم شما که مربوط به فضای سبز بود :

جناب آقای اکبرزاده جواب جامع و کاملی فرمودند. یعنی اگه هر فضای سبز را بتوانید به مراکز یا دوایر خاصی ارتباط دهید مثلا فضای سبز مختص قسمت اداری میتونید مبناهای مرتبطی را در اون خصوص تعریف کنید مثلا به نسبت تعدا دنفراتی که در اون دایره وجود دارند و از اون فضای سبز استفاده میکنند یا مثلا صددرصد به دایره مربوطه مثلا اداری .

اینکه کمی تاکید دارم مراکزی رو مانند فضای سبز را با مبنایی مانند تعداد نفرات تسهیم کنید اینه که ماهیت این مرکز بیشتر به مبنای تسهیمش همخوانی داره
ما فضای سبز رو در یک شرکت ایجاد میکنیم تا فضاو محیط کار برای کارکنان خوشایندتر بشه.

در آخر:بازهم از بابت اون علامت تعجب عذر خواهی کرده و به بزرگواری خودتان ببخشید
بدون امضاء!

اکبرزاده

با سلام


جناب رضای عزیز


در شرکتهای تولیدی ، خصوصا شرکتهای آلاینده محیط زیست اصرار بر ایجاد فضای سبز با متراژ معینی مینماید

که شما با توجه به نوع تولیدات باید این مقدار مشخص فضای سبز ایجاد نمائید.

البته امروز عموما شرکتها دیگر هم برای حفظ و زیبائی و رفاه کارکنان اقدام به این کار مینمایند

ولی تسهیم هزینه فضای سبز به کارکنان امری عجیب است

زیرا فضای سبز نمیتواند ارتباطی با شخص همانند مصرف غذا و یا استفاده از درمانگاه داشته باشد

شما برای اینکه هزینه ها را به تعداد کارکنان تسهیم نمائید به دنبال به دست آوردن چه چیزی هستید؟

با احترام

دایی رضا!

#10
جناب آقای اکبرزاده با سلام
فرمایش شما کاملا متین است
عرض کردم باید دید که علت ایجاد این فضای سبز چه میتواند باشد
اگر طبق فرمایش شما مبحث آلاینده ها است مبنایی را که شما میفرمایید صحیح است ولی اگر مبحث برای ایجاد روحیه کارکنان باشد استفاده کنندگان اصلی این پرسنل هستند و اینطور بگم پرسنل نگاه این فضای سبز میکنند و کیف کرده و لذت برده و انگیزه میگیرند و یعنی در نهایت استفاده کنندگان اصلی همان پرسنل شرکت هستند
در خصوص فضای سبز من یک نکته رو بیان کنم
در اکثر شرکتهای تولیدی برای فضای سبز دو حالت وجود داره
یکی منطقه ای در داخل شرکت و اطراف ساختمانها که اکثرا چمن کاری شده و گاهی تک و توکی درخت تو اون میکارن که بنظر من بیشتر جنبه ای برای زیباسازی و ایجاد روحیه دارد
ولی همین شرکتها موظف هستند که ورودی کارخانه را درختکاری کرده که همان مبحثی است که شما میفرمایید

من در این خصوص یعنی مورد دوم یکبار در اوایل سوالی پرسیدم که دوستان پاسخ دادن هزینه های آن به ساختمان و محوطه سازی لحاظ شود
بهر حال در صورت تفکیک این موارد کلام شما کاملا متین است

Yaser Rasa

نقل قول از: رضا در جولای 27, 2013, 11:23:44 قبل از ظهر
جناب آقای رسا وقتی صحبت از مرکز هزینه میشه شما بایستی در پایینترین سطح موجود در سیستم و نرم افزارتون مرکز هزینه رو تعریف کنید - یعنی بیایید سطح آخر رو بذارید برای مرکز هزینه . من همیشه مرکز هزینه رو اینطور تعریف میکنم :
میگم مثل کاسه ای میمونه که هزینه های مربوطه رو توش جمع میکنن.حالا این کاسه باید جایی قرار گرفته باشه که بقول معروف ته کار باشه که در نهایت هرچی سر ریز کرد بریزه داخل اون!
بنابراین اگه بخواهید برای مثالی که فرمودین مرکز هزینه تعریف کنید بهتره بصورت زیر عمل کنید:(همه رو در یک سطح ببینید)

مرکز امور مالی -مرکز مدیر مالی -- مرکز حسابداری حقوق و دتمزد -- مرکز حسابداری وجوه و..... -- مرکز هزینه های مالی
بنابراین در هر کدوم از این مراکز هر هزینه ای حادث شد تو همون مرکز ثبتش کنید مثلا اگر بابت کارمزدهای بانکی هزینه ای بوجود آمد ببرید به مرکز هزینه های مالی یا برای مدیر مالی حقوقی پرداخت کردید بزنید به مرکز مدیر امور مالی و......
بزرگواريد آقا رضا. سرتون سلامت و برقرار باشيد. خواهش مي كنم معذرت خواهي نفرماييد.
خب من الان دارم از امكانات برترين ERP دنيا حرف مي زنم و مي خوام در مورد اين قابليت هايي كه اين نرم افزار داره، در سيستم هاي ايراني بيشتر بدونم. مي خوام ببينم اگه همچين امكاني باشه، حسابدارهاي ايراني نظرشون چه خواهد بود.
در سيستم هاي پيشرفته امكاني وجود داره كه بتونيد مراكز هزينه رو گروه بندي كنيد. بعد اين گروهها رو بصورت ساختاري منظم در بياريد تا در تصميم گيري ها و گزارش گري ها بتونيد از اون استفاده كنيد.
ضمنا در گزارش گري هيچ مشكلي نخواهيد داشت و اگر اطلاعات صحيح وارد سيستم كنيد، اطلاعات صحيحي هم برداشت خواهيد كرد.
يكي از كوچكترين كاربردهاي گروه بندي مراكز هزينه، حسابداري سنجش مسئوليت هست. در زمان تغييرات سازماني هم مي تونيد با يك Drag & Drop ساده، مركز هزينه اي رو از محلي به محل ديگه جابجا كنيد.
آيا اين امكانات مناسب احوال حسابداران ايراني هستند و آيا در حال حاضر در نرم افزاري وجود دارند؟

دایی رضا!

جناب آقای رسا
در نرم افزارهای موجود امکان گروهبندی مراکز هزینه وجود داره ولی الان با بحثی که شما فرمودین فضیه کمی تفاوت کرد
حسابداری سنجش مسئولیت - یا مثلا هزینه یابی بر مبنای فعالیت ما حتما به این موارد نیاز داریم
ولی اگه کمی دقت بفرمایید تا کنون کدام شرکتهای ما رفتند به این سمت یا اگر هم مثلا شرکتی بر اساس مبنای فعالیت بهای تمام شده ای ارایه بده رییس بزرگ ! خط بطلان میکشه روش و.....

حالا که خیلی ما ایرانیها هنر کردیم داریم بهای تمام شده در سطح محصول رو ارایه میکنیم و اگه مدیریت با سوادی بر شرکت حکمفرما باشه تازه میخواد بره سمت سنجش مسئولیت

حالاگر بخواهیم در این میان بهای تمام شده واحدهای خدماتی و اداری تشکیلاتی را محاسبه کنیم مطمئن باشید نیاز مبرمی به گروهبندی مراکز هزینه خواهیم داشت
ولی برای محاسبه بهای تمام شده در سطح محصولات در نهایت باید همان هزینه ها در گروهبندی را به مراکز تولیدی تسهیم کرد

بنابراین اگر دید گزارشات مدیریتی باشد بسیار کار مفید و ارزنده ای است

ممنون و سپاس

اکبرزاده

باسلام

رسای عزیز

ERP همانطور که  فرمودید یک شیوه نوین در سیستهای عملیاتی یکپارچه شرکتها است که دراین سیستم عملا کاغذ فقط به صورت یک سند

دیده شده است یعنی از فرایند یک درخواست کالا که منجر به درخواست خرید می گردد و تائید سرپرست واحد درخواست کننده

و تائید واحد خرید و ارجاع به مامور خرید و تامین وجه توسط حسابداری و تائید ورود کالا به شرکت از سوی واحد حفاظت از لحاظ

تعدادی و تائید و شمارش و کیفیت توسط واحد سفارشات و انبارها و تحویل به انبار و مراجعه شخص تحویل گیرنده جهت دریافت کالا

و رسیدن مدرک فاکتور و درخواست هزینه خرید به حسابداری همه وهمه به صورت سیستم انجام میپذیرد.

و همین طور همه وهمه آیتم های فرایند شرکت اینگونه خواهد بود

بنده با این سیستم در فولاد خوزستان کارکرده ام و بسیار کارا است البته مشکلاتی هم به خاطر تطبیق کارکنان با سیستم جدید

پیش خواهد آمد ولی در نهایت پاسخ گو خواهد بود.

نصب برنامه توسط شرکت ایرسا در اصفهان صورت گرفته است

لینک http://www.irisaco.com/irisa/


با احترام


Share via facebook Share via linkedin Share via pinterest Share via reddit Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

خدمات حسابداری

موسسه رستا تراز پارسه اصطلاحات حسابداری طراحی سایت و انجمن حسابداری

سایر پرتال ها

فروم متا انجمن بورس و اوراق بهادار ثبت آگهی رایگان